Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.132.2019.1.MM
z 17 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu do tutejszego organu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny i opiekunce domowej oraz w związku ze zwrotem tej opiekunce kosztów dojazdu, będących średnią ceną biletów komunikacji publicznej za przejazdy z miejsca pracy do miejsca wykonywania przez nią czynności zawodowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny i opiekunce domowej oraz w związku ze zwrotem tej opiekunce kosztów dojazdu, będących średnią ceną biletów komunikacji publicznej za przejazdy z miejsca pracy do miejsca wykonywania przez nią czynności zawodowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Miejscem pracy opiekunki domowej i asystentów rodziny jest G. i teren gminy X. Opiekunki i asystenci świadczą pracę w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta/klienta, lub w siedzibie Wnioskodawcy, którym jest G.

G. nie dysponuje środkiem transportu. Jako formę zwrotu kosztów przejazdów opiekunek, asystentów do środowisk, Wnioskodawca przyjął ryczałt/kilometrówkę w służbowych jazdach lokalnych odbywanych prywatnym samochodem do celów służbowych.

Rozliczenia dojazdów w formie ryczałtu/kilometrówki w służbowych jazdach lokalnych odbywanych prywatnym samochodem otrzymują także pracownicy socjalni, którzy zgodnie z art. 121 ust. 3c ustawy z 12 marca 2004 o pomocy społecznej oraz art. 21 ust.1 pkt 23b ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają ze zwolnienia z podatku.

W związku z tym że opiekunka domowa i asystent rodziny nie są pracownikami socjalnymi Wnioskodawca nalicza i odprowadza od ww. świadczeń zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Opiekunki domowe działają zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Z ww. przepisu wynika, że osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. (...). Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Opiekunki domowe wykonują swoje czynności: higieniczne, pielęgnacyjne, gospodarcze w miejscu zamieszkania lub pobytu klienta G. Zarówno zakres jak i ilość świadczonych usług opiekuńczych określona jest w decyzji administracyjnej. Obszarem który obejmuje swoim zasięgiem Ośrodek jest zarówno gmina jak i okoliczne wsie gminne.

Natomiast zadaniem asystenta Rodziny jest prowadzenie pracy z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę (art. 14 ww. ustawy). Jest to praca w środowisku, poza siedzibą G., dlatego też do tego celu niezbędny jest samochód. Brak jest podstawy prawnej, z której wynika, iż asystentowi rodziny przysługuje zwrot kosztów poniesionych z tytułu używania dla potrzeb zakładu pojazdów stanowiących ich własność. Przepis taki dotyczy pracownika socjalnego - art. 121 ust. 3c ustawy z dnia 12 marca 2012 r. o pomocy społecznej, który wykonuje podobne zadania do asystenta rodziny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych mogą korzystać świadczenia wypłacane opiekunkom domowym?
  2. Czy ze zwolnienia mogą korzystać asystenci rodziny?
  3. Czy w przypadku zawarcia umowy z opiekunką domową, w której treści Wnioskodawca zapewni jej zwrot kosztów dojazdu na podstawie oświadczenia o wysokości tych kosztów, będących średnią cen biletów komunikacji publicznej za przejazd z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez opiekunkę domową czynności zawodowych oraz karty pracy podpisanej przez osobę korzystającą z usług opiekuńczych takie świadczenie będzie stanowiło przychód pracownika opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, opiekunka domowa, mimo pracy w środowisku poza siedzibą G., nie jest pracownikiem socjalnym i nie korzysta z „przywileju” wynikającego z art. 121 ust. 3c ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego zwrot kosztów wypłaconych w formie miesięcznej kilometrówki/ryczałtu pieniężnego z tytułu używania prywatnego samochodu w jazdach lokalnych dla celów służbowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych

Asystent rodziny, mimo pracy w środowisku poza siedzibą G., również nie jest pracownikiem socjalnym i nie korzysta z przywileju wynikającego z art. 121 ust. 3c ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz do świadczeń mu wypłacanych nie znajduje zastosowania zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 23b ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego zwrot kosztów wypłaconych w formie miesięcznej kilometrówki/ryczałtu pieniężnego z tytułu używania prywatnego samochodu w jazdach lokalnych dla celów służbowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku zawarcia umowy z opiekunką domową, w treści której Wnioskodawca zapewni jej zwrot kosztów dojazdu na podstawie oświadczenia o wysokości tych kosztów, będących średnią cen biletów komunikacji publicznej za przejazd z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez opiekunkę domową czynności zawodowych oraz karty pracy podpisanej przez osobę korzystającą z usług opiekuńczych - świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako inne przychody ze stosunku pracy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy – w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2019 r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast z art. 11 ust. 1 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. – wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie zaś do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodu są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 powołanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 tej ustawy za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika; przepis art. 23 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że miejscem pracy opiekunki domowej i asystentów rodziny jest G. i teren gminy X. Opiekunki i asystenci świadczą pracę w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta/klienta, lub siedzibie Wnioskodawcy, którym jest G.

G. nie dysponuje środkiem transportu. Jako formę zwrotu kosztów przejazdów opiekunek, asystentów do środowisk, Wnioskodawca przyjął ryczałt/kilometrówkę w służbowych jazdach lokalnych odbywanych prywatnym samochodem do celów służbowych.

Rozliczenia dojazdów w formie ryczałtu/kilometrówki w służbowych jazdach lokalnych odbywanych prywatnym samochodem otrzymują także pracownicy socjalni, którzy zgodnie z art. 121 ust. 3c ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz art. 21 ust.1 pkt 23b ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają ze zwolnienia z podatku.

W związku z tym że opiekunka domowa i asystent rodziny nie są pracownikami socjalnymi Wnioskodawca nalicza i odprowadza od ww. świadczeń zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Opiekunki domowe działają zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Z ww. przepisu wynika, że osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. (...). Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Opiekunki domowe wykonują swoje czynności: higieniczne, pielęgnacyjne, gospodarcze w miejscu zamieszkania lub pobytu klienta G. Zarówno zakres jak i ilość świadczonych usług opiekuńczych określona jest w decyzji administracyjnej. Obszarem który obejmuje swoim zasięgiem Ośrodek jest zarówno gmina jak i okoliczne wsie gminne.

Natomiast zadaniem asystenta Rodziny jest prowadzenie pracy z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę (art. 14 ww. ustawy). Jest to praca w środowisku, poza siedzibą G., dlatego też do tego celu niezbędny jest samochód. Brak jest podstawy prawnej, z której wynika, iż asystentowi rodziny przysługuje zwrot kosztów poniesionych z tytułu używania dla potrzeb zakładu pojazdów stanowiących ich własność. Przepis taki dotyczy pracownika socjalnego - art. 121 ust. 3c ustawy z dnia 12 marca 2012 r. o pomocy społecznej, który wykonuje podobne zadania do asystenta rodziny.

Przystępując do oceny skutków podatkowych zwrotu przez Wnioskodawcę zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny oraz opiekunce domowej w pierwszej kolejności zauważyć należy, że użyty w cytowanym art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

Ponadto zauważyć należy, że z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdu stanowiącego jego własność dla potrzeb zakładu pracy jest wolny od podatku dochodowego, jeżeli samochód jest wykorzystywany w jazdach lokalnych, a obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy, albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów odrębnych ustaw.


Odrębnymi ustawami, do których odsyła powołany art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są:


  1. ustawa z dnia 5 września 2008 r. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. z 2019 r. poz. 261),
  2. ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2018 r., poz. 2129 ze zm.),
  3. ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1508 ze zm.).


Powyższe zwolnienie obejmuje zatem zwrot kosztów (wypłacenie ryczałtu) tylko niektórym pracownikom, dla których ww. ustawy przewidują możliwość przyznania prawa do zwrotu kosztów poniesionych z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika lub nakładają na pracodawcę obowiązek ich zwrotu. W pozostałych przypadkach ryczałt samochodowy (zwrot kosztów) za tzw. jazdy lokalne jest opodatkowany.

W myśl art. 121 ust. 3c ustawy o pomocy społecznej pracownikowi socjalnemu, do którego obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej w środowisku lub przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych poza siedzibą jednostki, przysługuje zwrot kosztów przejazdów z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez niego czynności zawodowych, w przypadku braku możliwości zapewnienia dojazdu środkami pozostającymi w dyspozycji zatrudniającego go pracodawcy.

Zacytowany powyżej przepis ustawy o pomocy społecznej odnosi się do zwrotu kosztów przejazdów związanych z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Przewiduje on możliwość przyznania takiego zwrotu w sytuacji, gdy pracodawca nie ma możliwości zapewnienia dojazdu środkami transportu będącymi w jego dyspozycji. Należy zatem stwierdzić, że jest to przepis ustawowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć również należy, że powyższy przepis obejmuje swoją dyspozycją wyłącznie pracowników socjalnych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej. Z wniosku wynika natomiast, że pracownicy, których zatrudnia Wnioskodawca – asystent rodziny oraz opiekunka domowa – nie są pracownikami socjalnymi w myśl powołanej ustawy o pomocy społecznej.

Ponadto w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ze zm.), określającej zasady i formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo ­ wychowawczych, w Rozdziale 2 Działu II określone zostały zadania oraz kwestie dotyczące zatrudnienia asystenta rodziny. Z treści tej ustawy nie wynika, by asystentowi rodziny z tytułu używania własnego samochodu dla celów służbowych przysługiwał od zatrudniającego go pracodawcy zwrot kosztów przejazdów do miejsc wykonywania przez niego czynności zawodowych.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że zwrot w formie ryczałtu/kilometrówki kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych przez asystenta rodziny oraz opiekunkę domową stanowi dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem prawo do takiego zwrotu nie wynika wprost z przepisów odrębnych ustaw.

Również zwrot opiekunkom domowym kosztów dojazdu będących średnią cen biletów komunikacji publicznej za przejazd z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez nie czynności zawodowych stanowi dla tych osób przychód ze stosunku pracy, do którego nie znajduje zastosowania żadne ze zwolnień przewidzianych w katalogu wyrażonym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego wartość ryczałtu/kilometrówki wypłacany opiekunkom domowym i asystentom rodziny w służbowych jazdach lokalnych odbywanych prywatnym samochodem tych osób oraz zwrot opiekunkom domowym kosztów dojazdu z miejsca pracy do miejsc wykonywania przez opiekunkę domową czynności zawodowych, będących średnią cen biletów komunikacji publicznej Wnioskodawca – jako płatnik – jest/będzie zobowiązany doliczyć do pozostałych przychodów uzyskiwanych przez te osoby oraz jest/będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od ww. przychodu oraz wykazania tego przychodu w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz opisanego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj