Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.16.2019.3.KK
z 21 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2019 r. (data wpływu 15 lutego 2019 r.) oraz pismem z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 5 lutego 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.16.2019.1.KK, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 5 lutego 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 lutego 2019 r.). W dniu 15 lutego 2019 r. (nadano w dniu 13 lutego 2019 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 13 lutego 2019 r.

Z uwagi na to, że złożony wniosek i jego uzupełnienie nie spełniało wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, Organ podatkowy na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 27 lutego 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.16.2019.2.KK, ponownie wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Ponowne wezwanie wysłano w dniu 27 lutego 2019 r. (doręczono dnia 7 marca 2019 r.). Pismem z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek (data nadania 8 marca 2019 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni otrzymała część spadku po rodzicach. Rodzice byli rolnikami i prowadzili gospodarstwo rolne o powierzchni 6,9422 ha. W skład gospodarstwa wchodziły: grunty orne, łąki, pastwiska i grunty orne zabudowane.

Tata Wnioskodawczyni zmarł w dniu 14 lutego 1988 r. W dniu 16 lutego 2016 r. Sąd Rejonowy wydał orzeczenie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym ojcu, które uprawomocniło się z dniem 9 marca 2016 r. W spadku po zmarłym ojcu Wnioskodawczyni nabyła udział w gospodarstwie rolnym w wysokości 3/20 części. Po śmierci ojca nie był przeprowadzony dział spadku, ani zniesienie współwłasności.

Mama Wnioskodawczyni zmarła w dniu 18 czerwca 2015 r. W dniu 16 lutego 2016 r. Sąd Rejonowy wydał orzeczenie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłej mamie, które uprawomocniło się z dniem 9 marca 2016 r. W spadku po zmarłej mamie Wnioskodawczyni nabyła udział w gospodarstwie rolnym w wysokości 1/5 części. Po śmierci mamy nie był przeprowadzony dział spadku, ani zniesienie współwłasności.

W dniu 27 września 2018 r. Wnioskodawczyni sprzedała udział 8/40 części działki nr 67, o powierzchni 0,44 ha (łąka i grunty orne). W dniu sprzedaży działki nr 67 Wnioskodawczyni była współwłaścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 6,9422 ha, a działka ta była jego częścią. W dniu sprzedaży od tego gospodarstwa był płacony podatek rolny.

W dniu 14 listopada 2018 r. Wnioskodawczyni sprzedała 8/40 części działki nr 18, o powierzchni 0,85 ha (łąki). W dniu sprzedaży tej działki Wnioskodawczyni była współwłaścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 5,6522 ha, a działka o pow. 0,85 ha była częścią tego gospodarstwa i od gospodarstwa był płacony podatek rolny. Łącznie Wnioskodawczyni sprzedała grunt o powierzchni 1,29 ha.

Nabywca działki nr 67 i działki nr 18 oświadczył, że jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi osobiście gospodarstwo rolne o pow. 34,65 ha, którego jest właścicielem. Nabywca kupuje działki w celu powiększenia gospodarstwa rolnego i użytkowania działek rolniczo.

Wnioskodawczyni w dniu sprzedaży działek (27 września 2018 r. i 14 listopada 2018 r.) nie prowadziła działalności gospodarczej.

Działka nr 67, zgodnie z wypisem gruntów, oznaczona jest jako grunty orne i łąki trwałe. Według Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi, zatwierdzonego uchwała Rady Gminy, działka stanowi teren gruntów rolnych bez prawa zabudowy. Na działce tej nie ma lasów, wg. art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, działka nie została przeznaczona do zalesienia i nie jest objęta planem urządzenia lasu (art. 19 ust. 2 ww. ustawy), ani decyzją starosty wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasów, o której mowa w art. 19 ust. 3 ww. ustawy. Przedmiotowa działka nie stanowi gruntów pod śródlądowymi wodami stojącymi lub płynącymi, wymienionymi w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.

Działka nr 18 o pow. 0,85 ha, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów oznaczona jest jako łąki trwałe. Według Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi, zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy, działka ta stanowi teren lasów i dolesień oraz w części tereny wód powierzchniowych. Na działce nr 18 nie ma lasów, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach. Działka ta nie jest przeznaczona do zalesienia i nie jest objęta planem urządzenia lasu wymienionego w art. 19 ust. 2 ww. ustawy, ani decyzją starosty wydaną na podstawie inwentaryzacji stanów lasów (art. 19 ust. 3 ww. ustawy) oraz w sprawie tej działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotowa nieruchomość nie znajduje się na obszarze zdegradowanym i obszarze rewitalizacji objętym uchwała Rady Gminy, podjętą w trybie art. 8 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, gdzie przewidziano prawo pierwokupu dla gminy. Działka nr 18 nie jest położona na obszarze specjalistycznej strefy rewitalizacyjnej, o której mowa w rozdziale V ustawy o rewitalizacji i nie leży na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Działka ta nie stanowi gruntów pod wodami śródlądowymi, stojącymi lub płynącymi zgodnie z ustawą Prawo wodne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w związku ze zbyciem części gospodarstwa rolnego (0,44 ha łąka, grunty rolne i 0,85 ha łąka) w dniu 27 września 2018 r. i w dniu 14 listopada 2018 r. rolnikowi indywidualnemu posiadającemu uprawnienia do prowadzenia własnego gospodarstwa, należy odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%?

Czy w przypadku zbycia spadku okres 5 lat liczony jest od dnia śmierci, czy od roku kalendarzowego?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, sprzedane grunty rolne są zakwalifikowane jako użytki rolne. Nabywcą jest rolnik indywidualny i dokonuje zakupu działki nr 67 i działki nr 18, o łącznej powierzchni powyżej 1 ha na powiększenie swojego gospodarstwa rolnego i użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem. Wnioskodawczyni uważa, że korzysta ze zwolnienia od płacenia podatku dochodowego od dokonanej sprzedaży na podstawie art. 21 ust. l pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz wymienionych praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw majątkowych następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw majątkowych w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i wymienionych praw istotne znaczenie ma ustalenie daty i formy prawnej ich nabycia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała część spadku po rodzicach, którzy byli rolnikami i prowadzili gospodarstwo rolne o powierzchni 6,9422 ha. W skład gospodarstwa wchodziły: grunty orne, łąki, pastwiska i grunty orne zabudowane.

Tata Wnioskodawczyni zmarł w dniu 14 lutego 1988 r. W dniu 16 lutego 2016 r. Sąd Rejonowy wydał orzeczenie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłym ojcu, które uprawomocniło się z dniem 9 marca 2016 r. W spadku po zmarłym ojcu Wnioskodawczyni nabyła udział w gospodarstwie rolnym w wysokości 3/20 części. Po śmierci ojca nie był przeprowadzony dział spadku, ani zniesienie współwłasności.

Mama Wnioskodawczyni zmarła w dniu 18 czerwca 2015 r. W dniu 16 lutego 2016 r. Sąd Rejonowy wydał orzeczenie o stwierdzenie nabycia spadku po zmarłej mamie, które uprawomocniło się z dniem 9 marca 2016 r. W spadku po zmarłej mamie Wnioskodawczyni nabyła udział w gospodarstwie rolnym w wysokości 1/5 części. Po śmierci mamy nie był przeprowadzony dział spadku, ani zniesienie współwłasności.

W dniu 27 września 2018 r. Wnioskodawczyni sprzedała udział 8/40 części działki nr 67 o powierzchni 0,44 ha (łąka i grunty orne). W dniu sprzedaży działki nr 67 Wnioskodawczyni była współwłaścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 6,9422 ha, a działka ta była jego częścią. W dniu sprzedaży od tego gospodarstwa był płacony podatek rolny.

W dniu 14 listopada 2018 r. Wnioskodawczyni sprzedała 8/40 części działki nr 18, o powierzchni 0,85 ha (łąki). W dniu sprzedaży tej działki Wnioskodawczyni była współwłaścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 5,6522 ha, a działka o pow. 0,85 ha była częścią tego gospodarstwa i od gospodarstwa był płacony podatek rolny. Łącznie Wnioskodawczyni sprzedała grunt o powierzchni 1,29 ha.

Nabywca działki nr 67 i działki nr 18 oświadczył, że jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi osobiście gospodarstwo rolne o pow. 34,65 ha, którego jest właścicielem. Nabywca kupuje działki w celu powiększenia gospodarstwa rolnego i użytkowania ich rolniczo.

Wnioskodawczyni w dniu sprzedaży działek (27 września 2018 r. i 14 listopada 2018 r.) nie prowadziła działalności gospodarczej.

Działka Nr 67, zgodnie z wypisem gruntów, oznaczona jest jako grunty orne i łąki trwałe. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi, zatwierdzonego uchwała Rady Gminy działka stanowi teren gruntów rolnych, bez prawa zabudowy.

Działka Nr 18 o pow. 0,85 ha, zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, oznaczona jest jako łąki trwałe.

Zgodnie z art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Stosownie do art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego – spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W myśl art. 1035 Kodeksu cywilnego, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych.

Istotnym zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy. Następstwo prawne po osobie zmarłej ma charakter sukcesji uniwersalnej, gdyż spadkobierca na mocy jednego zdarzenia, jakim jest otwarcie spadku, wstępuje w ogół praw i obowiązków osoby zmarłej (spadkodawcy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że udziały w nieruchomościach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni nabyła w spadku:

  • w 1988 r. – po ojcu (3/20 części),
  • w 2015 r. – po matce (1/5 części).

Zatem, sprzedaż w dniu 27 września 2018 r. i w dniu 14 listopada 2018 r. udziałów w działkach o łącznej powierzchni 1,29 ha, stanowiących część gospodarstwa rolnego, nabytych w 1988 r. w spadku po zmarłym ojcu, nie stanowi dla Wnioskodawczyni źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ została dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Natomiast sprzedaż w dniu 27 września 2018 r. i w dniu 14 listopada 2018 r. udziałów w działkach o łącznej powierzchni 1,29 ha, stanowiących część gospodarstwa rolnego, nabytych w 2015 r. w spadku po zmarłej matce, stanowi dla Wnioskodawczyni źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie i podlega opodatkowaniu według zasad określonych w ww. ustawie.

I tak, zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 cyt. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e cytowanej ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Natomiast stosownie do art. 45 ust. 1a pkt 3 cyt. ustawy, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwalnia z podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892).

Stosownie do art. 2 ust. 1 tej ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdującej się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Wyodrębniając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r., poz. 1034, z późn. zm.) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem – Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr;
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Powyższe uregulowania prawne wskazują, że zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • sprzedawana jest całość lub część gospodarstwa rolnego,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki do zwolnienia, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości (udziału w nieruchomości) będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej, tak jak wskazano powyżej podlegać może wyłącznie przychód uzyskany ze sprzedaży ww. gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w wyniku sprzedaży nie utracą one charakteru rolnego.

Podkreślenia wymaga, że podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest ich powierzchnia określana jako norma obszarowa. Jeżeli łączna powierzchnia gruntów stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej, przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy użytków rolnych, niezajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, jest to gospodarstwo rolne w rozumieniu cytowanego wyżej art. 2 ustawy o podatku rolnym. W sytuacji, gdy grunt nie spełnia normy obszarowej, nie może być uznany za gospodarstwo rolne.

Jak wskazano, jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest również konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do dalszego przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, czy też umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Należy ponadto wskazać, że utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów. Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży udziałów w tego rodzaju nieruchomościach korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Tym samym, przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia udziałów we współwłasności tych gruntów, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ważny jest bowiem cel nabycia nieruchomości, czyli aby w wyniku sprzedaży nieruchomości nie utraciły charakteru rolnego.

Reasumując, odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię w dniu 27 września 2018 r. i w dniu 14 listopada 2018 r. udziałów we współwłasności nieruchomości, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, nabytego w 2015 r. w drodze spadku, nastąpiło przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia, w związku z czym stanowi źródło przychodu z odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, przychód z ww. odpłatnego zbycia korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast sprzedaż w dniu 27 września 2018 r. i w dniu 14 listopada 2018 r. udziałów w działkach o łącznej powierzchni 1,29 ha, stanowiących część gospodarstwa rolnego, nabytych w 1988 r. w spadku po zmarłym ojcu, nie stanowi dla Wnioskodawczyni źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z dokonaną sprzedażą udziałów w działkach rolnych.

Tutejszy Organ zaznacza, że okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega szczegółowej weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), tutejszy Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazywałoby, czy w związku ze sprzedażą grunt utraci, czy też nie charakter rolny.

Zgodnie z zasadą dochodzenia do prawdy materialnej wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest bowiem postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto, podkreślić należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj