Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4011.153.2019.2.AW
z 9 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.) – uzupełnionym pismem dnia 16 kwietnia 2019 r. r. (data wpływu 17 kwietnia 2019 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości powstałej w wyniku scalenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości powstałej w wyniku scalenia. Wniosek został uzupełniony w dniu 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Aktem notarialnym z dnia 10 października 2000 r., Wnioskodawca nabył wraz z małżonką do majątku prywatnego działki nr 278/1 oraz 278/4 o łącznej powierzchni 4ha 28a 52m2. Przed zakupem przedmiotowej nieruchomości (działek) sprzedający Państwo H i B K. wystąpili do Gminy z wnioskiem o podział nieruchomości. Decyzją z dnia 24 listopada 2000 r., znak: …, Wójt Gminy zatwierdził projekt podziału nabytych przez Wnioskodawcę i jego żonę nieruchomości. Przedmiotową decyzją działki nr 278/1 i 278/4 zostały podzielone na 27 działek. Również na wniosek sprzedających przedmiotowe działki Państwa K został zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego dla powyższych nieruchomości. Od momentu zakupu do dnia dzisiejszego Wnioskodawca i jego żona nie ponieśli żadnych nakładów na ww. nieruchomości tzn. nie doprowadzili mediów, nie wykonali dróg, jak również nigdy nie próbowali sprzedać powyższych nieruchomości.

W 2019 r. Wnioskodawca i jego żona planują sprzedać powyższe nieruchomości. Powodem tego jest zły stan zdrowia Wnioskodawcy i brak środków finansowych na leczenie. W związku z tym aktem notarialnym z dnia 26 lutego 2019 r. Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Zobowiązał się do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży do dnia 31 grudnia 2021 r. Sprzedaży Wnioskodawca i jego żona dokonują jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W związku z tym, że kupujący chce dokonać zakupu nieruchomości jako jednej całości, Wnioskodawca i jego żona wystąpili z wnioskiem do Gminy o scalenie działek i powrót do stanu przed zakupem przez nich nieruchomości od Państwa K. Czynność scalenia należących do nich działek nie będzie związana ani z nabyciem przez nich nowej nieruchomości, ani ze zwiększeniem ich wartości. Poza wnioskiem o dokonanie scalenia działek Wnioskodawca i jego żona nie będą podejmowali żadnych innych czynności, czy też działań w zakresie obrotu nieruchomościami.


W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał ponadto, że:


  1. Pomiędzy małżonkami istnieje wspólność ustawowa małżeńska;
  2. Nieruchomości gruntowe zostały nabyte do wspólności ustawowej małżeńskiej;
  3. Nieruchomości od Państwa K zostały nabyte jako zabezpieczenie przyszłości dzieci Wnioskodawcy i jego żony;
  4. Podział na 27 działek dokonali sprzedający Państwo K i nie jest Wnioskodawcy znany powód;
  5. Powód zakupu działki jako jednej całości przez kupującego nie jest Wnioskodawcy znany, jest to warunek zakupu nieruchomości przez kupującego;
  6. W momencie zakupu działek w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego był to teren pod zabudowę jednorodzinną;
  7. Na chwilę zakupu obowiązywał plan zagospodarowania przestrzennego gminy;
  8. Scalenie gruntu nie ma wpływu na plan zagospodarowania przestrzennego, innymi słowy w związku ze scaleniem on się nie zmienia;
  9. Scalenie gruntu ani nie jest, ani nie będzie związane ze zmianą warunków zabudowy, warunki zabudowy wynikają z planu zagospodarowania przestrzennego gminy i jakiekolwiek zmiany nie mają na nie wpływu;
  10. W ostatnim czasie Wnioskodawca podpisał umowę przedwstępną zakupu domu mieszkalnego, z przyszłym nabywcą nieruchomości, co do której wniósł zapytanie – jako transakcja wiązana w związku z zaspokojeniem własnych swojej rodziny potrzeb mieszkaniowych;
  11. Opisane nieruchomości nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden sposób, od zakupu do dnia dzisiejszego są w takim samym stanie (brak kanalizacji, brak dróg, brak energii elektrycznej itd. – czyste pole);
  12. Wnioskodawca nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla nieruchomości opisanej we wniosku;
  13. Nabywcą działek jest kolega Wnioskodawcy, wiadomość o chęci sprzedaży powziął w czasie rozmowy towarzyskiej;
  14. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, na dzień dzisiejszy z powodów zdrowotnych jest ona zawieszona, polegała ona na handlu art. przemysłowymi, nigdy w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca nie zajmował się sprzedażą gruntów oraz nieruchomości.


Dodatkowo, aby udowodnić cel zbycia nieruchomości Wnioskodawca przedstawił (załączył) wyniki badań stwierdzających posiadanie trzech nowotworów na które chorował i choruje obecnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).


Czy transakcja zbycia nieruchomości jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust 1 pkt 8?


Zdaniem Wnioskodawcy – ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku – transakcja zbycia nieruchomości nabytej w 2000 r. nie podlega opodatkowaniu w związku z tym, że odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostanie dokonane po upływie 5 lat od nabycia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz.1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych – ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że nabyte nieruchomości (podzielone, a następnie scalone) nie są i nie były wykorzystywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży. Nieruchomości te – jak wskazuje Wnioskodawca – zostały nabyte w 2000 r. jako zabezpieczenie przyszłości dzieci. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości, aby pozyskać środki finansowe na swoje leczenie. Wnioskodawca i jego żona nie ponieśli żadnych nakładów na ww. nieruchomości tzn. nie doprowadzili mediów, nie wykonali dróg, jak również nigdy nie próbowali ich sprzedać. Nie występowano także o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Nabywcą działek jest kolega Wnioskodawcy, wiadomość o chęci sprzedaży powziął w czasie rozmowy towarzyskiej. Podział na 27 działek został dokonany na wniosek sprzedających (Wnioskodawcy nie jest znany powód podziału), natomiast kupujący chce dokonać zakupu nieruchomości jako jednej całości od Wnioskodawczy (jest to warunek zakupu). Czynność scalenia należących do Wnioskodawcy i jego żony działek nie będzie związana ani z nabyciem przez nich nowej nieruchomości, ani ze zwiększeniem ich wartości. Poza wnioskiem o dokonanie scalenia działek Wnioskodawca i jego żona nie będą podejmowali żadnych innych czynności, czy też działań w zakresie obrotu nieruchomościami. Ponadto, Wnioskodawca i jego żona dokonują sprzedaży jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, na dzień dzisiejszy z powodów zdrowotnych jest ona zawieszona, polegała ona na handlu art. przemysłowymi, nigdy w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca nie zajmował się sprzedażą gruntów oraz nieruchomości. Opisane nieruchomości nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żaden sposób, od zakupu do dnia dzisiejszego są w takim samym stanie (brak kanalizacji, brak dróg, brak energii elektrycznej itd. – czyste pole).

W przedmiotowej sprawie nabycie nieruchomości nie nastąpiło w celach zarobkowych (Wnioskodawca nabył nieruchomości w celu zabezpieczenia swoich dzieci). Z treści wniosku wynika także, że Wnioskodawca nie podejmował zorganizowanych działań mających na celu przygotowanie nieruchomości do sprzedaży. Niniejsze wyklucza zatem handlowy cel transakcji. W konsekwencji sprzedając nieruchomość, Wnioskodawca korzystać będzie z przysługującego mu prawa do zwykłego rozporządzania własnym majątkiem.

Mając niniejsze na uwadze, w okolicznościach przedmiotowej sprawy należy uznać, że przychody z planowanej sprzedaży nieruchomości nie będą uzyskane ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jeżeli nie jest dokonywane w wykonywaniu działalności gospodarczej i następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy.

Zatem powstanie przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości uzależnione jest od daty ich nabycia, które należy utożsamiać z chwilą przeniesienia własności w rozumieniu cywilnoprawnym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką nabyli dwie nieruchomości do majątku prywatnego w 2000 r. Już po nabyciu doszło do podziału tych nieruchomości na 27 działek (na wniosek poprzednich właścicieli). Obecnie Wnioskodawca i jego żona wystąpili z wnioskiem do Gminy o scalenie działek i powrót do stanu przed ich zakupem. Niniejsze stanowi warunek nabycia nieruchomości przez obecnego kupującego.

W tym miejscu wskazać należy, że wydzielenie działek (podział) z nieruchomości gruntowej nie powoduje zmiany ich właściciela. Na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia.

Co do zasady przez podział nieruchomości i postępowanie scaleniowe należy rozumieć proces mający na celu uzyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości przez ich właścicieli. W sytuacji gdy właściciel kilku działek dokonuje ich scalenia a następnie nowego podziału geodezyjnego (bądź też podziału, a następnie scalenia) nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o działki, których ta osoba jest już właścicielem.

Zatem – w przedmiotowej sprawie – pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości w drodze umowy sprzedaży (tj. od końca 2000 r.).

Dokonując zatem oceny skutków prawnych przedstawionego w sprawie zdarzenia przyszłego należy wskazać, że planowane zbycie nieruchomości powstałej w wyniku scalenia nieruchomości nabytych w 2000 r. nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w tym przepisie.

Podkreślić należy, że tutejszy organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Organ interpretacyjny nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych, z uwagi na przedmiot i charakter wydawanych w jego toku rozstrzygnięć, jest bowiem postępowaniem szczególnym, odrębnym, do którego nie mają bezpośredniego zastosowania inne (poza wskazanymi w ustawie) przepisy Ordynacji podatkowej, w szczególności nie jest postępowaniem dowodowym, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających. Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego we wniosku zdarzenia lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów materialnego prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego zdarzenia. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie może przy tym prowadzić postępowania ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania, w tym w postępowaniu kontrolnym czy podatkowym prowadzonym w oparciu o konkretną dokumentację. Dokonując interpretacji indywidualnej organ interpretacyjny przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Ponadto – co także wymaga podkreślenia – wykładni żądanego przepisu oraz oceny stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dokonano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego w zakresie postawionego pytania. Dokumenty załączone do wniosku nie podlegały natomiast ocenie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj