Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4010.114.2019.1.HK
z 4 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 marca 2019 r. (data wpływu – 5 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nadwyżki powstałej z tytułu poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nadwyżki powstałej z tytułu poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi w ramach działalności gospodarczej działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju (PKD 2007: 85.59.B.). Planuje dokonanie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Wnioskodawca jako beneficjent zamierza realizować m.in. projekty unijne współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej w tym z: Europejskiego Funduszu Społecznego – Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (POWER), zgodnie z umową o dofinansowanie projektu oraz na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest budżet danego projektu (zwany dalej: „Projektem”).

Umowa o dofinansowanie Projektu realizowanego przez Wnioskodawcę określa całkowitą wartość Projektu, która jest sumą uzyskanego dofinansowania realizacji Projektu ze środków europejskich, ze środków dotacji celowej z budżetu państwa oraz wkładu własnego Wnioskodawcy.

Budżet Projektu ma charakter zadaniowy, co oznacza, że koszty kwalifikowane projektu podzielone są na zadania merytoryczne w ramach kosztów bezpośrednich oraz koszty pośrednie. Budżet Projektu podzielony jest na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie stanowiące określony % kosztów bezpośrednich przy czym:

  1. koszty bezpośrednie to koszty kwalifikowalne poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami,
  2. koszty pośrednie to koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma otrzymywać dofinansowanie na realizację Projektu w wysokości określonej procentowo (zwykle w wymiarze 90-95%) we właściwych regulacjach prawnych, w szczególności w:

  1. Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla danego województwa i konkretnego działania (dotyczy RPO),
  2. Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020 dla konkretnego działania (dotyczy POWER).

Dofinansowanie w ramach konkretnego działania określone jest na różnym poziomie procentowym stanowiąc kwotę nie mniejszą niż 70% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu (wliczając płatność ze środków europejskich i dotację celową z budżetu państwa).

Wnioskodawca zobowiązuje się natomiast do wniesienia wkładu własnego ze środków własnych w wysokości stanowiącej nie więcej niż 30% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Najczęściej jest to kwota mieszcząca się w przedziale 5%-10% wydatków kwalifikowanych.

Sposób ryczałtowego rozliczania kosztów pośrednich i kosztów bezpośrednich.

Koszty bezpośrednie to koszty niezbędne do realizacji projektu, związane bezpośrednio z zadaniami realizowanymi w ramach Projektu. Są to wszystkie wydatki ściśle związane z realizacją Projektu.

Koszty pośrednie to koszty niezbędne do realizacji projektu, ale niedotyczące bezpośrednio zadań realizowanych w ramach Projektu. Koszty pośrednie stanowią w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą Projektu i są to m.in. koszty wynagrodzeń personelu zarządzającego projektem, koszty zarządu, koszty obsługi księgowej, koszty utrzymania powierzchni biurowych, obsługi rachunku bankowego, usług pocztowych, telefonicznych, materiałów biurowych itp.

Koszty pośrednie mogą być rozliczane poprzez rozliczenie wg stawek ryczałtowych. Metoda ta nie wymaga gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, a w przypadku projektu rozliczanego w całości metodą uproszczoną, tj. projektu o wartości dofinansowania do 100 tys. EUR (zarówno koszty bezpośrednie i pośrednie rozliczane są ryczałtem) jedynie przedstawienia dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie rezultatów, wykonanie produktów lub zrealizowanie działań zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie projektu lub dokumentacji potwierdzającej rozliczenie kosztów będących podstawą do rozliczenia stawek ryczałtowych.

W tym – zgodnie z zapisami podrozdziału 6.6.2 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 „wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane jako wydatki poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą”. Ww. zapis dotyczy także rozliczania kosztów personelu zarządzającego w kosztach pośrednich. Tym samym, co do zasady nie podlegają weryfikacji dokumenty dotyczące zatrudniania i finansowania personelu zarządzającego w projekcie.

Zastosowanie formy ryczałtowej rozliczenia kosztów pośrednich (lub także bezpośrednich w przypadku projektu o wartości dofinansowania do 100 tys. EUR) powoduje, że w zasadzie nigdy koszty rozliczane w ten sposób nie będą się pokrywały się dokładnie z faktycznie poniesionymi kosztami – może w takim przypadku nastąpić zarówno nadwyżka jak i niedobór kosztów faktycznie poniesionych nad kosztami wyliczonymi na podstawie metody ryczałtowej.

Powstały przychód (nadwyżka) wynika z poniesienia mniejszych wydatków projektowych niż wynika to z prawidłowo wyliczonych kosztów przedstawionych do rozliczenia w ramach Projektu.

Co istotne Wnioskodawca dokonując rozliczenia kwot ryczałtowych stosuje się do reguł wyznaczonych przez właściwy organ, przestrzegając wszelkich prawem wymaganych procedur.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy, zakładając, że Wnioskodawca poprawnie dokonał wyboru ryczałtowego formy rozliczania kosztów pośrednich (zgodnie z wymogami prawnymi ubiegania się o dofinansowanie) – przychód (nadwyżka) powstały w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
    1. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy: dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach oraz
    2. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy: płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców?
  2. Czy, zakładając, że Wnioskodawca poprawnie dokonał wyboru formy ryczałtowego rozliczania kosztów bezpośrednich (zgodnie z wymogami prawnymi ubiegania się o dofinansowanie) – przychód (nadwyżka) powstały w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
    1. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy: dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach oraz
    2. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy: płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców?



Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są:

  1. dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 updop);
  2. płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 updop).

Art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.) wskazuje, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

We wskazanym we wniosku opisie koszty pośrednie i bezpośrednie rozliczane są ryczałtem. Wnioskodawca nie ma przy tym obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków. Powyższe oznacza, że nie ma zatem znaczenia wysokość faktycznie poniesionych wydatków. W związku z czym, w sytuacji opisanej we wniosku nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków w ramach kosztów pośrednich lub bezpośrednich niż kwota otrzymanego dofinansowania będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Końcowo Wnioskodawca wskazał, że powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje o następujących sygnaturach: ILPB1/4511-1-576/16-4/AMN, ILPB3/423-533/13-2/PR, IBPB-1-2/4510-588/16-1/AnK, 2461-IBPB-1-2.4510.1084.2016.1.IW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm.; dalej: „updop”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, na podstawie art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako beneficjent zamierza realizować m.in. projekty unijne współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej w tym z: Europejskiego Funduszu Społecznego – Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (POWER), zgodnie z umową o dofinansowanie projektu oraz na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest budżet danego projektu.

Umowa o dofinansowanie Projektu realizowanego przez Wnioskodawcę określa całkowitą wartość Projektu, która jest sumą uzyskanego dofinansowania realizacji Projektu ze środków europejskich, ze środków dotacji celowej z budżetu państwa oraz wkładu własnego Wnioskodawcy.

Budżet Projektu podzielony jest na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie stanowiące określony % kosztów bezpośrednich przy czym:

  • koszty bezpośrednie to koszty kwalifikowalne poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami,
  • koszty pośrednie to koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem Wnioskodawcy.

Koszty pośrednie mogą być rozliczane poprzez rozliczenie wg stawek ryczałtowych. Metoda ta nie wymaga gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, a w przypadku projektu rozliczanego w całości metodą uproszczoną, tj. projektu o wartości dofinansowania do 100 tys. EUR (zarówno koszty bezpośrednie i pośrednie rozliczane są ryczałtem) jedynie przedstawienia dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie rezultatów, wykonanie produktów lub zrealizowanie działań zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie projektu lub dokumentacji potwierdzającej rozliczenie kosztów będących podstawą do rozliczenia stawek ryczałtowych.

W tym – zgodnie z zapisami podrozdziału 6.6.2 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 „wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane jako wydatki poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą”.

Analizując okoliczności zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego i odnoszące się do nich obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że co do zasady – otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne – wobec treści art. 12 ust. 1 updop – stanowić powinny jego przychód do opodatkowania.

Należy jednak wyjaśnić, że updop przewiduje szereg zwolnień podatkowych dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków. I tak np. wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 updop);
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 updop).

W pierwszej kolejności rozważając charakter środków finansowych, które otrzyma Wnioskodawca na realizację projektów dofinansowanych w ramach omawianych programów należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1307, ze zm.), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 869, dalej: „ufinpub”) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 ufinpub, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c, czyli m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Należy zaznaczyć, że ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16 ufinpub, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ufinpub, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Na mocy art. 117 ust. 1 ufinpub przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W art. 117 ust. 2 ufinpub skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ufinpub, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej. Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ufinpub.

W myśl art. 124 ust. 1 ufinpub, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na następujące grupy wydatków:

  • dotacje i subwencje (pkt 1);
  • wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6);

Nadmienić należy, że stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są m.in. środki przeznaczone na:

  1. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  2. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  3. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych). Z kolei, dotacjami celowymi są środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie z art. 186 ufinpub, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ufinpub, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 ufinpub, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ufinpub).

Natomiast zgodnie z art. 192 ust. 1 ww. ustawy, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej – na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz pochodzenie środków należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzyma Wnioskodawca w postaci dofinansowania ze środków europejskich i ze środków dotacji celowej z budżetu państwa będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania odpowiednio na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 updop.

Tym samym także niewydatkowane środki powstałe z tytułu niewykorzystania całości kwoty dotacji przeznaczonej na rozliczane ryczałtowo koszty pośrednie i bezpośrednie, które pozostaną w Spółce jako środki własne, stanowią dla Spółki przychód zwolniony z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 updop – w zakresie, w jakim środki pochodzą z budżetu państwa oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 updop – w zakresie, w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej.

Podsumowując, na podstawie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i w oparciu o przywołane przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że przychód (nadwyżka) powstały w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie niż kwota otrzymanego dofinansowania, będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj