Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.173.2019.1.IK
z 8 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji pn. „Z.”  jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca - Powiat W. jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, tym zakresie działalności w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy). Powiat W. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji i dotacji publicznych oraz ze środków z funduszy zewnętrznych, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powiat jako JST złożył wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na realizację projektu pn. „Z.” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 7 Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działania 7.1 „Dziedzictwo kulturowe i naturalne”. Okres realizacji projektu trwa od 31 października 2018 r. do 30 listopada 2021 r. Podmiotami odpowiedzialnym za realizację projektu i wydatkowanie środków z EFRR są poszczególni partnerzy projektu, Powiat W. jako lider i działające w partnerstwie Gminna Biblioteka Publiczna w U. oraz Gmina H.


Powiat W. pełni funkcję Partnera wiodącego w projekcie i jest odpowiedzialny za:

reprezentowanie partnerów przed Instytucją Zarządzającą, koordynowanie prawidłowości działań partnerstwa na rzecz upowszechnienia informacji o nim i jego celów, zawarcie umowy o dofinansowanie i jej prawidłową realizację. Powiat W. jest też realizatorem następujących zadań określonych w projekcie:


  1. Opracowanie Studium wykonalności - zadanie obejmuje opracowanie studium wykonalności.
  2. Opracowanie dokumentacji projektowej - opracowanie projektu budowlanego oraz kosztorysów dotyczących obiektu w S. - Centrum ... „S.”, własność Powiatu W., lokalizacja Gmina W., obręb Ż., działka nr X.
  3. Opracowanie dokumentacji przetargowej - zadanie obejmuje swym zakresem usługę opracowanie dokumentacji przetargowej.
  4. Promocja projektu - zadanie obejmuje swym zakresem usługę wykonania i montażu tablic informacyjnych oraz usługę wykonania i montażu tablic pamiątkowych.
  5. Zarządzanie projektem - zadanie obejmuje wynagrodzenie zespołu projektowego.
  6. Nadzór autorski i inwestorski - zadanie obejmuje swym zakresem usługę nadzoru inwestorskiego.
  7. Zagospodarowanie budynków publicznych Powiatu W. na potrzeby ochrony dziedzictwa kultury - obiekt w S. - roboty budowlane, instalacyjne, zagospodarowanie terenu i wyposażenie:


  • przebudowę, remont i zmianę sposobu użytkowania budynku byłej stacji kolejowej z przeznaczeniem na cele muzealne,
  • przebudowę, remont i zmianę sposobu użytkowania budynku zaplecza byłej stacji kolejowej z przeznaczeniem na cele muzealne,
  • przebudowa, remont i zmianę sposobu użytkowania części budynku gospodarczego z przeznaczeniem na cele użyteczności publicznej (toaleta publiczna) - obiekt zlokalizowany na granicy działki,
  • remont piwnicy,
  • remont obudowy studni.


W ramach zadań związanych z infrastrukturą techniczną oraz obiektami małej architektury zostaną wykonane prace, tj.: utwardzenie terenu, chodnik, parking samochodowy, parking rowerowy, bilbordy, lampy oświetleniowe, ogrodzenie, zewnętrzne instalacje c.o., wodociągowe, kanalizacyjne i elektryczne, bezodpływowy zbiornik na nieczystości, zamontowany zostanie tor kolejowy oraz obiekty małej architektury kosze, ławki, tablice informacyjne, wyposażenie.

Przedmiotem projektu jest ochrona i wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego, zarówno materialnego, jak i niematerialnego oraz efektywne wykorzystanie potencjału dziedzictwa kulturowego w osiągnięciu korzyści społecznych i gospodarczych poprzez zagospodarowanie budynków publicznych obszaru Powiatu W. na potrzeby ochrony dziedzictwa kultury. Projekt będzie ważnym czynnikiem tworzenia podstaw kreatywnych w społeczeństwie, przyczyni się do wzrostu integracji społecznej oraz podniesienia kompetencji społecznych.

Cel główny to poprawa infrastruktury zwiększającej udział społeczeństwa w kulturze, wzmocnienie wspólnoty regionalnej, osadzenie jej w tradycji i historii dla nowych inicjatyw kulturotwórczych i edukacyjnych podnoszących atrakcyjność inwestycyjną rozwój społecznogospodarczy. Wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego pozwoli budować świadomość kulturową mieszkańców i wzmocni integrację społeczną.

Realizacja celu pozwoli na znaczne podniesienie jakości świadczonych usług z zakresu turystyki i wzrost liczby turystów, co bezpośrednio wpłynie na rozwój gospodarczy Powiatu oraz na wzrost jakości życia mieszkańców. Projekt pozwoli samorządowi lepiej realizować swoje zadania, umożliwi obniżenie kosztów ponoszonych na utrzymanie infrastruktury kultury. Kluczowe rezultaty projektu to: Wzrost oczekiwanej liczby odwiedzin w objętych wsparciem miejscach należących do dziedzictwa kulturalnego i naturalnego oraz stanowiących atrakcje turystyczne 7500 odwiedziny/rok, Liczba osób korzystających z obiektów zasobów kultury objętych wsparciem 11000 os./rok. Liczba nowo utworzonych miejsc pracy (pozostałe formy) - 2EPC. Grupę odbiorców stanowią mieszkańcy powiatu w. oraz turyści.

Tym samym Powiat nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. W związku z tym Powiat nie będzie mógł odzyskać w całości, ani w części podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z kosztami poniesionymi w ramach projektu „Z.” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2014-2020 Powiatowi W. będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez podatników wykonujących usługi na rzecz Powiatu W.”?


Zdaniem Wnioskodawcy w związku z realizowaną inwestycją nie będzie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, ponieważ inwestycja dotyczy zadań własnych Powiatu, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz Powiat nie prowadzi i nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem ww. inwestycji. W związku z kosztami, poniesionymi w ramach projektu „Z.” w ramach RPO 2014-2020, Powiat W.-Partner Wiodący - nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione zostaną dwa warunki: wnioskodawca jest podatnikiem VAT, a zakupione przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym jeden z warunków nie zostanie spełniony, w związku z powyższym Powiat W. nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów służących realizacji projektu.

Tym samym poniesiony w ramach projektu podatek VAT nie podlega zwrotowi. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane roboty budowlane i usługi nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia - należy zauważyć, że zaplanowane do realizacji zdania służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji Wnioskodawca będzie wykorzystywał do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Powiat W. nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów służących realizacji projektu. Tym samym poniesiony w ramach ww. projektu podatek VAT nie podlega zwrotowi. Powiat W. jako Partner Wiodący nie świadczy usług na rzecz partnerów, a jedynie wspólnie z partnerami realizuje określony cel.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, (np. sprzedaż biletów turystom, najem powierzchni gastronomicznych, itp.), Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie są spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy.

Ponadto Powiatowi nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj