Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1307/11-2/EN
z 7 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1307/11-2/EN
Data
2011.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obrót
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał usługi fotograficzne z wykorzystaniem nośników takich jak płyty CD, DVD, napędy typu pendrive, zobowiązany będzie do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kas rejestrujących bez względu na wysokość obrotów?



Wniosek ORD-IN 404 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 1 listopada 2004 r. Przedmiotem jego działalności są usługi w zakresie: fotografowania uroczystości rodzinnych i okolicznościowych na zlecenie klienta. Zdjęcia Wnioskodawca przekazuje klientowi w postaci odbitek fotograficznych wklejonych do albumów. Oprócz tego Wnioskodawca tworzy internetową galerię z fotografiami, którą klient może udostępnić wszystkim zainteresowanym. Rosnąca konkurencja oraz oczekiwania klientów skłaniają Wnioskodawcę do uzupełnienia oferty o przekazywanie klientom fotografii w formie elektronicznej. Jako nośnik informacji Wnioskodawca zamierza wykorzystywać płyty CD, DVD oraz nośniki elektroniczne (karty pamięci, napędy typu pendraive).

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie będą polegały na dostawie płyt i nośników elektronicznych, lecz na świadczeniu usług do których niezbędne jest wykorzystanie ww. nośników w celu dostarczenia klientowi gotowej, obrobionej usługi.

Zleceniodawcy Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, w której jako wykonane czynności wyszczególnia wykonanie i obróbka fotografii oraz przygotowanie albumu ze zdjęciami.

W latach ubiegłych obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył 40 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie wykonywał usługi fotograficzne z wykorzystaniem nośników takich jak płyty CD, DVD, napędy typu pendrive, zobowiązany będzie do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kas rejestrujących bez względu na wysokość obrotów...

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane czynności nie podlegają wyłączeniu ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 4 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a ewentualny obowiązek ewidencjonowania obrotu przy ich użyciu powstanie po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym nastąpi przekroczenie obrotów w wysokości 40 000 zł na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia mając na uwadze interes publiczny (…).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

Podkreślić jednak w tym miejscu należy, iż zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

  1. do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
  2. przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia;
  3. przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
  4. przy dostawie: części do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep, kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3);
  5. przy dostawie:
    1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90);
    2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (PKWiU ex 26.70.1);
  6. przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  7. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;
  8. przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;
  9. przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

Stosownie do § 4 ust. 2 rozporządzenia, przepisy ust. 1 pkt 4-7 nie mają zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 33 załącznika do rozporządzenia, z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 8, lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności są usługi w zakresie: fotografowania uroczystości rodzinnych i okolicznościowych na zlecenie klienta. Zdjęcia Wnioskodawca przekazuje klientowi w postaci odbitek fotograficznych wklejonych do albumów. Oprócz tego Wnioskodawca tworzy internetową galerię z fotografiami, którą klient może udostępnić wszystkim zainteresowanym. Rosnąca konkurencja oraz oczekiwania klientów skłaniają Wnioskodawcę do uzupełnienia oferty o przekazywanie klientom fotografii w formie elektronicznej. Jako nośnik informacji Wnioskodawca zamierza wykorzystywać płyty CD, DVD oraz nośniki elektroniczne (karty pamięci, napędy typu pendraive). Wnioskodawca wskazał, iż wykonywane przez niego czynności nie będą polegały na dostawie płyt i nośników elektronicznych, lecz na świadczeniu usług do których niezbędne jest wykorzystanie ww. nośników w celu dostarczenia klientowi gotowej, obrobionej usługi. Zleceniodawcy Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, w której jako wykonane czynności wyszczególnia wykonanie i obróbka fotografii oraz przygotowanie albumu ze zdjęciami.

Ponadto Wnioskodawca podkreślił, iż w latach ubiegłych obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył 40 000 zł.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis § 4 ust. 1 pkt 7 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., z uwagi na fakt, iż dotyczy on dostawy towaru, tj. nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży; natomiast przedmiotem wniosku (tj. działalności gospodarczej Wnioskodawcy) są usługi fotograficzne.

Zatem z uwagi na fakt, iż osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót z tytułu sprzedaży usług fotograficznych na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) nie przekroczył w latach poprzednich kwoty 40.000 zł, to ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Wnioskodawca będzie mógł korzystać do dnia 31 grudnia 2012 r., na mocy § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Jednakże w sytuacji gdy obrót Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży przedmiotowych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczy kwotę 40.000 zł, to Zainteresowany będzie zobowiązany do zakupu kasy rejestrującej i rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w terminie, o którym mowa w § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj