Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.138.2019.1.WN
z 26 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT do dostawy stacjonarnych zestawów komputerowych (zawierających jednostkę centralną, klawiaturę, mysz, monitor, system operacyjny) dla placówki oświatowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT do dostawy stacjonarnych zestawów komputerowych (zawierających jednostkę centralną, klawiaturę, mysz, monitor, system operacyjny) dla placówki oświatowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Powiat) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 5 kwietnia 1998 r. o samorządzie powiatowym i jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018r. poz. 1986 ze zmianami). Powiat posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Powiat jest czynnym podatkiem podatku od towarów i usług.

Powiat na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między Województwem a Powiatem, realizuje projekt pn.: „….”, współfinansowany przez Unię Europejską ze środków europejskiego funduszu społecznego w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2014-2020.

Zespół szkół jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018r. poz. 2174 ze zmianami).

W ramach realizacji projektu przewiduje się wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę:

  1. Stacjonarnych zestawów komputerowych (1szt. - stanowisko dla nauczyciela, 15 sztuk dla uczniów) - zawierających: jednostkę centralną, klawiaturę, mysz, kamerę internetową, słuchawki, monitor, system operacyjny, pakiet biurowy)
  2. Urządzeń wielofunkcyjnych (z możliwością drukowania, skanowania i kopiowania).

Na etapie wszczęcia postępowania o zamówienie publiczne zamawiający (Powiat) zgodnie z ustawa prawo zamówień publicznych, winien określić obowiązującą dla przedmiotu zamówienia stawkę podatku VAT, w celu prawidłowego porównania ofert i dokonania ich oceny.

Wykonawcy składający ofertę mają obowiązek obliczenia i podania ceny ofertowej w kwocie brutto, a błąd w obliczeniu ceny (np. podanie nieprawidłowej stawki VAT) skutkuje odrzuceniem oferty.

Wobec powyższego zamawiający Powiat ma zamiar w przypadku zdarzenia przyszłego, planowanego przetargu nieograniczonego na dostawę powyżej określonego sprzętu komputerowego, podać w treści SIWZ, iż obowiązujący dla przedmiotu zamówienia podatek VAT winien być obliczony wg stawek:

  1. dla stacjonarnych zestawów komputerowych zawierających: jednostkę centralną, klawiaturę, mysz optyczną, monitor, system operacyjny - stawka 0%,
  2. dla kamer internetowych, słuchawek, pakietu biurowego - stawka 23%
  3. dla urządzeń wielofunkcyjnych - 23%

W przypadku zdarzenia przyszłego - udzielenia zamówienia publicznego na fakturach zakupowych jako nabywca będzie figurował Powiat a jako odbiorca Starostwo Powiatowe, tj. Urząd obsługujący JST, który będzie odpowiedzialny za obsługę księgową i w którego księgach rachunkowych będą ewidencjonowane faktury zakupu. Natomiast zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem będzie dostarczony bezpośrednio do jednostki budżetowej Powiatu, czyli do placówki oświatowej – ZS. Po zakończeniu realizacji projektu zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem zostanie przekazany nieodpłatnie przez Starostwo Powiatowe do swojej jednostki oświatowej - ZS, w której będzie użytkowany tylko i wyłącznie w celach edukacyjnych. Dokumentem potwierdzającym przekazanie będzie PT - protokół przekazania - przejęcia środka trwałego, na podstawie którego jednostka oświatowa wprowadzi otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych. Powiat będąc zamawiającym w rozumieniu przepisów ustawy prawo zamówień publicznych, realizując zamówienie publiczne na dostawę sprzętu komputerowego, znajdującego się na liście towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, do placówki oświatowej, dla której jest organem prowadzącym, może zastosować przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ponieważ w takim przypadku zachowane są warunki o których mowa w art. 83 ust. 13-15 to jest:

  1. Przedmiot zamówienia znajduje się na liście towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT:
  2. W poz. 1 załącznika wymienione są jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych - takimi towarami są zestawy komputerowe będące przedmiotem przyszłego zamówienia publicznego.
  3. Wybrany w przyszłym postępowaniu o zamówienie publiczne wykonawca, będący dokonującym dostawy będzie posiadał umowę (zamówienie publiczne) podpisaną z organem prowadzącym placówkę oświatową, do której zostanie skierowana dostawa i w której dostawa ta będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie w celach dydaktycznych.
  4. Dokonujący dostawy będzie posiadał wystawiony na potrzeby rozliczenia podatku VAT dodatkowy dokument - zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący, będący jednocześnie organem prowadzącym to jest przez Powiat.
  5. Dostawca zostanie zobowiązany zapisami umowy (zamówienia publicznego), o której mowa powyżej do przekazania kopii dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, do właściwego urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zdarzenia przyszłego zamawiający - Powiat, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę stacjonarnych zestawów komputerowych (zawierających jednostkę centralną, klawiaturę, mysz, monitor, system operacyjny) może określić 0% stawkę podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat jako zamawiający w rozumieniu ustawy prawo zamówień publicznych, nabywając w drodze przetargu nieograniczonego stacjonarne zestawy komputerowe na wyposażenie placówki oświatowej może zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a dopuścić oferty z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż Wnioskodawca we wniosku ORD-IN z 7 marca 2019 r. w poz. 22 „Status wnioskodawcy” zaznaczył kwadrat nr 1 „podatnik”. Przy czym, z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Tym samym, Wnioskodawca został uznany za podmiot zainteresowany uzyskaniem interpretacji w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego dla jednostki oświatowej w ramach projektu, z uwagi na przesłanki wynikające z art. 14s ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, przez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego i jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - prawo zamówień publicznych.

Przewiduje się wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę m.in. stacjonarnych zestawów komputerowych (1szt. - stanowisko dla nauczyciela, 15 sztuk dla uczniów) - zawierających: jednostkę centralną, klawiaturę, mysz, kamerę internetową, słuchawki, monitor, system operacyjny, pakiet biurowy).

Na fakturach zakupowych jako nabywca będzie figurował Powiat a jako odbiorca Starostwo Powiatowe, tj. Urząd obsługujący JST, który będzie odpowiedzialny za obsługę księgową i w którego księgach rachunkowych będą ewidencjonowane faktury zakupu. Natomiast zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem będzie dostarczony bezpośrednio do jednostki budżetowej Powiatu, czyli do placówki oświatowej. Powiat będąc zamawiającym w rozumieniu przepisów ustawy prawo zamówień publicznych, realizując zamówienie publiczne na dostawę sprzętu komputerowego, znajdującego się na liście towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, do placówki oświatowej, dla której jest organem prowadzącym, może zastosować przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy, ponieważ w takim przypadku zachowane są warunki o których mowa w art. 83 ust. 13-15 to jest:

  1. Przedmiot zamówienia znajduje się na liście towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT:
  2. W poz. 1 załącznika wymienione są jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych - takimi towarami są zestawy komputerowe będące przedmiotem przyszłego zamówienia publicznego.
  3. Wybrany w przyszłym postępowaniu o zamówienie publiczne wykonawca, będący dokonującym dostawy będzie posiadał umowę (zamówienie publiczne) podpisaną z organem prowadzącym placówkę oświatową, do której zostanie skierowana dostawa i w której dostawa ta będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie w celach dydaktycznych.
  4. Dokonujący dostawy będzie posiadał wystawiony na potrzeby rozliczenia podatku VAT dodatkowy dokument - zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący, będący jednocześnie organem prowadzącym to jest przez Powiat.
  5. Dostawca zostanie zobowiązany zapisami umowy (zamówienia publicznego), o której mowa powyżej do przekazania kopii dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, do właściwego urzędu skarbowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki na dostawę stacjonarnych zestawów komputerowych (zawierających jednostkę centralną, klawiaturę, mysz, monitor, system operacyjny).

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Mając na uwadze przestawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku Powiat, jako zamawiający w rozumieniu ustawy prawo zamówień publicznych, nabywając w drodze przetargu nieograniczonego stacjonarne zestawy komputerowe na wyposażenie placówki oświatowej może dopuścić oferty z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0%. Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że dojdzie do jednoczesnego spełnienia warunków wynikających z przywołanych wyżej przepisów. Powiat jest bowiem organem prowadzącym Zespół Szkół, a Zespół Szkół jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy. Skoro zatem w analizowanym przypadku dokonujący dostawy, jak wynika z opisu sprawy, będzie posiadał umowę (zamówienie publiczne), o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, podpisaną z organem prowadzącym placówkę oświatową, do której zostanie skierowana dostawa i w której dostawa ta będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie w celach dydaktycznych, a ponadto zostanie zobowiązany zapisami umowy do przekazania tego zamówienia do właściwego urzędu skarbowego, spełnione zostaną przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy do dostawy stacjonarnych zestawów komputerowych (zawierających jednostkę centralną, klawiaturę, mysz, monitor, system operacyjny).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj