Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.55.2019.2.ASZ
z 18 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 5 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w części lub całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w części lub całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem, które wpłynęło w dniu 5 marca 2019 r.:

Od 1 września 2019 r. do 31 lipca 2021 r. Gmina będzie beneficjentem projektu pn. „…” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej: XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego – konkurs. Wartość projektu: 1 033 518,00 zł.

Głównym celem projektu jest realizacja kompleksowych programów wspomagających cztery miejskie szkoły podstawowe w procesie indywidualizacji pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez:

  • doposażenie czterech szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę w materiały dydaktyczne do zajęć oraz sprzęt T.,
  • przeszkolenie 35 nauczycieli powyższych szkół do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tematyce odpowiadającej prowadzonym później zajęciom,
  • zajęcia dodatkowe w roku szkolnym 2020/2021 dla minimum 400 uczniów klas I-VIII, u których stwierdzono specjalne potrzeby edukacyjne.

Udział w projekcie dla uczestników – beneficjentów ostatecznych, tj. nauczycieli i uczniów będzie całkowicie nieodpłatny, ponieważ we wniosku o dofinansowanie projektu „…” Wnioskodawca nie przewidział tzw. wkładu prywatnego, czyli współfinansowania projektu przez uczestników. Całość wydatków związanych z realizacją projektu pokryta będzie ze środków Unii Europejskiej (EFS) oraz wkładu własnego JST – Gminy.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Gmina – jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną.

Realizacja zadań wchodzących w skład ww. projektu jest jednocześnie realizacją zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2017 r. poz. 1875 ze zm.) – edukacja publiczna, ponadto w związku z art. 70a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 967).

Faktury zakupu usług i towarów w ramach realizacji projektu, po przeprowadzonej od stycznia 2017 r .centralizacji VAT będą wystawiane ze wskazaniem:

  • Nabywca: Gmina;
  • Odbiorca: Miejskie Centrum Edukacji w K.

Miejskie Centrum Edukacji jest jednostką organizacyjną Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej, która przeszła centralizację w zakresie VAT od 1 stycznia 2017 r., wskazaną we wniosku o dofinansowanie jako realizator projektu. Instytucja Zarządzająca (IZ), z którą zostanie podpisana umowa o dofinansowanie projektu – Urząd Marszałkowski Województwa, dopuszcza sytuację, w której beneficjentem jest Gmina – wspólnota samorządowa, natomiast realizatorem jej jednostka organizacyjna, np. szkoła lub zespół obsługi.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w związku z realizacją projektu planuje zakupić m.in.:

  • oprogramowanie w ramach systemu nauczania K., który jest interaktywnym środowiskiem nauczania, którego celem jest przekazywanie uczniom wiedzy i umiejętności oraz ich poszerzanie za pomocą różnych narzędzi technologicznych; do pełnego wykorzystania systemu konieczny jest zakup tablicy interaktywnej wraz z oprogramowaniem i usługą szkoleniową w zakresie jej prawidłowego użytkowania;
  • zestawy dydaktyczne do nauki matematyki, które zawierają między innymi: kolorowe karty liczbowe, liczby rzymskie i arabskie, bingo matematyczne, wagę matematyczną, domino algebraiczne, bryły ruchome z osiami itp.;
  • zestawy dydaktyczne do nauki języka angielskiego, które stanowią specjalistyczny System R. zawierający wiele różnorodnych narzędzi zaprojektowanych specjalnie do nauki języka angielskiego; system ten zawiera m.in.: sprzęt do komunikacji, mikrosłuchawki z mikrofonem, oprogramowanie e.;
  • zestawy dydaktyczne do przeprowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej, które zawierają m.in: kształtki rehabilitacyjne, woreczki z grochem, ryski równoważne, wstążki gimnastyczne, drabinki gimnastyczne;
  • zestawy pomocy dydaktycznych do terapii mowy i języka z elementami teatru, które zawierają m.in.: zestawy pacynek, maski, kredki do twarzy, krótkie opowiadania do ćwiczeń, aplikację - eduterapeutica logopedia;
  • laptopy z oprogramowaniem, tablice interaktywne, zestawy S.;
  • szkolenia dla personelu w zakresie wsparcia ucznia młodszego, pracy z uczniem zdolnym, gimnastyki korekcyjnej z elementami choreografii i tańca terapeutycznego oraz terapii mowy i języka z elementami teatru.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione wyposażenie i usługi szkoleniowe związane z realizacją przez Gminę projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakres rzeczowy wymienionego wyżej projektu obejmuje doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne wykorzystywane do zajęć z dziećmi oraz podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli. W ramach projektu przeprowadzone zostaną dodatkowe, bezpłatne zajęcia edukacyjne dla dzieci. Wymieniony wyżej zakres rzeczowy w żadnym stopniu nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Gmina nie występuje jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Nie jest zatem podatnikiem podatku VAT, gdyż w świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) nie uznaje się za takich organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem umów cywilnoprawnych, a zatem nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach w części ani w całości, ponieważ zakupy, o których mowa nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest Gmina – jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną.

Realizacja zadań wchodzących w skład ww. projektu jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 2017 r. poz. 1875 ze zm.) – edukacja publiczna. W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań projektu – w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na realizację projektu jaki i po jego zakończeniu, ponieważ Gmina nie jest związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem efektów realizowanego projektu.

Nie sposób uznać, że Gmina w opisanym we wniosku stanie faktycznym w odniesieniu do realizacji zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców, a w szczególności zadań z zakresu edukacji publicznej, działa jako przedsiębiorca profesjonalnie prowadzący działalność gospodarczą. Zadania nałożone na Gminę wynikają z przepisów prawa, które określają sposób i zakres ich wykonywania.

Podsumowując, towaru i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę, Beneficjenta) w związku z realizacją projektu, nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystępuje do realizacji projektu polegającego na:

  • doposażeniu czterech szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę w materiały dydaktyczne do zajęć oraz sprzęt T.,
  • przeszkoleniu 35 nauczycieli powyższych szkół do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tematyce odpowiadającej prowadzonym później zajęciom,
  • zajęciach dodatkowych w roku szkolnym 2020/2021 dla minimum 400 uczniów klas I-VIII, u których stwierdzono specjalne potrzeby edukacyjne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia w części lub całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał, że zakupione wyposażenie i usługi szkoleniowe związane z realizacją przez Gminę projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakres rzeczowy projektu w żadnym stopniu nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja zadań wchodzących w skład ww. projektu jest realizacją zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej.

Zatem podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia w części lub całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj