Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.40.2019.2.RSZ
z 3 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 14 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości opodatkowania stawką podatku VAT 8% wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT świadczonych przez Spółkę usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F.:

  • na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,
  • na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości opodatkowania stawką podatku VAT 8% wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT świadczonych przez Spółkę usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F.:

  • na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (pytanie nr 1),
  • na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (pytanie nr 2).

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 14 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 12 marca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.40.2019.1.RSZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności jest m.in. produkcja tkanin z włókien chemicznych. Spółka jest opodatkowana w Polsce od całości swoich dochodów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach swojej działalności na terytorium Polski, Spółka planuje świadczyć usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F..

Systemy i produkty F. nie są środkami gaśniczymi ani gaśnicami. To kompozytowe, autonomiczne systemy prewencji pożarowej. Działają one bez zasilania i udziału człowieka, zapobiegając powstawaniu pożarów. Instalacja systemów (produktów) F. nie wiąże się z jakąkolwiek ingerencją w strukturę fizyczną obiektów i dóbr chronionych. Systemy te znajdują zastosowanie w ochronie infrastruktury szczególnie wrażliwej, np. budynki mieszkalne czy budynki przeznaczone na cele oświatowe, zdrowotne, opiekuńcze, muzea, archiwa, obiekty zabytkowe, obiekty użyteczności publicznej, itp.

Produkty F. to kompozyty zawierające środek gaśniczy (mieszanina gazowa …) umieszczony w mikrokapsułkach o średnicy od 20 nm do 70 nm, pod ciśnieniem ok. 10 bar, aktywowany termicznie, bez udziału człowieka ani innego systemu aktywującego (czujniki, detektory, itp.). Produkty F. oferowane są obecnie w formie taśm przylepnych (F.), sznurów gaśniczych (F.) oraz farb ppoż. (F.p.). Produkty F. zostają fizycznie zainstalowane/umieszczone w punktach podwyższonego ryzyka pożarowego, np. wewnątrz puszki gniazd/rozety elektrycznej lub rozdzielni elektrycznej i pozostają w stanie czuwania przez okres 5 lat.

Po pojawieniu się ognia, już przy temperaturze 120°C ściany mikrokapsułek znajdujących się w produktach F. zostają rozerwane i środek gaśniczy zostaje uwolniony. Aktywacja środka gaśniczego w produktach F. następuje zatem wyłącznie na skutek oddziaływania temperatury, a nie na skutek „sygnału” inicjującego, płynącego z innego urządzenia.

Kompozytowe produkty F. nie wymagają zasilania ani konserwacji. Produkty F. są bezpieczne dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, zarówno w stanie czuwania, jak i po aktywacji środka gaśniczego. Uwolniony z produktów F. środek gaśniczy jest obojętny dla środowiska naturalnego, w tym dla atmosfery. Uwolniony z produktów F. środek gaśniczy nie wpływa na strukturę fizyczną i chemiczną środowiska, w którym działa, nie przewodzi prądu, nie wywołuje korozji ani nie wchodzi w inne podobne reakcje z otoczeniem.

Z uwagi na innowacyjność technologii F. nie ma na rynku polskim porównywalnych produktów, a ich sprzedaż oraz stosowanie nie wymagają, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ani certyfikatu zgodności ani dopuszczenia do użytkowania (Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 85 poz. 553), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. 2018 r. poz. 984).

Tym nie mniej, Spółka prowadzi już przed Instytutem C. w J., procedurę tzw. Dobrowolnej Certyfikacji Zgodności, przede wszystkim z uwagi na kontekst marketingowy i informacyjny.

Produkty F. zostały już wprowadzone do obrotu na rynku Unii Europejskiej pod kodem celnym nr 38 24 99 93 90.

Spółka zaznaczyła, że będzie świadczyć usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT.

W ww. piśmie z 14 marca 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek udzielając odpowiedzi na zadane pytania w następujący sposób:

  1. Czy usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F., będące przedmiotem pytania nr 1, będą wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, tj. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (proszę wskazać tę czynność)?
    Tak, usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F., będące przedmiotem pytania nr 1, będą wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), tj. w ramach modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
  2. Czy przedmiotowe usługi (wymienione w pytaniu 2 usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F.) stanowią roboty konserwacyjne, przez które rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719, z późn. zm.)?
    Tak, przedmiotowe usługi (wymienione w pytaniu 2 usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F.) stanowią roboty konserwacyjne, przez które rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719, z późn. zm.).
  3. Czy w ramach wykonywanych czynności, opisanych w zdarzeniu przyszłym, jest zawierana jedna umowa czy odrębne umowy, osobno na:
    • dostawę towarów (systemów (produktów) prewencji pożarowej F.),
    • usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F.?
    W ramach wykonywanych czynności, będzie zawierana jedna umowa regulująca zarówno dostawę systemów (produktów) F. oraz ich instalację i implementację.
  4. W jaki sposób będą fakturowane wykonywane przez Wnioskodawcę czynności: czy jako jedno świadczenie (jakie?), czy też następuje odrębne fakturowanie dostarczanych towarów i robocizny? Jakie okoliczności przesądzają o tym, że dany element świadczenia ma charakter dominujący?
    Wykonawca wystawi jeden dokument (fakturę), z tytułu wykonania umowy, o której mowa w pkt 3 powyżej. Faktura taka zawierać będzie co najmniej następujący opis świadczenia: „Implementacja systemu F., zgodnie ze specyfikacją”; Wnioskodawca nie będzie zatem oddzielnie fakturować drugą stronę umowy za dostarczane towary oraz za robociznę.
  5. W jaki sposób będzie skalkulowane wynagrodzenie (cena) za wywiązanie się z umowy, tzn. czy dostarczane towary są wkalkulowane w wartość świadczonej usługi?
    Tak, cena z umowy, o której mowa w pkt 3 powyżej, stanowi łącznie zapłatę za dostarczone towary oraz za usługę dotyczącą ich instalacji i implementacji.
  6. Jaki jest udział zużytych materiałów w cenie każdego wskazanego w opisie sprawy świadczenia (będącego przedmiotem pytania)?
    Udział wartościowy „zużytych materiałów” t.j. wartości zainstalowanych produktów F. w cenie umowy, o której mowa w pkt 3 powyżej, wynosi poniżej 50%,
  7. Czy wszystkie wymienione w pytaniu usługi są/będą wykonywane wyłącznie w obrębie bryły budynku, czy też poza jej bryłą? Jeśli jakieś usługi są/będą wykonywane poza bryłą budynku, należało je wskazać.
    Usługa instalacji oraz implementacji systemów (produktów) F. dokonywana jest w „obrębie bryły budynku” t.j. w nieruchomościach budynkowych wraz z ich częściami składowymi.
  8. Wskazanie symbolu PKOB budynku, którego dotyczyć będzie przedmiotowa usługa, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).
    Usługa objęta umową, o której mowa w pkt 3 powyżej dotyczyć będzie następujących budynków:
    • obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, (klasy: PKOB 1100, PKOB 1121, PKOB 1122, PKOB 1130)
    • lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
    • budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską (sklasyfikowane w klasie PKOB ex 1264), zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.





W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczenie przez Spółkę usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT, może być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, o której mowa w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT?
  2. Czy świadczenie przez Spółkę usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT, może być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Spółki, świadczenie przez nią usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT, może być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, o której mowa w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jednak art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. (...) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 (...) wynosi 8%.

Ponadto przytoczyć należy treść przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (tj. 8%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym. Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. (I FPS 2/13) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

W niniejszej sprawie nie ulega wątpliwości, iż usługa instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. stanowić będzie modernizację obiektu budowlanego, w którym będzie ona wykonywana. Biorąc pod uwagę ww. definicję zaproponowaną przez NSA, usługi świadczone przez Spółkę będą podnosiły standard obiektu budowlanego lub jego części poprzez podniesienie jego bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Działania te będą równocześnie stanowiły unowocześnienie i ulepszenie takiego budynku.

Podsumowując, warunkiem zastosowania w niniejszej sprawie stawki 8% VAT, jest spełnienie dwóch przesłanek:

  1. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków - ta przesłanka jest spełniona, usługi wykonywane przez Spółkę będą dotyczyć modernizacji budynków;
  2. budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - ta przesłanka jest spełniona, usługi będą wykonywane przez Spółkę w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, świadczenie przez Spółkę usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT, może być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, o której mowa w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, świadczenie przez nią usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT, może być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Uzasadnienie:

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa wyżej, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zaznaczyć należy, że w niniejszej sprawie usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F., które ma zamiar przeprowadzać Spółka, stanowią roboty konserwacyjne, tj. roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. Jasnym jest, że prawidłowe działanie systemów przeciwpożarowych w budynkach jest warunkiem ich bezpiecznego użytkowania przez mieszkańców. Niesprawność instalacji przeciwpożarowej wykluczałaby możliwość użytkowania budynków zgodnie z ich przeznaczeniem i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Podsumowując, warunkiem zastosowania w niniejszej sprawie stawki 8% VAT, jest spełnienie dwóch przesłanek:

  1. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć robót konserwacyjnych - ta przesłanka jest spełniona, usługi wykonywane przez Spółkę będą dotyczyć robót konserwacyjnych;
  2. budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - ta przesłanka jest spełniona, usługi będą wykonywane przez Spółkę w budynkach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, świadczenie przez Spółkę usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT, może być opodatkowane 8% stawką podatku VAT, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Podobnie uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 września 2016 r. (IBPP2/4512-350/16-1/BW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • pytania nr 1 - jest prawidłowe,
  • pytania nr 2 – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (art. 146a pkt 2 ustawy).

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (ust. 12a ww. artykułu).

Natomiast, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (ust. 12c powołanego artykułu).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, Wnioskodawca winien uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych; budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Pojęcie „modernizacja” oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś, natomiast termomodernizacja to modernizacja dotycząca ocieplenia budynku (pierwszy człon wyrazu wskazuje na związek z ciepłem tego, co oznacza człon drugi) – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

Zatem obniżoną stawkę w wysokości 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2018 r., poz. 2350), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    • w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


W myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że zastosowanie preferencyjnej 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa pkt 2 ustawy o VAT dotyczy:

  • dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, oraz robót konserwacyjnych, jednakże budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z powyższych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT lub § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.),
  • robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, w zakresie w jakim roboty te nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2 (§ 3 ust. 1 rozporządzenia), przy czym wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tych robót nie może przekroczyć 50% tej podstawy (§ 3 ust. 1 pkt 3a w zw. z § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.).

Problemem będącym przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 1, jest opodatkowanie 8% stawką podatku VAT, na podstawie przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, świadczonych przez Spółkę usług instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F. w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT.

W odniesieniu do powyższego należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Należy stwierdzić, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych, wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje na podstawie zawartej umowy usługę instalacji oraz implementacji systemów (produktów) F.. Usługi instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F., będące przedmiotem pytania nr 1, będą wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w ramach modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z tytułu wykonania ww. umowy Wykonawca wystawi jeden dokument (fakturę). Faktura taka zawierać będzie co najmniej następujący opis świadczenia: „Implementacja systemu F., zgodnie ze specyfikacją”; Wnioskodawca nie będzie oddzielnie fakturować dostarczanych towarów oraz robocizny. Cena z umowy stanowi łącznie zapłatę za dostarczone towary oraz za usługę dotyczącą ich instalacji i implementacji.

Mając na względzie powyższe uregulowania stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi instalacji i implementacji towarów [systemów (produktów) F.], objęte pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 1, w przypadku gdy – jak wskazał Wnioskodawca:

  • będą wykonywane w ramach modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  • budynki lub ich części, których dotyczyć będą ww. czynności, będą zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT,
  • usługa instalacji oraz implementacji systemów (produktów) F. dokonywana będzie w „obrębie bryły budynku”, t.j. w nieruchomościach budynkowych wraz z ich częściami składowymi,

to będą podlegały opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, jest prawidłowe.

Z kolei, odnosząc się do kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku jako nr 2 należy wskazać, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynności wykonywane przez podatnika uznać można za roboty konserwacyjne w rozumieniu przepisu § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, dotyczące budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak wynika z przywołanego już wcześniej przepisu § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Oznacza to, że za roboty konserwacyjne, o których mowa powyżej, mogą być uznane wyłącznie usługi (prace), które mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części i jednocześnie nie stanowią one remontu. Tak więc, roboty muszą dotyczyć już istniejących elementów (np. instalacji) budynku lub jego części.

Tymczasem, jak wskazano w opisie sprawy przedstawionym we wniosku, instalacja systemów (produktów) F. nie wiąże się z jakąkolwiek ingerencją w strukturę fizyczną obiektów i dóbr chronionych. Produkty F. oferowane są obecnie w formie taśm przylepnych, sznurów gaśniczych oraz farb ppoż. Produkty F. zostają fizycznie zainstalowane/umieszczone w punktach podwyższonego ryzyka pożarowego, np. wewnątrz puszki gniazd/rozety elektrycznej lub rozdzielni elektrycznej i pozostają w stanie czuwania przez okres 5 lat. Kompozytowe produkty F. nie wymagają zasilania ani konserwacji.

Mając na względzie powyższe uregulowania stwierdzić należy, że skoro wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, których dotyczy pytanie nr 2, polegać będą na wykonaniu instalacji i implementacji systemów (produktów) prewencji pożarowej F., przy czym nie będą się wiązać z jakąkolwiek ingerencją w strukturę fizyczną obiektów, to mimo że będą wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach, które są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o VAT, nie znajdzie do nich zastosowania 8% stawka podatku VAT, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, bowiem czynności te w świetle wcześniejszych rozważań nie mogą być uznane za roboty konserwacyjne, mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, o których mowa w § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołana interpretacja indywidualna nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa a poza tym została ona wydana w odniesieniu do innego stanu faktycznego niż przedstawiony w przedmiotowej sprawie, więc zawartego w niej stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj