Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.60.2019.2.JS
z 16 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lutego 2019 r. (data wpływu 4 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie działalności polegającej na produkcji napojów alkoholowych poza składem podatkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie działalności polegającej na produkcji napojów alkoholowych poza składem podatkowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu – 15 kwietnia 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 3 kwietnia 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.60.2019.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w niedalekiej przyszłości zamierza uruchomić działalność, polegającą na produkcji likierów (napojów spirytusowych do 18% alk.).

Od niedawna istnieje możliwość uruchomienia takiej działalności (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, rozdział 2, art. 47), bez uruchomiania składu podatkowego w przypadku zakupu półproduktów akcyzowych już z opłaconą akcyzą. Działalność miałaby polegać na zakupie spirytusu (alkoholu etylowego 95-96,7%) ze składu z opłaconą akcyzą i w tym zakresie Wnioskodawca stwierdza, że można go przywozić do miejsca gdzie będzie produkował likiery, tam mieszać i zestawiać z komponentami niealkoholowymi, a następnie rozlewać w opakowania jednostkowe (butelki). Następnie na butelki Wnioskodawca będzie nanosić banderole (znaki akcyzy) spirytusowe wg rodzaju, zgodnie z pojemnością. Wnioskodawca uznaje, że jest to zgodne z prawem podatkowym, ale musi on zakupić banderole (znaki akcyzy) i nanieść na opakowania jednostkowe (butelki). Przed odebraniem banderol, Wnioskodawca musi uiścić opłatę za koszt wytworzenia banderol i koszt banderoli. Jak wskazuje Wnioskodawca, koszt ten jest niemały, gdyż dla tego rodzaju produktów wynosi około 0,85 zł za sztukę.

Wnioskodawca stwierdza, że w składzie podatkowym istnieje możliwość odliczenia kosztu banderol od akcyzy natomiast Wnioskodawca nie posiada takiej wiedzy w przypadku działalności, którą zamierzałby prowadzić.

Pismem z 10 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił powyższy opis o następujące informacje:

  1. Kod CN likierów – 2208 70 10, CN bazy śmietanowej 10,5 % alk. – 2208 70 90.
  2. Produkcja likierów (napojów spirytusowych) miałaby się odbywać na zasadzie dodawania: spirytusu (z opłaconą akcyzą), cukru, aromatów, owoców, ekstraktów, bazy śmietanowej (tej o której mowa w pkt a) również z opłaconą akcyzą. Baza śmietanowa miałaby być przesyłana z państwa członkowskiego w pojemnikach 1000 litrów, której akcyza naliczona byłaby przed wysyłką i opłacona. Następnie rozlew w butelki jednostkowe i sprzedaż do hurtowni i sklepów.
  3. Produkcja odbywać się będzie tylko i wyłącznie z wykorzystaniem nabywanego przez Wnioskodawcę spirytusu i dodatków, z zapłaconą akcyzą w wysokości równej lub wyższej od kwoty przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych likierów.
  4. Produkcja likierów z wykorzystaniem bazy śmietanowej (dotyczy produktów śmietanowych) będzie prowadzona łącznie ze spirytusem, gdyż baza ma tylko 10,5 % alk., a likiery to produkty alkoholowe powyżej 15% obj. Tak więc nie ma możliwości wyprodukowania likierów bez wzmocnienia spirytusem.
  5. Wnioskodawca nie jest jeszcze podmiotem zarejestrowanym zgodnie z Dz. U. z. 2018 r., poz. 1114 ze zm. Na chwilę obecną, działalność Wnioskodawcy opiera się na kupowaniu likierów pod jego marką od producenta z opłaconą akcyzą i sprzedaży hurtowej. Dopiero teraz Wnioskodawca chciałby uruchomić produkcję u siebie.

Ponadto Wnioskodawca sprostował, że nie jest bezpośrednio płatnikiem podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy Wnioskodawca rzeczywiście mógłby odliczyć ten koszt banderol od akcyzy, a jeśli tak, to w jaki sposób i na którym etapie?
  2. Drugie pytanie w zakresie tej samej działalności: Wnioskodawca chciałby produkować likiery, do których będzie zużywał bazę śmietanową, którą zakupiłby w państwie członkowskim. Baza przywożona będzie w paletopojemnikach 1000 litrowych. Baza ta ma 10,5% alkoholu. Czy Wnioskodawca może kupować taką bazę, nie będąc składem podatkowym, np. z uiszczeniem przed zakupem całości akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on produkować produkty z opłaconą już wcześniej akcyzą, skoro opłacił już akcyzę w wysokości równej bądź wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych likierów. Wnioskodawca chce uzyskać informację, w jaki sposób może odzyskać zaliczkę na poczet zakupu banderol (koszt banderol) od zapłaconej już wcześniej akcyzy i zakłada, że jest to możliwe, lecz ma wątpliwości w którym momencie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1114, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1 określono wyroby akcyzowe:

  • w poz. 17, wyroby oznaczone kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • w poz. 18, wyroby oznaczone kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Wyroby akcyzowe o kodach CN 2207 oraz CN 2208 zostały również wymienione w poz. 17 i 18 załącznika nr 2 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG.

Z kolei w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy. Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, oznaczone kodem CN 2207, znajdują się w poz. 5 tego załącznika, natomiast alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe, oznaczone kodem CN 2208 w poz. 6 załącznika.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą (art. 16 ust. 3 ustawy).

W myśl natomiast art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  • wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
  • wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane  z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy, znaki akcyzy to znaki określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

  1. podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
  2. legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

W myśl art. 120 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały (art. 120 ust. 2 ustawy).

Jak wynika z art. 120 ust. 3 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

  1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
  2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
  3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
  4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Jak stanowi art. 116 ust. 1 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  7. podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży (art. 116 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

  1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio (art. 117 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego,

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 21 ust. 7 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż po powstaniu obowiązku podatkowego  w przypadku:

  1. produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5,
  2. zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
  3. podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej,
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonanego za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w art. 79 ust. 1,
  5. podmiotu dokonującego czynności, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 1 i 2.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Stosownie do art. 77 ust. 1 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe na potrzeby działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym (art. 77 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 78 ust. 1 pkt 1-3a ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;
    2a. wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
    3a. złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy, podatnik, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2a, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

W związku z delegacją ustawową z art. 78 ust. 8 i 10 ustawy, został określony w drodze rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 lutego 2017 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 257) – wzór zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględniający konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości nabywanych wyrobów akcyzowych oraz kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty, a także, w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 267) – wzór deklaracji uproszczonej, o której mowa w ust. 1 pkt 3, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego złożenia tej deklaracji, informacją o terminie i miejscu jej złożenia, pouczeniem podatnika, że deklaracja ta stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Zgodnie z art. 138c ust. 1 ustawy, ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo prowadzą:

  1. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
  2. podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  3. podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Stosownie do art. 138c ust. 3 pkt 1-3 ustawy, ewidencje, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny umożliwiać w szczególności:

  1. ustalenie ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo;
  2. określenie kwot akcyzy;
  3. ustalenie podmiotu, który wysłał wyroby akcyzowe, oraz podmiotu, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ma zamiar prowadzić działalność w zakresie produkcji likierów, tj. napojów alkoholowych oznaczonych kodem CN 2208 70 10, stanowiących wyroby akcyzowe. Produkcja ta będzie odbywać się poza składem podatkowym, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych w postaci nabywanego przez Wnioskodawcę spirytusu z zapłaconą akcyzą, o zawartości alk. 95-96,7% a także, w przypadku likierów śmietanowych, dodatkowo z wykorzystaniem nabywanej wewnątrzwspólnotowo bazy śmietanowej o zawartości alk. 10,5 %, oznaczonej kodem CN 2208 70 90. Jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, planowana przez niego produkcja likierów odbywać się będzie tylko i wyłącznie z wykorzystaniem nabywanego spirytusu i dodatków z akcyzą zapłaconą w wysokości równej lub wyższej od kwoty przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych likierów.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą możliwości obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę stanowiącą wartość znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe likierów wyprodukowanych z wykorzystaniem spirytusu o zawartości alk. 95-96,7% nabywanego z zapłaconą akcyzą oraz, w przypadku części produktów, z wykorzystaniem również bazy śmietanowej o zawartości alk. 10,5 % i możliwości dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia tej bazy śmietanowej bez prowadzenia przez Wnioskodawcę składu podatkowego.

Mając na uwadze cytowane powyżej przepisy w pierwszej kolejności należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywca wyrobów akcyzowych planuje nabycie wyrobów akcyzowych z innego państwa członkowskiego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na terenie kraju, jest on uprawniony do nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w procedurze z zapłaconą akcyzą.

W przypadku nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia, nabywca zobowiązany jest do wcześniejszego uzyskania statusu uprawniającego do odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, np. statusu składu podatkowego lub zarejestrowanego odbiorcy, lub do skorzystania z usług innego podmiotu, który jest już uprawniony do odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z tym, że uzyskanie określonego statusu akcyzowego wiąże się z licznymi obowiązkami natury administracyjnej, ustawodawca umożliwił również dokonywanie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze z zapłaconą akcyzą. W ramach tej procedury, dostawca wyrobów z innego państwa członkowskiego zobowiązany jest do zapłaty podatku akcyzowego w kraju wysyłki. Przy czym, po dokonaniu zapłaty podatku akcyzowego w państwie wysyłki oraz dokonaniu dostawy wyrobów do nabywcy na terytorium kraju, podmiot ten w państwie członkowskim jest uprawniony do ubiegania się o zwrot akcyzy zapłaconej w państwie wysyłki.

Natomiast podmiot krajowy dokonujący nabycia wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą w innym państwie członkowskim, jest zobowiązany do zapłaty akcyzy należnej w Rzeczpospolitej Polskiej w stosunku do danej dostawy towarów. Zgodnie bowiem z art. 78 ust. 1 ustawy, na terenie kraju nabywca wyrobów akcyzowych jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;
    2a. wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
    3a. złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Ponadto krajowy nabywca wyrobów akcyzowych z innych państw członkowskich UE poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy winien prowadzić ewidencję zgodnie z art. 138c ust. 1 ustawy.

Tym samym należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma możliwość nabycia z kraju członkowskiego przedmiotowej bazy śmietanowej o zawartości alk. 10,5% wykorzystywanej do produkcji napojów alkoholowych bez prowadzenia składu podatkowego, co będzie wiązać się z wypełnieniem wskazanych powyżej obowiązków.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca dokonuje dwóch odrębnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, tj. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego (bazy śmietanowej) oraz produkcji wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego w postaci likierów). Opodatkowaniu akcyzą podlegać będą zatem obie czynności, co wynika z przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy bowiem zauważyć, że dokonywana przez Wnioskodawcę produkcja wyrobów akcyzowych w postaci likierów, zarówno z wykorzystaniem wyłącznie alkoholu etylowego (spirytusu) nabywanego w procedurze z zapłaconą akcyzą i zestawianego z dodatkami niealkoholowymi, jak i produkcja z wykorzystaniem spirytusu i dodatków niealkoholowych oraz z wykorzystaniem dodatkowo alkoholu etylowego w postaci bazy śmietanowej, mieszczą się w zakresie art. 93 ust. 2 ustawy. Jak zatem wskazano, czynności te stanowią produkcję wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, która skutkuje powstaniem u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego.

Produkcja wyrobów akcyzowych co do zasady powinna odbywać się w składzie podatkowym. Jednakże w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Powyższe oznacza, że opisana w zdarzeniu przyszłym produkcja przedmiotowych wyrobów akcyzowych, która odbywać się będzie z wykorzystaniem nabywanego przez Spółkę alkoholu etylowego w postaci spirytusu o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu 95-96,7% oraz – w przypadku likierów śmietanowych – z wykorzystaniem również alkoholu w postaci bazy śmietanowej nabywanej wewnątrzwspólnotowo, w sytuacji gdy akcyza od ww. spirytusu i bazy zapłacona została w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów, to produkcja ta nie będzie musiała się odbywać w składzie podatkowym – zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że w powyższej sytuacji u Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu produkcji wyrobów akcyzowych.

Na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy, możliwe jest obniżenie kwoty podatku akcyzowego od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Oznacza to, że akcyza zapłacona od wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych może obniżyć akcyzę należną od finalnych produktów. Przepis art. 21 ust. 8 ustawy wskazuje na konieczność przyporządkowania kwoty akcyzy do odliczenia kwocie akcyzy należnej od danych wyrobów, wyprodukowanych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych. W przypadku, gdy wyroby akcyzowe są produkowane poza składem podatkowym, z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą w wysokości równej kwocie akcyzy od wyrobu gotowego lub od niej większej, odliczeniu ulega pełna kwota akcyzy.

Zatem w przypadku produkcji przedmiotowych likierów z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych (spirytusu, a w odniesieniu do likierów śmietanowych również bazy śmietanowej o zawartości alk. 10,5 %), odliczeniu podlega pełna kwota akcyzy zapłaconej od tych wyrobów, z uwagi na fakt, że – jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego – dokonywana przez niego produkcja odbywać się będzie tylko i wyłącznie z wykorzystaniem nabywanego spirytusu i dodatków z zapłaconą akcyzą w wysokości równej lub wyższej od kwoty przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych likierów.

Należy przy tym podkreślić, że produkcja przedmiotowych likierów wymagać będzie prowadzenia odpowiedniej dokumentacji, na podstawie której możliwe będzie stwierdzenie, że kwota akcyzy zapłaconej od nabytych wyrobów alkoholowych zużywanych do produkcji innych wyrobów alkoholowych jest równa lub wyższa od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów alkoholowych.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 21 ust. 7 pkt 2 lit. a ustawy, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż po powstaniu obowiązku podatkowego w przypadku produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1, 2, 4 lub 5.

Powyższa regulacja przewiduje w ramach rozliczenia podatku akcyzowego możliwość obniżenia wartości należnego podatku akcyzowego o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych. Należy jednak mieć na uwadze, że nie będzie można zrealizować tego obniżenia wówczas, gdy zabraknie jednego z elementów wskazanego w tym przepisie, jakim jest należna kwota akcyzy – czyli taka, którą podatnik będzie prawnie zobowiązany zapłacić.

Nadmienić należy, że podatek akcyzowy jest podatkiem opartym na zasadzie samoobliczania, gdzie obowiązek obliczenia i zadeklarowania podatku do zapłaty spoczywa wprost na podatniku. To zatem podatnik, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, decyduje samodzielnie jaką wykazać podstawę opodatkowania w deklaracji i tym samym będzie ponosił odpowiedzialność za ewentualne nieprawidłowości z tego tytułu.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że Wnioskodawca jest uprawniony do uwzględnienia wartości znaków akcyzy w deklaracji dla podatku akcyzowego należnego z tytułu wyprodukowania wyrobów akcyzowych (podlegających obowiązkowi oznaczania ich znakami akcyzy) za okres rozliczeniowy, w którym nałożyła te znaki na wyroby akcyzowe lub za okresy następne w przypadku powstania u Wnioskodawcy zobowiązania podatkowego z tego tytułu, nie wcześniej jednak niż po powstaniu obowiązku podatkowego. Przy czym, nadwyżka podatku akcyzowego może być rozliczona jedynie wraz z powstaniem zobowiązania podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanych przez Wnioskodawcę pytań i przedstawionego stanowiska, w odniesieniu do zadanych pytań. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj