Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.225.2019.1.AR
z 27 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina P. będzie realizować projekt pn. „…” objęty dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach osi priorytetowej X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna; dla poddziałania: 10.3.1. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – ZIT.

Projekt nie jest projektem partnerskim więc interpretacja podatkowa dotyczy tylko wydatków ponoszonych przez Gminę P.

Projekt polega na remoncie i wyposażeniu budynku byłej szkoły w G. wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku. Budynek zlokalizowany jest na terenie miejscowości G. w Gminie P., na działce o numerze geodezyjnym X. W budynku tym mieściła się szkoła podstawowa. Aktualnie nie jest użytkowany, przez co podlega stałej degradacji. Zgodnie z ekspertyzą techniczną, opracowaną w grudniu 2015 roku, ogólny stan techniczny budynku kwalifikuje się jako zły.

Zakres inwestycji obejmuje:

  1. Opracowanie studium wykonalności.
  2. Opracowanie dokumentacji technicznej.
  3. Roboty budowlane:
    • remont pomieszczeń – przebudowa i rozbudowa – prace wyburzeniowe,
    • remont pomieszczeń – przebudowa i rozbudowa – prace remontowe – przebudowa,
    • odtworzenie elementów zewnętrznych – schody zewnętrzne główne roboty wykończeniowe,
    • odtworzenie elementów zewnętrznych – pochylnia stan surowy,
    • odtworzenie elementów zewnętrznych – pochylnia stan wykończeniowy,
    • odtworzenie elementów zewnętrznych – pozostałe wejścia, zejścia do budynku,
    • odtworzenie elementów zewnętrznych – prace wykończeniowe pozostałe wejścia do budynku,
    • wymiana, remont instalacji elektrycznej, okablowania i włączników, gniazd,
    • wyposażenie sanitariatów, biały montaż, odbiorniki i przybory,
    • instalacja kanalizacji,
    • rozebranie istniejącego ogrodzenia,
    • wykonanie pomiarów,
    • roboty ziemne,
    • budowa nawierzchni dojść, chodników, opasek,
    • wykonanie trawników,
    • zamontowanie obiektów małej architektury.
    • wykonanie przyłącza wody,
    • wykonanie przyłącza kanalizacji.
  4. Nadzór inwestorski nad realizacją prac budowlanych.
  5. Wyposażenie:
    • pomieszczenia administracyjne (meble, sprzęt RTV, wyposażenie gospodarcze),
    • bawialnia i klub seniora ( meble, sprzęt RTV, zabawki dla dzieci wraz z konstrukcją zabawową),
    • aneks kuchenny,
    • wyposażenie sal szkoleniowych.
  6. Promocja – zakup i montaż tablicy informacyjno-pamiątkowej w ramach obiektu.

Dodatkowo (bezkosztowo) Wnioskodawca prowadzić będzie promocję zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, w tym odpowiednio oznakuje dokumentację projektową i umieści informację o projekcie na stronie ww. gminy.

Celem projektu jest nadanie nowych funkcji zdegradowanemu budynkowi oraz rozwój społeczno-gospodarczy obszaru rewitalizacji. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie utworzenie w budynku byłej szkoły w G. i wyposażenie przestrzeni do prowadzenia działań aktywizujących lokalną społeczność, w tym klubu seniora, bawialni dla dzieci, pomieszczeń, w których będą mogły odbywać się szkolenia, kursy zawodowe, koła zainteresowań itp. Działania realizowane w wyremontowanym budynku będą stanowiły odpowiedź na zdiagnozowane na obszarze rewitalizacji potrzeby społeczno-gospodarcze, w tym wysoki poziom bezrobocia, niską aktywność społeczną i obywatelską, wykluczenie społeczne osób starszych, brak atrakcyjnej oferty spędzania wolnego czasu, braku odpowiedniego miejsca, obiektu przygotowanego na rzecz integracji mieszkańców. Cel projektu jest bezpośrednio powiązany z celami programu rewitalizacji. Wpisuje się w następujące cele:

  • Cel I – zapewnienie spójności społecznej obszaru rewitalizacji (poprzez rozwój kompetencji społecznych mieszkańców, aktywizację osób narażonych na wykluczenie społeczne, wsparcie środowiska seniorów oraz aktywną integrację społeczną),
  • Cel II – zapewnienie wysokiej jakości ładu przestrzennego i środowiskowego (poprzez odnowę i rewitalizację fizyczną przestrzeni publicznych, a także adaptację i remont istniejących obiektów oraz nadanie im nowych funkcji).

Właścicielem zmodernizowanej infrastruktury i podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie celów i trwałości niniejszego projektu będzie Gmina P.

Bezpośrednie zarządzanie efektami projektu (wyremontowanym/zmodernizowanym budynkiem) zostanie powierzone:

  1. Ośrodkowi Pomocy Społecznej w P., z siedzibą w P., ul. S.,
  2. Gminnemu Ośrodkowi Kultury Gminy P., z siedzibą w G., ul. Z.

Ad. 1. Nastąpi poprzez oddanie przez Wnioskodawcę części ww. budynku w użytkowanie Ośrodkowi Pomocy Społecznej w P. w formie ustanowienia trwałego zarządu dotyczącego części budynku z przeznaczeniem na cele mieszkania chronionego i działalność związaną z opieką społeczną. Trwały zarząd wyodrębnionych pomieszczeń powierzony będzie OPS w P. Wnioskodawca po zakończeniu realizacji projektu będzie zarządzać przedmiotową infrastrukturą za pomocą swojej budżetowej jednostki organizacyjnej – Ośrodka Pomocy Społecznej. OPS został utworzony na mocy Uchwał:

  • Uchwały Gminnej Rady Narodowej z dnia 27 lutego 1990 r., w sprawie utworzenia jednostki budżetowej.
  • Uchwały Rady Gminy z dnia 30 grudnia 1991 r., w sprawie powołania Ośrodka Pomocy Społecznej.

Ośrodek działa na podstawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy z dnia 24 listopada 2011 r.

Ośrodek Pomocy Społecznej jest budżetową jednostką organizacyjną Gminy, utworzoną w celu realizacji zadań własnych i zleconych gminie z zakresu pomocy społecznej. Działalność jednostki jest finansowana w zakresie zadań własnych ze środków budżetu Gminy. W związku z tym Gmina zagwarantuje środki finansowe na utrzymanie ww. infrastruktury w okresie eksploatacji. Zadaniem OPS będzie odpowiednie gospodarowanie przedmiotową infrastrukturą w imieniu Gminy celem osiągnięcia i utrzymania celów oraz wskaźników projektu.

Zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie części budynku w trwały zarząd z przeznaczeniem na cele mieszkania chronionego i działalność związaną z opieką społeczną. Trwały zarząd wyodrębnionych pomieszczeń powierzone będzie OPS w P. własnej jednostce budżetowej – Ośrodkowi Pomocy Społecznej) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacji obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi płatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.). W tej kwestii istotne jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w interpretacji indywidualnej wydanej dla Gminy P. w dniu 7 maja 2018 r. znak: 0112-KDIL1-3.4012,170.2018.1.AW: „Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nabywane przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie mieszkania chronionego w trwały zarząd własnej jednostce budżetowej – Ośrodkowi Pomocy Społecznej) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacja obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi odpłatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług). Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.”

Ad. 2. Oddanie przez Wnioskodawcę pozostałej części budynku (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) w administrowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w P. nastąpi nieodpłatnie. Administrowanie to będzie się odbywać wyłącznie nieodpłatnie i dotyczyć będzie ww. wyodrębnionych pomieszczeń (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) oddanych w administrowanie GOK w P. Poszczególne funkcje budynku o charakterze usług społecznych zostaną utrzymane minimum przez okres trwałości projektu (nie przewiduje się zmian własności budynku, sposobu zarządzania i przeznaczenia budynku w dużo dłuższej perspektywie czasu). GOK będzie wykorzystywał ww. pomieszczenia również nieodpłatnie. Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT (działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Nabywcą towarów i usług dotyczących ww. przedsięwzięcia inwestycyjnego jest Gmina P. Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W tym również sprawy dotyczące pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Wskazana powyżej metodyka zarządzania obiektem w okresie trwałości zostanie utrzymana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta, tj. przez cały okres trwałości. Gmina P. nie dokona sprzedaży produktów projektu przez cały ten okres. Nie planuje również dokonywać zmiany podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie, w tym np. poprzez przekazanie związanych z tym działań podmiotowi zewnętrznemu. OPS w P. oraz GOK w P. odpowiedzialne będą za prawidłowe użytkowanie budynku (zgodnie z jego przeznaczeniem) i utrzymanie w dobrym stanie, zaś Wnioskodawca zapewniać będzie środki finansowe na utrzymanie obiektu. Jednocześnie wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy odpowiedzialni będą za monitoring trwałości projektu, w tym zachowanie wskaźników inwestycji, jak również za kontrolę zachowania odpowiedniego przeznaczenia i stanu technicznego obiektu.

Możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (odzyskania podatku VAT) w projekcie:

  • w części przeznaczonej pod mieszkania chronione Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnieniu przedmiotowemu od VAT podlegają usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane m. in. przez ośrodki pomocy społecznej).
  • W tej kwestii istotne jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w Interpretacji indywidualnej wydanej dla Gminy P. w dniu 7 maja 2018 r. znak: 0112-KDIL1-3.4012.170.2018.1. AW.
  • pozostała część budynku: od tej części inwestycji Wnioskodawca też nie ma prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (odzyskania podatku VAT), gdyż nie będzie powadzić żadnej sprzedaży opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina P. w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „….” nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektu wydatki?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. I ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.), zgodnie, z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa unijnego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W tym również: sprawy dotyczące pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Jak przedstawiono w opisanym zdarzeniu przyszłym zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie części budynku w trwały zarząd z przeznaczeniem na cele mieszkania chronionego i działalność związaną z opieką społeczną. Trwały zarząd wyodrębnionych pomieszczeń powierzony będzie OPS w P. własnej jednostce budżetowej – Ośrodkowi Pomocy Społecznej) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacji obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi płatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.). W tej kwestii istotne jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w interpretacji indywidualnej wydanej dla Gminy P. w dniu 7 maja 2018 r. znak: 0112-KDIL1-3.4012.170.2018.1.AW: „Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nabywane przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie mieszkania chronionego w trwały zarząd własnej jednostce budżetowej – Ośrodkowi Pomocy Społecznej) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacja obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi odpłatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług). Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.”

Z kolei oddanie przez Wnioskodawcę pozostałej części budynku (pomieszczenia administracyjne. Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) w administrowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w P. nastąpi nieodpłatnie. Administrowanie to będzie się odbywać wyłącznie nieodpłatnie i dotyczyć będzie ww. wyodrębnionych pomieszczeń (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) oddanych w administrowanie GOK w P. Poszczególne funkcje budynku o charakterze usług społecznych zostaną utrzymane minimum przez okres trwałości projektu (nie przewiduje się zmian własności budynku, sposobu zarządzania i przeznaczenia budynku w dużo dłuższej perspektywie czasu). GOK będzie wykorzystywał ww. pomieszczenia również nieodpłatnie. Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT (działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony.

Zatem Gmina P. w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „….” nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektu wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe przepisy wskazują, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r., poz. 506), Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1, 6, 8, 9 i 15).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. „….”. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie utworzenie w budynku byłej szkoły i wyposażenie przestrzeni do prowadzenia działań aktywizujących lokalną społeczność, w tym klubu seniora, bawialni dla dzieci, pomieszczeń, w których będą mogły odbywać się szkolenia, kursy zawodowe, koła zainteresowań itp. Właścicielem zmodernizowanej infrastruktury i podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie celów i trwałości niniejszego projektu będzie Gmina P.

Bezpośrednie zarządzanie efektami projektu (wyremontowanym/zmodernizowanym budynkiem zostanie powierzone: Ośrodkowi Pomocy Społecznej oraz Gminnemu Ośrodkowi Kultury.

Oddanie przez Wnioskodawcę części ww. budynku w użytkowanie Ośrodkowi Pomocy Społecznej nastąpi poprzez w formie ustanowienia trwałego zarządu dotyczącego części budynku z przeznaczeniem na cele mieszkania chronionego i działalność związaną z opieką społeczną. Zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie części budynku w trwały zarząd z przeznaczeniem na cele mieszkania chronionego i działalność związaną z opieką społeczną) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacji obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi płatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Natomiast oddanie przez Wnioskodawcę pozostałej części budynku (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) w administrowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w P. nastąpi nieodpłatnie. Administrowanie to będzie odbywać się wyłącznie nieodpłatnie i dotyczyć będzie ww. wyodrębnionych pomieszczeń. Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT (działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach ww. projektu.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy Gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieszczą się zatem, wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, m.in. sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, gospodarki nieruchomościami, edukacji publicznej, kultury, ochrony zabytków, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Powyższe oznacza, że część budynku oddana w użytkowanie Ośrodkowi Pomocy Społecznej pod mieszkania chronione i działalność związaną z opieką społeczną oraz pozostała część budynku (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe), przekazana w administrowanie GOK, będą wykorzystywane do realizacji wymienionych zadań własnych Gminy.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego, w zakresie części budynku oddanego w użytkowanie Ośrodkowi Pomocy Społecznej w P. oraz pozostałej części budynku przekazanego w administrowanie GOK, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Prawo do odliczenia lub zwrotu podatku na gruncie ustawy o VAT powstaje bowiem jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując kwestię prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku czynności o charakterze publicznoprawnym, niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku, podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to na gruncie niniejszej sprawy, że Wnioskodawca nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Zatem w odniesieniu do części ww. budynku oddanego przez Wnioskodawcę w użytkowanie Ośrodkowi Pomocy Społecznej, które nastąpi w formie ustanowienia trwałego zarządu związek taki nie będzie występował, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT), a jedynie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi (oddanie części budynku w trwały zarząd z przeznaczeniem na cele mieszkania chronionego i działalność związaną z opieką społeczną) lub/i zwolnionych od tego podatku (realizacji obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej polegających na świadczeniu usług w zakresie zapewnienia pobytu w mieszkaniu chronionym, które co do zasady, gdy stanowi płatne świadczenie usług, korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.

Również w odniesieniu do pozostałej części budynku (pomieszczenia administracyjne, Klub Seniora, bawialnia, pomieszczenia szkoleniowe) oddanej w administrowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w P. nieodpłatnie związek taki nie będzie występował, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT (działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Reasumując, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a także fakt, że Gmina realizuje zadania własne nałożone odrębnymi przepisami, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektu wydatki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w……, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj