Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.99.2019.2.MAZ
z 19 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 marca 2019 r. (data wpływu – 8 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 21 maja 2019 r. (data wpływu – 28 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie decyzji potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia energii oraz okresu stosowania wskazanego zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie: zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie decyzji potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia energii oraz okresu stosowania wskazanego zwolnienia. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 maja 2019 r. (data wpływu – 28 maja 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 16 maja 2019 r., znak 0111-KDIB3-3. 4013.99.2019.1.MAZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podatnikiem akcyzy i podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. produkcją, magazynowaniem, przyjmowaniem i wysyłką wyrobów energetycznych. Spółka posiada koncesję na obrót energią elektryczną i prowadzi również działalność w zakresie obrotu energią elektryczną, w tym w zakresie obrotu na rzecz podmiotów posiadających status odbiorcy końcowego.

Spółka jako podmiot zużywający znaczne ilości energii elektrycznej, przedstawia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (dalej jako: „URE”) oświadczenia o poziomie zużycia energii elektrycznej, na podstawie których Prezes URE wpisuje Spółkę na listę odbiorców przemysłowych na dany rok kalendarzowy.

Wypełniając swoje obowiązki, Spółka od 2016 r. jako odbiorca przemysłowy i sprzedawca, a w latach wcześniejszych wyłącznie jako sprzedawca energii elektrycznej, przedstawiała do umorzenia przez Prezesa URE świadectwa pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii (świadectwa pochodzenia), otrzymując w odpowiedzi od Prezesa URE, decyzje administracyjne o umorzeniu przedstawionych przez Spółkę świadectw pochodzenia (dalej jako: „Decyzje o Umorzeniu”). Decyzja o Umorzeniu - dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2389), o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1114, z późn. zm.).

Posiadając status podatnika akcyzy, Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej jako: „Ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”), poprzez obniżenie należnej akcyzy zarówno na podstawie decyzji potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia, które dopiero zostaną wydane przez Prezesa URE, jak i tych, które zostały wydane przez niego w latach 2014-2018.

W uzupełnieniu wniosku z 21 maja 2019 r. Wnioskodawca podał, że jest podatnikiem podatku akcyzowego (w tym podatku akcyzowego od energii elektrycznej), w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, nieprzerwanie od dnia … 2004 r. do dnia sporządzenia niniejszej informacji. Również w kolejnych latach, począwszy od 2019 r., Spółka będzie podatnikiem podatku akcyzowego, w tym podatku akcyzowego od energii elektrycznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

(Ze względu na wątpliwości interpretacyjne Spółki, dotyczące sposobu zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 Ustawy; Ustawa nie precyzuje sposobu stosowania zwolnienia.)

  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zgodnie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy podatku akcyzowym), na podstawie otrzymanych w latach 2014-2018 Decyzji o Umorzeniu, potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia za lata 2013-2017 oraz na podstawie Decyzji o Umorzeniu, które będą wydane w przyszłości, po umorzeniu świadectw pochodzenia za rok 2018 i lata następne?
  2. Za jaki okres rozliczeniowy, wskazany w deklaracji podatkowej, Spółka najwcześniej może dokonać obniżenia podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 2 Ustawy, wynikającego z Decyzji o Umorzeniu, potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia energii za dany rok ?
  3. W sytuacji, kiedy obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 30 ust. 2 Ustawy, o kwotę zwolnienia od akcyzy, obliczoną na podstawie całkowitej ilości energii elektrycznej wynikającej z Decyzji o Umorzeniu, potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia za dany rok, nie będzie możliwe za jeden okres rozliczeniowy, to czy Spółka będzie uprawniona do kontynuowania potrącenia w deklaracjach za kolejne okresy rozliczeniowe, następujące po okresie rozliczeniowym, w deklaracji za który Spółka rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia, do okresu, w którym cała kwota zostanie efektywnie potrącona?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania 1.

Zdaniem Spółki, będzie ona uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 Ustawy), na podstawie otrzymanych w latach 2014-2018 Decyzji o Umorzeniu, potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia za lata 2013-2017 oraz na podstawie Decyzji o Umorzeniu, które będą wydane w przyszłości, po umorzeniu świadectw pochodzenia za rok 2018 i lata następne.

W zakresie pytania 2.

W ocenie Spółki, zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 Ustawy, Spółka nabywa prawo do skorzystania z zastosowania zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 Ustawy) w momencie otrzymania Decyzji o Umorzeniu, potwierdza-jącej umorzenie świadectw pochodzenia. W konsekwencji Spółka najwcześniej może dokonać potrącenia podatku akcyzowego, wynikającego z ilości energii elektrycznej wskazanej w Decyzji o Umorzeniu, w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym otrzymała daną Decyzję o Umorzeniu, potwierdzającą umorzenie świadectw pochodzenia. Jeżeli w tej deklaracji akcyzowej Spółka nie wykaże akcyzy należnej od energii elektrycznej (nie powstanie obowiązek w zakresie akcyzy), będzie ona uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w najwcześniejszym okresie rozliczeniowym po otrzymaniu danej Decyzji o Umorzeniu, za który wykaże w deklaracji akcyzę należną od energii elektrycznej.

W zakresie pytania 3.

Jeżeli potrącenie całej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej wynikającej z Decyzji o Umorzeniu potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia nie będzie możliwe za jeden okres rozliczeniowy, zdaniem Spółki, będzie ona uprawniona do kontynuowania potrącenia w kolejnych okresach rozliczeniowych następujących po okresie rozliczeniowym, w którym Spółka rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia, do okresu, którym cała kwota zostanie efektywnie potrącona.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółową argumentację potwierdzającą prawidłowość przyjętego przez nią stanowiska.

1. Warunki zwolnienia dla energii z odnawialnych źródeł.

Zwolnienie od akcyzy dla energii pochodzącej z odnawialnych źródeł zostało uregulowane w art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenie energii, w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego.

Na podstawie art. 30 ust. 2 tej ustawy, zwolnienie stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Z powyższego wynika, że ustawodawca wprowadza jedynie dwa warunki do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla energii z odnawialnych źródeł:

  1. posiadanie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii oraz
  2. wykazanie akcyzy należnej z tytułu energii elektrycznej na moment realizacji tego zwolnienia.

Ad a.

Biorąc pod uwagę sposób realizacji obowiązków wynikających z Prawa energetycznego w zakresie świadectw pochodzenia, decyzja Prezesa URE potwierdzająca umorzenie świadectw pochodzenia energii elektrycznej, zdaniem Spółki, w sposób bezsprzeczny jest dokumentem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji podmiotem uprawnionym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest wyłącznie podmiot, który przedstawił Prezesowi URE świadectwa pochodzenia do umorzenia i na jego rzecz została wydana decyzja (wskazująca imiennie ten podmiot) potwierdzająca umorzenie świadectw pochodzenia.

Spółka spełnia ten warunek, gdyż jako odbiorca przemysłowy jest zobowiązana do przedstawiania świadectw pochodzenia Prezesowi URE do umorzenia. W konsekwencji Spółka jest w posiadaniu decyzji wydanych na jej rzecz, potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia za lata 2013-2017. Ponadto, będzie takie decyzje posiadać w stosunku do 2018 r. i lat następnych.

Ad b.

Zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, zostało wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym, jako skutek skorzystania przez polskiego ustawodawcę z możliwości wprowadzenia dodatkowego zwolnienia od podatku akcyzowego w stosunku do energii elektrycznej, wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii, uregulowanego w art. 15 Dyrektywy energetycznej [dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej; tekst mający znaczenie dla EOG; Dz.U. UE. L. 283 z 31.10.2003, str. 51, ze zm.; dalej jako: „Dyrektywa energetyczna”].

Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. b Dyrektywy energetycznej, bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec energii elektrycznej:

  • pochodzącej z wykorzystania energii słonecznej, wiatrowej, fal, pływów lub geotermicznej;
  • pozyskiwanej w elektrowniach wodnych;
  • pozyskiwanej z biomasy lub produktów wyprodukowanych z biomasy;
  • wytwarzanej z emisji metanu z opuszczonych kopalni węgla;
  • wytwarzanej z ogniw paliwowych.

Polska wprowadziła to zwolnienie poprzez wprowadzenie mechanizmu potrącenia. W konsek-wencji, z konstrukcji tego zwolnienia wynika, że aby było możliwe zastosowanie tego zwolnienia podmiot musi posiadać, na moment realizacji tego zwolnienia, zobowiązanie podatkowe w zakresie akcyzy z tytułu energii elektrycznej, gdyż tylko w takim przypadku możliwe będzie obniżenie należnej akcyzy o kwotę odpowiadającą akcyzie za ilość energii elektrycznej, na którą opiewały umorzone świadectwa pochodzenia. Spółka wskazała, że ustawodawca nie wskazuje specyficznie od jakich czynności opodatkowanych, w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej, podatnik powinien posiadać akcyzę należną.

Spółka posiadając koncesję na obrót energią elektryczną nie posiada statusu nabywcy końcowego. W konsekwencji nabywa energię elektryczną bez podatku akcyzowego i w rezultacie sama jest zobligowana do rozliczania i deklarowania podatku akcyzowego od zużycia własnego energii elektrycznej, jak i sprzedaży energii elektrycznej do nabywców końcowych. Zatem Spółka wykazuje w deklaracji akcyzę należną z tytułu energii elektrycznej. Akcyza ta będzie mogła zostać obniżona o podatek akcyzowy od energii elektrycznej, wykazanej w decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia.

2. Moment nabycia prawa do skorzystania ze zwolnienia i moment jego realizacji.

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

W ocenie Spółki ustawodawca w pierwszej części art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, poprzez sformułowanie „nie wcześniej”, wskazuje najwcześniejszy moment, w którym możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia dla energii z odnawialnych źródeł. Innymi słowy, art. 30 ust. 2 Ustawy wskazuje moment, w którym podmiot nabywa prawo do skorzystania ze zwolnienia z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, względem świadectw pochodzenia umorzonych za lata 2013-2017, nabyła ona prawo do zastosowania zwolnienia z momentem otrzymania decyzji Prezesa URE, dotyczącej umorzenia przedstawionych świadectw pochodzenia. Natomiast względem świadectw pochodzenia umarzanych za 2018 r., Spółka nabędzie takie prawo z dniem otrzymania decyzji Prezesa URE, potwierdzających umorzenie certyfikatów za 2018 r.

W dalszej części przepis art. 30 ust. 2 Ustawy stanowi, że realizacja tego prawa powinna nastąpić „za najbliższe okresy rozliczeniowe”. Przepis nie precyzuje, co należy rozumieć pod tym sformułowaniem. Sformułowanie to samo w sobie jest natomiast niedookreślone. Brak definicji ustawowej sformułowania „najbliższych okresów rozliczeniowych” powoduje konieczność dokonania wykładni tego pojęcia w oparciu o jego znaczenie językowe. Jak wynika ze Słownika Języka Polskiego PWN, przymiotnik „bliski” oznacza „znajdujący się w niewielkiej odległości”, „mający nastąpić w niedalekiej przyszłości”. „Najbliższy” stanowi zaś stopień wyższy od przymiotnika „bliski”, w związku z czym o zdarzeniu „najbliższym”, zdaniem Spółki, może być mowa, gdy dane zdarzenie ma nastąpić w mniej odległej przyszłości niż zdarzenia, które możemy uznać za „bliskie”. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki sformułowanie „za najbliższe okresy rozliczeniowe” należy intepretować w taki sposób, że realizacja prawa do zastosowania zwolnienia powinna nastąpić w najwcześniejszym okresie, w którym podatnik ma obiektywnie możliwość z tego prawa skorzystać.

Zatem jeżeli podmiot otrzyma decyzję Prezesa URE w okresie rozliczeniowym, w deklaracji za który będzie wykazywać akcyzę należną od energii elektrycznej, to podmiot będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia dla energii z odnawialnych źródeł, w deklaracji akcyzowej składanej za okres, w którym otrzymał tę decyzję. Takie stanowisko jest prezentowane również przez Ministra Finansów w indywidualnych interpretacjach wydawanych na rzecz podatników. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2013 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP4/443-549/12/LG) potwierdził, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla energii odnawialnej w deklaracji podatkowej składanej już za miesiąc, w którym otrzyma dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii odnawialnej. Podobne stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2011 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP3/443-918/ 11-4/JK) oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2016 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP3/443-81/14/16-S/TK).

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, przyjąć należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie decyzji [wydanej] przez Prezesa URE, otrzymanej w danym miesiącu (dotyczącej obowiązku wynikającego z Prawa energetycznego w zakresie umarzania świadectw pochodzenia za rok poprzedni), w pierwszej deklaracji akcyzowej, począwszy od deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała decyzję Prezesa URE. Analogicznie prawo do realizacji prawa do zwolnienia Spółka będzie mogła realizować z tytułu otrzymywanych w latach 2014-2018 decyzji Prezesa URE, potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia za lata 2013-2017.

Dodatkowo, zdaniem Spółki, użycie liczby mnogiej w art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym („najbliższych okresach rozliczeniowych”, nie zaś „najbliższym okresie rozliczeniowym”) wskazuje, iż możliwość dokonania obniżenia podatku akcyzowego nie została ograniczona jedynie do jednego okresu rozliczeniowego, lecz jest rozciągnięta na kilka, następujących kolejno po sobie, okresów rozliczeniowych, rozpoczynając od okresu, w którym podatnik rozpoczął obniżanie akcyzy należnej. W konsekwencji, zdaniem Spółki, jeżeli potrącenie całej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej, wynikającej z decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia, nie będzie możliwe za jeden okres rozliczeniowy, zdaniem Spółki będzie ona uprawniona do kontynuowania potrącenia w kolejnych okresach rozliczeniowych, następujących po okresie rozliczeniowym, w którym Spółka rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia, do okresu, w którym cała kwota zostanie efektywnie potrącona. Podobne stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2016 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP3/443-81/14/16-S/TK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2019 r., poz. 864; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 9 ust. 3 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obo-wiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym

  1. upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 lub 7, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1 - art. 24 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 30 ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2017 r. poz. 1148, 1213 i 1593 oraz z 2018 r. poz. 9 i 650).

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe – art. 30 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada licencję na obrót energią elektryczną i nieprzerwanie posiada od 1 maja 2004 r. status podatnika podatku akcyzowego (w tym podatku od energii elektrycznej), a także posiada koncesję na obrót energią elektryczną. Od 2016 r. jako odbiorca przemysłowy i sprzedawca, a wcześniej wyłącznie jako sprzedawca, Spółka przedstawiała do umorzenia Prezesowi URE świadectwa pochodzenia energii elektrycznej, wytworzonej z odnawialnych źródeł energii i otrzymywała stosowne decyzje o umorzeniu. Wnioskodawca zamierza skorzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 30 ust. 1 ustawy na podstawie dokumentów potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia energii elektrycznej, wydanych w latach 2014-2018 oraz dokumentów potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia energii w przyszłości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:

  • zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentów potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia energii, otrzymanych w latach 2014-2018 (dotyczących lat 2013-2017) oraz dokumentów potwierdzających umorzenie za rok 2018 i lata następne;
  • określenia okresów rozliczeniowych, w których Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy.

Z uregulowań zawartych w cytowanych przepisach ustawy wynika, że zwolnienie energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł następuje u podatnika podatku akcyzowego, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe, ale nie wcześniej niż z chwilą otrzymania potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Zatem przesłanką determinującą możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, jest otrzymanie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, przez podatnika podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej. Zwolnienie to przysługuje wyłącznie podatnikom podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej, którzy posiadają taki status w momencie uzyskania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii. Ponadto dla zastosowania ww. zwolnienia konieczne jest, żeby w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik zamierza skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, wystąpiła czynność opodatkowana akcyzą w zakresie energii elektrycznej. Jest to niezbędne, aby móc wykazać akcyzę należną i dokonać jej obniżenia w wyniku zastosowania zwolnienia od podatku.

Sam mechanizm rozliczenia przedmiotowego zwolnienia przewiduje, że w sytuacji gdy obniżenie należnej akcyzy na podstawie decyzji potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia nie jest możliwe w jednym wybranym okresie rozliczeniowym (nie ma akcyzy należnej do zapłaty), to podatnik jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, w odniesieniu do energii elektrycznej będącej przedmiotem decyzji, w najbliższych kolejnych okresach rozliczeniowych, w których wykaże podatek należny z tytułu energii elektrycznej. Wobec powyższego należy zauważyć, że moment rozpoczęcia stosowania ww. zwolnienia jest ograniczony czasowo i może być realizowany najwcześniej z chwilą otrzymania potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Przy tym przepisy ustawy nie wskazują na moment graniczny, do którego możliwe jest stosowanie zwolnienia od akcyzy, wynikającego z dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii za dany rok. Zastosowanie zwolnienia związane jest bowiem z wykazywaniem podatku należnego od energii elektrycznej, obniżanego przez podatnika w najbliższych okresach rozliczeniowych. Natomiast ilość tych kolejnych okresów rozliczeniowych, w których następuje obniżenie podatku należnego, nie została w ustawie sprecyzowana.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Spółka otrzymała decyzje potwierdzające umorzenie świadectw pochodzenia energii elektrycznej za lata 2013-2017. W tym samym okresie Wnioskodawca posiadał nieprzerwanie status podatnika podatku akcyzowego od energii elektrycznej. Powyższe oznacza, że od chwili otrzymania poszczególnych dokumentów potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia energii elektrycznej za okres od 2013 r. do 2017 r., Wnioskodawca uzyskał prawo, na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy, do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy. Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 2 ustawy, zwolnienie od akcyzy może nastąpić poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie skorzystał ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej na podstawie otrzymanych w latach 2014-2018 decyzji o umorzeniu świadectw pochodzenia energii elektrycznej za lata 2013-2017, będzie uprawniony do dokonania korekty deklaracji podatkowych. Korekty deklaracji podatkowych za lata 2014-2018 należy zatem dokonać począwszy od okresu, w którym Spółka otrzymała decyzję o umorzeniu świadectwa pochodzenia energii elektrycznej za rok 2013, i wyłącznie w tych okresach rozliczeniowych, w których Spółka wykazała podatek należny do zapłaty.

Tym samym zwolnienia energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii należy dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym Wnioskodawca otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii składanej do 25. dnia miesiąca po miesiącu, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia.

W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał decyzję o umorzeniu świadectwa pochodzenia energii, u Wnioskodawcy nie wystąpił należny do zapłaty podatek akcyzowy zwolnienie stosuje się od najbliższego okresu rozliczeniowego, w którym wystąpi należny podatek akcyzowy do zapłaty. W sytuacji natomiast, gdy kwota zwolnienia wynikająca z ilości energii objętej zwolnieniem (zgodnie z otrzymana decyzją o umorzeniu świadectwa pochodzenia) jest w danym okresie rozliczeniowym wyższa niż należna akcyza do zapłata Wnioskodawca jest uprawniony do kontynuowania obniżania kwoty akcyzy do zapłaty w olejnych okresach rozliczeniowych, aż do okresu w którym wyczerpana zostanie kwota zwolnienia – zostanie efektywnie potrącona.

Również w przyszłości, otrzymując decyzje potwierdzające umorzenie świadectw pochodzenia energii elektrycznej za rok 2018 oraz lata następne, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, wskazanego w art. 30 ust. 1 ustawy. Zwolnienie to będzie mogło być realizowane poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe, począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym Spółka otrzymała dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii elektrycznej za rok 2018. Jak wskazano powyżej – jeżeli obniżenie należnej akcyzy nie będzie możliwe w pierwszym okresie rozliczeniowym (nie wystąpi akcyza należna do zapłaty), to Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, w odniesieniu do energii elektrycznej będącej przedmiotem decyzji, w najbliższych kolejnych okresach rozliczeniowych, w których będzie wykazywał podatek należny z tytułu energii elektrycznej. Spółka będzie uprawniona również od obniżania akcyzy należnej od energii elektrycznej aż do okresu, w którym wyczerpana zostanie kwota zwolnienia od akcyzy - cała kwota zostanie efektywnie potrącona.

Tym samym, oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj