Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.76.2019.1.MJ
z 11 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 9 kwietnia 2019 r. o przeformułowanie pytania oraz doprecyzowanie własnego stanowiska Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(…) sp. z o.o. świadczy usługi, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku od towarów i usług dla usług świadczonych w zakresie ochrony zdrowia.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca informuje, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe oraz nie ma kontroli podatkowej w tym zakresie.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług zwolnionych (usługi medyczne) oraz usług opodatkowanych, do których należą: ksero dokumentacji medycznej, najem pomieszczeń, refakturowanie z tytułu mediów (woda, ścieki, gaz, energia elektryczna). Przychody z działalności opodatkowanej stanowią jedynie 0,45% przychodów ze sprzedaży, od których Wnioskodawca odlicza naliczony podatek VAT.

Faktury dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu odnoszą się do świadczonych usług medycznych, które podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą (numer księgi rejestrowej …). Podmiot funkcjonuje od (…) r. prowadząc działalność na terenie Województwa (…), ze szczególnym uwzględnieniem Powiatu (…). Celem funkcjonowania jest udzielanie kompleksowych świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, przywracaniu, poprawie oraz promocji zdrowia w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki lekarskiej. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)”, którego celem jest osiągnięcie wielu korzyści społeczno-gospodarczych zarówno w kontekście Wnioskodawcy, jak również jego pacjentów poprzez redukcję kosztów związanych z naprawami, serwisowaniem starego i zużytego sprzętu, a także skrócenie czasu hospitalizacji. Wskutek wprowadzenia optymalizacji skróceniu ulegnie czas oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego o 5 tygodni, a także zwiększeniu ulegnie poziom dostępności usług dla osób niepełnosprawnych. Wdrożenie przez Wnioskodawcę punktu geriatrycznego umożliwi przekazywanie rodzinom chorych niezbędnej wiedzy z zakresu opieki co skutkować będzie zmianą profilu opieki z hospitalizacyjnej na środowiskową.

Głównym celem realizacji projektu jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych poprzez unowocześnienie infrastruktury, usunięcie istniejących barier architektonicznych oraz racjonalizację zasobów ludzkich i sprzętowych, co umożliwi wprowadzenie nowej formy poradnictwa dedykowanej rodzinom osób starszych, a także zniwelowanie barier dla osób zagrożonych wykluczeniem (niepełnosprawnych).

Projekt nr (…), jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

W ramach projektu Wnioskodawca planuje m.in. realizację:

  1. Modernizacja wybranych komórek organizacyjnych (roboty remontowo-budowlane wybranych oddziałów: zakład opiekuńczo-leczniczy, oddział paliatywny w (…) oraz oddział ortopedii i traumatologii ruchu, oddział rehabilitacyjny oraz izba przyjęć w …).
  2. Zakup sprzętu medycznego (...).
  3. Promocja projektu:
    tablice pamiątkowe, ulotki promocyjne oraz koszt związany z oznaczeniami dla osób niewidomych i słabowidzących.

Grupą docelową inwestycji poczynionych w ramach projektu są mieszkańcy Powiatu (…), a mierzalne efekty realizacji będą weryfikowane poprzez osiągnięcie takich wskaźników jak:

  • ludność objęta ulepszonymi usługami zdrowotnymi,
  • liczbę leczonych w podmiotach leczniczych objętych wsparciem,
  • liczba wspartych podmiotów leczniczych,
  • nakłady inwestycyjne na zakup aparatury medycznej,
  • liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami.

Wnioskodawca uwzględnił kilka grup interesariuszy projektu:

  1. Interesariusze główni - Wnioskodawca, kadra zarządzająca Wnioskodawcy, kadra administracyjna i medyczna Wnioskodawcy, pacjenci (…) sp. z o.o., pozostali mieszkańcy Powiatu (…).
  2. Interesariusze drugorzędni - rada nadzorcza Wnioskodawcy, (…) (rada powiatu i starosta).
  3. Interesariusze kontekstowi - instytucja zarządzająca RPW na lata 2014-2020, system służby zdrowa, dostawy wyrobów medycznych oraz przedsiębiorstwa budowlane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu, jeżeli nabyte towary i usługi nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych a wyłącznie do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u.?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku), w związku z tym, że towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych a wyłącznie do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku vat, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów.

Zgodnie z treścią przepisu art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 u.p.t.u., w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 10 oraz art. 124. Przepis ten wskazuje podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług; dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub usługi.

Zgodnie z treścią art. 87 ust. 1 u.p.t.u., w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady tego zwrotu uregulowane zostały w art. 86 ust. 2-6 u.p.t.u.

Z powyższego wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy dojdzie do kumulatywnego spełnienia dwóch warunków: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotny jest więc związek poczynionych zakupów z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli zatem zakupione towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a wyłącznie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających podatkowi VAT, po stronie Wnioskodawcy brak jest i będzie możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego zakupem tych towarów i usług.

Zauważyć należy, że zawarty w treści art. 86 ust. 1 u.p.t.u. warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku dokonywanego zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest bowiem, ze okoliczności towarzyszące nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu prowadzonej działalności wskazują, że zakupy te dokonane zostały w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

Podkreślenia wymaga okoliczność przyznania podatnikowi przez ustawodawcę prawa do odliczenia, pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych, wskazanych w art. 86 ust. 1 u.p.t.u., jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 u.p.t.u.

Na podstawie art. 88 ust. 4 u.p.t.u. obniżenia kwoty różnicy podatku nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z prawa do odliczenia mogą zatem skorzystać wyłącznie podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ograniczenia wynikające z przytoczonego przepisu art. 88 u.p.t.u. wskazują, ze podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy dana transakcja nie podlega opodatkowaniu albo podlega zwolnieniu od podatku. Innym ograniczeniem jest wskazana wyżej konieczność, aby podatnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jak wspomniano wyżej, dla skorzystania z prawa do odliczenia konieczne jest zatem, aby podatnik spełniał przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak już wskazano, Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, realizujący projekt nr (…) pn. „(…)”. Projekt spowoduje poprawę jakości i dostępności usług medycznych, a wydatki na jego realizację będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę przez dostawców towarów i usług. Zakupione towary i usługi będą w całości wykorzystywane do świadczenia usług medycznych, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u.

Zwolnienie to obejmuje swym zakresem usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec tego, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych przepisem art. 86 ust. 1 u.p.t.u, jest uwarunkowane wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, warunki przewidziane do zastosowania nie zostaną spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał ww. do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, wobec tego, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych przepisem art. 86 ust. 1 u.p.t.u. jest uwarunkowane wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, warunki przewidziane do zastosowania nie zostaną spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał ww. do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a wyłącznie do działalności podlegającej zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, pomimo okoliczności, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu.

Podkreślić również należy okoliczność, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości skorzystania ze zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz 1686, z późn. zm). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest warunkami, które podatnik ubiegający się o zwrot na podstawie tych przepisów powinien spełnić. Jednym z warunków jest pochodzenie środków ze źródeł wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, a zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług na podstawie przepisów rozdziału 4 tego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj