Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.26.2019.2.MK
z 29 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) uzupełnionego pismem z 18 marca 2019 r (data wpływu 21 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku oznaczania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2008 60 19 00 znakami akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku oznaczania wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2008 60 19 00 znakami akcyzy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 marca 2019 r (data wpływu 21 marca 2019 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 7 marca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.26.2019.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest producentem nalewek spirytusowych wykonanych z naturalnych składników. Jednym z produktów spółki są owoce w zalewie spirytusowej […] o zawartości alk. 16% Obj. Do produkcji owoców w zalewie alkoholowej zostaną wykorzystane nalewki z dodatkiem syropu cukrowego (cukier rozpuszczony w przegotowanej wodzie). Owoce zostają umieszczone w słoiku, a następnie zostają zalane wyżej wymienioną zalewą alkoholową uzyskaną z nalewki i syropu cukrowego. Na podstawie przeprowadzonych badań laboratoryjnych zawartość cukru w finalnym produkcie zdecydowanie przekracza 9%, zaś zawartość alkoholu w gotowym produkcie będzie wynosić 16% vol. Dany produkt zgodnie w oparciu o dokonane badania laboratoryjne zawiera 16,56 plus/minus 0,84% zawartości alkoholu etylowego oraz licznie BRIX 19,5 plus/minus 0,6, co daje zawartość cukrów w przeliczeniu na sacharozę równą 18,5 (%m/m).

Zgodnie z powyższym […] w wydanej decyzji […] z dnia […] zasugerował, iż produkt podlega pod kod CN 2008 - zakwalifikowany do działu 20-tj. przetwory z warzyw, owoców, orzechów lub pozostałych części roślin 2008 - tj. owoce, orzechy i pozostałe jadalne części roślin, inaczej przetworzone lub zakonserwowane, nawet zawierające dodatek cukru lub innej substancji słodzącej, lub alkoholu, gdzie indziej niewymienione ani niewyłączone podpozycja 2008 60 19 00 - Pozostałe.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż podatek akcyzowy nie stanowi tutaj problemu, ponieważ do produkcji wyżej wymienionych owoców w zalewie będą używane nalewki wyprowadzone ze składu podatkowego Wnioskodawcy, od których podatek akcyzowy zostanie odprowadzony. To rozwiązanie rzecz jasna będzie tylko możliwe w przypadku braku obowiązku oznaczania owoców w zalewie alkoholowej znakami akcyzy. W przeciwnym razie wszystkie zabiegi produkcyjne będą odbywać się na terenie składu podatkowego Wnioskodawcy, a finalny produkt czyli gotowe owoce w zalewie będą oznaczane znakami akcyzy i wyprowadzane ze składu podatkowego według obowiązujących przepisów.

W uzupełnieniu wniosku z 18 marca 2019 r (data wpływu 21 marca 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku są owoce w zalewie spirytusowej […] o zawartości alk. 16 % obj. (towar pakowany w opakowaniach zbiorczych butlach 10 l).

W ramach zgłoszeń celnych Wnioskodawca posługiwał się kodem CN 2008 60 39 90. Jednakże Organ Celny w związku z wątpliwościami co do prawidłowej klasyfikacji taryfowej w przypadku tego wyrobu zdecydował się na przekazanie próbek wyrobu do […]. W oparciu o uzyskane wyniki analiz laboratoryjnych ustalono, iż przedmiotową próbkę towaru stanowią owoce w zalewie spirytusowej o zawartości alkoholu etylowego równej 16,56 plus/minus 0,84% (v/v) oraz o licznie BRIX 19,5 plus/minus 0,6 co daje, zgodnie uwagą dodatkową 2 (a) do działu 20 Wspólnej Taryfy Celnej zawartość cukrów w przeliczeniu na sacharozę równą 18,5 (%m/m). Biorąc pod uwagę powyższe badania laboratoryjne Organ stwierdził, iż należy rozważyć klasyfikację badanego towaru do kodu CN 2008 60 19 Taryfy Celnej. Wyniki badań przeprowadzonych przez Organ zostały oznaczone numerem […]. Ostatecznie na podstawie wydanej decyzji […] ustalono, iż po przeprowadzonej rewizji i połączonej z analizą laboratoryjną towar powinien być zakwalifikowany do kodu 2008 60 19 00 Taryfy Celnej.

Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż istotnym jest fakt przeznaczenia przedmiotowego towaru. Owoce znajdujące się w zalewie spirytusowej są przeznaczone do konsumpcji, pakowane są one w opakowaniach zbiorczych - butlach 10 l, co wskazuje jednoznacznie, że ich przeznaczeniem nie jest "korzystanie" przez Klienta z zalewy spirytusowej w jakiej się znajdują.

Uwzględniając fakt, iż podstawą do wydania decyzji przez […] były przeprowadzone badania laboratoryjne Wnioskodawca przyjmuje, iż wskazany kod 2008 60 19 00 - jest prawidłowy i wnioskuje o wydanie interpretacji na tej podstawie. Odrębnie jednak od złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej obowiązku oznaczania znakami akcyzy, Wnioskodawca składa wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Akcyzowej do IAS we ... .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy produkt stanowiący przedmiot niniejszego wniosku podlega obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy ?

Zdaniem Wnioskodawcy, owoce w zalewie nalewki podlegają pod kod CN 2008, który sugeruje brak oznaczania takiego produktu znakami akcyzy.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są wyroby klasyfikowane do kodu CN 2008 o zawartości cukru w finalnym produkcie zdecydowanie ponad 9% oraz zawartości alkoholu w gotowym produkcie 16% vol.

Zgodnie z uregulowaniem art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. Wśród wyrobów zamieszczonych w ww. załączniku brak jest opisanego przez Zainteresowanego wyrobu o kodzie CN 2008. Stąd też stwierdzić należy, iż nie podlega on obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1114 z późń. zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.


Znakami akcyzy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy, są znaki określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

  1. podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
  2. legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) – art. 3 ust. 1 ustawy.

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie – art. 3 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 114 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, produkowany na terytorium kraju przez Wnioskodawcę wyrób w postaci owoców w zalewie spirytusowej […] klasyfikowany jest do kodu CN 2008 60 19 00. Wyroby klasyfikowane do tej pozycji nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów, które podlegają obowiązkowi oznaczeni znakami akcyzy. Tym samym wyroby będące przedmiotem wniosku tj. owoce w zalewie spirytusowej […] klasyfikowane do kodu CN 2008 60 19 00 nie podlegają obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Końcowo podkreśla się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego w zakresie obowiązku oznaczenia wyrobów znakami akcyzy i udzielono jej wyłącznie w oparciu o klasyfikację CN wskazaną przez Wnioskodawcę, która jako element opisanego zdarzenia przyszłego nie była przedmiotem oceny Organu. Jednocześnie informuje się, że kwestie dotyczące klasyfikacji CN wyrobów nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. W tym zakresie tut. Organ nie jest właściwy do klasyfikowania wyrobów do odpowiednich kodów CN.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj