Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.255.2019.2.WH
z 11 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.) uzupełnionym w dniu 28 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 22 maja 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.


Wniosek uzupełniony został w dniu 28 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 22 maja 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu pojazdów mechanicznych. Spółka planuje wynająć na okres powyżej 30 dni (długoterminowo) pojazd mechaniczny dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą mającego siedzibę na terytorium Republiki Włoskiej.

W uzupełnieniu wniosku na wezwanie Organu Wnioskodawca wskazał, że podmioty prowadzące działalność gospodarczą (posiadające siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Republiki Włoskiej) nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla którego Wnioskodawca będzie świadczył przedmiotowe usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie oznaczone we wniosku nr 1:


Czy usługa wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) przez Spółkę na okres powyżej 30 dni (najem długoterminowy) dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, mającego siedzibę na terenie Republiki Włoskiej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT na podstawie art. 5 w zw. z art. 2 pkt 1 w zw. z art. 28b Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W świetle art. 28b Ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n Ustawy. Określenie „siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy” z przepisu art. 28b ust. 1 Ustawy należy interpretować nie tylko, jako fizyczne miejsce, pod którym zarejestrowany został podmiot (adres pocztowy), lecz musi ona utożsamiać miejsce, z którego wykonuje się zarządzanie tym podmiotem (I SA/Kr 1304/17, Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie). Stałe miejsce prowadzenia działalności powinno charakteryzować się m.in. odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego. W stałym miejscu prowadzenia działalności podmiot powinien mieć więc personel oraz środki techniczne. To zaplecze personalne i techniczne powinno być odpowiednie do tego, aby umożliwić albo odbiór i wykorzystanie nabywanych usług, albo świadczenie usług. Nie jest przy tym niezbędne, aby środki te były własnością tego podmiotu (III SA/Wa 3107/16, Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie). W omawianym przypadku zatem spełniona jest przesłanka w zakresie siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, gdyż usługobiorcą jest podatnik mający siedzibę poza terytorium kraju (tj. na terenie Republiki Włoch). Jeśli zatem podatnik (usługodawca) świadczy usługi na rzecz innego podatnika (usługobiorcy), co do zasady miejscem świadczenia usługi jest miejsce w którym ten podatnik-usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej. W rezultacie jeśli usługobiorca nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to miejsce świadczenia usługi jest poza terytorium kraju - a zatem a contrario do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju (I SA/Sz 767/16 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie LEX nr 2182912-wyrok z dnia 10 listopada 2016 r.). Wobec powyższego, zdaniem podatnika usługa wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) przez Spółkę na okres powyżej 30 dni (najem długoterminowy) dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, mającego siedzibę na terenie Republiki Włoskiej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT na podstawie art. 5 w zw. z art. 2 pkt 1 w zw. z art. 28b Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału, w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany przepis wprowadza zatem drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Jak wynika z art. 28a ustawy, podatnikiem dla potrzeb stosowania przepisów o miejscu świadczenia usług jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą odpowiadającą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, bez względu na cele i rezultaty takiej działalności. Z powyższego wynika zatem, że podatnikiem jest zarówno podatnik polski, jak i podatnik z innego państwa członkowskiego oraz podatnik z kraju trzeciego. Za podatników są uznawane bowiem również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje wynająć na okres powyżej 30 dni (długoterminowo) pojazd mechaniczny dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą mającego siedzibę na terytorium Republiki Włoskiej, który nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla którego Wnioskodawca będzie świadczył przedmiotowe usługi.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia miejsca opodatkowania usług długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro usługobiorcy są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą spełniają przesłanki wynikające z art. 28a ustawy, tj. są podatnikami w rozumieniu tego przepisu. Jednocześnie względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) nie znajdują zastosowania zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Zatem miejsce świadczenia a tym samym opodatkowania w analizowanym przypadku należy ustalać w oparciu o zasady ogólne wynikające z art. 28b ustawy.

Zatem mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania usług długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Republiki Włoskiej i nieposiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce, w którym podmiot posiada siedzibę działalności gospodarczej, (tj. w przedmiotowym przypadku terytorium Republiki Włoskiej). W konsekwencji usługa długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) świadczona na rzecz podmiotu nieposiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium Polski.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (samochodu osobowego) na rzecz podmiotu nieposiadającego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce będą podlegać opodatkowaniu na zasadach obowiązujących w miejscu (państwie), gdzie usługobiorca posiada siedzibę, tj. zgodnie z przepisami kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usług. Zatem to przepisy państwa (kraju), w którym usługobiorca posiada siedzibę wskażą, w jaki sposób należy opodatkować realizowane przez Wnioskodawcę usługi.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Końcowo tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy pytania oznaczonego we wniosku numerem 1, natomiast w zakresie pytania oznaczonego numerem 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj