Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.207.2019.1.AWA
z 17 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2019 r. (data wpływu 5 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu ….”

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek). Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2019, poz. 506; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy: a) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, b) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, c) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym.

Zasadniczo realizując wymienione zadania własne Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności na rzecz lokalnej społeczności.

Gminę uznaje się za podatnika VAT w dwóch przypadkach: 1) w sytuacji, gdy Gmina wykonuje za odpłatnością czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań własnych lub zadań zleconych, 2) w sytuacji, gdy Gmina wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań własnych, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych za wynagrodzeniem – przy czym w opisanym poniżej stanie sprawy będącym przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji nie ma miejsca żaden z wymienionych przypadków.

W szczególności w roku 2019 Gmina zamierza zrealizować operację pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …” (dalej: operacja, przedsięwzięcie). Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację przedsięwzięcia w ramach dofinansowania na operację typu „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego” w ramach poddziałania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej w dniu 4 października 2018 r. (dalej: Umowa). Celem operacji jest zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez odnowienie zabytkowego wiatraka typu koźlak, będącego jednym z nielicznych zachowanych obiektów na terenie Powiatu wraz z zagospodarowaniem jego otoczenia nadającego odpowiednią oprawę miejscu i utworzenie wysokiej jakości oferty turystycznej i edukacyjnej. Za cel szczegółowy operacji w ramach poddziałania „Wsparcie badań i inwestycji związanych z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz środków w zakresie świadomości środowiskowej” uznaje się wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.

W związku z realizacją przedsięwzięcia Gmina poniesie wydatki w szczególności na: a) w części dotyczącej wiatraka na renowację zabytkowego wiatraka, w tym: a. wymianę skorodowanej mącznicy i fragmentu sztembra, b. impregnację wewnątrz, c. wymianę zewnętrznego szalunku ścian i pokrycia dachu zabytkowego wiatraka wraz z malowaniem impregnacyjnym zewnętrznym, d. odtworzenie skrzydeł i schodów z zadaszeniem, e. zagospodarowanie terenu wokół zabytkowego wiatraka wraz z elementami małej architektury, nasadzeniami, utwardzeniem nawierzchni, montażem monitoringu i oświetleniem, b) w części dotyczącej wykonania stanicy rowerowej, w tym: a. roboty związane z budową wiaty o pow. 34,40 m2, b. zagospodarowanie terenu wokół wiaty wraz z elementami małej architektury, nasadzeniami, utwardzeniem nawierzchni i oświetleniem.

Zgodnie z zapisami Umowy środki finansowe przyznane Gminie będą obejmowały wyłącznie część wydatków na realizację operacji, tj. część dotyczącą zabytkowego wiatraka (63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji), a tym samym nie obejmują w ogóle wydatków w części dotyczącej wykonania stanicy rowerowej. Innymi słowy, za koszty kwalifikowane Gmina wskazała wydatki związane z renowacją zabytkowego wiatraka, tj. bez wydatków związanych ze stanicą rowerową.

W konsekwencji powyższego, przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są jedynie wydatki związane z renowacją zabytkowego wiatraka (dalej: wydatki kwalifikowane operacji), w odniesieniu do których Gmina w złożonym oświadczeniu o kwalifikowalności VAT zadeklarowała uznanie podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego – co oznacza, że Gmina uznaje podatek VAT od ponoszonych wydatków kwalifikowanych operacji (w części dotyczącej zabytkowego wiatraka) za niemożliwy do odliczenia. W tym zakresie dofinansowanie będzie obejmować kwotę netto, jak i podatek VAT naliczony przypisany do wydatków uznanych za kwalifikowane. Gmina jest w stanie precyzyjnie podzielić i przypisać dokładnie jaka część wydatków w ramach przedsięwzięcia będzie stanowiła wydatki kwalifikowane, będące przedmiotem niniejszego wniosku o dofinansowanie, a jaka część – wydatki pozostałe nieobjęte dofinansowaniem i niniejszym wnioskiem. W związku z renowacją zabytkowego wiatraka Gmina otrzyma zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina będzie zawierać z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Przedmiotowe wydatki będą miały charakter wydatków inwestycyjnych na roboty ogólnobudowlane i budowlane, roboty związane z nawierzchniami, prace w zakresie instalacji elektrycznych oraz obsługę geodezyjną podczas realizacji inwestycji oraz sporządzenie inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej. Zabytkowy wiatrak po renowacji będzie stanowić dla Gminy środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN.

Zabytkowy wiatrak po zrealizowaniu operacji nie będzie służył Gminie do żadnych czynności odpłatnych – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za wstęp do zabytkowego wiatraka po renowacji lub za udostępnienie jakiejkolwiek jego części lub terenu zmodernizowanego w ramach wydatków kwalifikowanych operacji poprzez przykładowo dzierżawę jego fragmentu pod stoiska z pamiątkami, gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym, zrealizowane przedsięwzięcie obejmujące renowację zabytkowego wiatraka nie będzie w żaden sposób generowało dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, z perspektyw przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2018, poz. 2174, ze zm., dalej: ustawa o VAT), wydatki kwalifikowane dotyczące operacji nie będą w żaden sposób związane z czynnościami generującymi dochody, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji, efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT, ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Zabytkowy wiatrak po renowacji będzie ogólnodostępny z zewnątrz, w tym dla osób niepełnosprawnych, poprzez przemieszczanie się zwiedzających po alejkach położonych dookoła wiatraka. Utwardzone ścieżki zapewnią swobodny dostęp również osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich oraz poznanie historii i architektury zabytkowego wiatraka.

Wydatki kwalifikowane ponoszone w związku z realizacją operacji w postaci renowacji zabytkowego wiatraka będą związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki uznane za kwalifikowane operacji pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …” będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina wskazuje, że wydatki w części dotyczącej budowy stanicy rowerowej również nie będą w przyszłości generować zobowiązania w podatku VAT należnym, bowiem Gmina nie zamierza pobierać odpłatności za pozostawienie rowerów w stanicy. Wybudowana stanica rowerowa będzie stanowiła odrębny od zabytkowego wiatraka środek trwały po zakończeniu realizacji operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków kwalifikowanych operacji pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …” dotyczących renowacji zabytkowego wiatraka w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków kwalifikowanych operacji pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu na stanicę rowerową” dotyczących renowacji zabytkowego wiatraka w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

Uzasadnienie.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazano w opisie sprawy, Gmina zamierza zrealizować operację pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …”, którego głównym celem jest wspieranie lokalnego rozwoju i zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez odnowienie zabytkowego wiatraka typu koźlak będącego jednym z nielicznych zachowanych obiektów na terenie Powiatu wraz z zagospodarowaniem jego otoczenia nadającego odpowiednią oprawę miejscu i umożliwiające utworzenie wysokiej jakości oferty turystycznej i edukacyjnej. Realizacja operacji stanowi wykonywanie przez Gminę nieodpłatnie na rzecz lokalnej społeczności zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 17 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie wykorzystywała zabytkowego wiatraka po jego renowacji do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe wydatki będą związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Gminy, niepodlegającą VAT. W szczególności w ramach zrealizowanej operacji wydatki kwalifikowane operacji będą ponoszone przez Gminę jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT, o czym zdaniem Gminy świadczy brak związku tych wydatków z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną VAT Gminy.

W konsekwencji, nie zostaną spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wydatków uznanych za kwalifikowane. Mając powyższe na uwadze, Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków kwalifikowanych operacji pn. „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …” dotyczących renowacji zabytkowego wiatraka w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 10 i 17 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zasadniczo realizując wymienione zadania własne, Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności na rzecz lokalnej społeczności. W roku 2019 Gmina zamierza zrealizować operację pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …”. Gmina uzyskała pomoc finansową na realizację przedsięwzięcia w ramach dofinansowania na operację typu „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego” w ramach poddziałania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie umowy o przyznaniu pomocy. Celem operacji jest zachowanie dziedzictwa kulturowego poprzez odnowienie zabytkowego wiatraka typu koźlak, będącego jednym z nielicznych zachowanych obiektów na terenie Powiatu wraz z zagospodarowaniem jego otoczenia nadającego odpowiednią oprawę miejscu i utworzenie wysokiej jakości oferty turystycznej i edukacyjnej. Za cel szczegółowy operacji w ramach poddziałania „Wsparcie badań i inwestycji związanych z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz środków w zakresie świadomości środowiskowej” uznaje się wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. Zgodnie z zapisami Umowy środki finansowe przyznane Gminie będą obejmowały wyłącznie część wydatków na realizację operacji, tj. część dotyczącą zabytkowego wiatraka (63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji), a tym samym nie obejmują w ogóle wydatków w części dotyczącej wykonania stanicy rowerowej. Gmina jest w stanie precyzyjnie podzielić i przypisać dokładnie jaka część wydatków w ramach przedsięwzięcia będzie stanowiła wydatki kwalifikowane, będące przedmiotem niniejszego wniosku o dofinansowanie, a jaka część – wydatki pozostałe nieobjęte dofinansowaniem i niniejszym wnioskiem. W związku z renowacją zabytkowego wiatraka Gmina otrzyma zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Zabytkowy wiatrak po zrealizowaniu operacji nie będzie służył Gminie do żadnych czynności odpłatnych – w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za wstęp do zabytkowego wiatraka po renowacji lub za udostępnienie jakiejkolwiek jego części lub terenu zmodernizowanego w ramach wydatków kwalifikowanych operacji poprzez przykładowo dzierżawę jego fragmentu pod stoiska z pamiątkami, gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym, zrealizowane przedsięwzięcie obejmujące renowację zabytkowego wiatraka nie będzie w żaden sposób generowało dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT, ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Zabytkowy wiatrak po renowacji będzie ogólnodostępny z zewnątrz, w tym dla osób niepełnosprawnych, poprzez przemieszczanie się zwiedzających po alejkach położonych dookoła wiatraka. Utwardzone ścieżki zapewnią swobodny dostęp również osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich oraz poznanie historii i architektury zabytkowego wiatraka.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z nabywanymi towarami i usługami wynika, że ich nabycie nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – zrealizowane przedsięwzięcie obejmujące renowację zabytkowego wiatraka nie będzie w żaden sposób generowało dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Wydatki uznane za kwalifikowane operacji pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …” będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: „Renowacja zabytkowego wiatraka wraz z urządzeniem terenu …” zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji inwestycji. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Dodatkowo, tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj