Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.190.2019.1.AD
z 9 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2019 r. (data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina ..., która jest podatnikiem VAT, podjęła się budowy świetlicy wiejskiej w miejscowości Z. Operacja dotyczy budowy świetlicy wiejskiej w miejscowości Z., która będzie lokalnym centrum rekreacji i turystyki nad rzeką ... Operacja będzie realizowana na terenie Gminy historycznie wpisującej się w obszar rybacki, mający na uwadze rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich. Cel zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 6 września 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach działań wsparcie przygotowawcze i realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność w tym koszty bieżące i aktywizacja objętych priorytetem 4 zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, zawartym w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze" 2014-2020 § 2 pkt 4: Propagowanie dobrostanu społecznego i dziedzictwa kulturowego na obszarach rybackich i obszarach akwakultury, w tym dziedzictwa kulturowego rybołówstwa i akwakultury oraz morskiego dziedzictwa kulturowego. Zamierzenie inwestycyjne jest zlokalizowane w Gminie w obrębie ..., działka ewidencyjna 347, inwestycja będzie trwale związana z gruntem. Budynek świetlicy wiejskiej w miejscowości Z., będący lokalnym centrum rekreacji i turystyki nad rzeką ..., zaprojektowano w kształcie wieloboku, z dwoma podcieniami, zadaszony wspólnym dachem dwuspadowym (na planie prostokąta). Wejście główne znajduje się na elewacji południowej. Wejścia dla pracowników rozmieszczone są na pozostałych trzech elewacjach. Przez wejście główne wchodzi się do wiatrołapu, a następnie do holu. Hol prowadzi do sali świetlicy, toalet (męskiej i damskiej - dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych) oraz do pomieszczenia gospodarczego typu „mop". Z sali świetlicy zaprojektowano przejście do sali komputerowej. W północnej części projektowanego budynku znajdują się kuchnia z zapleczem, zmywalnią i miejscem gromadzenia odpadów. Od wschodu zlokalizowane są kotłownia oraz magazyn narzędzi. Pomiędzy częścią kuchenną, a częścią techniczną zaprojektowano pomieszczenie socjalne (wraz z toaletą), do którego można dostać się przez przedsionek z zewnątrz (dostęp dla turystów pieszych korzystających ze szlaków). W holu będzie znajdował się właz z drabiną umożliwiającą wejście na poddasze służące za magazyn. W obiekcie będą znajdowały się urządzenia służące celom rekreacyjnym jak stół do piłkarzyków, stół do tenisa stołowego, tablice informujące o atrakcjach turystycznych regionu. Dane obiektu: 1) powierzchnia zabudowy budynku: 240,54 m2; 2) powierzchnia użytkowa: 199,75 m2; 3) kubatura 1375,80 m3; 4) długość: 15,59 m; 5) szerokość: 17,89 m; 6) funkcja: budynek użyteczności publicznej; 7) ilość kondygnacji: 1 (parter); 8) wysokość budynku - 7,45 m (mierzona od poziomu terenu przy budynku do końca kalenicy). Projekt budowy świetlicy wiejskiej w miejscowości Z. będącej lokalnym centrum rekreacji i turystyki został zrealizowany do etapu I, czyli postawienia stanu surowego budynku. Wykonanie stanu surowego, objęło wykonanie następujących robót budowlanych: 1) wykonanie ław fundamentowych; 2) wykonanie ścian fundamentowych; 3) wykonanie podkładów pod posadzki; 4) wykonanie ściany parteru zewnętrznych i wewnętrznych; 5) wykonanie stropów, schodów, podciągów, wieńców; 6) wykonanie instalacji sanitarnych stanu surowego; 7) wykonanie dachu; 8) wykonanie przyłączy sanitarnych do budynku: a) kanalizacja sanitarna, b) przyłącze wodociągowe. Koszt etapu I wynosi 329.495,49 zł. Poniesiony koszt został sfinansowany ze środków własnych Gminy.

Drugi etap inwestycji będzie obejmował wykonanie robót ogólnobudowlanych na kwotę 403.768,35 zł, wykonanie robót budowlanych instalacji elektrycznych na kwotę 101.618,52 zł oraz robót budowlanych instalacji sanitarnych na kwotę 210.307,25 zł. Łącznie roboty budowlane II etapu inwestycji będą wynosiły 715.694,12 zł. W ramach inwestycji w budynku świetlicy zostaną wykonane tablice informujące o szlakach turystycznych. Wykonane zostaną również tablice informujące o historii miejscowości związanej z rybactwem w regionie. Kosztami kwalifikowanymi operacji budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości Z. będącej lokalnym centrum rekreacji i turystyki nad rzeka ... będą koszty ogólnobudowlane, koszty budowlane instalacji sanitarnych oraz koszty budowlane instalacji elektrycznych na łączną kwotę 607.590,15 zł brutto. Zadanie zostanie zrealizowane w ramach Programu Rozwoju Morze i Rybactwo na lata 2014-2020. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym w ramach zadania. Po zakończeniu inwestycji świetlica będzie stanowiła własność Gminy. Wnioskodawca realizując opisane zadanie inwestycyjne dotyczące budowy świetlicy gminnej nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie zadania pn. „…", które jest realizowane w celu wybudowania jednego obiektu w postaci świetlicy w miejscowości Z. promującego informacje na temat rybackiej historii regionu oraz na temat szlaków turystycznych przebiegających w najbliższej okolicy?


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w poz. 69 wniosku przepis art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż realizując opisane zadanie inwestycyjne dotyczące budowy świetlicy wiejskiej nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową świetlicy wiejskiej. Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT w związku z realizacją ww. zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj