Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.138.2019.3.MB
z 21 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2019 r. (data wpływu 14 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój kompetencji cyfrowych mieszkańców Gminy X” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój kompetencji cyfrowych mieszkańców Gminy X”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy poprzez wskazanie prawidłowej nazwy realizowanego projektu oraz o podpis Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 7 maja 2019 r.)

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. „Rozwój kompetencji cyfrowych mieszkańców Gminy X” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej nr III: Cyfrowe Kompetencje społeczeństwa w ramach działania 3.1: „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”. Umowa dotyczy realizacji projektu grantowego pn. „Rozwój kompetencji cyfrowych mieszkańców Gminy X”.

Gmina X (dalej: Gmina lub „Wnioskodawca”) jest odpowiedzialna za realizację ww. unijnego projektu grantowego polegającego na prowadzeniu działań szkoleniowych na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych osób fizycznych zamieszkujących Gminę X.

W związku z realizacją ww. operacji (dalej: „Projekt”) Gmina ponosi szereg różnych wydatków między innymi na zakup sprzętu komputerowego, catering, materiały, wynagrodzenie instruktorów, promocję, zarządzanie projektem, itp.

Faktury/rachunki/umowy dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowanym mikroprojektem wystawiane będą na Gminę X.

Gmina X, będzie ponosiła wszelkie koszty związane z obsługą projektu oraz utrzymaniem i eksploatacją zakupionego wyposażenia, co najmniej przez okres trwałości projektu. Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt komputerowy zostanie przekazany nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym Gminy, tj. szkołom podstawowym na terenie Gminy X. Powstały w wyniku realizacji projektu majątek po jego zakończeniu będzie ogólnodostępny i będzie służył do realizacji nieodpłatnych zajęć z uczniami w ramach realizacji podstawy programowej na zajęciach informatyki i pozostałych zajęciach edukacyjnych.

Realizacja ww. projektu nie ma charakteru zarobkowego i komputery nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Gminę nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawcą jest Gmina X, projekt realizowany jest bez udziału partnerów. Do zadań Gminy należy: promocja projektu, koordynacja projektu, zatrudnienie kadry projektu, przeprowadzenie procedury wybory wykonawców i dostawców (m.in. na zakup sprzętu komputerowego, materiałów szkoleniowych, materiałów promocyjnych, catering), rekrutacja uczestników na szkolenia, organizacja szkoleń, prowadzenie spraw finansowo-księgowych, przekazanie sprzętu komputerowego do szkół na terenie Gminy.

Do realizacji projektu zaangażowany zostanie zespół projektowy: koordynator projektu i księgowa projektu (wybrani z grona pracowników Urzędu Gminy X) oraz koordynatorzy lokalni (2 osoby wybrane spośród kadry ze szkół znajdujących się na terenie Gminy X). Zespół projektowy w razie potrzeby będzie mógł być rozszerzony o niezbędne osoby oraz będzie działał we współpracy ze stałymi strukturami gminy. Gmina nie dysponuje sprzętem komputerowym, który mogłaby wykorzystać do przeprowadzenia szkoleń (m.in. posiadany sprzęt nie spełnia parametrów wskazanych w dokumentacji konkursowej w ilości niezbędnej do przeprowadzenia szkoleń), w związku z tym zostanie on zakupiony wraz z oprogramowaniem w ramach realizacji projektu.

Do udziału w szkoleniach zostaną zrekrutowani mieszkańcy i mieszkanki Gminy X w wieku 25 lat i więcej, w tym osoby z niepełnosprawnościami. Warunkiem udziału w szkoleniu będzie złożenie wypełnionego formularza zgłoszeniowego określającego warunki uczestnictwa. Rekrutacja osób na szkolenia będzie prowadzona przez zespół projektowy. Wnioskodawca zapewni uczestnikom szkoleń możliwość wyboru modułu szkoleniowego, w zależności od ich potrzeb. W ramach projektu przewidziano realizację szkoleń w siedmiu obszarach tematycznych. Obligatoryjnie zadaniem każdego szkolenia będzie wykształcenie w uczestnikach podstawowych kompetencji cyfrowych. W regulaminie rekrutacji zostały dookreślone kryteria kwalifikowania uczestników na szkolenia, ale podstawowym i obligatoryjnym wymogiem jest kryterium wieku nie mniej niż 25 lat oraz zamieszkanie na terenie Gminy X. Nabór na szkolenie będzie miał charakter otwarty.

Uczestnicy szkolenia nie będą ponosić żadnej odpłatności z tytułu uczestnictwa w projekcie.

W ramach projektu zostanie zapewniony catering dla uczestników (m.in. napoje, ciastka, naczynia jednorazowe) oraz materiały szkoleniowe (długopis, notatnik, pen drive). Wydatki na administrację i zarządzanie projektem zostaną sfinansowane z projektu.

Gmina nie dysponuje sprzętem komputerowym o parametrach wskazanych w dokumentacji konkursowej w ilości niezbędnej do przeprowadzenia szkoleń. Brak niezbędnego sprzętu uzasadnia potrzebę dokonania zakupu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem.

W ramach projektu zostanie zakupionych 24 kompletów komputerów przenośnych. Z racji krótkiego okresu realizacji projektu, w celu zintensyfikowania działań projektowych, zasadnym jest zakup 24 komputerów przenośnych (przy założeniu liczebności grup po 12 os., pozwoli to na prowadzenie 2 zajęć dla 2 grup jednocześnie), gdyż Wnioskodawca zakłada, że część zajęć może się nakładać. Tym bardziej, że zajęcia będą organizowane w salach (udostępnionych bezpłatnie przez szkoły z terenu gminy), znajdujących się w odległości kilku kilometrów od siebie.

Po okresie realizacji projektu, sprzęt zakupiony w projekcie zostanie przekazany nieodpłatnie do szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie Gminy i będzie wykorzystywany wyłącznie do przeprowadzania zajęć dydaktycznych w tych placówkach zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będąca podatnikiem VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację wyżej opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację opisanego projektu, ze względu na fakt, iż wydatki poniesione na realizację inwestycji nie będą związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Gmina, w ramach Projektu zrealizuje zakup sprzętu komputerowego, z którego nieodpłatnie korzystać będą: najpierw uczestnicy projektu, a po zakończonym projekcie i po przekazaniu sprzętu szkołom, nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych Gminy X w ramach zajęć lekcyjnych i nieodpłatnych zajęć pozalekcyjnych. Realizacja przedmiotowego Projektu już w założeniach nie ma celu zarobkowego. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Gminę nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu – konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej. Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże komputery oraz pozostałe towary i usług (m.in. materiały szkoleniowe, materiały promocyjne, wynagrodzenia instruktorów, wynagrodzenia kadry zarządzającej) nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Jak wskazał Wnioskodawca w trakcie realizacji przedmiotowego projektu ani nabyty sprzęt komputerowy ani pozostałe towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast po zakończeniu Projektu nabyty sprzęt komputerowy będzie wykorzystywany przez palcówki oświatowe – szkoły podstawowe z terenu Gminy X do prowadzenia nieodpłatnych zajęć dydaktycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu pn. „Rozwój kompetencji cyfrowych mieszkańców Gminy X”. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy wydatki poniesione przez Gminę, w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Poniesione w ramach realizacji projektu wydatki na zakup komputerów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj