Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.59.2019.2.RK
z 10 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 marca 2019 r. (skutecznie doręczone 6 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania usług cash poolingu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2019 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania usług cash poolingu.


Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 1 marca 2019 r. (skutecznie doręczone 6 marca 2019 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej także: Wnioskodawcą) jest spółką należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej (zwanej dalej także: Grupą). Wnioskodawca zamierza przystąpić do umowy o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową - zerowanie sald (zwana dalej także: umową cash-poolingu), na podstawie której bank świadczyć będzie na rzecz Wnioskodawcy i uczestników usługę cash-poolingu. Stronami umowy będą podmioty, które wraz z Wnioskodawcą wchodzą w skład jednej grupy kapitałowej.

Usługa objęta umową świadczona będzie przez Bank (zwany dalej także: Bankiem). Umowa cash-poolingu, do której zamierza przystąpić Wnioskodawca, jest umową cash-poolingu typu rzeczywistego, przewidująca rzeczywiste transfery środków pomiędzy rachunkami bankowymi uczestników. Jest to umowa nienazwana, zaś jej celem jest polepszenie płynności finansowej spółek wchodzących w skład grupy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z perspektywy Wnioskodawcy oraz podmiotów tworzących grupę, zasadniczym elementem umowy cash-poolingu jest wdrożenie procesu zarządzania posiadanymi na rachunkach bankowych środkami pieniężnymi oraz zadłużeniem spółek tworzących grupę, poprzez poprawę bieżących przepływów pieniężnych. W tym celu następuje koncentracja środków pieniężnych wszystkich spółek grupy na jednym rachunku rozliczeniowym.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Bank są podmiotami mającymi siedzibę na terytorium Polski, podlegającymi w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Pozostali uczestnicy są podmiotami mającymi siedzibę poza terytorium Polski. Bank, który będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy i uczestników usługę cash-poolingu nie będzie podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 nr 21. poz. 86 z późn. zm.) z żadnym z uczestników.


W systemie zarządzania płynnością finansową Bank pełni rolę podmiotu zarządzającego saldami na poszczególnych kontach wchodzących w skład struktury, dokonuje przelewów środków oraz ma możliwość księgowania odsetek.


Jeden z uczestników: W. mający siedzibę na terytorium Włoch posiada 95 % udziałów uczestników oraz pełni funkcję koordynatora (Pool Leadera). Bank otworzy dla niego specjalny rachunek bankowy, zwany rachunkiem koordynatora. W ramach umowy, na koniec każdego dnia roboczego dochodzić będzie do automatycznego bilansowania (konsolidacji) sald na rachunkach bankowych poszczególnych uczestników, w taki sposób, że na koniec każdego dnia roboczego, salda rachunków bankowych uczestników wynosić będą zero. Nadto, również saldo rachunku bankowego koordynatora – W. zostanie zbilansowane do zera, ponieważ koordynator jest połączony umową cash-poolingu z G.

Właściwa usługa cash-poolingu rzeczywistego będzie polegać na codziennym bilansowaniu (zerowaniu) środków zgromadzonych na rachunkach uczestników. W związku z usługą każdego dnia roboczego (na koniec dnia) konsolidowane będą konta uczestników. W przypadku, gdy suma sald rachunków jest ujemna, bank obciąży rachunek pomocniczy i uzna rachunek główny (rachunek koordynatora) kwotą wartości bezwzględnej wszystkich sald rachunków. W przypadku, gdy suma sald rachunków jest dodatnia, Bank obciąży rachunek główny i uzna rachunek pomocniczy kwotą będącą sumą wszystkich sald rachunków. W przypadku rachunków o saldzie ujemnym Bank dokona transferu środków pieniężnych, w drodze konwersji długu, z rachunku głównego koordynatora na rachunek uczestnika o saldzie ujemnym. W przypadku rachunków o saldzie dodatnim Bank dokona transferu środków pieniężnych, w drodze przelewu wierzytelności, z rachunku uczestnika na rachunek główny koordynatora. Transfery środków będą dokonywane jedynie między rachunkami uczestników a rachunkiem głównym koordynatora i nie będą występować bezpośrednio między rachunkami uczestników.

Saldo na rachunku głównym będzie zawsze odzwierciedleniem salda pomiędzy Bankiem a posiadaczem tego rachunku, czyli Pool Leaderem, natomiast saldo na rachunku szczegółowym uczestnika będzie odzwierciedleniem salda pomiędzy uczestnikiem a Bankiem i zawsze będzie wynosiło zero.

Ponieważ umowa zostanie zawarta w opcji tzw. Cash-poolingu jednokierunkowego, nie będzie dochodziło do zwrotnych transferów pieniężnych na początku kolejnego dnia roboczego. Zobowiązania będą rozliczone między uczestnikami co trzy miesiące. Bank będzie naliczać odsetki należne między uczestnikami oraz koordynatorem z tytułu wzajemnych zobowiązań powstałych wskutek wdrożenia usługi cash-poolingu za każdy dzień utrzymywania się wierzytelności nabytej wskutek subrogacji.


W ramach rozliczeń W. co trzy miesiące będzie dokonywał kalkulacji odsetek, które następnie będą refakturowane na pozostałych uczestników (EURIBOR 3 miesiące 365). Natomiast, G dokonuje kalkulacji miesięcznej, a następnie refakturuje ją na W.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie będzie dokonywał jakichkolwiek płatności na rzecz pozostałych Uczestników cash- poolingu.


Wnioskodawca będzie zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia na rzecz W. (Pool Leader) za pełnienie funkcji koordynatora. Wynagrodzenie na rzecz Pool Leader będzie obliczane na podstawie odsetek. Kwoty w debecie / kredycie, które będą codziennie księgowane na rachunku międzyfirmowym, będą naliczać odsetki odpowiadające kosztom finansowym lub przychodom W. Odsetki będą naliczane corocznie i obliczane na koniec każdego miesiąca. Rachunek odsetek będzie kwartalny. Uczestnicy przewidują zobowiązania do zapłaty odsetki w ciągu trzydziestu (30) dni od daty wystawienia faktury. Saldo konta może być monitorowane w każdym momencie dzięki zainstalowanemu systemowi bankowości domowej we wszystkich firmach. Jednocześnie saldo na dzień 31 grudnia każdego roku zostanie uznane za wzajemnie zaakceptowane, jeżeli nie zostało wyraźnie zakwestionowane w ciągu sześćdziesięciu (60) dni od zamknięcia roku budżetowego Rozliczenia odsetkowe w ramach struktury Cash- poolingu oraz zasady ustalania wynagrodzenia Pool Leadera kształtować się będą w następujący sposób

  • jeżeli za dany dzień na rachunku bieżącym Uczestnika wystąpi saldo dodatnie rozliczeń z Pool Leaderem, Uczestnikowi przysługiwać będą odsetki kredytowe;
  • jeżeli za dany dzień na Rachunku Bieżącym Uczestnika wystąpi saldo ujemne rozliczeń z Pool Leaderem, Uczestnik będzie obciążony z tego tytułu odsetkami debetowymi.


Za naliczanie odsetek i ich rozliczenie między Uczestnikami odpowiedzialny będzie Pool Leader.


Naliczanie odsetek będzie odbywać się na podstawie wyniku netto rozliczeń Uczestników na rachunku bieżącym z Pool Leaderem na koniec każdego dnia. Każdego miesiąca Pool Leader będzie przesyłać Uczestnikom informacje o wartości naliczonych odsetek (zarówno odsetek kredytowych - przy dodatnich saldach, jak i debetowych - przy saldach ujemnych). Natomiast, samo rozliczenie odsetek następować będzie kwartalnie.


Pool Leader jako działający na podstawie indywidualnych dwustronnych umów zawieranych pomiędzy nim a danym Uczestnikiem, dotyczących świadczenia przez Pool Leadera usługi koordynacji i zarządzania płynnością finansową grupy w ramach przedmiotowej struktury cash-poolingu rzeczywistego będzie upoważniony do działania w imieniu Uczestników oraz reprezentowania poszczególnych Uczestników w stosunkach z Bankiem. Pool Leader, działający jako agent rozliczeniowy w ramach struktury cash-poolingu rzeczywistego, otworzy w Banku specjalny rachunek rozliczeniowy, za pośrednictwem, którego będą realizowane operacje zarządzania płynnością finansową Uczestników. Do zadań Pool Leadera będzie należeć m in monitorowanie sald na rachunkach, analiza stanu należności i zobowiązań z tytułu cash- poolingu, naliczanie i zapłata odsetek z tytułu cash-poolingu, a także przygotowywanie odpowiedniej dokumentacji czy raportów. Do ewidencji operacji związanych z cash-poolingiem będzie wykorzystywany rachunek główny, administrowany przez Pool Leadera.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy w świetle opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, prawidłowe jest stanowisko Strony, zgodnie z którym uczestnicy, z tytułu uczestnictwa w strukturze cash-poolingu nie będą wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu Vat w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54, poz. 535 z późn. zm.)?
  2. W przypadku gdy stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w zakresie ad. 1) jest prawidłowe - to czy prawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca nie musi wystawiać faktur z tego tytułu, a przepływy pieniężne może dokumentować w formie zbiorczych not rozliczeniowych?

Zdaniem wnioskodawcy:


Ad 1) Wykonywane przez uczestników w ramach struktury cash-poolingu czynności związane z uczestnictwem w systemie kompleksowego zarządzania płynnością finansową nie będą stanowić podlegających opodatkowaniu Vat usług w rozumieniu ustawy o Vat.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o Vat, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów.
  • import towarów na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Natomiast, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o Vat - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1., rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (.,.).


Jednocześnie zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W tym również:

  1. Przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. Zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. Świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika iż definicja świadczenia usług ma charakter uzupełniający względem definicji dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.


Mając na uwadze powyższe, należy w sposób jednoznaczny stwierdzić, iż każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o Vat. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia.
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie. Aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Umowa cash-poolingu, opisana w ramach zdarzenia przyszłego, jest formą efektywnego zarządzania zasobami finansowymi, z której korzystają podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się to do koncentracji środków pieniężnych z poszczególnych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzania zebraną w ten sposób kwotą, z wykorzystaniem efektu skali. Pozwala to na kompensowanie tymczasowych nadwyżek, zgłaszanych przez jeden z podmiotów, z chwilowymi brakami istniejącymi w innych podmiotach. W rezultacie minimalizuje się koszty kredytowania działalności podmiotów w grupie poprzez kredytowanie z wykorzystaniem środków własnych grupy. Zarządzający cash-poolingiem w ramach umowy zapewnia wszystkim uczestnikom systemu środki finansowe na pokrycie ujemnych sald, a w przypadku dodatnich sald na kontach uczestników środki są umieszczane na jego rachunku.

Z uwagi na charakterystyczne cechy przedstawionego systemu należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie podmiotem świadczącym usługi będzie jedynie Bank, który będzie wykonywał czynności polegające na zapewnieniu funkcjonowania cash-poolingu, tj. obsłudze technicznej systemu, zapewnieniu infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywaniu transferów pomiędzy uczestnikami cash-poolingu, za które to czynności będzie otrzymywać wynagrodzenie (opłaty), natomiast uczestnicy cash-poolingu będą beneficjentami usług świadczonych przez Bank.

W związku z powyższym, nie budzi wątpliwości, iż czynności wykonywane przez uczestników cash-poolingu, w tym również czynności wykonywane przez koordynatora (Pool-Leadera) nie będą stanowiły świadczenia odpłatnej usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o Vat, a jedynie działania pomocnicze niezbędne do skutecznego świadczenia przez Bank kompleksowych usług zarządzania płynnością finansową. W opisywanej sytuacji działania podejmowane przez koordynatora nie będą również stanowić swobodnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o Vat, ponieważ okoliczności sprawy nie wskazują, że miały być użyte do celów innych niż ich działalność.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że uczestnicy cash-poolingu nie świadczą żadnych usług w ramach umowy, o której mowa w art. 8 ustawy o Vat, innym uczestnikom cash-poolingu i nie będzie dokonywał zakupu usług, o których mowa w art. 8 ustawy o Vat od innych uczestników systemu w ramach umowy cash-poolingu.


Uczestnicy systemu cash-poolingu, w związku z uczestnictwem w tym systemie nie będą wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu Vat. W konsekwencji, odsetki otrzymywane przez uczestników od nadwyżek nie będą stanowiły wynagrodzenia za świadczenie usług, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu Vat.


Powyższe stanowisko zostało powtórzone m.in. w:

  • Indywidualna interpretacja z 15 kwietnia 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP2/4512-29/16/ICZ);
  • Indywidualna interpretacja z 8 kwietnia 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygnatura ITPP1/4512-46/16/RH);
  • Indywidualna interpretacja z dnia 4 lutego 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (znak towarowy ITPP1/4512-1159/15/EA);
  • Indywidualna interpretacja z 17 marca 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP2/4512-1107/15/AZ);
  • Indywidualna interpretacja z 9 marca 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP2/4512-1024/15/ ICZ);
  • Indywidualna interpretacja z 10 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, numer referencyjny 0114-KDIP1-1.4012.92.2018.4.MMA;
  • Indywidualna interpretacja z 10 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, numer referencyjny 0114-KDIP1-1.4012.91.2018.4.JO;
  • Indywidualna interpretacja z 10 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, numer referencyjny 0114-KDIP1-1.4012.93.2018.5.MMA;
  • Indywidualna interpretacja z dnia 11 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, numer referencyjny 0114-KDIP1-3.4012.77.2018.5.JG;
  • Indywidualna interpretacja z dnia 11 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, numer referencyjny 0114-KDIP1-3.4012.75.2018.5.MK;
  • Indywidualna interpretacja z dnia 11 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, numer referencyjny 0114-KDIP1-1.4012.94.2018.4.DG;
  • Indywidualna interpretacja z 13 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, nr referencyjny 0114-KDIP1-3.4012.78.2018.4.KC;
  • Indywidualna interpretacja z 13 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, nr referencyjny 0114-KDIP1-3.4012.83.2018.4.KC;
  • Indywidualna interpretacja z 13 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, nr referencyjny 0114-KDIP1-3.4012.74.2018.4.JF;
  • Indywidualna interpretacja z 13 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, nr referencyjny 0114-KDIP1-3.4012.83.2018.4.KC.


Stanowisko Wnioskodawcy zostało ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku, w którym Wnioskodawca wskazał, że wykonywane przez Uczestników w ramach struktury cash-poolingu czynności związane z uczestnictwem w systemie kompleksowego zarządzania płynnością finansową nie będą stanowić podlegających opodatkowaniu VAT usług w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług.


Ad 2) zdaniem Wnioskodawcy w związku z rozliczeniami w ramach struktury cash-poolingu na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawania faktur Vat, a przepływy pieniężne w ramach struktury mogą być dokumentowane w formie zbiorczych not rozliczeniowych.


Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem Vat musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym. W ten sposób, że zapłacone kwoty stanową rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia, wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.


Na podstawę zapisów art. 15 ust. 1 ustawy o Vat, podatnikami są osoby prawne. Jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne. Wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Dalej, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o Vat. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców. W tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Ustawa o Vat w Dziale XI. Rozdział 1 reguluje również zasady wystawiania faktur. Tamże, zgodnie z art. 106a, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. Sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a. W których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. Dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. Sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2. dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. Sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. Wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1.
  4. Otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1., art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1., z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. Sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

-jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty (art. 106b ust. 3).


Z opisu przyszłego stanu faktycznego przedstawionego w poz. 74 wniosku ord-in wynika, iż Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę cash-poolingu wraz z innymi podmiotami powiązanymi kapitałowo oraz bankiem. Umowa została zawarta w celu efektywniejszego zarządzania środkami finansowymi w grupie kapitałowej. Obejmującej kilkanaście podmiotów. Na mocy umowy, jeden z jej uczestników będzie nabywał od banku jego wierzytelności wobec pozostałych uczestników (w tym od Wnioskodawcy), których rachunki bankowe wykażą saldo ujemne oraz przejmował zobowiązania banku wobec uczestników umowy (w tym od Wnioskodawcy), jeżeli ich rachunki bankowe wykażą saldo dodatnie.

Transakcje nabywania od Banku wierzytelności i przejmowania zobowiązań będą dokonywane wg ich wartości nominalnej oraz wg stanu na koniec każdego dnia roboczego. Jeżeli wskazane wyżej transakcje doprowadzą do dodatniego salda na rachunku agenta na koniec dnia roboczego (agent przejmie zobowiązania o większej wartości niż przeniesione na niego wierzytelności). Bank będzie naliczał agentowi odsetki od kwoty tej różnicy. W wysokości określonej w umowie, natomiast w przypadku ujemnego salda na rachunku agenta (przeniesione wierzytelności będą przewyższały przejęte przez agenta zobowiązania). Bank będzie pobierał odsetki od kwoty stanowiącej ujemne saldo. Rozliczenia ww. Odsetek będą następnie dokonywane między agentem oraz uczestnikami umowy. Rozliczenie, zarówno w przypadku odsetek od zobowiązań, jak i odsetek od wierzytelności, będzie polegało na przekazywaniu ich części na rachunki bankowe uczestników. Oznacza to, że różnica pomiędzy wartością przekazywanych odsetek, a odsetek naliczanych na rachunku agenta będzie stanowiła jego wynagrodzenie („wynagrodzenie”). Ponadto Bank, z którym została zawarta umowa cash-poolingu ma siedzibę na terytorium Polski Wnioskodawca nie otrzymuje jakiekolwiek wynagrodzenia z tytułu czynności, wykonywanych w ramach umowy cash-poolingu.

Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne zaprezentowanej umowy cash-poolingu należy stwierdzić, iż w rozpatrywanej sprawie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o Vat, lecz jedynie elementy pomocnicze konieczne dla efektywnego świadczenia przez inny podmiot usługi cash-poolingu. Tym samym zainteresowany nie działa/nie będzie działał w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o Vat. W konsekwencji czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie są/ nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem Vat. Wobec powyższego na zainteresowanym w związku z rozliczeniami w ramach struktury cash- poolingu nie ciąży/nie będzie ciążył obowiązek wystawania faktur Vat. Niemniej jednak Wnioskodawca celem udokumentowania przepływu środków planuje wystawianie zbiorczych not rozliczeniowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).


Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Aby dana usługa podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonywanie tego świadczenia.


Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca zamierza przystąpić do umowy o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową - zerowanie sald (zwana dalej także: umową cash-poolingu), na podstawie której bank świadczyć będzie na rzecz Wnioskodawcy i uczestników usługę cash-poolingu. Stronami umowy będą podmioty, które wraz z Wnioskodawcą wchodzą w skład jednej grupy kapitałowej.

Usługa objęta umową świadczona będzie przez Bank (zwany dalej także: Bankiem). Umowa cash-poolingu, do której zamierza przystąpić Wnioskodawca, jest umową cash-poolingu typu rzeczywistego, przewidująca rzeczywiste transfery środków pomiędzy rachunkami bankowymi uczestników. Jest to umowa nienazwana, zaś jej celem jest polepszenie płynności finansowej spółek wchodzących w skład grupy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Zarówno Wnioskodawca, jak i Bank są podmiotami mającymi siedzibę na terytorium Polski, podlegającymi w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Pozostali uczestnicy są podmiotami mającymi siedzibę poza terytorium Polski. W systemie zarządzania płynnością finansową Bank pełni rolę podmiotu zarządzającego saldami na poszczególnych kontach wchodzących w skład struktury, dokonuje przelewów środków oraz ma możliwość księgowania odsetek.


Jeden z uczestników: W. mający siedzibę na terytorium Włoch posiada 95 % udziałów uczestników oraz pełni funkcję koordynatora (Pool Leadera). Bank otworzy dla niego specjalny rachunek bankowy, zwany rachunkiem koordynatora. W ramach umowy, na koniec każdego dnia roboczego dochodzić będzie do automatycznego bilansowania (konsolidacji) sald na rachunkach bankowych poszczególnych uczestników, w taki sposób, że na koniec każdego dnia roboczego, salda rachunków bankowych uczestników wynosić będą zero. Nadto, również saldo rachunku bankowego koordynatora - W. zostanie zbilansowane do zera, ponieważ koordynator jest połączony umową cash-poolingu z grupą.


Saldo na rachunku głównym będzie zawsze odzwierciedleniem salda pomiędzy Bankiem a posiadaczem tego rachunku, czyli Pool Leaderem, natomiast saldo na rachunku szczegółowym uczestnika będzie odzwierciedleniem salda pomiędzy uczestnikiem a Bankiem i zawsze będzie wynosiło zero.


Ponieważ umowa zostanie zawarta w opcji tzw. Cash-poolingu jednokierunkowego, nie będzie dochodziło do zwrotnych transferów pieniężnych na początku kolejnego dnia roboczego. Zobowiązania będą rozliczone między uczestnikami co trzy miesiące. Bank będzie naliczać odsetki należne między uczestnikami oraz koordynatorem z tytułu wzajemnych zobowiązań powstałych wskutek wdrożenia usługi cash-poolingu za każdy dzień utrzymywania się wierzytelności nabytej wskutek subrogacji.


W ramach rozliczeń W. co trzy miesiące będzie dokonywał kalkulacji odsetek, które następnie będą refakturowane na pozostałych uczestników (EURIBOR 3 miesiące 365). Natomiast, G dokonuje kalkulacji miesięcznej, a następnie refakturuje ją na W.


Wnioskodawca nie będzie dokonywał jakichkolwiek płatności na rzecz pozostałych Uczestników cash- poolingu.


Wnioskodawca będzie zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia na rzecz W. (Pool Leader) za pełnienie funkcji koordynatora. Wynagrodzenie na rzecz Pool Leader będzie obliczane na podstawie odsetek. Kwoty w debecie / kredycie, które będą codziennie księgowane na rachunku międzyfirmowym, będą naliczać odsetki odpowiadające kosztom finansowym lub przychodom W. Odsetki będą naliczane corocznie i obliczane na koniec każdego miesiąca Rachunek odsetek będzie kwartalny. Uczestnicy przewidują zobowiązania do zapłaty odsetek w ciągu trzydziestu (30) dni od daty wystawienia faktury. Saldo konta może być monitorowane w każdym momencie dzięki zainstalowanemu systemowi bankowości domowej we wszystkich firmach. Jednocześnie saldo na dzień 31 grudnia każdego roku zostanie uznane za wzajemnie zaakceptowane, jeżeli me zostało wyraźnie zakwestionowane w ciągu sześćdziesięciu (60) dni od zamknięcia roku budżetowego Rozliczenia odsetkowe w ramach struktury Cash- poolingu oraz zasady ustalania wynagrodzenia Pool Leadera kształtować się będą w następujący sposób

  • jeżeli za dany dzień na rachunku bieżącym Uczestnika wystąpi saldo dodatnie rozliczeń z Pool Leaderem, Uczestnikowi przysługiwać będą odsetki kredytowe;
  • jeżeli za dany dzień na Rachunku Bieżącym Uczestnika wystąpi saldo ujemne rozliczeń z Pool Leaderem, Uczestnik będzie obciążony z tego tytułu odsetkami debetowymi.


Za naliczanie odsetek i ich rozliczenie między Uczestnikami odpowiedzialny będzie Pool Leader.


Naliczanie odsetek będzie odbywać się na podstawie wyniku netto rozliczeń Uczestników na rachunku bieżącym z Pool Leaderem na koniec każdego dnia. Każdego miesiąca Pool Leader będzie przesyłać Uczestnikom informacje o wartości naliczonych odsetek (zarówno odsetek kredytowych - przy dodatnich saldach, jak i debetowych - przy saldach ujemnych). Natomiast, samo rozliczenie odsetek następować będzie kwartalnie.


Pool Leader jako działający na podstawie indywidualnych dwustronnych umów zawieranych pomiędzy nim a danym Uczestnikiem, dotyczących świadczenia przez Pool Leadera usługi koordynacji i zarządzania płynnością finansową grupy w ramach przedmiotowej struktury cash-poolingu rzeczywistego będzie upoważniony do działania w imieniu Uczestników oraz reprezentowania poszczególnych Uczestników w stosunkach z Bankiem. Pool Leader, działający jako agent rozliczeniowy w ramach struktury cash-poolingu rzeczywistego, otworzy w Banku specjalny rachunek rozliczeniowy, za pośrednictwem, którego będą realizowane operacje zarządzania płynnością finansową Uczestników. Do zadań Pool Leadera będzie należeć m in monitorowanie sald na rachunkach, analiza stanu należności i zobowiązań z tytułu cash- poolingu, naliczanie i zapłata odsetek z tytułu cash-poolingu. a także przygotowywanie odpowiedniej dokumentacji czy raportów Do ewidencji operacji związanych z cash-poolingiem będzie wykorzystywany rachunek główny, administrowany przez Pool Leadera.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania czynności uczestnictwa w strukturze cash-poolingu.


Umowa „cash poolingu” jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy, poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy.


Należy wskazać, że polskie przepisy podatkowe nie regulują zasad opodatkowania umowy cash poolingu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana umowa cash poolingu porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż jednak umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, to nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik tego typu systemu nie wie, czy jego środki zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tym samym, nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników cash poolingu.

Jak już wcześniej wskazano czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Zatem, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonywanej w zamian za opłatę, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach umowy cash-poolingu, gdzie Wnioskodawca występuje w ramach struktury jako „Uczestnik”, należy stwierdzić, że usługa cash-poolingu będzie świadczona przez Pool Leadera przy współpracy z Bankiem na podstawie specjalnego rachunku rozliczeniowego (rachunku koordynatora). Bank będzie odpowiedzialny za techniczną stronę struktury, tj. dokonuje przelewów środków oraz ma możliwość księgowania odsetek. Natomiast Pool Leader na podstawie indywidualnej umowy zawieranej pomiędzy nim a Wnioskodawcą (uczestnikami), działa jako agent rozliczeniowy w ramach struktury cash poolingu. Zobowiązany jest do otworzenia w Banku specjalnego rachunku rozliczeniowego, za pośrednictwem, którego będą realizowane operacje zarządzania płynnością finansową Uczestników, tj. dzienne konsolidowanie sald na rachunkach bankowych uczestników do „zera”. Do zadań Pool Leadera będzie należeć także monitorowanie sald na rachunkach, analiza stanu należności i zobowiązań z tytułu cash- poolingu, naliczanie i zapłata odsetek z tytułu cash-poolingu. a także przygotowywanie odpowiedniej dokumentacji czy raportów.

Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne zaprezentowanej umowy cash-poolingu, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako uczestnik na podstawie opisanej umowy, będzie wyłącznie nabywcą usług świadczonych przez Lidera polegających na dokonywaniu odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash-pooling, zatem uczestnictwo to nie stanowi odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Wnioskodawcę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku należy uznać za prawidłowe.


Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących obowiązku dokumentowania fakturą czynności będących przedmiotem wniosku, wskazać należy, że zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.


Zgodnie z art. 106a, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego;
  3. świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone zgodnie z art. 28k ust. 1, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7, dla których państwem członkowskim identyfikacji jest Rzeczpospolita Polska.


Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Z ww. przepisów wynika, że co do zasady podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na rzecz innego podatnika jest zobowiązany do wystawienia faktury. Fakturę wystawia podatnik dokonujący sprzedaży towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej transakcji. Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa.


Wnioskodawca nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie jest zobowiązany do wystawienia faktury zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy.


W tym miejscu należy wskazać, że przepisy Ustawy o VAT nie regulują sposobu dokumentowania transakcji, w przypadku których nie jest wymagane wystawianie faktur VAT. Należy zatem uznać, że dopuszczalne jest dokumentowanie takich transakcji innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Należy przy tym zauważyć, że nota księgowa (nota rozliczeniowa) nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku VAT, i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku wystawienia faktury VAT przez Wnioskodawcę należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy a zatem nie wywiera skutku prawnego dla innych Uczestników oraz Pool Leadera.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone, w szczególności dotyczy to kwestii rozliczenia importu usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj