Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.47.2019.1.ISK
z 1 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania dokumentów opisanych w punkcie 1 i 2 wniosku jako potwierdzenia odbioru faktury korygującej oraz momentu uwzględnienia korekty faktury w rozliczeniach VAT (pytanie nr 1 i 2 wniosku) - jest prawidłowe;
  • spełnienia w sytuacji opisanej w punkcie nr 3 wniosku, warunków o których mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT oraz momentu dokonania obniżenia podstawy opodatkowania i podatku VAT (pytanie nr 3 wniosku) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie spełnienia warunków uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku VAT oraz momentu dokonania obniżenia.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność w zakresie produkcji i dystrybucji cementu, betonu i kruszyw. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT.


Wnioskodawca dokumentuje swoją sprzedaż krajową na rzecz klientów fakturami z wykazanym podatkiem VAT. Dla części klientów Wnioskodawca wystawia faktury w formie papierowej, a dla niektórych - na podstawie zawartego porozumienia pisemnego lub umowy - w formie elektronicznej.


Do wystawionych i przesłanych faktur wystawiane są często faktury korekty wynikające m.in. ze zmiany ceny, zwrotów towarów, udzielanych rabatów, bądź sporadycznie w celu poprawienia błędów, które pojawiły się na etapie wystawiania faktur. Faktury korekty są co do zasady wysyłane tym samym kanałem co faktura pierwotna.


Ze względu na art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) Wnioskodawca, w tych przypadkach, w których jest to wymagane, dokonuje obniżenia podatku VAT należnego o faktury VAT korekty po spełnieniu warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę.


W przypadku faktur wysyłanych w formie papierowej, Wnioskodawca korzysta z usług Poczty Polskiej. Potwierdzeniem nadania faktur jest elektroniczna książka nadawcza (eNadawca) - system do dziennej rejestracji przesyłek. Statusy doręczeń w eNadawcy aktualizują się na bieżąco po wystąpieniu danego zdarzenia. Występują następujące rodzaje statusów przesyłki: NADANIE, W TRANSPORCIE, W DORĘCZENIU, AWIZOWANA, ZWRÓCONA, DORĘCZONA.


Dodatkowo, do każdej faktury korygującej dołączana jest tzw. „żółta kartka” potwierdzenie odbioru, która wraca do Wnioskodawcy podpisana przez odbiorcę, co jednoznacznie potwierdza, że faktura została dostarczona. Zdarza się jednak, że „żółta kartka” z potwierdzeniem odbioru nie wraca do Wnioskodawcy. W takich sytuacjach podejmowane są próby potwierdzenia z klientem telefonicznie lub mailowo, że faktura korygująca do niego dotarła, jednakże takie działania pozostają bez odpowiedzi ze strony klienta - klient nie odbiera telefonu lub nie odpisuje na korespondencję mailową.


W przypadku natomiast faktur elektronicznych, są one wysyłane za pośrednictwem firmy i dedykowanego systemu X. Potwierdzeniem nadania faktur jest wysłanie linków do pobrania faktur w formie PDF na wskazany przez klienta w umowie adres e-mail. Faktura taka w systemie X widoczna jest w statusie „WYSŁANA”.


Statusy doręczeń faktur w X to „WYSŁANA” i „ODEBRANA”. Statusy aktualizują się na bieżąco po wystąpieniu danego zdarzenia. Potwierdzeniem odbioru faktury korygującej jest kliknięcie w przesłany link to faktury. Odbiorca wówczas widzi fakturę w formacie PDF, a do systemu X wraca elektroniczne potwierdzenie odbioru, które można między innymi sprawdzić wchodząc w status danej faktury lub odnaleźć w raporcie zbiorczym eksportowanym do arkusza kalkulacyjnego przesłanych faktur (wówczas do danej faktury pojawiają się 2 linie - jedna w statusie „WYSŁANA”, druga w statusie „ODEBRANA”). W przypadku, gdy klient nie odbierze faktury to widoczny jest tylko status „WYSŁANA” zarówno w podglądzie faktury, jak i raporcie eksportowanym do arkusza kalkulacyjnego.


W obu przypadkach, pomimo braku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę we wcześniej opisanej formie, jest ona uwzględniana w płatnościach dokonywanych na rzecz Wnioskodawcy. W praktyce zdarzają się trzy typy przypadków uwzględnienia faktury korygującej w kwocie otrzymanej płatności:

  1. Płatność za jedną fakturę, do której wystawiona była faktura korygująca - w tytule przelewu podane są oba numery faktur, lub tylko numer faktury pierwotnej, natomiast płatność jest pomniejszona o wartość z faktury korygującej - potwierdza to, w opinii Wnioskodawcy, że faktura korygująca dotarła do odbiorcy.
  2. Jedna płatność dla kilku faktur (tzw. Paczka przelewów) - w tytule przelewu wyszczególnione są numery faktur pierwotnych i korygujących, lub tylko faktur pierwotnych natomiast sumaryczna kwota przelewu wskazuje na uwzględnienie pomniejszeń wynikających z wystawionych faktur korygujących lub klient wysyła specyfikację w osobnej korespondencji (najczęściej mailowo) listę faktur oraz faktur korygujących, za które dokonał płatności. Pomniejszona kwota przelewu lub wysłana specyfikacja zapłaconych faktur, w tym faktur korygujących, potwierdza - zdaniem Wnioskodawcy - że te ostatnie dotarły do odbiorcy.
  3. Jedna płatność dla kilku faktur - w tytule przelewu brak jest wskazania konkretnych faktur, za które jest dokonywana płatność, albo wskazana jest jedynie ich część. Wnioskodawca przyjmuje w takich sytuacjach, że płatność jest dokonywana na poczet faktur oraz faktur korygujących wyszczególnionych w tytule przelewu a pozostałą część (czasami też całość jeśli tytuł przelewu nie wskazuje żadnej faktury, a klient nie wysyła specyfikacji zapłaconych faktur) zalicza na poczet najwcześniej wystawionych faktur oraz faktur korygujących. Może się zdarzyć tak, że przy rozksięgowaniu przelewu faktura pierwotna zostanie uznana za rozliczoną natomiast faktura korygująca do niej, ze względu na późniejszy termin wystawienia, nie będzie rozliczona z otrzymanym przelewem. Wtedy jest ona rozliczana w ramach kolejnego przelewu od klienta, jeśli kwota przelewu na to pozwala i klient nie wskazuje specyficznie za jakie faktury płaci. Po rozksięgowaniu płatności na poszczególne faktury, klient otrzymuje od Wnioskodawcy informację mailową, o numerach faktur, w tym faktur korygujących, z którymi rozliczyła się płatność.

Powyższy opis stanu faktycznego dotyczy:

  1. faktur korygujących wystawionych w okresach poprzedzających moment złożenia niniejszego wniosku, ale nie ujętych w rozliczeniach VAT na moment złożenia wniosku oraz
  2. faktur korygujących, które Wnioskodawca będzie wystawiał w okresach następujących po dacie złożenia wniosku.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy wniosek dotyczy zdarzeń przyszłych, gdyż ewentualne ujęcie faktur korygujących w rozliczeniach VAT Spółki nastąpi na bieżąco lub w formie korekty okresów przeszłych, ale po otrzymaniu indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Faktury pierwotne oraz korygujące dotyczą sprzedaży na rzecz podmiotów niepowiązanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w sytuacji opisanej w punkcie 1 powyżej, otrzymanie przelewu od klienta jest wystarczającą formą potwierdzenia faktu, że odbiorca otrzymał fakturę korygującą, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, oraz iż w takiej sytuacji Wnioskodawca może uwzględnić kwotę/y z faktur/y korygującej/ych w rozliczeniu VAT za miesiąc, w którym otrzymał przelew ze wskazaniem w tytule przelewu numerów faktur pierwotnych i korygujących lub tylko pierwotnych, jeśli płatność jest pomniejszona o faktury korygujące wystawione do wskazanych w tytule przelewu faktur pierwotnych?
  2. Czy w sytuacji opisanej w punkcie 2 powyżej, otrzymanie przelewu od klienta jest wystarczającą formą potwierdzenia faktu, że odbiorca otrzymał fakturę korygującą, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT oraz iż w takiej sytuacji Wnioskodawca może uwzględnić kwotę/y z faktur/y korygującej/ych w rozliczeniu VAT za miesiąc, w którym otrzymał przelew nie wcześniej jednak niż po otrzymaniu specyfikacji zapłaconych faktur, w tym faktur korygujących od klienta.
  3. Czy w sytuacji opisanej w punkcie 3 powyżej, można uznać że przesłanie faktury korygującej poprzez system X, bez zmiany statusu z „WYSŁANA” na „ODEBRANA” lub za pośrednictwem poczty polskiej za potwierdzeniem odbioru („żółta kartka”), jednakże bez otrzymania takiego potwierdzenia można uznać za udokumentowaną próbę doręczenia faktury korygującej, natomiast otrzymany przelew, potwierdzony wyciągiem bankowym, oraz wiadomości e-mail przesłane do klienta ze specyfikacją rozliczonych faktur, w tym faktur korygujących, za dokumentację, z której wynika, że klient ma wiedzę, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, o których to warunkach mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT? Jeśli odpowiedź na powyższe jest pozytywna, to czy obniżenie podstawy opodatkowania może nastąpić w każdym momencie po otrzymaniu przelewu i przesłaniu e-mailem do klienta informacji o fakturach, które zostały rozliczone z danym przelewem, nie wcześniej jednak niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione trzy przesłanki: (1) wysyłka faktury korygującej do klienta za pośrednictwem poczty lub systemu X (2) otrzymanie przelewu (3) wysłanie do klienta drogą elektroniczną specyfikacji rozliczonych z płatnością faktur. Dodatkowo, czy w związku ze zwrotem użytym w przepisie „nie wcześniej niż” Wnioskodawca ma prawo również ująć faktury korygujące objęte przelewem w terminie późniejszym, np. w momencie okresowej weryfikacji spełnienia warunków, o których mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja opisana w punkcie 1 stanu faktycznego będzie uprawniała Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania i co za tym idzie kwoty należnego podatku VAT w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma przelew. Natomiast w sytuacji opisanej w punkcie 2 stanu faktycznego, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i co za tym idzie kwoty należnego podatku VAT w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma przelew oraz specyfikację zapłaconych faktury, w tym faktur korygujących od klienta. Warunek otrzymania przelewu oraz specyfikacji musi być spełniony łącznie. Potwierdzeniem prawidłowości powyższego stanowiska Wnioskodawcy są min. następujące interpretacje organów podatkowych: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 stycznia 2015 r., nr IBPP2/443-1046/14/KO, gdzie uznano, że „Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają wymogów dotyczących konkretnej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwość do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź tego prawa nie ma”, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 października 2012 r. nr IPPP1/443-356/10/12-5/S/ISZ, w której czytamy, iż „należy stwierdzić, że formą potwierdzenia odbioru, może być zbiorcze zestawienie faktur korygujących wysyłane e-mailem lub pocztą, zaakceptowane przez nabywcę. (...) Potwierdzenie odbioru faktur korygujących stanowić również będzie dokumentacja potwierdzająca analizę wyciągów bankowych/porozumień w sprawie kompensat. Jeśli przelew zawiera numer faktury korygującej bądź taka informacja zawarta jest w piśmie dotyczącym kompensaty, bądź płatność stanowi kwotę odpowiadającą kwocie faktury pierwotnej po potrąceniu korekty, można przyjąć, że klient otrzymał fakturę korygującą i traktować taki dokument jako potwierdzenie jej doręczenia”.

Mając na uwadze wskazane wyżej brzmienie przepisów oraz przytoczoną praktykę organów podatkowych, w ocenie Wnioskodawcy, celem ustawodawcy było przyznanie podatnikowi możliwości obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego w związku z wystawieniem faktury korygującej w każdej sytuacji, pod warunkiem, że podatnik (sprzedawca) będzie posiadał wiedzę, czy i kiedy faktura korygująca wpłynęła do kontrahenta.


Odpowiedź na pytanie 3


Zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


Ponadto, zgodnie z art. 29a ust. 16 ustawy o VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym, zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.


Ze wskazanych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość ujęcia faktury korygującej obniżającej podstawę opodatkowania i podatek należny w rozliczeniach VAT pomimo braku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • miała miejsce udokumentowana próba doręczenia faktury korygującej nabywcy, oraz
  • z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca ma wiedzę o warunkach realizacji transakcji wynikających z faktury korygującej.


Przepisy art. 29a ust. 15 pkt 4 i ust. 16 ustawy o VAT nie określają, co należy rozumieć pod pojęciem udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej nabywcy. Nie przewidują one także rodzaju dokumentacji potwierdzającej, że nabywca posiada wiedzę o warunkach realizacji transakcji wynikających z korekty.


W odniesieniu do udokumentowanej próby doręczenia należy wskazać, że przepisy ustawy o VAT nie wymagają konieczności udokumentowania skuteczności próby doręczenia. Próba doręczenia jako taka nie musi zatem ostatecznie okazać się skuteczna. Konieczne jest jedynie udokumentowanie przez sprzedawcę samej próby doręczenia faktury korygującej. Należy więc stwierdzić, że jeśli sprzedawca jest w stanie w jakikolwiek sposób wykazać to, że podjął próbę doręczenia faktury korygującej do nabywcy, wówczas nie ma on obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej i mimo to (przy spełnieniu drugiego ze wskazanych warunków) może on obniżyć podstawę opodatkowania oraz kwotę należnego podatku VAT.


W ocenie Wnioskodawcy taką udokumentowaną próbę stanowi przesłanie faktury korygującej pocztą lub elektronicznie, otrzymanie przelewu od klienta oraz przesłanie mu specyfikacji (pocztą lub e-mailem) jakie faktury zostały rozliczone z otrzymaną płatnością.


W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy pomimo podjętych działań opisanych w punkcie 3 opisu stanu faktycznego, Spółka nie uzyska potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez klienta, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie faktury korygującej zgodnie z art. 29a ust. 16 w zw. z ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, poprzez: udokumentowanie próby doręczenia faktury korygującej czyli potwierdzenie nadania listem polecanym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej/lub przesłanie faktury korygującej elektronicznie, zgodnie z umową o przesyłaniu faktur w formie elektronicznej, nawet jeśli status tej faktury w systemie nie zmieni się z WYSŁANA na ODEBRANA przyjęcie, iż klient otrzymując od Wnioskodawcy specyfikację faktur, w tym faktur korygujących, z którymi dokonane zostało rozliczenie uzyskał wiedzę, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


Ze względu na zwrot użyty w przepisie art. 29a ust. 16 ustawy o VAT „nie wcześniej niż” Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obniżenia podstawy opodatkowania może dokonać również w okresach późniejszych, np. przy okresowej weryfikacji potwierdzeń otrzymanych faktur, otrzymanych przelewów oraz specyfikacji rozliczeń przesłanych do klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie pytania nr 1 i 2 wniosku natomiast za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 3 wniosku.


Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


W myśl art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.


Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.


Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym – art. 2 pkt 32 ustawy.


Jednakże stosownie do art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.


Na podstawie art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy – w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.


Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów.


Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.


Jak wynika z art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.


Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.


Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.


Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.


Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.


Kwestia obowiązku posiadania potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej była przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. przeciwko Ministrowi Finansów orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał w niniejszym wyroku uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Wspomniany art. 29a ust. 13 ustawy oraz przytoczone powyżej orzeczenie TSUE przewidują prawo do zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy pod warunkiem otrzymania przed terminem złożenia deklaracji potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dopiero w sytuacji, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, to Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji cementu, betonu i kruszyw. Wnioskodawca dokumentuje swoją sprzedaż krajową na rzecz klientów fakturami z wykazanym podatkiem VAT. Dla części klientów Wnioskodawca wystawia faktury w formie papierowej, a dla niektórych - na podstawie zawartego porozumienia pisemnego lub umowy – w formie elektronicznej.


Do wystawionych i przesłanych faktur wystawiane są często faktury korekty wynikające m.in. ze zmiany ceny, zwrotów towarów, udzielanych rabatów, bądź sporadycznie w celu poprawienia błędów, które pojawiły się na etapie wystawiania faktur. Faktury korekty są co do zasady wysyłane tym samym kanałem co faktura pierwotna.


W przypadku faktur wysyłanych w formie papierowej, Wnioskodawca korzysta z usług Poczty Polskiej. Potwierdzeniem nadania faktur jest elektroniczna książka nadawcza (eNadawca) - system do dziennej rejestracji przesyłek. Statusy doręczeń w eNadawcy aktualizują się na bieżąco po wystąpieniu danego zdarzenia. Występują następujące rodzaje statusów przesyłki: NADANIE, W TRANSPORCIE, W DORĘCZENIU, AWIZOWANA, ZWRÓCONA, DORĘCZONA. Dodatkowo, do każdej faktury korygującej dołączana jest tzw. „żółta kartka” potwierdzenie odbioru, która wraca do Wnioskodawcy podpisana przez odbiorcę, co jednoznacznie potwierdza, że faktura została dostarczona. Zdarza się jednak, że „żółta kartka” z potwierdzeniem odbioru nie wraca do Wnioskodawcy. W takich sytuacjach podejmowane są próby potwierdzenia z klientem telefonicznie lub mailowo, że faktura korygująca do niego dotarła, jednakże takie działania pozostają bez odpowiedzi ze strony klienta - klient nie odbiera telefonu lub nie odpisuje na korespondencję mailową.


W przypadku natomiast faktur elektronicznych, są one wysyłane za pośrednictwem firmy i dedykowanego systemu X. Potwierdzeniem nadania faktur jest wysłanie linków do pobrania faktur w formie PDF na wskazany przez klienta w umowie adres e-mail. Faktura taka w systemie X widoczna jest w statusie „WYSŁANA”.


Statusy doręczeń faktur w X to „WYSŁANA” i „ODEBRANA”. Statusy aktualizują się na bieżąco po wystąpieniu danego zdarzenia. Potwierdzeniem odbioru faktury korygującej jest kliknięcie w przesłany link to faktury. Odbiorca wówczas widzi fakturę w formacie PDF, a do systemu X wraca elektroniczne potwierdzenie odbioru, które można między innymi sprawdzić wchodząc w status danej faktury lub odnaleźć w raporcie zbiorczym eksportowanym do arkusza kalkulacyjnego przesłanych faktur (wówczas do danej faktury pojawiają się 2 linie - jedna w statusie „WYSŁANA”, druga w statusie „ODEBRANA”). W przypadku, gdy klient nie odbierze faktury to widoczny jest tylko status „WYSŁANA” zarówno w podglądzie faktury, jak i raporcie eksportowanym do arkusza kalkulacyjnego.


W obu przypadkach, pomimo braku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez odbiorcę we wcześniej opisanej formie, jest ona uwzględniana w płatnościach dokonywanych na rzecz Wnioskodawcy. W praktyce zdarzają się trzy typy przypadków uwzględnienia faktury korygującej w kwocie otrzymanej płatności:

  1. Płatność za jedną fakturę, do której wystawiona była faktura korygująca - w tytule przelewu podane są oba numery faktur, lub tylko numer faktury pierwotnej, natomiast płatność jest pomniejszona o wartość z faktury korygującej - potwierdza to, w opinii Wnioskodawcy, że faktura korygująca dotarła do odbiorcy.
  2. Jedna płatność dla kilku faktur (tzw. Paczka przelewów) - w tytule przelewu wyszczególnione są numery faktur pierwotnych i korygujących, lub tylko faktur pierwotnych natomiast sumaryczna kwota przelewu wskazuje na uwzględnienie pomniejszeń wynikających z wystawionych faktur korygujących lub klient wysyła specyfikację w osobnej korespondencji (najczęściej mailowo) listę faktur oraz faktur korygujących, za które dokonał płatności. Pomniejszona kwota przelewu lub wysłana specyfikacja zapłaconych faktur, w tym faktur korygujących, potwierdza - zdaniem Wnioskodawcy - że te ostatnie dotarły do odbiorcy.
  3. Jedna płatność dla kilku faktur - w tytule przelewu brak jest wskazania konkretnych faktur, za które jest dokonywana płatność, albo wskazana jest jedynie ich część. Wnioskodawca przyjmuje w takich sytuacjach, że płatność jest dokonywana na poczet faktur oraz faktur korygujących wyszczególnionych w tytule przelewu a pozostałą część (czasami też całość jeśli tytuł przelewu nie wskazuje żadnej faktury, a klient nie wysyła specyfikacji zapłaconych faktur) zalicza na poczet najwcześniej wystawionych faktur oraz faktur korygujących. Może się zdarzyć tak, że przy rozksięgowaniu przelewu faktura pierwotna zostanie uznana za rozliczoną natomiast faktura korygująca do niej, ze względu na późniejszy termin wystawienia, nie będzie rozliczona z otrzymanym przelewem. Wtedy jest ona rozliczana w ramach kolejnego przelewu od klienta, jeśli kwota przelewu na to pozwala i klient nie wskazuje specyficznie za jakie faktury płaci. Po rozksięgowaniu płatności na poszczególne faktury, klient otrzymuje od Wnioskodawcy informację mailową, o numerach faktur, w tym faktur korygujących, z którymi rozliczyła się płatność.

Ad 1 i 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania otrzymania przelewu od klienta opisanych w punkcie 1 i 2 wniosku jako wystarczającej formy potwierdzenia faktu, że odbiorca otrzymał fakturę korygującą, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, oraz momentu uwzględnienia korekty faktury w rozliczeniach VAT.


Jak wcześniej wskazano zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy, warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Ustawodawca nie sprecyzował jednak, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług – dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży – posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą. Faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że wystawia na rzecz klientów faktury w wersji papierowej i elektronicznej. Zdarza się, że pomimo wysyłki faktur w wersji papierowej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub wysyłki faktur elektronicznych za pośrednictwem firmy nie otrzymuje potwierdzeń odbioru tych faktur. Pomimo to, powyższe faktury korygujące są uwzględniane w płatnościach dokonywanych na rzecz Wnioskodawcy. W pierwszym prezentowanym przez Wnioskodawcę przypadku, płatność dotyczy tylko jednej faktury. W tytule przelewu podawane są oba numery faktur tj. pierwotnej i korygującej, lub tylko numer faktury pierwotnej, przy czym kwota przelewu wskazuje na uwzględnienie faktury korygującej. Natomiast drugi przypadek dotyczy płatności dla kilku faktur (tzw. paczki przelewów) gdzie w tytule przelewu wyszczególniane są numery faktur pierwotnych i korygujących lub tylko faktur pierwotnych. Klient może wysłać również w osobnej korespondencji specyfikację faktur pierwotnych i korygujących, za które dokonał płatności. Również w tym przypadku sumaryczna wartość przelewu wskazuje na uwzględnienie faktur korygujących wystawionych do wskazanych w przelewie faktur pierwotnych.


Mając na uwadze zaprezentowane przez Wnioskodawcę okoliczności przypadku nr 1 i 2 w kontekście powołanych regulacji prawnych, w tym w szczególności faktu, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie narzucają formy potwierdzenia odbioru faktur korygujących, należy stwierdzić, że dokumentacja w postaci wyciągów bankowych potwierdzających:

  • przelewy od klientów, w których są wskazane dane dotyczące faktur pierwotnej jak i dane faktury korygującej, lub przelewy, w których tytule podany jest tylko numer faktury pierwotnej, natomiast płatność jest pomniejszona o wartość z faktury korygującej, oraz
  • przelewy od klientów, w których wskazane są dane faktur pierwotnych, ale brak jest danych faktur korygujących, przy czym kwota przelewu wskazuje na uwzględnienie faktur korygujących do faktur pierwotnych, a klient w odrębnym dokumencie prześle specyfikację faktur pierwotnych i korygujących, za które dokonał płatności,

będzie stanowiła potwierdzenie odbioru faktur korygujących, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy. Z powyższej dokumentacji będzie jednoznacznie wynikać, że klient musiał zapoznać się z informacjami zawartymi w wystawionych fakturach korygujących, bowiem w treści przelewów wskazał dane faktur korygujących, a w przypadkach gdy nie wskazał w treści przelewu danych faktur korygujących z kwoty dokonanego przelewu wynika ich uwzględnienie w transakcji, przy czym Wnioskodawca otrzymuje od klienta w odrębnym dokumencie np. e-mailem specyfikację o fakturach pierwotnych i fakturach korygujących, za które dokonał płatności danym przelewem.


W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym będzie w posiadaniu ww. dokumentów potwierdzających odbiór faktur korygujących przez klienta tj.:

  • w przypadku wskazanym w punkcie nr 1 wniosku będzie posiadał wyciągi bankowe potwierdzające dokonane przelewy,
  • w przypadku wskazanym w punkcie nr 2 wniosku będzie posiadał wyciągi bankowe potwierdzające dokonane przelewy oraz specyfikacje przesyłane przez klientów.


Powyższe dotyczy zarówno faktur wysyłanych w wersji papierowej jak i elektronicznej.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.


Ad 3


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania, że w przypadku opisanym w pkt 3 wniosku przesłanie faktury korygującej poprzez system X, bez zmiany statusu z „WYSŁANA” na „ODEBRANA” lub za pośrednictwem poczty polskiej za potwierdzeniem odbioru („żółta kartka”), jednakże bez otrzymania takiego potwierdzenia można uznać za udokumentowaną próbę doręczenia faktury korygującej, natomiast otrzymany przelew, potwierdzony wyciągiem bankowym, oraz wiadomości e-mail przesłane do klienta ze specyfikacją rozliczonych faktur, w tym faktur korygujących, za dokumentację, z której wynika, że klient ma wiedzę, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, o których to warunkach mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT oraz momentu dokonania tego obniżenia.


W przedmiotowej sprawie przesłanie faktury korygującej poprzez system X, bez zmiany statusu z „WYSŁANA” na „ODEBRANA” lub za pośrednictwem poczty polskiej za potwierdzeniem odbioru („żółta kartka”), jednakże bez otrzymania takiego potwierdzenia można uznać za udokumentowaną próbę doręczenia faktury korygującej, w przypadku jeżeli Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentów, z których jednoznacznie będzie wynikała powyższa próba doręczenia klientowi faktury korygującej.


W odniesieniu natomiast do otrzymywanych przez Wnioskodawcę przelewów bankowych, opisanych w przypadku nr 3 wniosku, oraz wysyłanej przez Wnioskodawcę do klienta specyfikacji zaksięgowanych faktur korygujących, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że będą one stanowić dokumentację, z której wynika, że klient ma wiedzę, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, o których to warunkach mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.

Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że otrzymywane przez Wnioskodawcę przelewy bankowe opisane w punkcie nr 3 wniosku dotyczą płatności za kilka faktur, przy czym w tytule przelewu brak jest wskazania konkretnych faktur, za które jest dokonywana płatność, albo wskazana jest jedynie ich część. Zatem z samych informacji zawartych w treści przelewów, Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie uznać, za jakie faktury dokonywana jest płatność, oraz czy klient w momencie dokonywania płatności posiadał wiedzę, na podstawie której transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących, których miałby dotyczyć dany przelew.

Z treści wniosku nie wynika również, żeby między Wnioskodawcą a klientem dochodziło wcześniej do ustaleń uprawniających Wnioskodawcę do „własnego” rozliczania przelewów opisanych w sytuacji nr 3 wniosku. Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że dokonane przez niego „własne” zaksięgowanie płatności na poczet najwcześniej wystawionych faktur i faktur korygujących oraz sporządzenie informacji mailowej do klienta o numerach faktur, w tym faktur korygujących, z którymi rozliczyła się płatność, będzie stanowiło dokumentację uprawniającą Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na warunkach zawartych w treści faktur korygujących na podstawie art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy. Wnioskodawca nie wskazuje, że będzie dysponował potwierdzeniami odbiorów dokonywanych zestawień wysyłanych mailem do klienta.


Tym samym, z uwagi na brak dokumentów, z których wynikałoby, że klient wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w sytuacji opisanej w punkcie nr 3 wniosku na podstawie art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy,

Mając powyższe na uwadze bezzasadna stała się odpowiedź na pytania dotyczące momentu obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku dotyczącym pytania nr 3 wniosku.


W konsekwencji oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj