Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.96.2019.2.AP
z 29 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2019 r. (data wpływu 12 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 kwietnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy pod oświadczeniem o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej X. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. importem, dystrybucją oraz sprzedażą licencji oprogramowania komputerowego, urządzeń i akcesoriów elektronicznych, gier oraz zabawek. Kontrahentami Wnioskodawcy są zarówno sieci handlowe, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej – konsumenci, zwani w dalszej części wniosku „Klientami”. Sprzedaż towarów na rzecz Klientów odbywa się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w postaci platformy transakcyjnej on-line oraz własnego sklepu internetowego (dalej „Sprzedaż Internetowa”).

Dostawa towarów w ramach Sprzedaży Internetowej prowadzona jest wyłącznie w systemie wysyłkowym, tj. bez możliwości odbioru osobistego przez Klientów. Dostawa na rzecz Klientów odbywa się za pośrednictwem poczty lub kuriera. Wnioskodawca wysyła Towar do Klienta albo po uregulowaniu należności przez Klienta albo tzw. przesyłką pobraniową. Płatność za zakupione u Wnioskodawcy w ramach Sprzedaży Internetowej towary jest dokonywana przez Klientów w jeden z następujących sposobów:

  • bezpośredni przelew na konto bankowe Wnioskodawcy,
  • płatność za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny),
  • płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową),
  • za pobraniem.

Klienci nie mają możliwości dokonania zapłaty gotówką bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy. Dokonując zakupu towaru w ramach Sprzedaży Internetowej Klient podaje swoje dane osobowe niezbędne do zrealizowania transakcji, dostarczenia mu towaru i powiązania płatności z odpowiednią transakcją. Tym samym możliwe jest jednoznaczne powiązanie płatności z odpowiadającą jej transakcją.

W odniesieniu do każdej z wymienionych powyżej opcji płatności z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła płatność.

W tym miejscu Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, iż w przypadku Sprzedaży Internetowej dokonywanej za pośrednictwem platformy transakcyjnej on-line niejednokrotnie zdarza się, że płatność dokonywana jest z konta osoby innej niż nabywca wskazany na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę. Takie sytuacje mają miejsce, gdy osoba posiadająca konto na (…) która nabywa towary Wnioskodawcy, dokonuje zapłaty za towar z konta innej osoby (np. męża, innego członka rodziny lub osoby niespokrewnionej lub niespowinowaconej). Jednakże również w takim wypadku nie ma przeszkód aby powiązać daną płatność z odpowiadającą jej transakcją. Platforma (…) przypisuje każdej transakcji unikatowy klucz – tzw. nr płatności. Niniejszy unikatowy klucz pozwala na połączenie otrzymanej płatności z odpowiadającą jej transakcją i osobą nabywcy – nawet jeśli płatność została fizycznie dokonana z innego konta bankowego.

W przypadku bezpośrednich przelewów na konto bankowe, Wnioskodawca przypisuje poszczególne przelewy do odpowiadających im transakcji sprzedaży na podstawie informacji zawartych w tytule każdego z przelewów. W przypadku płatności za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny) Wnioskodawca otrzymuje od operatora systemu płatniczego on-line zbiorcze przelewy. Jednocześnie operator systemu udostępnia Wnioskodawcy zestawienia indywidualnych wpłat Klientów (specyfikacje). Na tej podstawie Wnioskodawca łączy pojedyncze wpłaty z odpowiadającymi im transakcjami sprzedaży towarów.

Za pośrednictwem systemu płatniczego on-line dokonywane są również płatności D, E czy F.

Płatności kartą płatniczą (debetową lub kredytową) polegają na ściągnięciu środków z karty płatniczej Klienta przy udziale podmiotu pośredniczącego (operator kart płatniczych) i przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki. Ponieważ dokonując zakupu towaru w ramach Sprzedaży Internetowej Klient podaje swoje dane osobowe niezbędne do zrealizowania transakcji, możliwe jest jednoznaczne powiązanie takiej płatności z odpowiadającą jej transakcją. W przypadku transakcji dokonywanych za pośrednictwem platformy transakcyjnej on-line podmiotem pośredniczącym jest system płatniczy on-line (np. A). W takim przypadku płatność kartą płatniczą nie różni się od innych płatności dokonywanych za pośrednictwem systemu płatniczego on-line, które zostały opisane we wcześniejszym akapicie.

W przypadku płatności dokonywanych przez Klientów w momencie odbioru przesyłki z towarem (tj. pobranie zapłaty przez listonosza lub kuriera) właściwy dostawca (poczta lub kurier) przekazuje wpłaty pobrane od Klientów przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy. Także w tym przypadku Wnioskodawca ma dostęp do przygotowanych przez dostawcę danych pozwalających na identyfikację poszczególnych wpłat przelanych następnie na konto bankowe Wnioskodawcy, a co za tym idzie na przypisanie poszczególnych płatności do odpowiadających im transakcji sprzedaży towarów. Innymi słowy następuje powiązanie płatności z odpowiadającym jej zleceniem na dostarczenie paczki, a w konsekwencji z odpowiednią transakcją sprzedaży towaru na rzecz Klienta.

Ponadto, ewidencja prowadzona przez Wnioskodawcę oraz dowody dokumentujące wpłatę pozwalają na jednoznaczną identyfikację przedmiotu transakcji Sprzedaży Internetowej oraz podmiotu na rzecz którego Wnioskodawca dokonał danej sprzedaży, w tym: imię i nazwisko nabywcy oraz adres nabywcy. Dane te są również niezbędne do wysyłki właściwego towaru na rzecz jego nabywcy pod właściwy adres. Podsumowując, każda transakcja Sprzedaży Internetowej umożliwia Wnioskodawcy pełną jej identyfikację pod względem:

  • przedmiotu transakcji (odpowiedni numer transakcji, identyfikator aukcji, nr płatności, nazwa towaru itp.),
  • nabywcy towaru, tj. Klienta (imię, nazwisko, adres, ewentualnie inne dane takie jak nick, adres e-mail itp.),
  • płatności otrzymywanych przez Wnioskodawcę w ramach dokonanej transakcji Sprzedaży Internetowej (połączenie wpłat otrzymanych przez Wnioskodawcę na konto bankowe z odpowiadającą danej wpłacie transakcją Sprzedaży Internetowej).

Dla każdej transakcji sprzedaży Internetowej Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, o której mowa art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.; dalej: ustawa o VAT).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 9 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Zainteresowany nie prowadził wcześniej sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Cała sprzedaż była realizowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i dokumentowana fakturami VAT. W konsekwencji, w stosunku do Wnioskodawcy nie powstał wcześniej obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
  2. Wnioskodawca sprzedaje akcesoria peryferyjne do konsol – słuchawki, gamepady, ładowarki. Są to produkty takich firm jak (…). Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów oraz nie świadczy usług, które zostały wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do Sprzedaży Internetowej na rzecz Klientów na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519; dalej: Rozporządzenie) – w zakresie towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do Sprzedaży Internetowej na rzecz Klientów na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – w zakresie towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyżej przytoczony przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy co do zasady wszystkich podatników, dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Na podstawie wspomnianego art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów wydał Rozporządzenie z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia, przy czym w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia zwolnienie stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Jednocześnie § 4 Rozporządzenia zawiera katalog towarów i usług, które nie mogą skorzystać ze zwolnienia z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej nawet jeśli spełniają warunki określone w załączniku do rozporządzenia.

Załącznik do Rozporządzenia, zawierający katalog czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących w punkcie 36 wyszczególnia dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, w której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Biorąc pod uwagę warunki opisane w pkt 36 załącznika do Rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku rejestracji za pomocą kasy fiskalnej korzystają dostawy towarów spełniające łącznie następujące warunki:

  1. dostawa towarów jest dokonywana w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  2. dostawca towarów otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, w której jest członkiem),
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  4. dostawa towarów nie obejmuje towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że każda transakcja Sprzedaży Internetowej umożliwia Wnioskodawcy pełną jej identyfikację pod względem:

  • przedmiotu transakcji (odpowiedni numer transakcji, identyfikator aukcji, nr płatności, nazwa towaru itp.),
  • nabywcy towaru, tj. Klienta (imię, nazwisko, adres, ewentualnie inne dane takie jak nick, adres e-mail itp.),
  • płatności otrzymywanych przez Wnioskodawcę w ramach dokonanej transakcji Sprzedaży Internetowej (połączenie wpłat otrzymanych przez Wnioskodawcę na konto bankowe z odpowiadającą danej wpłacie transakcją Sprzedaży Internetowej).

Dla każdej transakcji sprzedaży Internetowej Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, o której mowa w art. 2 pkt 31 ustawy o VAT.

W opinii Wnioskodawcy Sprzedaż Internetowa opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym spełnia wszystkie warunki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie Rozporządzenia pkt 36 załącznika w zw. z § 2. W szczególności:

  1. Dostawa towarów jest dokonywana w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Sprzedaż Internetowa prowadzona przez Wnioskodawcę odbywa się za pośrednictwem platformy transakcyjnej on-line oraz własnego e-sklepu. Dostawa towarów w ramach Sprzedaży Internetowej prowadzona jest wyłącznie w systemie wysyłkowym, tj. bez możliwości odbioru osobistego przez Klientów. Dostawa na rzecz Klientów odbywa się za pośrednictwem poczty lub kuriera. Zakupiony u Wnioskodawcy towar wysyła on albo po uregulowaniu należności przez Klienta albo tzw. przesyłką pobraniową.
  2. Dostawca towarów otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, w której jest członkiem). Płatność za zakupione u Wnioskodawcy w ramach Sprzedaży Internetowej towary jest dokonywana przez Klientów w jeden z następujących sposobów:
    • bezpośredni przelew na konto bankowe Wnioskodawcy,
    • płatność za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny),
    • płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową),
    • pobraniowo.
    Klienci nie mają możliwości dokonania zapłaty gotówką bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy.
  3. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Dokonując zakupu towaru w ramach Sprzedaży Internetowej Klient podaje swoje dane osobowe niezbędne do zrealizowania transakcji, dostarczenia mu towaru i powiązania płatności z odpowiednią transakcją. Tym samym możliwe jest jednoznaczne powiązanie płatności z odpowiadającą jej transakcją.

W odniesieniu do każdej z wymienionych powyżej opcji płatności z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła płatność.

W przypadku bezpośrednich przelewów na konto bankowe Wnioskodawca przypisuje poszczególne przelewy do odpowiadających im transakcji sprzedaży na podstawie informacji zawartych w tytule każdego z przelewów. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w przypadku Sprzedaży Internetowej dokonywanej za pośrednictwem platformy transakcyjnej on-line niejednokrotnie zdarza się, że płatność dokonywana jest z konta osoby innej niż nabywca wskazany na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę. Również w takim wypadku Wnioskodawca przyporządkowuje daną płatność do odpowiadającej jej transakcji. Platforma przypisuje każdej transakcji unikatowy klucz – tzw. nr płatności. Unikatowy klucz pozwala na połączenie otrzymanej płatności z odpowiadającą jej transakcją i osobą nabywcy – nawet jeśli płatność została fizycznie dokonana z innego konta bankowego.

W przypadku płatności za pośrednictwem systemu płatniczego online (A, B, C lub podobny) Wnioskodawca otrzymuje od operatora systemu płatniczego on-line zbiorcze przelewy. Jednocześnie operator systemu udostępnia Wnioskodawcy zestawienia indywidualnych wpłat Klientów (specyfikacje). Na tej podstawie Wnioskodawca łączy pojedyncze wpłaty z odpowiadającymi im transakcjami sprzedaży towarów. Za pośrednictwem systemu płatniczego on-line dokonywane są również płatności D, E czy F.

Płatności kartą płatniczą (debetową lub kredytową) polegają na ściągnięciu środków z karty płatniczej Klienta przy udziale podmiotu pośredniczącego (operator kart płatniczych) i przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki. Ponieważ dokonując zakupu towaru w ramach Sprzedaży Internetowej Klient podaje swoje dane osobowe niezbędne do zrealizowania transakcji, możliwe jest jednoznaczne powiązanie takiej płatności z odpowiadającą jej transakcją. W przypadku transakcji dokonywanych za pośrednictwem platformy transakcyjnej on-line podmiotem pośredniczącym jest system płatniczy on-line (np. A). W takim przypadku płatność kartą płatniczą nie różni się od Innych płatności dokonywanych za pośrednictwem systemu płatniczego on-line, które zostały opisane we wcześniejszym akapicie.

W przypadku płatności dokonywanych przez Klientów w momencie odbioru przesyłki z towarem (tj. pobranie zapłaty przez listonosza lub kuriera) właściwy dostawca (poczta lub kurier) przekazuje wpłaty pobrane od Klientów przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy. Także w tym przypadku Wnioskodawca ma dostęp do przygotowanych przez dostawcę danych pozwalających na identyfikację poszczególnych wpłat przelanych następnie na konto bankowe Wnioskodawcy, a co za tym idzie na przypisanie poszczególnych płatności do odpowiadających im transakcji sprzedaży towarów. Innymi słowy następuje powiązanie płatności z odpowiadającym jej zleceniem na dostarczenie paczki, a w konsekwencji z odpowiednią transakcją sprzedaży towaru na rzecz Klienta. Ponadto, ewidencja prowadzona przez Wnioskodawcę oraz dowody dokumentujące wpłatę pozwalają na jednoznaczną identyfikację przedmiotu transakcji Sprzedaży Internetowej oraz podmiotu na rzecz którego Wnioskodawca dokonał danej sprzedaży, w tym: imię i nazwisko nabywcy oraz adres nabywcy. Dane te są również niezbędne do wysyłki właściwego towaru na rzecz jego nabywcy pod właściwy adres.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Wnioskodawcy może on skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do Sprzedaży Internetowej na rzecz Klientów na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – w zakresie towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego, przykładowo:

  • w odniesieniu do przelewów bezpośrednio na rachunek bankowy sprzedawcy: interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2018 r. sygn.: 0115-KDIT1-1 .4012.867.2017.1.AJ, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 marca 2015 r., sygn.: IBPP3/4512-68/15/EJ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 stycznia 2015 r., sygn.: IBPP3/443-l199/14/AZ, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lutego 2015 r., sygn.: IPPP2/443-1242J 14-2/RR.
  • w odniesieniu do płatności dokonywanych za pośrednictwem systemów płatniczych on-line: interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2018 r., sygn.: 0115-KDIT1-1.40l2.867.2017.l.AJ, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2017 r., sygn.: l462-IPPP2.4512.73.2017.l.JO, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 września 2014 r., sygn.: IPPP2/443-542/14-2/MT/DG, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lutego 2015 r., sygn.: IPPP2/443 -1242/14-2/RR.
  • w odniesieniu do płatności kartą płatniczą: interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2018 r., sygn.: 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 maja 2015 r. sygn.: IPPP2/4512-128/15-6/RR, interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2017 r., sygn.: 1462-IPPP2.4512.73.2017.1.JO, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 lipca 2016 r., sygn.: IPPP2/45l2-402/16-2/MT.
  • w odniesieniu do płatności pobraniowych: interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2018 r., sygn.: 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 listopada 2016 r., sygn.: ITPP1.4512. 711.16.1.AJ, interpretacja Dyrektora Izby skarbowej w Warszawie z 14 czerwca 2016 r., sygn.: IPPP2/4512-319/16-4/BH, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lutego 2015 r. sygn.: IPPP2/443-1242/14-2/RR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Jak stanowi § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Z kolei, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Jak już wcześniej wspomniano – w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

  1. gazu płynnego,
  2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
  3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
  4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
  5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
  6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
  7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
  8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
  9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
  10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
  11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
  12. zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
  13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
  14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  15. perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe.

Z opisu sprawy wynika, że działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. importem, dystrybucją oraz sprzedażą licencji oprogramowania komputerowego, urządzeń i akcesoriów elektronicznych, gier oraz zabawek. Wnioskodawca sprzedaje akcesoria peryferyjne do konsol – słuchawki, gamepady, ładowarki. Zainteresowany nie dokonuje dostawy towarów oraz nie świadczy usług, które zostały wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kontrahentami Wnioskodawcy są zarówno sieci handlowe, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej – konsumenci, zwani w dalszej części „Klientami”. Sprzedaż towarów na rzecz Klientów odbywa się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w postaci platformy transakcyjnej on-line oraz własnego sklepu internetowego (dalej „Sprzedaż Internetowa”). Dostawa towarów w ramach Sprzedaży Internetowej prowadzona jest wyłącznie w systemie wysyłkowym, tj. bez możliwości odbioru osobistego przez Klientów. Dostawa na rzecz Klientów odbywa się za pośrednictwem poczty lub kuriera. Wnioskodawca wysyła towar do Klienta albo po uregulowaniu należności przez Klienta albo tzw. przesyłką pobraniową. Płatności za zakupione u Wnioskodawcy w ramach Sprzedaży Internetowej towary są dokonywane przez Klientów w jeden z następujących sposobów:

  • bezpośredni przelew na konto bankowe Wnioskodawcy,
  • płatność za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny),
  • płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową),
  • za pobraniem.

Klienci nie mają możliwości dokonania zapłaty gotówką bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy. Dokonując zakupu towaru w ramach Sprzedaży Internetowej Klient podaje swoje dane osobowe niezbędne do zrealizowania transakcji, dostarczenia mu towaru i powiązania płatności z odpowiednią transakcją. Tym samym możliwe jest jednoznaczne powiązanie płatności z odpowiadającą jej transakcją. W odniesieniu do każdej z wymienionych powyżej opcji płatności z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła płatność. W przypadku Sprzedaży Internetowej dokonywanej za pośrednictwem platformy transakcyjnej on-line niejednokrotnie zdarza się, że płatność dokonywana jest z konta osoby innej niż nabywca wskazany na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę. Takie sytuacje mają miejsce, gdy osoba posiadająca konto, która nabywa towary Wnioskodawcy, dokonuje zapłaty za towar z konta innej osoby (np. męża, innego członka rodziny lub osoby niespokrewnionej lub niespowinowaconej). Jednakże również w takim wypadku nie ma przeszkód aby powiązać daną płatność z odpowiadającą jej transakcją. Platforma przypisuje każdej transakcji unikatowy klucz – tzw. nr płatności. Niniejszy unikatowy klucz pozwala na połączenie otrzymanej płatności z odpowiadającą jej transakcją i osobą nabywcy – nawet jeśli płatność została fizycznie dokonana z innego konta bankowego. W przypadku bezpośrednich przelewów na konto bankowe, Wnioskodawca przypisuje poszczególne przelewy do odpowiadających im transakcji sprzedaży na podstawie informacji zawartych w tytule każdego z przelewów. W przypadku płatności za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny) Wnioskodawca otrzymuje od operatora systemu płatniczego on-line zbiorcze przelewy. Jednocześnie operator systemu udostępnia Wnioskodawcy zestawienia indywidualnych wpłat Klientów (specyfikacje). Na tej podstawie Wnioskodawca łączy pojedyncze wpłaty z odpowiadającymi im transakcjami sprzedaży towarów. Za pośrednictwem systemu płatniczego on-line dokonywane są również płatności D, E czy F. Płatności kartą płatniczą (debetową lub kredytową) polegają na ściągnięciu środków z karty płatniczej Klienta przy udziale podmiotu pośredniczącego (operator kart płatniczych) i przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki. Ponieważ dokonując zakupu towaru w ramach Sprzedaży Internetowej Klient podaje swoje dane osobowe niezbędne do zrealizowania transakcji, możliwe jest jednoznaczne powiązanie takiej płatności z odpowiadającą jej transakcją. W przypadku transakcji dokonywanych za pośrednictwem platformy transakcyjnej on-line podmiotem pośredniczącym jest system płatniczy on-line (np. A). W takim przypadku płatność kartą płatniczą nie różni się od innych płatności dokonywanych za pośrednictwem systemu płatniczego on-line. W przypadku płatności dokonywanych przez Klientów w momencie odbioru przesyłki z towarem (tj. pobranie zapłaty przez listonosza lub kuriera) właściwy dostawca (poczta lub kurier) przekazuje wpłaty pobrane od Klientów przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy. Także w tym przypadku Wnioskodawca ma dostęp do przygotowanych przez dostawcę danych pozwalających na identyfikację poszczególnych wpłat przelanych następnie na konto bankowe Wnioskodawcy, a co za tym idzie na przypisanie poszczególnych płatności do odpowiadających im transakcji sprzedaży towarów. Innymi słowy następuje powiązanie płatności z odpowiadającym jej zleceniem na dostarczenie paczki, a w konsekwencji z odpowiednią transakcją sprzedaży towaru na rzecz Klienta. Ponadto, ewidencja prowadzona przez Wnioskodawcę oraz dowody dokumentujące wpłatę pozwalają na jednoznaczną identyfikację przedmiotu transakcji Sprzedaży Internetowej oraz podmiotu, na rzecz którego, Wnioskodawca dokonał danej sprzedaży, w tym: imię i nazwisko nabywcy oraz adres nabywcy. Dane te są również niezbędne do wysyłki właściwego towaru na rzecz jego nabywcy pod właściwy adres. Podsumowując, każda transakcja Sprzedaży Internetowej umożliwia Wnioskodawcy pełną jej identyfikację pod względem:

  • przedmiotu transakcji (odpowiedni numer transakcji, identyfikator aukcji, nr płatności, nazwa towaru itp.),
  • nabywcy towaru, tj. Klienta (imię, nazwisko, adres, ewentualnie inne dane takie jak nick, adres e-mail itp.),
  • płatności otrzymywanych przez Wnioskodawcę w ramach dokonanej transakcji Sprzedaży Internetowej (połączenie wpłat otrzymanych przez Wnioskodawcę na konto bankowe z odpowiadającą danej wpłacie transakcją Sprzedaży Internetowej).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży internetowej na rzecz Klientów.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. W analizowanej sytuacji – jak wskazał Wnioskodawca – płatność za zakupione u Wnioskodawcy w ramach Sprzedaży Internetowej towary jest dokonywana przez Klientów w jeden z następujących sposobów:

  • bezpośredni przelew na konto bankowe Wnioskodawcy,
  • płatność za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny),
  • płatność kartą płatniczą (debetową lub kredytową),
  • za pobraniem.

W przypadku bezpośrednich przelewów na konto bankowe, Wnioskodawca przypisuje poszczególne przelewy do odpowiadających im transakcji sprzedaży na podstawie informacji zawartych w tytule każdego z przelewów. W przypadku płatności za pośrednictwem systemu płatniczego on-line (A, B, C lub podobny) Wnioskodawca otrzymuje od operatora systemu płatniczego on-line zbiorcze przelewy. Jednocześnie operator systemu udostępnia Wnioskodawcy zestawienia indywidualnych wpłat Klientów (specyfikacje). Na tej podstawie Wnioskodawca łączy pojedyncze wpłaty z odpowiadającymi im transakcjami sprzedaży towarów. Płatności kartą płatniczą (debetową lub kredytową) polegają na ściągnięciu środków z karty płatniczej Klienta przy udziale podmiotu pośredniczącego (operator kart płatniczych) i przekazaniu ich na rachunek bankowy Spółki. W przypadku płatności dokonywanych przez Klientów w momencie odbioru przesyłki z towarem (tj. pobranie zapłaty przez listonosza lub kuriera) właściwy dostawca (poczta lub kurier) przekazuje wpłaty pobrane od Klientów przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy. Ponadto, w odniesieniu do każdej z wymienionych powyżej opcji płatności z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła płatność. Przy czym, co istotne towary, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w tym w szczególności na informacji, że Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów oraz nie świadczy usług, które zostały wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj