Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.181.2019.1.JS
z 15 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. „(…)”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (…) na prawach powiatu (dalej zwane: „Miasto”, „Gmina Miasto”, „Wnioskodawca”, „Zainteresowany”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995) Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i samodzielność. Wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca, jako miasto na prawach powiatu, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jemu przypisanym. Zakres działania Miasta to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
  • utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 i 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: transportu zbiorowego i dróg publicznych, ochrony środowiska i przyrody.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 755), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich znajdujących się na terenie gminy, a finansowanie oświetlenia oznacza finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania.

W celu wykonywania zadań własnych Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne. Jednostki organizacyjne Miasta tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. zakres jej działania oraz zakres uprawnień dotyczący rozporządzania powierzonym majątkiem.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę Miasto i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiorcy danej usługi/towaru.

Miasto będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. „(…)” (dalej zwane: „Projekt”, „Zadanie”) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Głównym celem projektu jest poprawa stanu środowiska, w tym przede wszystkim poprawa stanu jakości powietrza w Mieście oraz w regionie północno-wschodniej Polski. Ograniczenie emisji zanieczyszczeń szkodliwych człowiekowi takich jak: SO2, CO2, CO, NOx, czy PM10 przyczyni się do podniesienia jakości życia mieszkańców Miasta i regionu oraz poprawi się efektywność energetyczna oświetlenia ulicznego w Mieście.

Przedmiotem projektu jest modernizacja oświetlenia ulicznego polegająca na wymianie starych opraw sodowych i rtęciowych. Zastąpią je nowoczesne oprawy typu LED o obudowie aluminiowej z automatyczną redukcją mocy, w tym 7 lamp będzie zasilana panelami fotowoltaicznymi.

Modernizacji będzie podlegało 2184 sztuk opraw oświetlenia ulicznego.

Modernizacja oświetlenia ulicznego zredukuje emisję CO2, zmniejszy się zapotrzebowanie na energię na terenie Miasta, tym samym zmniejszą się koszty związane z utrzymaniem dróg w zakresie oświetlenia ulicznego. Równocześnie zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego.

Wszystkie słupy elektroenergetyczne linii napowietrznych, na których wymieniane będą oprawy oświetlenia ulicznego (modernizowane punkty oświetleniowe) zlokalizowane są na terenie Miasta. Część słupów elektroenergetycznych linii napowietrznych jest własnością Miasta i znajduje się na nieruchomościach, których Miasto jest właścicielem lub/i posiada prawo do dysponowania nieruchomością. Część słupów elektroenergetycznych linii napowietrznych stanowi infrastrukturę oświetlenia drogowego i jest własnością (…).

Oprawy oświetleniowe objęte przedmiotowym projektem stanowią element oświetlenia miejskiego i służyć będą przede wszystkim oświetleniu wszystkich typów dróg, ciągów pieszo-rowerowych i chodników znajdujących się na terenie Miasta.

Część modernizowanego oświetlenia zlokalizowana będzie na drogach wewnętrznych, których właścicielem jest Miasto i zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o drogach publicznych, budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarzadzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku - do właściciela tego terenu, a finansowanie zadań, o których mowa w ust. 2, należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku, do właściciela tego terenu.

W związku z aplikowaniem o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu „(…)” Miasto złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyło, że realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, a wszystkie nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Miasta będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a oświetlenie uliczne nie będzie wykorzystywane do celów działalności gospodarczej.

Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie własnością Miasta i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy, jak i innym osobom przebywającym na jej terenie. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowego oświetlenia.

Miasto zapewni trwałość projektu przez wymagany okres od daty zakończenia inwestycji.

Po zrealizowaniu ww. projektu wymienione oświetlenie będzie zarządzane przez (…) (dalej zwany: „Zarząd”), jednostkę budżetową Miasta będącą zarządcą wszystkich dróg publicznych usytuowanych w granicach administracyjnych Miasta.

Przedmiotem działania Zarządu jest między innymi zarządzanie: wszystkimi drogami publicznymi usytuowanymi w granicach administracyjnych Miasta z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, wszystkimi wydzielonymi geodezyjnie drogami wewnętrznymi położonymi na gruntach stanowiących własność Gminy Miasto lub Skarbu Państwa, z wyłączeniem dróg wewnętrznych przekazanych w zarząd innym jednostkom organizacyjnym Gminy Miasto, innymi nieruchomościami przekazanymi przez Gminę Miasto w trwały zarząd, zarządzanie lub administrowanie, oświetleniem dróg i terenów publicznych. Do obowiązków Zarządu należy m. in. bieżąca kontrola stanu i koordynacja utrzymania dróg, mostów oraz inżynieryjnych urządzeń drogowych, w tym również bieżącego utrzymania oświetlenia ulicznego i parkowego.

Zarząd, jako zarządca drogi, na podstawie ustawy o drogach publicznych wydaje w drodze decyzji administracyjnej zezwolenia na budowę lub przebudowę zjazdu, przebudowę lub remont obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z funkcją drogi, wydaje zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg oraz udostępnia kanał technologiczny.

Na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym oraz zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, Zarząd pobiera opłaty za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych.

Opłaty za zajecie pasa drogowego oraz opłaty za udostępnienie kanału technologicznego, których podstawą do zapłaty jest decyzja administracyjna, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na charakter opłat, które należą do katalogu opłat publicznoprawnych. Natomiast opłaty pobierane za korzystanie z przystanków komunikacyjnych mają charakter daniny publicznej, a dochody uzyskane z jej poboru służą celom publicznym.

Opłaty za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, a dotyczące zajęcia pasa drogi wewnętrznej, której właścicielem jest Miasto pobierane są na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Opłaty te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatek należny jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego w wysokościach i terminach zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu w związku z realizacją Projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją Projektu Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia modernizacji oświetlenia ulicznego w Mieście, ponieważ nie zostanie spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Celem modernizacji systemu oświetlenia ulicznego w Mieście jest zastąpienie obecnego oświetlenia, charakteryzującego się wysokim zużyciem energii poprzez wprowadzenie oświetlenia energooszczędnego. Poprzez montaż efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego nie tylko zmniejszy się energochłonność sektora publicznego oraz zapotrzebowanie na energię na terenie Miasta, ale również zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego.

Zmodernizowane w ramach projektu oświetlenie zarówno w trakcie, jak i po jego zakończeniu, w żaden sposób nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Majątek powstały wskutek realizacji Projektu będzie stanowił majątek Miasta i będzie służył wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty – zadania własne w zakresie oświetlenia miejskiego. Miasto nie pobiera i nie będzie pobierało żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowego oświetlenia.

Modernizacja oświetlenia ulicznego odbywa się w ramach władztwa publicznego i Miasto wykonując tę inwestycję działa jako organ administracji publicznej i korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Miasto bez wątpienia nie może być uznane za podatnika, gdyż realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej wynikające z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Niewątpliwie sprawy z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną, gminnych dróg, ulic, mostów, placów, lokalnego transportu zbiorowego, ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody do zadań takich należą.

Oświetlenie ulic jest jedną z podstawowych usług świadczonych przez instytucję publiczną na szczeblu lokalnym i miejskim. Właściwe oświetlenie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa osobistego mieszkańców, a także do tworzenia atmosfery miasta.

Latarnie uliczne zapewniają kierowcom, rowerzystom i pieszym lepszą widzialność po zmroku, co pozwala zmniejszyć liczbę wypadków drogowych. Ponadto oświetlenie ulic przyczynia się też pośrednio do zwiększenia bezpieczeństwa osobistego obywateli oraz bezpieczeństwa przyległych nieruchomości publicznych i prywatnych.

Należy podkreślić, że opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego na drodze publicznej oraz udostępnianie kanału technologicznego w oparciu o art. 39 i 40 ustawy o drogach publicznych, mają charakter daniny publicznej, wobec czego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sama czynność poboru opłat za zajecie pasa drogowego, czy udostępniania kanału technologicznego nie została wymieniona jako przedmiot opodatkowania w art. 5 ustawy o VAT. Jednostka działa w tym zakresie jako organ administracyjny. Podstawą do zapłaty jest decyzja administracyjna, wysokość opłat nie podlega negocjacjom, ale wynika, w przypadku kanału technologicznego z Rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie udostępniania kanału technologicznego przez zarządców dróg publicznych oraz wysokości stawek za udostępnianie 1 mb kanału technologicznego oraz z uchwały Rady Miejskiej – zajęcie pasa drogowego. Opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych pobierane są na podstawie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz uchwały Rady Miejskiej i przeznaczane są na określone w ustawie zadania. Mają one charakter daniny publicznej, dochody uzyskane z jej poboru służą celom publicznym i w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Działanie zarządcy drogi mieści się zatem w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym, wynika z wykonywania władztwa publicznoprawnego i nie ma związku z modernizowanym oświetleniem ulicznym.

Ustawa o podatku od towarów i usług reguluje czynności, które podlegają reżimowi cywilnoprawnemu. Czynności o charakterze publicznoprawnym na mocy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są wykonywane przez organ władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zawarte umowy na zajecie pasa drogowego drogi wewnętrznej, co do zasady generują sprzedaż opodatkowaną jednak nie ma to związku z modernizowanym oświetleniem. Modernizacja przedmiotowego oświetlenia nie wpływa na cenę zajęcia 1 m2 pasa drogowego, która jest zgodna z Zarządzeniem Prezydenta Miasta w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych oraz placów miejskich będących własnością Gminy Miasta.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia może dokonać zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku naliczonego, jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przywołany przepis art. 86 ustawy wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Sieć oświetlenia ulicznego nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze. Oświetlenie uliczne wykorzystywane jest wyłącznie do realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których gmina została powołana. Modernizowane oświetlenie na drogach wewnętrznych, jak i na drogach publicznych, nie wpływa na wysokość stawki za zajecie pasa.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, do których należą sprawy z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, jak również lokalnego transportu zbiorowego.

Zgodnie z ustawą prawo energetyczne, do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, należy między innymi planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy: miejsc publicznych, dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, dróg krajowych oraz finansowanie oświetlenia znajdującego się na terenie gminy: ulic, placów, dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich, krajowych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zadanie inwestycyjne w zakresie modernizacji systemu oświetlenia ulicznego w Mieście – etap II będzie wykonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało ono powołane, czyli ustawą o samorządzie gminnym, powiatowym i ustawą prawo energetyczne.

Reasumując Miasto w związku z realizacją Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj