Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.61.2019.2.BK
z 25 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r. ), uzupełnionym w dniu 28 lutego 2019 r. ( data wpływu 1 marca 2019 r. ) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 marca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miejscowość …położona jest w Gminie…. Jest to miejscowość po byłym zakładzie rolnym. X. to wieś zamieszkana przez 564 osoby. Mieszkańcy wsi to w większości ludność napływowa. Centralnym miejscem wsi jest kaplica p.w…. Zabytek posiada wyjątkową wartość historyczną artystyczną, wymaga przeprowadzenia złożonych pod względem technologicznym prac konserwatorskich i budowlanych, poza tym Parafia nie posiada wystarczających środków finansowych na przeprowadzenie powyższych prac.

Stan zachowania zabytku wymaga niezwłocznego podjęcia prac konserwatorskich, restauratorskich robót budowlanych przy zabytku. W trakcie oględzin zabytku zarejestrowano wiele uszkodzeń zasadniczej konstrukcji nośnej budynku. Stan oraz rodzaje wbudowanego w obiekt drewna wskazują na zły stan zabytku, najbardziej zniszczona jest podwalina zewnętrznej ściany ryglowej (drewno podwalin uległo znacznej degradacji). Na skutek procesów starzenia się materiałów połączonych z ich korozją, wiele węzłów uległo rozspojeniu. Konstrukcja obiektu w wielu miejscach jest mocno uszkodzona i jej stan wymaga szybkiej interwencji technicznej. Brak odpowiednich napraw na które nie stać Parafii może doprowadzić do zniszczenia obiektu. Z początkiem lat 90 obiekt ten przekazano kościołowi. Obecnie pełni funkcję Kaplicy modlitewnej, jest filią Kościoła w….. Obecnie kaplica wymaga objęcia pracami konserwatorskimi i restauratorskimi, która to już potrzeba wskazywana była na etapie tworzenia Planu Odnowy Miejscowości na lata 2009-2020. Zgodnie z Gminnym Programem Opieki nad Zabytkami Gminy …..- Ocena stanu dziedzictwa kulturowego Gminy, jako słabą stronę tego terenu wskazuje się zły stan techniczny znacznej części obiektów zabytkowych, niewystarczające środki finansowe na konserwację i rewaloryzację obiektów zabytkowych, niewystarczającą świadomość społeczną o konieczności należytego dbania o zabytki, a także brak promocji zasobów dziedzictwa kulturowego gminy jako produktu turystycznego. Jednakże brak środków finansowych uniemożliwia podjęcie niezbędnych prac konserwatorskich, jakim powinna być poddana kaplica, a bez których stan techniczny będzie się jedynie pogarszał. Planowane prace konserwatorskie prowadzone będą na dachu kaplicy (działka nr 96/40, obręb ewidencyjny…) i obejmują prace rozbiórkowe i przygotowawcze oraz prace właściwe zgodnie z kosztorysem inwestorskim.


Dzięki realizacji operacji zrealizowane będą następujące wskaźniki:


  • wskaźnik produktu: liczba zabytków poddanych pracom konserwatorskim -1 szt., co zostanie potwierdzone protokołem odbioru, dokumentacją fotograficzną
  • wskaźnik rezultatu: liczba osób korzystających ze zmodernizowanej infrastruktury zabytkowej -100 os./rok.


Liczba osób korzystających mierzona będzie na podstawie rejestru prowadzonego przez Parafię, gdzie wskazywana będzie dzienna ilość grup/osób odwiedzających kościół. Przedmiotowy wskaźnik zostanie osiągnięty w roku 2019.

W efekcie przeprowadzonego postępowania konkurencyjnego Parafia nabędzie usługę konserwatorską opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w wymiarze 23% zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku i usług. Na etapie wnioskowania o płatność beneficjent jest zobligowany do przedstawienia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa ….interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości otrzymania zwrotu naliczonego podatku VAT.

Jak wynika z uzupełnienia do wniosku Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane podczas realizacji prac nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ww. prace zostaną wykonane w ramach realizacji projektu pn. „…….” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Parafii przysługuje w związku z planowaną inwestycją prawo do odliczenia podatku naliczonego lub możliwość zwrotu podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, wobec czego nabyta usługa nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Zdaniem Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 wzw. z art. 88 ust 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług) oraz możliwość otrzymania zwrotu podatku, gdyż w związku z realizacją projektu nie wykonuje i nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze, wskazany podatek VAT w ramach operacji będzie kwalifikowany w pełnym wymiarze.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 ze zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy niebędącemu czynnym podatnikiem VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – zakupy dokonywane w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj