Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.221.2019.1.JM
z 17 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2019 r. (data wpływu 8 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Spółka to polska firma farmaceutyczno – biotechnologiczna zajmująca się opracowywaniem i wprowadzaniem na rynek rozwiązań terapeutycznych na współczesne choroby cywilizacyjne. Spółka jest producentem i dystrybutorem około 580 produktów oferowanym pacjentom w 65 krajach na świecie (w tym w Polsce).


Działalność Spółki koncentruje się m.in. w następujących obszarach:

  1. działalności badawczo – rozwojowej w zakresie opracowywania:
    1. produktów oryginalnych (terapie przeciwnowotworowe) przy współpracy z Ośrodkami Akademickimi oraz Instytutami Naukowymi oraz
    2. Produktów generycznych (inkrementalnych) na współczesne choroby cywilizacyjne m.in. w obszarach kardiologii, pulmonologii, ginekologii, okulistyki, psychiatrii, onkologii, neurologii.
  2. stały wzrost inwestycji na działalność badawczo – rozwojową oraz na zwiększenie mocy produkcyjnych na terytorium Polski;
  3. współpraca z naukowcami (Ośrodkami Akademickimi oraz Instytutami Naukowymi) oraz środowiskami medycznymi;
  4. zaangażowanie w działania mające na celu zwiększenie dostępu do nowoczesnych terapii dla pacjentów w Polsce i na świecie;
  5. wspieranie inicjatyw CSR w zakresie zwiększających świadomość pacjentów na temat współczesnych chorób cywilizacyjnych (programy informacyjno – edukacyjne).


Spółka działa na rynku polskim od ponad 30 lat. W celu uczczenia i podkreślenia działalności Spółki na terytorium Polski oraz zwiększenia świadomości wśród potencjalnych kontrahentów lub grup docelowych, Spółka postanowiła zorganizować wydarzenie/wydarzenie jubileuszowe/ promocyjne (dalej: „Wydarzenia Jubileuszowe/Promocyjne”). Wydarzenia Jubileuszowe/ Promocyjne będą składały się z dwóch części. Pierwszą część będzie stanowiła całodniowa konferencja (dalej: „Konferencja”). Drugą część będzie stanowiła gala jubileuszowa (dalej: „Gala”). Organizatorem Wydarzenia Jubileuszowego/Promocyjnego będzie Spółka, która będzie jednocześnie inicjatorem i sponsorem tych wydarzeń. Wszelkie materiały oraz dokumenty dotyczące Konferencji oraz Gali, w szczególności zaproszenia, program uroczystości oraz inne materiały marketingowe będą zawierały informację, że Konferencja oraz Gala odbywają się w ramach uczczenia działalności Spółki na terytorium Polski. Dodatkowo Spółka pokryje wszelkie wydatki związane z organizacją Wydarzenia Jubileuszowego/Promocyjnego.

Głównym tematem Konferencji będzie działalność innowacyjna w sektorze farmaceutycznym w Polsce (w tym przede wszystkim działalność innowacyjna prowadzona przez Spółkę) oraz wybrane zagadnienia merytoryczne z obszarów terapeutycznych w ramach, których Spółka sprzedaje swoje produkty, a jej program będzie obejmował wykłady i dyskusje panelowe dotyczące tematu Konferencji. Przewodnim motywem Konferencji będą innowacje w sektorze farmaceutycznym w Polsce oraz zagadnienia merytoryczne z wybranych obszarów terapeutycznych, a głównym celem będzie przede wszystkim zaprezentowanie Spółki w roli innowacyjnego i rozwijającego się podmiotu na rynku farmaceutycznym w Polsce. Podczas Konferencji odbywać się będą wykłady oraz panele dyskusyjne związane z tematyką konferencji. Wykłady, które będą odbywać się na konferencji będą miały charakter teoretyczno-naukowy (w zakresie tematyki innowacyjnej) oraz merytoryczny w pozostałym zakresie.


Drugą część wydarzenia Jubileuszowego/Promocyjnego stanowiła będzie Gala będąca spotkaniem towarzyskim. Program Gali będzie obejmował prezentację Spółki, wykład gościa specjalnego, kolację oraz występ zespołu muzycznego.


Konferencja oraz Gala zostaną zorganizowane przy wsparciu agencji eventowej, która zajmie się całą logistyką wydarzenia.


Osoby fizyczne, które wezmą udział w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym zostaną wybrane i zaproszone przez Spółkę (dalej jako: „Uczestnicy”). Uczestnikami będą osoby będące kontrahentami lub reprezentujące kontrahentów Spółki, specjaliści z sektora medycznego (lekarze i farmaceuci), dziennikarze oraz pielęgniarki. Kryterium wyboru Uczestników jacy zostaną zaproszeni przez Spółkę do uczestnictwa w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym obejmować będzie przede wszystkim zakres ich współpracy ze Spółką oraz znaczenie z perspektywy działań biznesowych podejmowanych przez Spółkę.

Wydarzenia Jubileuszowe/Promocyjne mogą odbyć się w różnych miejscach w Polsce. Część Uczestników może mieszkać na stałe w miejscowości Wydarzenia Jubileuszowego/ Promocyjnego, ale większość Uczestników będzie musiała odbyć podróż do miejscowości ze swojego miejsca zamieszkania (i z powrotem) oraz nocować w tej miejscowości w związku z uczestnictwem w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym. Uczestnikom, którzy zamieszkują poza miastem, w którym organizowane będą Wydarzenia Jubileuszowe/Promocyjne zostaną opłacone koszty noclegu i dojazdu.

W ramach Wydarzenia Jubileuszowego/Promocyjnego Uczestnicy będą mieli możliwość uczestniczenia we wszystkich wydarzeniach zaplanowanych podczas Konferencji, jak i Gali (tj. wykładów, warsztatu, kolacji itp.). Spółka nie będzie kontrolowała i prowadziła ewidencji, którzy z Uczestników biorą faktycznie udział w poszczególnych wydarzeniach/wykładach/ warsztatach czy dyskusjach.

Jak to zostało wskazane powyżej, Wydarzenia Jubileuszowe/Promocyjne zostaną zorganizowane z okazji uczczenia i podkreślenia obecności Spółki na rynki farmaceutycznym, w celu wzmocnienia pozycji Spółki oraz wzmocnienia więzi i związków Spółki z kontrahentami oraz pracownikami. Spółka ma na celu budowanie pozytywnych relacji biznesowych z zewnętrznymi współpracownikami i stworzenie możliwości dalszego rozwoju tych relacji w przyszłości. Co w rezultacie powinno doprowadzić do rozwoju działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Z założenia Wydarzenia Jubileuszowe/Promocyjne nie będą miały charakteru komercyjnego, tj. uczestnicy nie będą zobowiązani do ponoszenia jakichkolwiek opłat w związku z uczestnictwem w tym wydarzeniu, a ani Konferencja czy Gala nie będą organizowane w celu osiągnięcia bezpośrednich przychodów w postaci opłat za uczestnictwo od Uczestników. Charakter Wydarzenia Jubileuszowego/Promocyjnego oraz ich cel oznacza, że Uczestnicy nie powinni ponosić żadnych wydatków związanych z uczestnictwem w tym wydarzeniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z uczestnictwem w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym i pokryciem przez Spółkę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników powstanie przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń?
  2. W razie odpowiedzi negatywnej na pytanie Nr 1, czy Spółka jest zobowiązana do wystawienia Uczestnikom informacji podatkowych PIT-11, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT w związku z ich uczestnictwem w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 1


W związku z uczestnictwem w Wydarzeniach Jubileuszowych/Promocyjnych i pokryciem przez Spółkę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń.


Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 2


Ponieważ zdaniem Spółki w związku z uczestnictwem w Wydarzeniach Jubileuszowych/ Promocyjnych i pokryciem przez Spółkę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstanie przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń to Spółka nie będzie zobowiązana do wystawienia Uczestnikom informacji podatkowych PIT-11, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Uzasadnienie do pytania Nr 1


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Treść art. 10 ust. 1 ustawy o PIT wskazuje, że źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  6. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);
  7. odpłatne zbycie:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
    8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
    8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
  8. inne źródła.


Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9,10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f ustawy o PIT, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c tej ustawy, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Z kolei, z treści art. 11 ust. 2a ustawy o PIT wynika, że wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 tej ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PIT.

Reasumując powyższe, jeżeli osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej otrzymuje nieodpłatne świadczenie od podmiotu, z którym nie jest formalnie powiązana (np. umową o pracę, umową o dzieło, umową zlecenia) albo osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymuje nieodpłatne świadczenie poza zakresem prowadzonej działalności gospodarczej, po jej stronie powstaje przychód „z innych źródeł” podlegający opodatkowaniu.

Przenosząc rozważania na przedmiotowy stan faktyczny należy wskazać, że przepisy ustawy o PIT nie definiują pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. W związku z tym, należy sięgnąć do definicji sformułowanej przez Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06. W uchwale tej wskazano, że pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym, ponieważ obejmuje wszelkie zjawiska o charakterze gospodarczym i zdarzenia prawne, których konsekwencją jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne oraz gospodarcze w działalności osób prawnych, których następstwem jest nieodpłatne, czyli niezwiązane z kosztami lub inną formą świadczenia przysporzenie majątku tej osobie, mające wyraźny finansowy wymiar.”

W uchwale z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że powyższe stanowisko ma zastosowanie także odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i 3 tej ustawy.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, dokonując oceny, czy udział w Obchodach Jubileuszowych oraz pokrycie przez Spółkę związanych z tym kosztów (w szczególności dojazdu i zakwaterowania), prowadzi do powstania dla Uczestników przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o PIT należy kierować się wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, w którym stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

  1. po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
  2. po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
  3. po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

W powyższym wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał, że „Obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych czy szkoleniowych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu (konferencji, szkoleniu) dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby nie „kursokonferencja” organizowana przez pracodawcę, pracownik wydałby pieniądze na uczestnictwo w takim przedsięwzięciu. Trudno też poważnie utrzymywać, że przychodem pracownika z umowy o pracę, czy stosunku służbowego jest możliwość okazjonalnego uczestnictwa w obiedzie czy kolacji, a wartość zjedzonych przez niego potraw i wypitych napojów wyznacza podstawę opodatkowania.”

Dodatkowo Trybunał Konstytucyjny wskazał, że „Warunkiem objęcia podatkiem dochodowym korzyści majątkowej uzyskanej przez podatnika jest jej rzeczywisty i wymierny charakter, co do zasady przychodami są jedynie świadczenia rzeczywiście uzyskane, a nie należne przyrosty wartości. Są to wymagania, muszą być zawsze spełnione w odniesieniu do przychodu w każdej postaci. Rzecz jednak w tym, że w odniesieniu do pieniędzy (wartości pieniężnych) owo skonkretyzowanie i przypisanie ich jako przychodu będącego podstawą opodatkowania jest możliwe bez elementu realnego, tj. wydania sumy podatnikowi: wystarczy, że określona kwota pojawi się na liście płac i będzie do dyspozycji pracownika, jest oczywiste, że kwota ta stanowi korzyść pracownika.

Natomiast – w odniesieniu do innych nieodpłatnych świadczeń – bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu; nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc, udział w spotkaniu (wyjeździe) integracyjnym czy szkoleniu zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom, nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż – pomijając w tym miejscu kryterium uniknięcia wydatku nie ma podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść.”

Pomimo, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę, w ocenie Spółki, przeprowadzona w nim analiza w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nieodpłatnych świadczeń, znajduje zastosowanie także do osób w tym m.in. otrzymujących świadczenia od podmiotów, z którymi osoby te powiązane są relacjami biznesowymi.

Jak zostało wskazane ww. wyroku, obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest spełnione, w przypadku, gdy pracodawca proponuje pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, choćby organizowanych poza miejscem pracy. W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie, po jego stronie nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.

W konsekwencji, brak możliwości ustalenia skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia uniemożliwia określenie jego wysokości. Przenosząc rozważania zawarte w wyroku Trybunału Konstytucyjnego do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, zdaniem Spółki, obiektywne kryterium wystąpienia przysporzenia majątkowego nie zostało spełnione, gdyż w przypadku Uczestników, którzy będą brali udział w Obchodach Jubileuszowych dobrowolnie, nie pojawiła się żadna korzyść (choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku). Nie można bowiem zakładać, że wydatek zostałby poniesiony przez poszczególnych Uczestników, gdyby Spółka nie zorganizowała Obchodów Jubileuszowych.

W tym miejscu należy podkreślić, że jak wskazywano w stanie faktycznym, Wydarzenie Jubileuszowe/Promocyjne będzie organizowane aby uczcić działalność Spółki w Polsce. Ani Wydarzenie Jubileuszowe/Promocyjne , ani żadna z ich części (Konferencja czy Gala) nie zostaną zorganizowane jako wydarzenie o charakterze komercyjnym, w związku z czym Spółka nie pobierze od Uczestników jakichkolwiek opłat z tytułu uczestnictwa w Konferencji lub Gali. Wstęp na Wydarzenie Jubileuszowe/Promocyjne będą mieli wyłącznie zaproszeni Uczestnicy. W konsekwencji, zdaniem Spółki, Wydarzenie Jubileuszowe/Promocyjne powinno zostać uznane za część działalności biznesowej oraz marketingowej Spółki.

Celem Wydarzenia Jubileuszowego/Promocyjnego będzie budowanie nowych relacji biznesowych oraz zacieśnianie uprzednio powstałych relacji z zewnętrznymi współpracownikami oraz kontrahentami, tak aby w przyszłości umożliwić dalszy rozwój tych relacji. W konsekwencji, taka działalność może przełożyć się na rozwój działalności gospodarczej Spółki.

W ocenie Spółki, działania, które zostaną podjęte, m.in. opłacenie przejazdu oraz zakwaterowania


Uczestnikom zamieszkującym poza miejscowością w której odbywać się będą Wydarzenia Jubileuszowe/Promocyjne będzie niezbędne, żeby zachęcić ich do uczestnictwa w danym Wydarzeniu Jubileuszowym. Jeżeli w związku z uczestnictwem w Wydarzeniu Jubileuszowym/ Promocyjnym musieliby oni ponieść dodatkowe koszty to prawdopodobnie nie byliby zainteresowani uczestnictwem, a tym samym Wydarzenie Jubileuszowe/Promocyjne nie osiągnie przewidzianego celu lub w związku z brakiem frekwencji w ogóle się nie odbędzie.

Jak wskazano w stanie faktycznym, podczas Konferencji odbywać się będą wykłady oraz panel dyskusyjny związany z motywem przewodnim Konferencji. Wykłady odbywające się podczas Konferencji będą miały charakter teoretyczno – naukowy, a prezentowane treści będą miały na celu poszerzanie świadomości w zakresie innowacji w sektorze farmaceutycznym (w tym działalność innowacyjnej prowadzonej przez Spółkę) oraz wybrane zagadnienia merytoryczne z obszarów terapeutycznych w ramach, których Spółka sprzedaje swoje produkty.

Dobór motywu przewodniego Konferencji oraz zakresu tematów omawianych w wykładach będzie miał ścisły związek z działalnością gospodarczą Spółki, a właściwym celem Konferencji była prezentacja oraz umocnienie pozycji Spółki na rynku farmaceutycznym oraz zacieśnianie współpracy z zewnętrznymi współpracownikami oraz kontrahentami.

Z tożsamego powodu zorganizowana zostanie Gala, która jako wydarzenie o charakterze bardziej
towarzyskim, będzie miała na celu dalszą promocję Spółki oraz umożliwienie interakcji pomiędzy Spółką, a jej współpracownikami oraz kontrahentami, a także stworzenie warunków i możliwości do zawiązania nowych relacji biznesowych oraz umocnienie i odnowienie już zawartych relacji.

Ponadto w ramach Wydarzeń Jubileuszowych/Promocyjnych Uczestnicy będą mieli możliwość uczestniczenia we wszystkich wydarzeniach zaplanowanych podczas Konferencji, jak i Gali (tj. wykładów, panelu dyskusyjnego, kolacji itp.). Spółka nie będzie kontrolowała i nie będzie prowadziła ewidencji, którzy z Uczestników biorą faktycznie udział w poszczególnych wydarzeniach (tj. w jakich wykładach dany Uczestnik faktycznie będzie uczestniczył, czy będzie uczestniczył w Konferencji i Gali, czy tylko w jednej z części Wydarzenia Jubileuszowego/ Promocyjnego, itp.).

W konsekwencji korzyść, o której mowa w związku z uczestnictwem w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym, nie będzie wymierna i nie będzie mogła zostać przypisana poszczególnym Uczestnikom w ściśle określonej wartości dla każdego z Uczestników z osobna.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez Uczestnika nie uzyska on przychodu. Nie wystąpi zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości.

W związku z powyższym, w przypadku uczestnictwa w Wydarzeniu Jubileuszowym/ Promocyjnym opisanym w stanie faktycznym i pokrycia przez Spółkę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tych wydarzeniach (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstanie przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji podatkowej z dnia 28 sierpnia 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-3.4011.358. 2018.1.JK3), w której stwierdzono, że: „W konsekwencji korzyść, o której mowa w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych, nie była wymierna i nie mogła zostać przypisana poszczególnym Uczestnikom w ściśle określonej wartości dla każdego z Uczestników z osobna. (...) W związku z powyższym, w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń. (…) Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że udział pracowników i zaproszonych przez Wnioskodawcę gości wraz z osobami towarzyszącymi w organizowanych przez niego obchodach jubileuszowych, nie będzie generować po ich stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Również, podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2018 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2-2.4011.65. 2018.1.BK, w której, w ślad za powoływanym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, stwierdzono, że: „(...) bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc, udział w spotkaniu (wyjeździe) integracyjnym, czy szkoleniu zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom, nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że udział pracowników i zaproszonych przez Spółkę gości wraz z osobami towarzyszącymi w organizowanych przez niego obchodach jubileuszowych, nie będzie generować po ich stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”


Podobne stanowisko zostało wyrażone również w interpretacji podatkowej z dnia 4 czerwca 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-3.4011.152. 2018.2.IM).


Uzasadnienie do pytania Nr 2


Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a tej ustawy, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wobec powyższego, należy wskazać, że podmiot przekazujący ww. nieodpłatne świadczenie, które nie jest przekazywane w związku z określonym stosunkiem prawnym łączącym świadczeniodawcę i świadczeniobiorcę (np. umowa o pracę, działalność wykonywana osobiście) nie jest zobowiązany do ustalenia i poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże podmiot, który dostarczył świadczenie, które stanowi „przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu” osobie fizycznej, jest zobowiązany do sporządzenia informacji podatkowej w postaci formularza PIT-11 i przekazania go osobie fizycznej (podatnikowi) i organowi podatkowemu właściwemu dla tego podatnika.

Aczkolwiek, jak wskazywano w uzasadnieniu do pytania Nr 1 niniejszego wniosku w przypadku, w którym niemożliwe jest określenie wymiernej korzyści w związku z otrzymanym świadczeniem oraz niemożliwym jest przypisanie ściśle określonej wartości świadczenia poszczególnym osobom fizycznym, należy uznać, że z tytułu takich świadczeń nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu PIT.

Jeżeli więc, przychód z tytułu innych źródeł, uregulowanych w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT nie powstanie, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej nie są zobowiązane do sporządzenia informacji podatkowej w formie PIT-11.

W tym miejscu Spółka zaznacza, że zgodnie ze stanowiskiem Spółki przedstawionym w uzasadnieniu do pytania Nr 1 przedstawionym w niniejszym wniosku, w związku z uczestnictwem w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym i pokryciem przez Spółkę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tych wydarzeniach (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.

W związku z powyższym, ponieważ zdaniem Spółki w związku z uczestnictwem w Wydarzeniu Jubileuszowym/Promocyjnym i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tych wydarzeniach (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstanie przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń to Spółka nie będzie zobowiązana do wystawienia Uczestnikom informacji podatkowych PIT-11, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znalazło odzwierciedlenie w interpretacji podatkowej z dnia 28 sierpnia 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-3.4011.358.2018.1.JK3), w której stwierdzono, że: „W związku z powyższym, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy w związku z uczestnictwem w Obchodach Jubileuszowych i pokryciem przez Wnioskodawcę kosztów związanych z uczestnictwem Uczestników w tym wydarzeniu (w szczególności kosztów dojazdu i noclegu), po stronie Uczestników nie powstał przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń to Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia Uczestnikom informacji podatkowych PIT-8C, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.”

Powyższe zostało potwierdzone również w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2018 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP3-3.4011.152.2018.2.IM,) wskazano, że: „(...) udział pracowników oraz ich osób towarzyszących w organizowanej przez Wnioskodawcę gali – imprezie integracyjnej nie będzie generować po ich stronie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ani obowiązek wykazania przychodu w informacjach/deklaracjach podatkowych.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo, odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że nie są one wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organu podatkowego dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny i zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj