Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.513.2018.2.KS
z 15 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 10 stycznia 2019 r. (data nadania: 11 stycznia 2019 r., data wpływu 15 stycznia 2019 r.) na wezwanie z dnia 28 grudnia 2018 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.513.2018.1.KS (data nadania: 31 grudnia 2018 r., data doręczenia 4 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy dochodu Z. uzyskanego z działalności gospodarczej, przeznaczonego i wydatkowanego na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej Wnioskodawcy– jest nieprawidłowe,
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy dochodu Z. pochodzącego ze składek członkowskich, przeznaczonego i wydatkowanego na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej Wnioskodawcy– jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2018 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia dochodu Z. z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Z. - jest jednolitym, dobrowolnym, niezależnym i samorządnym związkiem zawodowym. Z. prowadzi działalność na podstawie statutu. Zgodnie z art. 5 statutu, celem Z. jest:

  1. obrona godności, praw i interesów członków Z,
  2. aktywne uczestniczenie w kształtowaniu demokratycznego oblicza polskiej oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki, wychowywanie w duchu tolerancji, poszanowania praw, wolności i godności osobistej,
  3. dążenie do powszechnej dostępności do oświaty i szkolnictwa wyższego na wszystkich ich etapach i stopniach,
  4. dążenie do zapewnienia warunków organizacyjnych i materialnych do podnoszenia kwalifikacji pracowników oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki,
  5. tworzenie materialnej i społecznej bazy dla realizowania zadań w zakresie pomocy i uczestniczenia w życiu intelektualnym i kulturalnym środowisk lokalnych i całego kraju,
  6. obrona publicznego charakteru oświaty i szkolnictwa wyższego,
  7. wpływanie na kształt polityki społecznej i gospodarczej prowadzonej przez organy władzy rządowej i jednostki samorządu terytorialnego,
  8. wpływanie na kształt aktów prawnych dotyczących statusu prawnego pracowników oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki,
  9. poprawa warunków życia i pracy członków Z,
  10. udzielanie członkom Z. i ich rodzinom pomocy materialnej,
  11. udzielanie członkom Z. pomocy prawnej,
  12. przeciwdziałanie zjawisku bezrobocia wśród członków Z,
  13. pogłębianie wiedzy członków Z,
  14. rozwijanie działalności oświatowej, kulturalnej, turystyczno-krajoznawczej i sportowej,
  15. inspirowanie i prowadzenie badań nad zawodem nauczycielskim oraz historią Z,
  16. udział i organizowanie konferencji, zjazdów, seminariów naukowych i oświatowych o tematyce związkowej i oświatowej w kraju i za granicą,
  17. prowadzenie szkół, placówek oświatowych i wychowawczych, domów nauczyciela, placówek wypoczynkowo-leczniczych, sanatoriów, domów pomocy społecznej, działalności hotelarsko-gastronomicznej, wydawnictw pedagogicznych i związkowych,
  18. prowadzenie bibliotek i czytelni, gromadzenie zbiorów, urządzanie wystaw,
  19. reprezentowanie interesów członków Z. na forum międzynarodowym,
  20. pozyskiwanie nowych członków.


Z. prowadzi przede wszystkim działalność statutową. Osiągnięciu celów statutowych Z. służy także według art. 6 pkt 9 statutu prowadzenie działalności gospodarczej. Z. jest wpisany zarówno do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotne, jak i do rejestru przedsiębiorców KRS.


Uzyskiwane dochody z działalności statutowej oraz gospodarczej, jeśli są przeznaczane na działalność statutową Z. korzystają ze zwolnień wymienionych w art. 17 ust. 1, pkt 4, pkt 39, pkt 40 oraz art. 17 ust. 1b oraz 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 ze zm.). W przypadku, gdy Z. wydatkuje lub przeznacza dochód na cele nieuprawniające do zwolnienia, wówczas oblicza i na bieżąco wpłaca podatek dochodowy od osób prawnych.


Z. planuje ulepszenie własnej nieruchomości. Inwestycja ma na celu dostosowanie budynku Z. do aktualnych przepisów ppoż. w zakresie instalacji SSP (czujniki sygnalizacji pożaru) oraz instalacji hydrantowej. Inwestycja ma dotyczyć wszystkich pomieszczeń biurowych, z wyłączeniem powierzchni budynku, w której znajdują się mieszkania służbowe i mieszkania na wynajem. Powierzchnia budynku dzieli się na części:

  • część mieszkalną -18,98 % powierzchni budynku,
  • część zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej (wynajem dla firm i instytucji)- 67,49 % powierzchni budynku,
  • część zajętą na prowadzenie działalności statutową 13,53 % powierzchni budynku.


Z. planuje sfinansować tę inwestycję z dochodów działalności statutowej oraz gospodarczej.


Pismem z dnia 10 stycznia 2019 r., Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku poprzez wskazanie, że:

  1. wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego;
  2. Wnioskodawca jest jednolitym, dobrowolnym, niezależnym i samorządnym związkiem zawodowym. Wnioskodawca prowadzi działalność od ponad 100 lat. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z dnia 16 listopada 2015 r. poz. 1881) oraz Statutu. Wnioskodawca jest zarejestrowany w KRS;
  3. Wnioskodawca planuje sfinansować inwestycję częściowo z dochodów działalności gospodarczej i częściowo ze składek członkowskich.

Ponadto, w ww. piśmie z dnia 10 stycznia 2019 r. Wnioskodawca ostatecznie sformułował zadane pytania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, dochód z działalności gospodarczej wydatkowany na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystany zarówno w działalności statutowej jak i w działalności gospodarczej, może korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?
  2. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, dochód wydatkowany na inwestycję pochodzący ze składek członkowskich w środek trwały, który będzie wykorzystany zarówno w działalności statutowej jak i w działalności gospodarczej, może korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Wskazać należy, że w piśmie z dnia 10 stycznia 2019 r., Wnioskodawca ostatecznie sformułował własne stanowisko odnośnie zadanych pytań:


Głównym celem Wnioskodawcy jest realizacja zadań określonych w art. 5 statutu, a zatem celów statutowych. Działalność gospodarcza nie jest celem nadrzędnym a co do zasady, zgodnie z art. 6 pkt 9 statutu dochody wypracowywane w ramach działalności gospodarczej wspierają cele statutowe Z. Wnioskodawca nie jest podmiotem wymienionym art. 17 ust. 1c oraz w opisanym zdarzeniu przyszłym nie chodzi o dochody wymienione w art. 17 ust. 1a.


Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony
i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ad. 1


W związku z powyższą analizą przepisów prawnych Wnioskodawca uważa, że dochód pochodzący z działalności gospodarczej, który będzie przeznaczony przez Z. na inwestycję wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39, ponieważ ulepszone środki trwałe służyć będą działalności statutowej w sposób bezpośredni, oraz poprzez wypracowywanie dochodów służących działalności statutowej pochodzące z ich wynajmowania, udostępniania.


Ad. 2


W związku z powyższą analizą przepisów prawnych Wnioskodawca uważa, że dochód pochodzący ze składek członkowskich, który będzie przeznaczony przez Z. na inwestycję wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40, ponieważ ulepszone środki trwałe służyć będą działalności statutowej w sposób bezpośredni, oraz poprzez wypracowywanie dochodów służących działalności statutowej pochodzące z ich wynajmowania, udostępniania.


Zdaniem Wnioskodawcy literalne brzmienie art. 17 ust. 1b, który nie zawiera zawężenia jego stosowania do środków trwałych służących wyłącznie celom statutowym. Nasz obiekt służy i będzie służył celom statutowym oraz celom gospodarczym, przy czym i one przyczyniają się zgodnie ze statutem do celów statutowych. Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidulanej nr 0111-KDIB1-2.4010.316.2018.l.DP z dnia 09.1.2018 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy dochodu Z. uzyskanego z działalności gospodarczej, przeznaczonego i wydatkowanego na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej Wnioskodawcy– jest nieprawidłowe,
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy dochodu Z. pochodzącego ze składek członkowskich, przeznaczonego i wydatkowanego na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej Wnioskodawcy– jest nieprawidłowe.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest związkiem zawodowym. Wnioskodawca posiada osobowość prawną; działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881 ze zm.), zgodnie z którą związek zawodowy oraz jego jednostki organizacyjne wskazane w statucie nabywają osobowość prawną z dniem zarejestrowania (art. 15 ust. 1 ustawy).


Związki zawodowe są więc podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, dalej: „ustawa o CIT”). Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 tej ustawy, jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji podlegają one ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów; w przypadkach, o których mowa w art. 21, 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

W myśl art. 12 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.


Ad. 1


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  1. podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych w omawianym przepisie,
  2. przeznaczyć dochody na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie,
  3. osiągniętego dochodu nie może przeznaczyć na działalność gospodarczą.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wolny od podatku jest zatem dochód Z, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową.


Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.


Należy mieć także na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy odwołać się do definicji określonej w art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej. W myśl tego przepisu przez pojęcie „działalność gospodarcza” rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność- do przedsiębiorców.

Zgodnie natomiast z art. 3 powołanej wyżej ustawy - Prawo przedsiębiorców, działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Nie stanowi zaś działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1).


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest związkiem zawodowym. Z. prowadzi przede wszystkim działalność statutową. Osiągnięciu celów statutowych Wnioskodawcy służy także, zgodnie z art. 6 pkt 9 statutu, prowadzenie działalności gospodarczej.


Wnioskodawca planuje przeprowadzić inwestycję polegającą na ulepszeniu własnej nieruchomości poprzez dostosowanie budynku do aktualnych przepisów ppoż. w zakresie instalacji SSP (czujniki sygnalizacji pożaru) oraz instalacji hydrantowej. Inwestycja ma dotyczyć wszystkich pomieszczeń biurowych, z wyłączeniem powierzchni budynku, w której znajdują się mieszkania służbowe i mieszkania na wynajem. Powierzchnia budynku dzieli się na części:

  1. część mieszkalną -18,98 % powierzchni budynku,
  2. część zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej (wynajem dla firm i instytucji)- 67,49 % powierzchni budynku,
  3. część zajętą na prowadzenie działalności statutową 13,53 % powierzchni budynku.

Wnioskodawca planuje sfinansować tę inwestycję częściowo z dochodów działalności gospodarczej i częściowo ze składek członkowskich.


Wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie pytania pierwszego dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów Z. pochodzących z działalności gospodarczej przeznaczonych i wydatkowanych na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej.


W tym miejscu należy raz jeszcze podkreślić, że ustawodawca w analizowanym art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, zwalnia z opodatkowania wszelkie dochody, określonych w przepisie grup podatników, przeznaczone na cele statutowe z wyłączeniem działalności gospodarczej.


W związku z powyższym, dochód powstały z działalność gospodarczej rozumianej jako wszelkie działania o charakterze zarobkowym, może zostać przeznaczony na działalność statutową i w takim przypadku będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania. Jednak w przypadku, kiedy uzyskany dochód zostanie wydatkowany na cele związane z działalnością o charakterze gospodarczym - zarobkowym, nawet, jeśli będzie to działalność zbieżna z celami statutowymi Wnioskodawcy, nie będzie on podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39, gdyż na podstawie analizowanego przepisu, dochód przeznaczony na działalność gospodarczą nie został przez ustawodawcę wyłączony z opodatkowania. Na powyższe nie ma także wpływu, jeśli Wnioskodawca nie prowadziłby działalności innej niż określona w statucie, a wszelkie osiągnięte dochody (w tym także pochodzące z działalności odpłatnej statutowej, czy też gospodarczej - zarobkowej) przeznaczy na realizację swoich celów statutowych.


Zdaniem organu, dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z działalności gospodarczej przeznaczone i wydatkowane na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT w części, w jakiej ten środek trwały będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności statutowej. Dochody przeznaczone i wydatkowane na inwestycję w środek trwały, w części w której będzie on wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. przepisu. Omawiany przepis wprost wyłącza ze zwolnienia dochody wydatkowane na działalność gospodarczą. Dochody przeznaczone i wydatkowane na działalność gospodarczą nie podlegają zwolnieniu, nawet jeśli uzyskane z tej działalności gospodarczej dochody w całości będą przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy.


Odnosząc powołane wyżej przepisy prawa podatkowego do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że dochody Z, uzyskiwane z działalności gospodarczej nie będą w całości przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową Wnioskodawcy. Przeznaczenie osiągniętego dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania tej części dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT. W takim przypadku, nawet jeśli dochody uzyskane w późniejszym czasie z działalności gospodarczej w całości zostaną przeznaczone na cele statutowe Wnioskodawcy, to jednak dochody przeznaczone i wydatkowane na inwestycję w środek trwały w części w jakiej będzie on wykorzystywany w działalności gospodarczej nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu.


W tym miejscu należy podkreślić, że przepis art. 17 ust. 1b ustawy o CIT daje możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 między innymi w sytuacji przeznaczenia i wydatkowania dochodu na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów wskazanych w przepisie. Wymóg przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele bezpośrednio związane z realizacją celów wskazanych przez ustawodawcę został wyraźnie podkreślony.


Podsumowując, w analizowanej sprawie, dochody Wnioskodawcy pochodzące z działalności gospodarczej, przeznaczone i wydatkowane na inwestycję w środek trwały, który będzie wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT w części, w jakiej dany środek trwały będzie służył realizacji celów statutowych Wnioskodawcy; w części, w jakiej planowana inwestycja będzie związana z działalnością gospodarczą Z dochody Wnioskodawcy będą podlegały opodatkowaniu.


Mając na uwadze powyższe, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód pochodzący z działalności gospodarczej, który będzie przeznaczony na inwestycję w środek trwały wykorzystywany zarówno do celów statutowych, jak i gospodarczych w całości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.


Ad. 2


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.


Jak wykazano wyżej, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „działalności gospodarczej”. Zgodnie z zasadami wykładni systemowej należy posiłkować się w tym zakresie definicjami przyjętymi na potrzeby innych ustaw. I tak, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r., poz. 646) działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.


Natomiast, jak organ wskazał w uzasadnieniu odnośnie pierwszego pytania, ustawa Ordynacja podatkowa – w art. 3 ust. 9 – przyjęła, że ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej, rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. poz. 646), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.


Z kolei, pojęcie „składka członkowska” zgodnie z definicją słownikową to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).


W odniesieniu do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT podkreślić należy, że jednym ze źródeł finansowania organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, do których należą m.in. związki zawodowe, są składki członkowskie płacone przez członków tych organizacji. Składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do niej i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji.


Warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego ze składek członkowskich na podstawie przywołanego przepisu jest przeznaczenie ich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskuje przychody w postaci składek członkowskich, które zamierza przeznaczyć i wydatkować na inwestycję w środek trwały wykorzystywany zarówno w działalności statutowej, jak i gospodarczej.


Mając na uwadze przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dochód uzyskany z tytułu otrzymywanych przez Wnioskodawcę składek członkowskich, w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, wypełniając przesłanki zawarte w tym przepisie. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia w części, w jakiej ulepszona nieruchomość będzie służyła realizacji celów innych niż związane z działalnością gospodarczą. W przeciwnym wypadku, to znaczy w części w jakiej ulepszona nieruchomość będzie służyła realizacji celów gospodarczych Z, dochód Wnioskodawcy będzie podlegał opodatkowaniu.

Należy podkreślić, że przepis ar. 17 ust. 1b ustawy o CIT daje możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 między innymi w sytuacji przeznaczenia i wydatkowania dochodu na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów wskazanych w przepisie. Wymóg przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele bezpośrednio związane z realizacją celów wskazanych przez ustawodawcę został wyraźnie podkreślony.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód pochodzący ze składek członkowskich, który będzie przeznaczony na inwestycję w środek trwały wykorzystywany zarówno do celów statutowych, jak i gospodarczych w całości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Interpretacje wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, wiec zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;<
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj