Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.55.2019.4.ŁS
z 19 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 1 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 kwietnia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego.


We wniosku złożonym przez:


  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

    ……………………………………….
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    ……………………………………….
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    ………………………………………..
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    ………………………………………….
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    ……………………………………………
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    …………………………………………..
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    …………………………………………..
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    …………………………………………….
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    ……………………………………………….
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

    ………………………………………………………..


przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


ABC jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny. ABC jako lider projektu będzie realizować zadanie „Montaż instalacji odnawialnych źródeł energii na terenie Gmin: (…)”, na które otrzyma dotację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Całkowity koszt zadnia wynosi 48 092 932 zł. Kwota dofinansowania wynosi 28 855 759,18 zł. W ramach zadania planuje się montaż kolektorów słonecznych, paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz kotłów centralnego ogrzewania opalanych biomasą w obrębie jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Mieszkańcy biorący udział w projekcie będą zobowiązani do wpłaty wkładu własnego określonego na podstawie stosownej umowy. Po upływie 5-letniego okresu trwałości projektu, infrastruktura stanie się własnością mieszkańca. Pozostałe Gminy: (…) są Partnerami projektu.


W piśmie z dnia 8 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:


  • Lider otrzymuje całość kwoty dotacji i przekazuje ją w proporcjonalnej wysokości Partnerom. Każda Gmina odprowadza VAT od otrzymanej części dotacji. Każda Gmina jest samodzielnie odpowiedzialna za montaż instalacji na rzecz swoich mieszkańców. Lider jest odpowiedzialny za ogłoszenie przetargu na montaż instalacji we wszystkich Gminach, będących Partnerami projektu. W różnych Gminach mogą być jednak różni wykonawcy instalacji;
  • Każda Gmina zawiera indywidualnie umowę ze swoimi mieszkańcami;
  • Lider nie będzie realizował świadczeń objętych zakresem pytań na rzecz mieszkańców z terenu Gmin będących Partnerami projektu;
  • Każda Gmina będzie wykonywała świadczenia na rzecz swoich mieszkańców;
  • Partnerzy nie będą uiszczać środków finansowych na rzecz Lidera;
  • Lider będzie przekazywać Partnerom proporcjonalne części otrzymanej dotacji na podstawie dokumentów księgowych oraz merytorycznych - np. protokołu odbioru wykonanych prac;
  • środki z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa będą wpływać na konto Lidera i będą przekazywane na rzecz Partnerów w proporcjonalnej kwocie,
  • faktury dokumentujące ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególne Gminy. Każda Gmina otrzyma faktury dokumentujące prace wykonane na jej rzecz;
  • Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków RPOW. W przypadku braku otrzymania takiego dofinansowania, projekt nie będzie realizowany;
  • wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilości nieruchomości biorących udział w projekcie;
  • w przypadku niezrealizowania projektu Zainteresowani będą zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych;
  • Warunki umowy są jednakowe dla wszystkich mieszkańców - tzn. każdy mieszkaniec otrzyma procentowo taką samą kwotę dofinansowania. Kwoty otrzymanych wartości pieniężnych będą się jednak od siebie różnić, w zależności od wartości danej inwestycji;
  • gdyby projekt nie był dofinansowany, opłaty pobierane od mieszkańców na realizację projektu byłby wyższe - w praktyce, bez dofinansowania projekt nie byłby realizowany;
  • Zainteresowani będą wnosili swój wkład własny w finansowanie przedmiotowej inwestycji, objętej zakresem wniosku. Oprócz tego projekt będzie finansowany przez dofinansowanie z RPOW i wkłady mieszkańców;


Ponadto, Zainteresowani wskazali, że stosownie do harmonogramu rzeczowo-finansowego projektu ujętym we wniosku o dofinansowanie projektu, planowane koszty w ramach projektu przedstawiają się następująco:


  1. ABC:


    1. razem koszty kwalifikowane. 19 997 500 zł
      ­
    2. razem koszty niekwalifikowane: 1 857 275 zł
      ­
    3. razem koszty: 21 854 775 zł
    4. wartość dofinansowania: 11 998 500 zł


  2. AAA:


    1. razem koszty kwalifikowane: 6 640 500 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 541 365 zł
    3. razem koszty: 7 181 865 zł
    4. wartość dofinansowania: 3 984 300 zł


  3. BBB:


    1. razem koszty kwalifikowane: 1 834 000 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 164 420 zł
      ­
    3. razem koszty: 1 998 420 zł
      ­
    4. wartość dofinansowania: 1 100 400 zł


  4. CCC:


      ­
    1. razem koszty kwalifikowane: 8 661 000 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 817 455 zł
    3. razem koszty: 9 478 455 zł
      ­
    4. wartość dofinansowania: 5 196 600 zł


  5. DDD:


    1. razem koszty kwalifikowane: 1 499 000 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 150 820 zł
      ­
    3. razem koszty: 1 649 820 zł
    4. wartość dofinansowania: 899 400 zł


  6. EEE:


    1. razem koszty kwalifikowane: 1 112 000 zł
      ­
    2. razem koszty niekwalifikowane: 107 560 zł
      ­
    3. razem koszty: 1 219 560 zł
    4. wartość dofinansowania: 667 200 zł


  7. FFF:


    1. razem koszty kwalifikowane: 1 534 800 zł
      ­
    2. razem koszty niekwalifikowane: 158 259 zł
    3. razem koszty: 1 693 059 zł
    4. wartość dofinansowania: 920 880 zł


  8. GGG:


    1. razem koszty kwalifikowane: 1 750 200 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 151 866 zł
    3. razem koszty: 1 902 066 zł
      ­
    4. wartość dofinansowania: 1 050 120 zł


  9. HHH:


    1. razem koszty kwalifikowane: 1 071 200 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 104 296 zł
    3. razem koszty: 1 175 496 zł
    4. wartość dofinansowania: 642 720 zł


  10. III:


    1. razem koszty kwalifikowane: 2 815 300 zł
      ­
    2. razem koszty niekwalifikowane: 261 449 zł
    3. razem koszty: 3 076 749 zł
      ­
    4. wartość dofinansowania: 1 689 180 zł


  11. Nadzór inspektorski:


    1. razem koszty kwalifikowane: 702 425 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 161 557,76 zł
    3. razem koszty: 863 982,76 zł
    4. wartość dofinansowania: 421 454,99 zł


  12. Koszty pośrednie:


    1. razem koszty kwalifikowane: 475 007 zł
    2. razem koszty niekwalifikowane: 109 251,61 zł
    3. razem koszty: 584 258,61 zł
    4. wartość dofinansowania: 285 004,91 zł


Zainteresowani będą realizowali projekt wyłącznie na nieruchomościach, w których właściciele zobowiążą się do poniesienia wkładu własnego na realizację projektu (dokonają wpłat). Określenie „uczestnicy projektu” użyte w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 1 dotyczy mieszkańców. Partnerzy są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. W przesłanym uzupełnieniu Zainteresowani wskazali również, że zasady korzystania z instalacji odnawialnych źródeł energii w okresie trwałości projektu pn. Montaż instalacji odnawialnych źródeł energii na terenie Gmin: (…), jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie 5 lat od momentu zakończenia projektu dla wszystkich mieszkańców Gmin (odbiorców ostatecznych) będą takie same. Zainteresowani wskazali, także że dnia 28 listopada 2017 r. w N. zawarto Porozumienie o Partnerstwie w sprawie wspólnego przygotowania i realizacji projektu (dalej: Porozumienie), pomiędzy wszystkimi gminami uczestniczącymi w projekcie. Stosownie do postanowień Porozumienia:


Celem Porozumienia jest podjęcie działań na terenie województwa dla polepszenia jakości powietrza poprzez ograniczenie użytkowania instalacji na paliwa stałe, zwiększenie wykorzystania i produkcji energii z Odnawialnych Źródeł Energii oraz ograniczenie niskiej emisji. Projekt obejmuje swym zakresem i formą:


1) Zadania realizowane przez Lidera - ABC:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie ABC, w łącznej liczbie: 1574 szt. zestawów OZE, w tym: 985 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 417 szt. zestawów fotowoltaicznych, 147 szt. powietrznych pomp ciepła, 25 szt. kotłów biomasowych. W zakres porozumienia wchodzi także promocja projektu, wybór wykonawcy robót, wybór inspektora nadzoru, wybór managera projektu;


2) Zadania realizowane przez Partnera - AAA:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie AAA, w łącznej liczbie 590 szt. zestawów OZE, w tym: 269 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 96 szt. zestawów fotowoltaicznych, 225 szt. powietrznych pomp ciepła;


3) Zadania realizowane przez Partnera - BBB:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie BBB, w łącznej liczbie 145 szt. zestawów OZE, w tym: 65 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 49 szt. zestawów fotowoltaicznych, 31 szt. powietrznych pomp ciepła.


4) Zadania realizowane przez Partnera - CCC:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie CCC w łącznej liczbie: 615 szt. zestawów OZE, w tym: 251 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 252 szt. zestawów fotowoltaicznych, 75 szt. powietrznych pomp ciepła, 37 szt. kotłów biomasowych;


5) Zadania realizowane przez Partnera - DDD:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie DDD w łącznej liczbie: 104 szt. zestawów OZE, w tym: 27 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 56 szt. zestawów fotowoltaicznych, 16 szt. powietrznych pomp ciepła, 5 szt. kotłów biomasowych;


6) Zadania realizowane przez Partnera - EEE:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie EEE w łącznej liczbie: 84 szt. zestawów OZE, w tym: 23 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 46 szt. zestawów fotowoltaicznych, 13 szt. powietrznych pomp ciepła, 2 szt. kotłów biomasowych;


7) Zadania realizowane przez Partnera: FFF:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie FFF w łącznej liczbie: 103 szt. zestawów OZE, w tym: 19 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 51 szt. zestawów fotowoltaicznych, 22 szt. powietrznych pomp ciepła, 11 szt. kotłów biomasowych.


8) Zadania realizowane przez Partnera: GGG:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie GGG w łącznej liczbie: 103 szt. zestawów OZE, w tym: 15 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 64 szt. zestawów fotowoltaicznych, 19 szt. powietrznych pomp ciepła, 5 szt. kotłów biomasowych.


9) Zadania realizowane przez Partnera: HHH:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie HHH w łącznej liczbie: 64 szt. zestawów OZE, w tym: 16 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 41 szt. zestawów fotowoltaicznych, 6 szt. powietrznych pomp ciepła, 1 szt. kotłów biomasowych.


10) Zadania realizowane przez Partnera: III:

Dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie III w łącznej liczbie: 178 szt. zestawów OZE, w tym: 44 szt. zestawów kolektorów słonecznych, 103 szt. zestawów fotowoltaicznych, 25 szt. powietrznych pomp ciepła, 6 szt. kotłów biomasowych.


Ponadto, Lider Projektu, reprezentuje Partnerów i zobowiązuje się do występowania w roli wnioskodawcy w staraniu o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (..), na co wyrażają zgodę Partnerzy. Lider jest uprawniony do: złożenia wniosku i podpisania umowy o dofinansowanie oraz do występowania w imieniu Partnerów we wszystkich sprawach związanych z realizacją Projektu i wykonaniem Porozumienia o partnerstwie. Lider jest stroną umowy o dofinansowanie i odpowiada za jego prawidłową realizację. Lider odpowiedzialny będzie zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie za promocję, informację, monitorowanie i kontrolę projektu. Lider w imieniu partnerów prowadzi dokumentację Projektu, sporządza wnioski o płatność i rozliczenia finansowe, wnioski o zaliczki oraz nadzoruje wydatkowanie środków pieniężnych; odpowiada za rozliczenia finansowe i rzeczowe projektu. Lider odpowiedzialny jest za przestrzeganie procedur sprawozdawczości i monitoringu - opracowywanie i przekazywanie raportów do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa. Lider zobowiązany jest do przekazania otrzymanego dofinansowania dla Partnerów. Lider zobowiązuje się wyodrębnić rachunek bankowy, na którym dokonywane będą operacje dotyczące Projektu. Lider zobowiązuje się do zabezpieczenia w budżecie środków finansowych na realizację swojego zakresu zadań. Lider przeprowadzi zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w szczególności z ustawą Prawo zamówień publicznych, postępowania o udzielenie zamówień na realizację Projektu tj. dostawę i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych, inspektorów nadzoru, zarządzanie i promocję projektem. Lider sprawuje także obowiązki Partnera.


Podczas realizacji projektu Partnerzy ustalają zadania i obowiązki w następujący sposób:


  1. Partnerzy zobowiązują się do zabezpieczenia w budżecie środków finansowych na realizacje zadań Projektu w wysokości planowanego udziału w Projekcie, określonego odpowiednio dla każdego z Partnerów,
  2. Partnerzy, w granicach realizowanego na jego terenie Projektu są zobowiązani do współpracy w opracowaniu dokumentów i wyjaśnień niezbędnych na etapie oceny wniosku o dofinansowanie oraz jego realizacji,
  3. Partnerzy są zobowiązani i odpowiadają za rzetelne i terminowe przekazywanie Liderowi wszelkich informacji oraz dokumentacji potrzebnej do wykonywania jego zadań i rozliczenia Projektu,
  4. Partnerzy zobowiązują się przekazywać (osobiście, telefonicznie lub e-mailem) wszelkie istotne informacje związane z realizacją Projektu,
  5. Partnerzy zobowiązują się do niezwłocznego informowania Lidera o problemach w realizacji Projektu,
  6. Partnerzy ponoszą odpowiedzialność za przedstawienie nierzetelnych dokumentów,
  7. Wszyscy Partnerzy zobowiązują się do solidarnej odpowiedzialności za błędy i korekty wg własnego % udziału w projekcie, nałożone przez Instytucję Zarządzającą w trakcie realizacji i trwałości projektu,
  8. Partnerzy zobowiązują się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2016 poz. 1047),
  9. Partnerzy oświadczają, iż realizując Projekt nie podlegają wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) i nie figurują tj. w rejestrze podmiotów wykluczonych,
  10. Partnerzy zobowiązują się do przestrzegania obowiązków dotyczących informacji i promocji określonych dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa,
  11. Partnerzy zobowiązani są do wyodrębnienia rachunku bankowego, z którego realizowane będą płatności oraz na który będą przekazywane środki dofinansowania wpłacane przez Lidera.


Ustala się wystawianie na Lidera, faktur/rachunków przez Wykonawców za wykonanie zadań: dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie jego Gminy wraz z inspektorami nadzoru, zarządzanie projektem i promocję. Ustala się wystawianie na Partnerów faktur/rachunków przez Wykonawców za wykonanie zadań:


  1. dostawa i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie ich Gmin wraz z inspektorami nadzoru,
  2. zarządzanie i promocja projektu,


  • przy czym Lider Projektu po otrzymaniu środków przekaże każdemu z Partnerów wg udziału w projekcie, środki w wysokości 60% netto na pokrycie kosztów zadań wymienionych w punktach a i b.


Lider i Partnerzy gwarantują utrzymanie trwałości projektu, każdy w części zadań. Dokumenty dotyczące Projektu będą opisane i przechowywane u Lidera i Partnerów oraz udostępniane będą kontrolom co najmniej w okresie trwałości projektu. Właścicielem produktu wytworzonego w wyniku realizacji zadań będzie Lider i Partnerzy w zakresie swoich zadań. Porozumienie zostaje zawarte na czas określony, tj. od dnia podpisania Porozumienia do dnia zakończenia trwałości rzeczowej i finansowej Projektu. Porozumienie traci moc w przypadku ostatecznej negatywnej decyzji w sprawie dofinansowania projektu. Lider i Partnerzy zobowiązują się do zachowania celów Projektu zgodnych z wnioskiem o dofinansowanie w okresie 5 lat od daty rozliczenia finansowego i rzeczowego całości Projektu. Po zakończeniu realizacji Projektu organem zarządzającym i utrzymującym Projekt będzie w imieniu (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie - oznaczone we wniosku nr 4:


Czy przeniesienie praw własności wytworzonej instalacji OZE na rzecz mieszkańców Gminy po upływie 5 lat od momentu zakończenia projektu stanowi przychód poszczególnych mieszkańców i podlega opodatkowaniu PIT? Czy Zainteresowani są zobowiązani do sporządzenia informacji PIT-8C?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w części, w jakiej złożony wniosek dotyczy podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Zainteresowanych, przeniesienie prawa własności wytworzonej instalacji OZE na rzecz mieszkańców Gmin po upływie 5 lat od momentu zakończenia projektu nie stanowi przychodu poszczególnych mieszkańców i nie podlega opodatkowaniu PIT. W konsekwencji, Zainteresowani nie są zobowiązani do sporządzenia informacji PIT-8C.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, (z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 - inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy, którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Biorąc pod uwagę powyższe, Zainteresowani zauważają, że zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu jak i zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Zainteresowanych będą takie same. Zatem nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o PIT.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego i przedstawione przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Gminy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o PIT zarówno z tytułu korzystania z instalacji OZE przez okres trwałości projektu jak i z tytułu nabycia instalacji po upływie tego okresu. W konsekwencji Zainteresowani nie będą mieli obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.


Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. 0461-ITPB2.4511.105.2017.1.ŁS, a także w interpretacjach:


  1. z dnia 23 lipca 2018 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.249.2018.2.AA: „Mając na uwadze przedstawione we wniosku informacje, należy uznać, że skoro zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu jak i zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu dla wszystkich odbiorców są takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego stwierdzić należy, że w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca nie powstanie przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C, ani też jakiejkolwiek innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej.”;
  2. z dnia 9 lipca 2018 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.212.2018.5.AMN: „Mając powyższy opis na uwadze stwierdza się, że skoro zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu jak i zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu dla wszystkich odbiorców są takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego stwierdzić należy, że świadczenie wynikające ze wsparcia, jakiego udzieli Gmina z udziałem środków EFRR w trakcie realizacji projektu nie będzie stanowiło po stronie mieszkańca przychodu z innych źródeł podlegającego opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych i nie będzie wymagało sporządzenia przez Gminę rocznej informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) oraz przekazania jej w określonym terminie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.;
  3. z dnia 23 października 2017 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.264.2017.2.PR: „Z treści wniosku wynika zatem, że zasady korzystania z instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii (tj. kolektory słoneczne i kotły na biomasę) w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Wnioskodawcy będą takie same. Zatem, nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Wnioskodawcy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno w związku z zamontowaniem kolektorów słonecznych oraz kotłów na biomasę na nieruchomościach mieszkańca, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańca po okresie trwania projektu. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z analizy wskazanego zdarzenia przyszłego w szczególności wynika, że Zainteresowani zrealizują projekt na rzecz mieszkańców poszczególnych Gmin, dotyczący budowy instalacji Odnawialnych Źródeł Energii na budynkach jednorodzinnych mieszkalnych, tj. montaż kolektorów słonecznych, paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz kotłów centralnego ogrzewania opalanych biomasą. Projekt będzie dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Zainteresowani podpiszą z mieszkańcami stosowne umowy cywilnoprawne, które zobowiążą ich do dokonywania wpłat wkładu własnego na montaż ww. instalacji. Po upływie 5-letniego okresu trwałości projektu, zamontowana infrastruktura stanie się własnością mieszkańców. Zasady korzystania z instalacji odnawialnych źródeł energii w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie 5 lat od momentu zakończenia projektu dla wszystkich mieszkańców Zainteresowanych (odbiorców ostatecznych) będą takie same.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy uznać, że skoro zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu, dla wszystkich mieszkańców Zainteresowanych będą takie same to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przeniesienie prawa własności wytworzonej instalacji OZE na rzecz mieszkańców Zainteresowanych po upływie 5 lat od momentu zakończenia projektu, nie stanowi przychodu dla poszczególnych mieszkańców w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Zainteresowanych nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla ww. mieszkańców informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237).

Jednakże zgodnie z jego § 2 ust. 1, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj