Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-224/13-2/AK
z 13 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013r. (data wpływu 27 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty realizacji nieodpłatnych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących koszty realizacji nieodpłatnych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Kultury jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną z VAT. W ramach swoich działań statutowych wykonuje również czynności, które są nieodpłatne. Są to m. in. imprezy o charakterze kulturalno- rozrywkowym mającym na celu kształtowanie postaw pro-ekologicznych i popularyzację kultury ekologicznej. Organizowane są konkursy, wystawy, prelekcje, rajdy itp., w których udział jest nieodpłatny. Przedmiotowe usługi finansowane są z dotacji podmiotowej otrzymywanej z budżetu gminy oraz dotacji przyznawanych przez WFOŚiGW na realizację określonych zadań.

Faktury dokumentujące wydatki na imprezy kulturalno-rozrywkowe są wystawiane na Miejski Ośrodek Kultury.

Nabyte towary i usługi na potrzeby organizacji imprez kulturalno-rozrywkowych w celu kształtowania postaw pro-ekologicznych oraz na działalność edukacyjno-ekologiczną służą do wykonywania czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i mają związek z prowadzoną działalnością statusową Miejskiego Ośrodka Kultury.

W ramach prowadzonej działalności ekologiczno-kulturalnej i organizowanych cyklicznie konkursów wręczane są upominki, a za punktowane miejsca - nagrody (książki, plecaki, sprzęt komputerowy, puchary, udział w zorganizowanych wycieczkach itp.). Wręczane za udział w konkursach nagrody i upominki spełniają definicję prezentu o małej wartości o której mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Sporadycznie wręczane są również nagrody droższe, które nie spełniają definicji prezentu o małej wartości.

Nagrody i upominki wręczane są za udział w konkursie, bez świadczenia usług. Nie są przekazywane za inne świadczenia wzajemne. Warunkiem otrzymania nagrody i upominku jest udział lub zajęcie punktowanego miejsca w konkursie.

Świadczone usługi będące przedmiotem wniosku to usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.04.10.0 według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie polskiej Klasyfikacji wyrobów i usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Z faktur dokumentujących koszty realizacji ww. zadań nie jest odliczany VAT naliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z faktur dokumentujących koszty realizacji nieodpłatnie świadczonych usług kulturalnych o charakterze edukacyjno-ekologicznym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, kiedy Wnioskodawca świadczy nieodpłatne usługi, to czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT z uwagi na ich nieodpłatny charakter oraz fakt, iż nie są spełnione dyspozycje wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Bowiem nieodpłatnie organizowane imprezy odbywają się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie własnych zadań statutowych). W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, upominków i nagród, ponieważ poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli czynności wykonywane są nieodpłatnie to pozostają poza zakresem ustawy o VAT. Nie ma spełnionych przesłanek dających prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących koszty realizacji nieodpłatnych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu od 01 kwietnia 2013r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Miejski Ośrodek Kultury jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach swoich działań statutowych wykonuje również czynności, które są nieodpłatne. Są to m. in. imprezy o charakterze kulturalno- rozrywkowym mającym na celu kształtowanie postaw pro-ekologicznych i popularyzację kultury ekologicznej. Organizowane są konkursy, wystawy, prelekcje, rajdy itp., w których udział jest nieodpłatny. Przedmiotowe usługi finansowane są z dotacji podmiotowej otrzymywanej z budżetu gminy oraz dotacji przyznawanych przez WFOŚiGW na realizację określonych zadań. Nabyte towary i usługi na potrzeby organizacji imprez kulturalno-rozrywkowych w celu kształtowania postaw pro-ekologicznych oraz na działalność edukacyjno-ekologiczną służą do wykonywania czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i mają związek z prowadzoną działalnością statusową Miejskiego Ośrodka Kultury. W ramach prowadzonej działalności ekologiczno-kulturalnej i organizowanych cyklicznie konkursów wręczane są upominki, a z punktowane miejsca - nagrody (książki, plecaki, sprzęt komputerowy, puchary, udział w zorganizowanych wycieczkach itp.). Wręczane za udział w konkursach nagrody i upominki spełniają definicję prezentu o małej wartości o której mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Sporadycznie wręczane są również nagrody droższe, które nie spełniają definicji prezentu o małej wartości. Nagrody i upominki wręczane są za udział w konkursie, bez świadczenia usług. Nie są przekazywane za inne świadczenia wzajemne. Warunkiem otrzymania nagrody i upominku jest udział lub zajęcie punktowanego miejsca w konkursie. Świadczone usługi będące przedmiotem wniosku to usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.04.10.0 Faktury dokumentujące wydatki na imprezy kulturalno- rozrywkowe są wystawiane na Miejski Ośrodek Kultury.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, należy podkreślić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług powinien określić, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy wskazać, iż podatnik może odliczyć podatek naliczony w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie upominków i nagród w ramach prowadzonej działalności pro-ekologicznej oraz edukacyjno-ekologicznej, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał kwestii czy dokonane przez Zainteresowanego zakupy upominków i nagród w ramach prowadzonej działalności pro-ekologicznej oraz edukacyjno-ekologicznej służą czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT lub niepodlegającym opodatkowaniu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż poniesione wydatki na zakup upominków i nagród w ramach prowadzonej działalności pro-ekologicznej oraz edukacyjno-ekologicznej będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj