Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.52.2019.1.MJ
z 23 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji z tytułu otrzymania w spadku nieruchomości będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód Fundacji z tytułu otrzymania w spadku nieruchomości będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, Fundacja (dalej: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”) jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r., Nr 96 poz. 873 ze zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 450 ze zm.). Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności.

Celem Fundacji jest prowadzenie oraz wspieranie działalności na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych i kulturowych tworzących ludziom warunki równych szans na drodze do ich rozwoju intelektualnego, zawodowego, społecznego i kulturalnego.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej na rzecz osób chorych, niepełnosprawnych, ubogich oraz z różnych przyczyn zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  2. świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie ochrony zdrowia, pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym, ubogim;
  3. organizację, dofinansowywanie oraz wspieranie wyjazdów dzieci i młodzieży na kolonie i obozy, a także na leczenie i rehabilitację w kraju i za granicą;
  4. finansowanie nagród i stypendiów dla osób szczególnie uzdolnionych;
  5. organizację, wspieranie i dofinansowywanie krajowych, zagranicznych i międzynarodowych imprez charytatywnych, artystycznych, w tym wernisaży, wystaw i koncertów, jak również szkoleń, prelekcji, sympozjów i konferencji naukowych, publikacji i wydawnictw, a także imprez o charakterze sportowym;
  6. upowszechnianie wiedzy o przyczynach niepełnosprawności, wiedzy o chorobach przede wszystkim tych spowodowanych zmianami cywilizacyjnymi i społecznymi oraz informacji o możliwościach i sposobach im zapobiegania;
  7. współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi, nie wykluczając międzynarodowych;
  8. fundowanie i dofinansowywanie tablic pamiątkowych, sztandarów, pomników, i obelisków;
  9. nadawanie znaku „X” oraz innych nagród i wyróżnień dla osób fizycznych i prawnych oraz jednostek nie posiadających osobowości prawnej najbardziej zasłużonych we wspieraniu działalności Fundacji.

Dla osiągnięcia celów Fundacji, może ona prowadzić działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, samodzielnie bądź we współdziałaniu z innymi podmiotami w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w szczególności w zakresie:

  1. działalności wydawniczej;
  2. działalności poligraficznej;
  3. prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
  4. działalności związanej z grami losowymi i zakładami wzajemnymi;
  5. badania rynku i opinii publicznej;
  6. doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
  7. reklamy;
  8. działalności związanej z organizacją konferencji i sympozjów, targów i wystaw, koncertów;
  9. działalności galerii i salonów wystawienniczych;
  10. działalności związanej z prowadzeniem szkoleń oraz kształceniem.

Fundacja została wskazana w testamencie sporządzonym przez Panią Y (dalej: „Spadkodawczyni”) jako jedyny jej spadkobierca. Stwierdzenie nabycia przez Fundację prawa do spadku nastąpiło Postanowieniem Sądu Rejonowego z 22 sierpnia 2018 r.

Majątek będący przedmiotem spadku stanowi mieszkanie własnościowe: dwupokojowe wraz z kuchnią, łazienką i przedpokojem o powierzchni użytkowej 40,30 m2.

Spadkodawczyni współpracowała z Fundacją od kilkunastu lat i zgodnie z wielokrotnie wyrażaną przez nią ustnie wolą, pragnęła wspomagać dzieci wychowywane w domach dziecka, w ten sposób aby po osiągnięciu przez nie pełnoletniości pomagać im w rozpoczęciu samodzielnego życia, przekazując im pieniądze lub inne użytkowe dobra materialne. Jej wolą było objęcie pomocą jak największej liczby wychowanków domów dziecka.

Odziedziczone mieszkanie nie może być z przyczyn obiektywnych i niezależnych od Wnioskodawcy przeznaczone na pomoc dla szerokiego kręgu wychowanków domu dziecka, nie jest to bowiem podzielne dobro majątkowe. W związku z tym, realizując wolę Spadkodawczyni oraz realizując cele statutowe, Fundacja zamierza spieniężyć (sprzedać) odziedziczone mieszkanie, a cały przychód ze sprzedaży przeznaczyć na zapomogi pieniężne i rzeczowe dla wychowanków domów dziecka, ustanawiając Fundusz Zapomogowy imienia Pani Y. Sprzedaż mieszkania zostanie dokonana poza zakresem działalności gospodarczej Fundacji.

Fundacja zadeklaruje w sposób przewidziany przepisami prawa, iż dochody obejmujące spadek oraz przychód z jego sprzedaży przeznaczy na cele statutowe podlegające zwolnieniu podatkowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód z tytułu otrzymania w drodze spadku mieszkania, które zostanie sprzedane, a przychód ze sprzedaży tego mieszkania zostanie przeznaczony na zapomogi pieniężne i rzeczowe dla wychowanków domów dziecka, będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu otrzymania w drodze spadku mieszkania, które zostanie sprzedane a przychód ze sprzedaży tego mieszkania zostanie przeznaczony na zapomogi pieniężne i rzeczowe dla wychowanków domów dziecka, będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, ze zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1491), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator – stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy – m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmioty, które zwolnione są od podatku, podlegają zatem ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

  • działalność statutową/nieodpłatną pożytku publicznego (niegospodarczą) oraz
  • działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację. Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona.

Środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

  • majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
  • dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto, dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach stanowiący, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest, co do zasady dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Do powstania przychodu ze świadczeń nieodpłatnych dochodzi więc w przypadku, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw. Zatem w świetle omawianego przepisu, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe. Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Warunkiem uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód jest jego otrzymanie przez podatnika.

Zatem otrzymanie przez Fundację spadku w postaci mieszkania stanowi, co do zasady jej przychód podatkowy.

Jednak, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z analizowanych przepisów wynika więc, że zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • podatnik musi realizować cele statutowe ściśle określone w ustawie,
  • dochód musi być przeznaczony na te właśnie cele,
  • dochód musi być wydatkowany na te cele.

Fundacja uważa, że wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci nabycia przez nią w drodze spadku mieszkania, które to mieszkanie zostanie następnie sprzedane, a przychody z tej sprzedaży zostaną przeznaczone na cele dobroczynności i pomocy społecznej, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ całość przychodu ze sprzedaży zostanie przeznaczona na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Realizacją takiego celu jest bowiem świadczenie pomocy rzeczowej i finansowej na rzecz osób ubogich oraz z różnych przyczyn zagrożonych wykluczeniem społecznym, o którym mowa w § 9 pkt 1 statutu Fundacji.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że fakt dokonania sprzedaży przedmiotowego mieszkania nie ma wpływu na zakwalifikowanie przeznaczenia otrzymanego mieszkania na realizację celów statutowych, tj. na świadczenie pomocy rzeczowej i finansowej dla osób ubogich oraz z różnych przyczyn zagrożonych wykluczeniem społecznym. Sprzedaż mieszkania jest bowiem niezbędna do zrealizowania celu statutowego zapewnienia takiej pomocy. Mieszkanie samo w sobie taką pomocą, z przyczyn oczywistych, być nie może. Dopiero uzyskane ze sprzedaży środki pieniężne mogą być na tę pomoc przeznaczone. Dlatego sprzedaż tę należy traktować nie jako samoistną transakcję, ale jako element procesu przeznaczenia majątku w postaci mieszkania na realizację celów statutowych fundacji.

Należy przy tym podkreślić, że sprzedaż mieszkania nie będzie dokonywana przez Fundację w ramach jej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z przepisem art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 672, ze zm.), działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. W przedmiotowej sprawie sprzedaż mieszkania nie będzie przejawem działalności zarobkowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Będzie to incydentalna transakcja wymuszona charakterem rzeczowym otrzymanego spadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1491), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator – stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy – m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: „updop”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika z kolei, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności.

Celem Fundacji jest prowadzenie oraz wspieranie działalności na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych i kulturowych tworzących ludziom warunki równych szans na drodze do ich rozwoju intelektualnego, zawodowego, społecznego i kulturalnego. (…).

Dla osiągnięcia celów Fundacji, może ona prowadzić działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, samodzielnie bądź we współdziałaniu z innymi podmiotami w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi przepisami. (…).

Fundacja została wskazana w testamencie sporządzonym przez Panią Y (dalej: „Spadkodawczyni”) jako jedyny jej spadkobierca. Stwierdzenie nabycia przez Fundację prawa do spadku nastąpiło Postanowieniem Sądu Rejonowego z 22 sierpnia 2018 r.

Majątek będący przedmiotem spadku stanowi mieszkanie własnościowe: dwupokojowe wraz z kuchnią, łazienką i przedpokojem o powierzchni użytkowej 40,30 m2.

Spadkodawczyni współpracowała z Fundacją od kilkunastu lat i zgodnie z wielokrotnie wyrażaną przez nią ustnie wolą, pragnęła wspomagać dzieci wychowywane w domach dziecka, w ten sposób aby po osiągnięciu przez nie pełnoletniości pomagać im w rozpoczęciu samodzielnego życia, przekazując im pieniądze lub inne użytkowe dobra materialne. Jej wolą było objęcie pomocą jak największej liczby wychowanków domów dziecka.

Odziedziczone mieszkanie nie może być z przyczyn obiektywnych i niezależnych od Wnioskodawcy przeznaczone na pomoc dla szerokiego kręgu wychowanków domu dziecka, nie jest to bowiem podzielne dobro majątkowe. W związku z tym, realizując wolę Spadkodawczyni oraz realizując cele statutowe z § 9 pkt 2 statutu, Fundacja zamierza spieniężyć (sprzedać) odziedziczone mieszkanie, a cały przychód ze sprzedaży przeznaczyć na zapomogi pieniężne i rzeczowe dla wychowanków domów dziecka, ustanawiając Fundusz Zapomogowy imienia Pani Y. Sprzedaż mieszkania zostanie dokonana poza zakresem działalności gospodarczej Fundacji.

Fundacja zadeklaruje w sposób przewidziany przepisami prawa, iż dochody obejmujące spadek oraz przychód z jego sprzedaży przeznaczy na cele statutowe podlegające zwolnieniu podatkowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 updop. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Z treści art. 17 ust. 1a updop wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Szczególnego podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem przepis ten wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia. Musi również wystąpić wydatkowanie dochodu na te cele. Jest tu charakterystyczne to, że art. 17 ust. 1 pkt 4 updop w istocie określa cele społecznie użyteczne, także określone w statucie, które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania.

Kolejny warunek omawianego zwolnienia ustawodawca wprowadził w art. 17 ust. 1b updop. Zgodnie z tym przepisem, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawodawca wprowadził w tym przepisie ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić – po uprzednim jego (lub równoczesnym) przeznaczeniu – w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia.

Jak wynika z wniosku, Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności. Celem Fundacji jest prowadzenie oraz wspieranie działalności na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych i kulturowych tworzących ludziom warunki równych szans na drodze do ich rozwoju intelektualnego, zawodowego, społecznego i kulturalnego.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy updop nie definiują zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy pojęć takich jak dobroczynność i pomoc społeczna. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną tych pojęć.

Powołując się zatem na językowe znaczenie wyrazu, „dobroczynność”, „dobroczynny” oznacza „przynoszący korzyść lub ulgę”, „niosący pomoc potrzebującym” – według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/). Tym samym poprzez pojęcie „dobroczynność” należy rozumieć niesienie pomocy potrzebującym.

Zgodnie natomiast z definicją Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, „pomoc społeczna” umożliwia przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych tym, którzy nie są w stanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wspiera ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka (źródło: https://www.gov.pl/web/rodzina/).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy, należy więc stwierdzić, że tak sformułowane cele statutowe Wnioskodawcy są zbieżne z celami wskazanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Tym samym, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu otrzymania w spadku mieszkania (które następnie zostanie sprzedane), przeznaczony i wydatkowany na cele zgodne z celami zawartymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a więc cele dobroczynności i pomocy społecznej, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że na mocy art. 192 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. z 2018 r., poz. 650), z dniem 30 kwietnia 2018 r. została uchylona ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2168 ze zm.). Kwestie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 646 ze zm.).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj