Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.95.2019.4.BO
z 25 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2019 r. (data wpływu 23 lutego 2019 r. – identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-…), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r. – identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-…), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 9 kwietnia 2019 r., Nr 0114-KDIP1-3.4012.80.2019.2.KP, Nr 0113-KDIPT2-1.4011.95.2019.1.BO, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 9 kwietnia 2019 r. – identyfikator poświadczenia doręczenia ePUAP-… (data doręczenia 11 kwietnia 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 15 kwietnia 2019 r., które wpłynęło dnia 15 kwietnia 2019 r. (identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-…).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca pracuje na etacie i planuje dodatkowo prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą (PKD 47.91.Z) - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Wnioskodawca chce być czynnym podatnikiem VAT oraz korzystać z liniowej formy opodatkowania działalności gospodarczej. Ma zamiar prowadzić sprzedaż wysyłkową towarów według modelu logistycznego dropshipping we własnym imieniu, a nie na zasadach pośrednictwa. Ponadto pragnie skorzystać ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018 r., poz. 2519), a więc dowody sprzedaży będą udokumentowane fakturami. W sprzedaży wysyłkowej towarów we własnym imieniu, według modelu logistycznego dropshipping, sklep internetowy, zgodnie z regulaminem hurtowni i za jej zgodą, będzie udostępniać na swojej stronie internetowej oraz na portalu aukcyjnym … ofertę handlową towarów, które realnie znajdują się w magazynach hurtowni, która jest ich prawnym właścicielem. Proces sprzedaży będzie przebiegać w następujący sposób: najpierw klient składa zamówienie w sklepie internetowym lub za pośrednictwem portalu aukcyjnego …, przy zastosowaniu płatności z góry, poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności …, a w następnej kolejności sklep internetowy składa zamówienie w hurtowni, która w Jego imieniu wysyła towar do klienta. W tej sytuacji sklep internetowy otrzymuje od hurtowni fakturę zakupu, która dla niego jest kosztem uzyskania przychodu, natomiast klient otrzymuje od sklepu internetowego fakturę sprzedaży. W przedstawionym modelu logistycznym dropshipping najpierw następuje sprzedaż towaru, a potem jego zakup w hurtowni, która wyraziła zgodę na taką formę sprzedaży.

W piśmie z dnia 15 kwietnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca przedstawił opisy 4 zdarzeń przyszłych.

Zdarzenie przyszłe Nr 1: Wnioskodawca pragnie skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), a więc dowody sprzedaży będą udokumentowane fakturami. Proces sprzedaży będzie przebiegać w następujący sposób: najpierw klient złoży zamówienie za pośrednictwem portalu aukcyjnego … oraz dokona płatności z góry razem z kosztami dostawy poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności …, a w następnej kolejności, po zaksięgowaniu wpłaty, sklep internetowy zamówione towary kupi w hurtowni, która potem w Jego imieniu dostarczy te towary do klienta finalnego. W tej sytuacji sklep internetowy otrzyma od hurtowni fakturę zakupu towarów handlowych, natomiast klient finalny otrzyma od sklepu internetowego fakturę sprzedaży. W przedstawionym modelu logistycznym dropshipping najpierw następuje sprzedaż towaru, a potem jego zakup w hurtowni, która wyraża zgodę na taką formę sprzedaży.

Zdarzenie przyszłe Nr 2: Wnioskodawca chce skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej na podstawie poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018 r., poz. 2519). Zgodnie z § 2.1. wymienionego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Na podstawie poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej ujęto sprzedaż dotyczącą dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca nie zamierza dokonywać czynności wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r., poz. 2454, z późn. zm.). Ponadto w ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż w systemie wysyłkowym jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy. Dowody sprzedaży będą udokumentowane fakturami. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać sprzedaży wysyłkowej poza terytorium kraju. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym będzie dokonywana za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi według modelu logistycznego dropshipping opisanego w pierwszym zdarzeniu przyszłym.

Zdarzenie przyszłe Nr 3: Wnioskodawca chce dokonywać rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług metodą memoriałową. Chce skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej na podstawie poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto Wnioskodawca nie zamierza dokonywać czynności wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r., poz. 2454). W ramach planowanej działalności gospodarczej zamierza dokonywać sprzedaży w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż w systemie wysyłkowym jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy. Dowody sprzedaży będą udokumentowane fakturami. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać sprzedaży wysyłkowej poza terytorium kraju. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym będzie dokonywana za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Wnioskodawca planuję prowadzić sprzedaż wysyłkową towarów według modelu logistycznego dropshipping, jako sprzedaży towarów we własnym imieniu, a nie na zasadach pośrednictwa. Proces sprzedaży będzie przebiegać w następujący sposób, to znaczy najpierw klient złoży zamówienie za pośrednictwem portalu aukcyjnego … oraz dokona płatności z góry razem z kosztami dostawy poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności …, a w następnej kolejności po zaksięgowaniu wpłaty sklep internetowy zamówione towary kupi w hurtowni, która potem w Jego imieniu dostarczy te towary do klienta finalnego. W tej sytuacji sklep internetowy otrzyma od hurtowni fakturę zakupu towarów handlowych, natomiast klient finalny otrzyma od sklepu internetowego fakturę sprzedaży. W przedstawionym modelu logistycznym dropshipping najpierw następuje sprzedaż towaru, a potem jego zakup w hurtowni, która wyraża zgodę na taką formę sprzedaży. W związku z tym pojawia się problem z określeniem daty sprzedaży, która jest datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przedstawionym modelu sprzedaży sklep internetowy dokonuje zakupu towaru w hurtowni dopiero po otrzymaniu od klienta zapłaty za towar razem z kosztami dostawy, a więc sklep internetowy nabywa prawa własności towaru w dniu jego dostawy do klienta finalnego. Dniem dostawy towaru jest data sprzedaży z faktury zakupu wystawionej przez hurtownię dla sklepu internetowego, ponieważ w tym dniu hurtownia w imieniu sklepu internetowego dokonuje dostawy towaru do klienta finalnego.

Zdarzenie przyszłe Nr 4: Wnioskodawca w ramach planowanej działalności gospodarczej będzie korzystał z liniowej formy opodatkowania w wysokości 19% od dochodów z jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej. Ewidencja operacji gospodarczych będzie ujmowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Będzie stosowana memoriałowa metoda ujmowania kosztów uzyskania przychodów. Kosztami uzyskania przychodu, w związku z prowadzoną sprzedażą, będzie towar handlowy razem z kosztami przesyłki na rzecz klienta. Wnioskodawca planuje prowadzić sprzedaż wysyłkową towarów według modelu logistycznego dropshipping, jako sprzedaży towarów we własnym imieniu, a nie na zasadach pośrednictwa. Proces sprzedaży będzie przebiegać w następujący sposób, to znaczy najpierw klient złoży zamówienie za pośrednictwem portalu aukcyjnego … oraz dokona płatności z góry razem z kosztami dostawy poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności …, a w następnej kolejności, po zaksięgowaniu wpłaty, sklep internetowy zamówione towary kupi w hurtowni, która potem w Jego imieniu dostarczy te towary do klienta finalnego. W tej sytuacji sklep internetowy otrzyma od hurtowni fakturę zakupu towarów handlowych, natomiast klient finalny otrzyma od sklepu internetowego fakturę sprzedaży. W przedstawionym modelu logistycznym dropshipping najpierw następuje sprzedaż towaru, a potem jego zakup w hurtowni, która wyraża zgodę na taką formę sprzedaży. W związku z tym pojawia się problem z określeniem daty sprzedaży, która jest datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) datą powstania przychodu jest dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. W przedstawionym modelu sprzedaży sklep internetowy dokonuje zakupu towaru w hurtowni dopiero po otrzymaniu od klienta zapłaty za towar wraz z kosztami dostawy, a więc sklep internetowy nabywa prawa własności towaru w dniu jego dostawy do klienta finalnego. Dniem dostawy towaru jest data sprzedaży z faktury zakupu wystawionej przez hurtownię dla sklepu internetowego, ponieważ w tym dniu hurtownia w imieniu sklepu internetowego dokonuje dostawy towaru do klienta finalnego, a więc jest to dzień wydania rzeczy oraz zbycia prawa majątkowego nabytego w tymże dniu przez sklep internetowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku, przyporządkowane do kolejnych zdarzeń przyszłych):

  1. Czy według opisanego modelu sprzedaży, na podstawie art. 7 i art. 169 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93) sklep internetowy może najpierw sprzedać towar, a potem go kupić w hurtowni, która następnie w imieniu sklepu internetowego dostarczy ten towar do klienta finalnego?
  2. Które dokumenty są uznawane za dowody potwierdzające zapłatę, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, to znaczy dzienne zestawienie płatności … w formie wyciągów, czy wystarczy adnotacja na fakturze sprzedaży, zawierająca informację odnośnie numeru identyfikacyjnego płatności … lub płatności zwykłym przelewem bankowym?
  3. Którą datę należy uznać za datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług, to znaczy datę wpływu na konto … lub rachunek bankowy przedsiębiorcy zapłaty za towar razem z kosztami dostawy, czy datę dostawy towaru do klienta finalnego, zgodnie art. 19a. ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.)?
  4. Którą datę należy uznać za datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, to znaczy datę wpływu na konto … lub rachunek bankowy przedsiębiorcy zapłaty za towar razem z kosztami dostawy, czy datę wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie oznaczone Nr 4, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań oznaczonych Nr 1, 2 i 3, dotyczących podatku od towarów i usług, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), za datę sprzedaży, która jest datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, należy uznać datę wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, to jest datę dostawy towaru do klienta finalnego, a nią jest data sprzedaży z faktury zakupu wystawionej przez hurtownię dla sklepu internetowego, ponieważ w tym dniu sklep internetowy nabywa prawa własności towaru oraz hurtownia w imieniu sklepu internetowego dokonuje dostawy towaru do klienta finalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) nie zawiera przepisów, które przewidywałyby szczególny sposób ustalania podstawy opodatkowania przy prowadzeniu sprzedaży przez sklep internetowy w oparciu o model logistyczny dropshipping, co oznacza, że stosować należy ogólne zasady ustalenia przychodu wynikające z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h–1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1h–1j i 1n-1p powołanej ustawy, które to przepisy nie mają jednak zastosowania na gruncie przedmiotowej sprawy.

W związku z powyższym, datę powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy określić zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści tego przepisu wynika wprost, że moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cytowanym przepisie, w tym m.in. z wydaniem rzeczy, wystawieniem faktury albo otrzymaniem należności, a więc w niniejszej sprawie z przelewem środków pieniężnych na konto Wnioskodawcy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów według modelu logistycznego dropshipping, jako sprzedaży towarów we własnym imieniu, a nie na zasadach pośrednictwa. W ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie korzystał z liniowej formy opodatkowania dochodów. Ewidencja operacji gospodarczych będzie ujmowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Proces sprzedaży będzie przebiegał w następujący sposób: najpierw klient złoży zamówienie za pośrednictwem portalu aukcyjnego … oraz dokona płatności z góry razem z kosztami dostawy poprzez zwykły przelew bankowy lub szybkie płatności …, a w następnej kolejności, po zaksięgowaniu wpłaty, sklep internetowy zamówione towary kupi w hurtowni, która potem w Jego imieniu dostarczy ww. towary do klienta finalnego. Sklep internetowy otrzyma od hurtowni fakturę zakupu towarów handlowych, natomiast klient finalny otrzyma od sklepu internetowego fakturę sprzedaży. W przedstawionym modelu logistycznym dropshipping najpierw następuje sprzedaż towaru, a potem jego zakup w hurtowni, która wyraża zgodę na taką formę sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w związku ze sprzedażą towarów przez Internet przy wykorzystaniu modelu logistycznego dropshipping, za datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych należy uznać datę wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Wnioskodawcy, o ile nie wystawił On wcześniej faktury z tytułu realizacji transakcji sprzedaży.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, kontrolnego, czy kontroli celno-skarbowej. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj