Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.36.2019.2.BO
z 29 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 25 lutego 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.36.2019.1.BO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 25 lutego 2019 r. (data doręczenia 4 marca 2019 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 6 marca 2019 r. złożonym osobiście w dniu 7 marca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W czerwcu 2018 r. zrodziła się u Wnioskodawczyni i Jej męża myśl o kupnie mieszkania, w którym za kilkanaście lat zamieszka jedno z ich dzieci. Wnioskodawczyni wraz z mężem rozglądała się za takim mieszkaniem. Znaleźli odpowiednie ogłoszenie i postanowili kupić mieszkanie w spokojnej, cichej i zielonej okolicy, w dobrej lokalizacji w …. Po spotkaniu z deweloperem i uzyskaniu zgody z banku o przyznaniu kredytu hipotecznego Wnioskodawczyni wraz z mężem postanowiła kupić mieszkanie. Ich wkład - 50% wartości, 50% kredyt hipoteczny. Suma do spłaty - 150 000,00 zł. Wnioskodawczyni wraz z mężem kupili dnia 31 lipca 2018 r. mieszkanie w stanie surowym. Przez sierpień, wrzesień i połowę października 2018 r. wykańczali mieszkanie i kupowali wyposażenie do niego, w międzyczasie szukając kogoś, kto chciałby wynająć ich mieszkanie na długi okres czasu (rok lub dłużej). Ale nie znaleźli nikogo takiego. Znajomi doradzili im, aby ogłaszali mieszkanie na platformie …., …., na krótkie okresy czasu, a na pewno znajdą się chętni. Tak też zrobili, aby mieszkanie zarabiało na kredyt, który zaciągnęli w banku, a nie czekało puste na któreś z ich dzieci. Pod koniec października 2018 r. mieszkanie było gotowe do zamieszkania. Wnioskodawczyni postanowiła z mężem, że będą wynajmować mieszkanie na krótki okres czasu, ogłaszając się na platformie …., …. W związku z tym faktem zgłosili to w Urzędzie Skarbowym w …, ponieważ pod ten Urząd podlegają i tam też się rozliczają. Pani, która obsługuje klienta w Urzędzie Skarbowym w … powiedziała im, aby rozliczać się podatkiem ryczałtowym 8,5%. Wnioskodawczyni informowała Panią, że wynajmują to mieszkanie na krótki okres czasu, ogłaszając się na platformie …., …. Pani twierdziła dalej, że mają rozliczać się podatkiem ryczałtowym 8,5%, ponieważ jest to najem prywatny i tak będzie dobrze. Zapytała ich, jak chcą się rozliczać, czy co miesiąc, czy co kwartał. Dała im druk, który w jej obecności wypełnili, że będą rozliczać podatek ryczałtem 8,5% co 1 miesiąc i tak też rozliczyli październik 2018 r., płacąc w listopadzie 2018 r. kwotę 21,00 zł. Potem w grudniu płacąc za listopad 2018 r. kwotę 17,00 zł. W styczniu 2019 r., dokładnie 4 stycznia 2019 r., Wnioskodawczyni i Jej mąż dostali pismo z Urzędu Miasta … w sprawie zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego wykorzystywanego w innych celach niż mieszkaniowe – wynajem oraz zgłoszenia do ewidencji obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi, a także złożenia korekty w sprawie podatku od nieruchomości (IN-1), celem zastosowania odpowiedniej stawki podatkowej. Po otrzymaniu tego wezwania Wnioskodawczyni zaniepokoiła się wraz z mężem, czy podatek który płacą do Urzędu Skarbowego (ryczałt 8,5%) na pewno jest właściwy. Wraz z mężem udali się w poniedziałek, 7 stycznia 2019 r., do Urzędu Skarbowego w …, celem zapłacenia podatku ryczałtowego 8,5% za grudzień 2018 r. - 208,00 zł i złożenia zeznania podatkowego PIT-28, PIT-28A za 2018 r. Podczas składania tego zeznania podatkowego Wnioskodawczyni wraz z mężem zapytała Panią obsługującą klienta, czy podatek, który płacą (ryczałt 8,5%) jest na pewno właściwym podatkiem, informując Panią, że wynajmują mieszkanie na krótkie okresy, ogłaszając się w Internecie na platformach…, …. Pani wysłuchawszy tego potwierdziła, że to dobra forma opodatkowania, ale Wnioskodawczyni dalej drążyła temat, opowiadając Pani sytuację, jak dostała wraz z mężem pismo z Urzędu Miasta … w sprawie zmiany sposobu użytkowania mieszkania. Wówczas Pani obsługująca Wnioskodawczynię i Jej męża zaniepokoiła się zmieniając zdanie, informując ich, aby nie składali w tym dniu zeznania podatkowego PIT-28, PIT-28A i skierowała ich do swojego zwierzchnika. Po opowiedzeniu całej sytuacji Pani Kierownik, która wysłuchała Wnioskodawczynię i Jej męża, poinformowała ich, że musi tą sprawę skonsultować. Po kilku dniach poinformowała Wnioskodawczynię i Jej męża, że przepisy nie określają jednoznacznie w sposób wyczerpujący, jaką formę opodatkowania przyjąć. Poinformowała ich również, aby opisali całą sytuację i wysłali pismo o indywidualną interpretację do Krajowej Informacji Skarbowej, czy mogą rozliczać się podatkiem ryczałtowym 8,5%, czy muszą zakładać działalność gospodarczą i rozliczać się na zasadach ogólnych podatkiem 18%, 32%.

W piśmie z dnia 6 marca 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotowe mieszkanie jest składnikiem majątku wspólnego i wchodzi do majątkowej wspólności małżeńskiej. Wszystkie decyzje i wszystkie formalności związane z tym mieszkaniem Wnioskodawczyni podejmuje razem z mężem. Mąż Wnioskodawczyni upoważnił Ją do samodzielnego rozliczania całości przychodu z tytułu najmu mieszkania. Mieszkanie to jest ogłaszane przez Wnioskodawczynię osobiście na platformach … i ….. Umowę o współpracy Wnioskodawczyni podpisywała drogą elektroniczną z platformami … i ….. W związku z korzystaniem z usług platform … i … Wnioskodawczyni ponosi koszty prowizji: … 12%, ….3%. Na kwotę ww. prowizji, którą Wnioskodawczyni płaci w związku z korzystaniem z usług tych platform, składa się: widoczność online, całodobowe wsparcie, pobranie opłaty od najemcy. Najemcy, którzy wynajmują mieszkanie za pośrednictwem platform … i …, uiszczają całą kwotę na konto ww. platform. Prowizja na rzecz platform …, … potrącana jest jako % przychodów, które wpływają na konto …, …. Środki, które Wnioskodawczyni otrzymuje z platformy… wpływają w okresach co 1 miesiąc, a środki z platformy … wpływają na bieżąco na Jej konto. Wnioskodawczyni złożyła w określonym terminie w Urzędzie Skarbowym stosowne oświadczenie odnośnie wyboru formy opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu 8,5% od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni złożyła również w określonym terminie w Urzędzie Skarbowym stosowne oświadczenie odnośnie opodatkowania całości przychodu z najmu. Przychód z najmu mieszkania nie stanowi podstawowego źródła utrzymania Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie zapewnia najemcom żadnych dodatkowych usług typu posiłki, czy sprzątanie w czasie pobytu. Okresy, na jakie jest wynajmowane mieszkanie, wskazane we wniosku, to zarówno dni, tygodnie. Gdyby był chętny to i miesiąc, ale cena liczona jest za dobę 1, 2, 5 itp. Wnioskodawczyni dodała, że zapytanie zawarte we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczy roku 2018 (października, listopada, grudnia).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Jaki Wnioskodawczyni ma stosować podatek od przychodów z najmu, tj. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (8,5%), czy na zasadach ogólnych (18%, 32%)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, Jej przychody z najmu nie są przychodami z działalności gospodarczej z uwagi na to, że nie stanowią Jej jedynego i podstawowego źródła dochodu. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na cały etat na umowę o pracę. Dochody z najmu przedmiotowego mieszkania nie są stałe, a ich wysokość uzależniona jest od chętnych do wynajmu. W październiku 2018 r. była to 1 doba, w listopadzie 1 doba, a w grudniu 8 dni. Wnioskodawczyni uważa, że Jej przychody z najmu przedmiotowego mieszkania mogą być opodatkowane podatkiem zryczałtowanym 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Przy czym, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Przywołany powyżej przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

Podkreślić należy, że nie w każdym przypadku podatnik może sam zaliczyć wynajmowane nieruchomości do majątku prywatnego lub związanego z działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że zasady, o których mowa w ust. 1 i 2, mają również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 przychody ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości dochodu osiągniętego z tego źródła przez jednego z nich.

W myśl art. 8 ust. 4 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został otrzymany, ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6, pierwszy w roku podatkowym przychód ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy.

Wybór zasady opodatkowania całości dochodu przez jednego z małżonków, wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3, obowiązuje przy zapłacie zaliczek przez cały rok podatkowy oraz przy składaniu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek zapłaty zaliczek i składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z tego tytułu (art. 8 ust. 5).

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przy czym, warunkiem skorzystania z ryczałtowej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. poz. 647), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.

W przypadku opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z tytułu najmu, objętych wspólnością ustawową należy zauważyć, że przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady, podlegają odrębnemu opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku.

Z przepisu art. 12 ust. 6 ww. ustawy wynika, że zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

W myśl art. 12 ust. 13 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku osiągania przez małżonków przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, kwota przychodów określona w ust. 1 pkt 3 lit. a), dotyczy łącznie obojga małżonków.

Z informacji przedstawionych w opisie stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem kupiła w dniu 31 lipca 2018 r. mieszkanie w stanie surowym. Przez sierpień, wrzesień i połowę października 2018 r. powyższe mieszkanie było wykańczane. Pod koniec października 2018 r. mieszkanie było gotowe do zamieszkania. Wnioskodawczyni postanowiła z mężem, że będą je wynajmować na krótki okres czasu ogłaszając się na platformie …, …..

Przedmiotowe mieszkanie jest składnikiem majątku wspólnego i wchodzi do majątkowej wspólności małżeńskiej. Mąż Wnioskodawczyni upoważnił Ją do samodzielnego rozliczania całości przychodu z tytułu najmu mieszkania. Wnioskodawczyni złożyła w określonym terminie w Urzędzie Skarbowym stosowne oświadczenie odnośnie wyboru formy opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu 8,5% od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni złożyła również w określonym terminie w Urzędzie Skarbowym stosowne oświadczenie odnośnie opodatkowania całości przychodu z najmu. Przychód z najmu mieszkania nie stanowi podstawowego źródła utrzymania Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie zapewnia najemcom żadnych dodatkowych usług typu posiłki, czy sprzątanie w czasie pobytu. Okresy, na jakie jest wynajmowane wskazane we wniosku mieszkanie, to zarówno dni, tygodnie, a nawet miesiące (w przypadku zainteresowania takim okresem wynajmu). Zapytanie zawarte we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczy roku 2018 (października, listopada, grudnia).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że jeśli najem nie był prowadzony w sposób określony w definicji wynikającej z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przychody uzyskane z tego tytułu w miesiącu październiku, listopadzie i grudniu 2018 r. Wnioskodawczyni może zakwalifikować do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy. W konsekwencji uzyskane w ww. okresie przychody z najmu mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz według stawki 12,5% od nadwyżki ponad tę kwotę, stosownie do art. 2 ust. 1a w związku z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że Wnioskodawczyni złożyła w ustawowym terminie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 4 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacja indywidualna prawa podatkowego wydawana jest wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni, nie zaś do męża Wnioskodawczyni.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku opis będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj