Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.168.2019.1.HD
z 24 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania środków finansowych w ramach konkursu …:


  • w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy oraz momentu uzyskania przychodu ponad limity określone w rozporządzeniu – jest nieprawidłowe;
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania środków finansowych w ramach konkursu ….


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest pracownikiem C. – XXXXXX, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na zastępstwo oraz uczestnikiem studiów doktoranckich w C. – XXXXXXX.

W … r. Wnioskodawczyni została laureatem konkursu na stypendia doktorskie … organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki.


Zgodnie z umową zawartą między Narodowym Centrum Nauki a C. – XXXXX na realizację stypendium przeznaczono środki w wysokości 115.676 zł w tym:


  1. środki w wysokości 54.000 zł (słownie: pięćdziesiąt cztery tysiące złotych) przeznaczone są na stypendium naukowe dla stypendysty w wysokości 4.500 zł miesięcznie (słownie: cztery tysiące pięćset złotych),
  2. środki w wysokości 53.676 zł (słownie: pięćdziesiąt trzy tysiące sześćset siedemdziesiąt sześć złotych) przeznaczone są na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu zagranicznego w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium,
  3. środki w wysokości 8.000 zł (słownie: osiem tysięcy złotych) przeznaczone są na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu zagranicznego.


W dniu 28 września 2018 r. zawarto umowę o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego … pomiędzy Stypendystą (Wnioskodawczynią) a C.– XXXXXX, w którym zobowiązano Stypendystę do realizacji założeń programu stypendialnego, w tym realizacji stażu zagranicznego w zagranicznym ośrodku naukowym w trakcie pobierania stypendium naukowego lub do 12 miesięcy po zaprzestaniu jego wypłacania/zakończeniu jego pobierania.

W umowie tej zawarto informację, że wszystkie środki finansowe przyznane w ramach projektu …, jako środki przyznane w ramach stypendium naukowego, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od wypłacanych Stypendyście środków nie jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy.

W dniu 31 grudnia 2018 r. zawarto porozumienie w zakresie zaliczenia urlopu bezpłatnego do stażu pracy pomiędzy Stypendystą (Wnioskodawczynią) a C. – XXXXXX. Pracodawca wyraził zgodę na udzielenie pracownikowi w związku z odbywaniem stażu zagranicznego urlopu bezpłatnego na podstawie art. 103 z indeksem 6 ust. 1 Kodeksu Pracy, dotyczącego uprawnień pracownika zdobywającego lub uzupełniającego wiedzę i umiejętności na zasadach innych niż określone w art. 103 z indeksem 1. Strony przyjęły, że udzielenie przez pracodawcę urlopu bezpłatnego będzie skutkować dla pracownika wliczeniem okresu urlopu do okresu zatrudnienia pracownika, tj. stażu pracy u pracodawcy.

W czasie stażu zagranicznego realizowanego w ośrodku w Stanach Zjednoczonych Stypendysta (Wnioskodawczyni) kontynuuje pracę badawczą ściśle związaną z badaniami prowadzonymi dotychczas u pracodawcy w ramach umowy o pracę oraz kontynuuje przygotowanie rozprawy doktorskiej i publikacji naukowych związanych z dotychczasową pracą.

Staż w zagranicznym ośrodku naukowym trwa 6 miesięcy od stycznia do lipca 2019 r. Środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w obie strony zostały wypłacone z wyprzedzeniem jednorazowo w 2018 r. Część środków została przeznaczona na rezerwację biletów lotniczych w obie strony w grudniu 2018 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w przedstawionej sytuacji Wnioskodawczyni (Stypendysta) powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych od środków przyznanych w ramach stypendium doktorskiego …?
  2. Czy środki przeznaczone na stypendium naukowe podlegają w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy środki przeznaczone na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu zagranicznego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a lub art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do limitu przedstawionego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r.?
  4. Czy środki otrzymane w ramach stypendium … podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowią przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  5. Kiedy w tym przypadku powstaje ewentualny obowiązek podatkowy dotyczący środków przeznaczonych na pokrycie kosztów podróży w obie strony? Czy jest to moment zakończenia stażu i powrotu do kraju, kiedy rozliczone zostają środki na podróż w obie strony czy moment dokonania rezerwacji/zakupu biletu lotniczego w obie strony dokonany w grudniu 2018 r. lub może moment otrzymania środków na ten cel?


Zdaniem Wnioskodawczyni, środki finansowe w wysokości 54.000 zł przeznaczone na stypendium naukowe dla stypendysty (w wysokości 4.500 zł miesięcznie) powinny podlegać w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki finansowe w wysokości 53.676 zł przewidziane na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu zagranicznego oraz 8.000 zł przeznaczone są na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego, będącego miejscem realizacji stażu zagranicznego, powinny podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego jako pracownika zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a lub jako doktoranta zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego treścią wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika (lit. a) lub podróży osoby niebędącej pracownikiem (lit. b) do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Dalej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej w § 2 mówi, że pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, przysługują: diety oraz zwrot kosztów (przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów, innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb).

Wnioskodawczyni uważa, że spełnione zostają wymienione powyżej kryteria uprawniające do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy – jest bowiem pracownikiem instytutu badawczego (lit. a) oraz doktorantem/uczestnikiem studiów doktoranckich (lit. b) wykonującym powierzone obowiązki poza stałym miejscem pracy (w Stanach Zjednoczonych).

Stypendysta został zobowiązany przez pracodawcę do realizacji postanowień projektu … w umowie o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego … pomiędzy Stypendystą (Wnioskodawczynią) a C. – XXXXXXX, w tym realizacji stażu zagranicznego w zagranicznym ośrodku naukowym określonym w warunkach umowy pod rygorem odpowiedzialności finansowej za niezrealizowanie zadania. Miejsce i termin odbywania stażu zostały również wskazane w porozumieniu w zakresie zaliczenia urlopu bezpłatnego do stażu pracy zawartym pomiędzy Stypendystą (Wnioskodawczynią) a pracodawcą. Stypendysta (Wnioskodawczyni) w czasie stażu kontynuuje pracę badawczą ściśle związaną z badaniami prowadzonymi dotychczas u pracodawcy w ramach umowy o pracę oraz kontynuuje przygotowanie rozprawy doktorskiej oraz publikacji naukowych związanych z dotychczasową pracą w C. – XXXXXXX.

W tej sytuacji opodatkowaniu powinny podlegać jedynie środki ponad limitem określonym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. jako przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zakłada, że ewentualny obowiązek podatkowy dotyczący środków przeznaczonych na pokrycie kosztów podróży powstaje po zakończeniu podróży/podróży służbowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy oraz momentu uzyskania przychodu ponad limity określone w rozporządzeniu jest nieprawidłowe, natomiast w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” zawarte w tym przepisie wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest pracownikiem C. – XXXXXXXX, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na zastępstwo oraz uczestnikiem studiów doktoranckich w C. – XXXXXXX. W … r. Wnioskodawczyni została laureatem konkursu na stypendia doktorskie … organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Zgodnie z umową zawartą między Narodowym Centrum Nauki a C. – XXXXXXXXX na realizację stypendium przeznaczono środki w wysokości 115.676 zł w tym: środki w wysokości 54.000 zł przeznaczone są na stypendium naukowe dla stypendysty w wysokości 4.500 zł miesięcznie, środki w wysokości 53.676 zł przeznaczone są na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu zagranicznego w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium oraz środki w wysokości 8.000 zł przeznaczone są na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu zagranicznego. W dniu 28 września 2018 r. zawarto umowę o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego … pomiędzy Stypendystą (Wnioskodawczynią) a C. – XXXXXXXXXX, w którym zobowiązano Stypendystę do realizacji założeń programu stypendialnego, w tym realizacji stażu zagranicznego w zagranicznym ośrodku naukowym w trakcie pobierania stypendium naukowego lub do 12 miesięcy po zaprzestaniu jego wypłacania/zakończeniu jego pobierania. W umowie tej zawarto informację, że wszystkie środki finansowe przyznane w ramach projektu …, jako środki przyznane w ramach stypendium naukowego, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od wypłacanych Stypendyście środków nie jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy. W dniu 31 grudnia 2018 r. zawarto porozumienie w zakresie zaliczenia urlopu bezpłatnego do stażu pracy pomiędzy Stypendystą (Wnioskodawczynią) a C. – XXXXXXXXX. Pracodawca wyraził zgodę na udzielenie pracownikowi w związku z odbywaniem stażu zagranicznego urlopu bezpłatnego na podstawie art. 103 z indeksem 6 ust. 1 Kodeksu Pracy, dotyczącego uprawnień pracownika zdobywającego lub uzupełniającego wiedzę i umiejętności na zasadach innych niż określone w art. 103 z indeksem 1. Strony przyjęły, że udzielenie przez pracodawcę urlopu bezpłatnego będzie skutkować dla pracownika wliczeniem okresu urlopu do okresu zatrudnienia pracownika, tj. stażu pracy u pracodawcy. W czasie stażu zagranicznego realizowanego w ośrodku w Stanach Zjednoczonych Stypendysta (Wnioskodawczyni) kontynuuje pracę badawczą ściśle związaną z badaniami prowadzonymi dotychczas u pracodawcy w ramach umowy o pracę oraz kontynuuje przygotowanie rozprawy doktorskiej i publikacji naukowych związanych z dotychczasową pracą. Staż w zagranicznym ośrodku naukowym trwa 6 miesięcy od stycznia do lipca 2019 r. Środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w obie strony zostały wypłacone z wyprzedzeniem jednorazowo w 2018 r. Część środków została przeznaczona na rezerwację biletów lotniczych w obie strony w grudniu 2018 r.

Przystępując do oceny skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę środków finansowych w ramach konkursu … wskazać należy, że z powołanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodem będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danego podatnika decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa on aktywa tej osoby. Konsekwencją przyjęcia tezy o charakterze przychodu, jako definitywnego przysporzenia w majątku podatnika, jest uznanie, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko te przychody, które nie mają charakteru zwrotnego. W celu określenia co stanowi przychód podatnika należy zidentyfikować stosunek prawny leżący u podstaw danej czynności.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawczynię środki finansowe w ramach konkursu … (stypendium naukowe, środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego) stanowią dla niej przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2018 r. – wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub stypendia przyznawane na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki oraz inne stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.


Należy przy tym podkreślić, że ww. przepis określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku. Wolne od podatku są zatem:


  1. stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2016 r., poz. 882);
  2. stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.),;
  3. stypendia przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r., poz. 87),
  4. inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.


W opisanym stanie faktycznym nie mamy do czynienia ze stypendiami wskazanymi w grupie pierwszej, drugiej i trzeciej, dlatego też należy rozpatrywać, czy jest to stypendium wskazane w grupie czwartej. Aby stypendia z czwartej grupy mogły korzystać z przedmiotowego zwolnienia:


  • muszą mieć charakter stypendiów naukowych (tj. służących kontynuowaniu nauki lub prowadzeniu badań naukowych) i stypendiów za wyniki w nauce (tj. przyznawanych w oparciu o kryterium celów osiągniętych w dziedzinie nauki i służących dalszemu rozwojowi naukowemu);
  • zasady ich przyznawania muszą być zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (bez konieczności uprzedniego zasięgnięcia opinii ww. Rady);
  • na moment ich otrzymania przez stypendystę ww. procedura zatwierdzania zasad ich przyznawania musi być zakończona.


Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała stypendium doktorskie w ramach programu …, które obejmuje środki finansowe przeznaczone na: stypendium naukowe przyznane w kwocie 4.500 zł miesięcznie, środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego (w obie strony).

Wskazać przy tym należy, że decyzją z dnia 30 listopada 2016 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Stanowisko z dnia 10 listopada 2016 r.), zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych, przedstawionych w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych w ramach stypendiów doktorskich finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki w konkursie … – w brzmieniu stanowiącym załącznik do tej decyzji.


Jak wynika z brzmienia tego Regulaminu (załącznika do ww. decyzji):


  • Stypendium naukowe w ramach stypendium doktorskiego NCN przyznawane jest na okres przygotowania rozprawy doktorskiej nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy (§ 3 pkt 2),
  • Stypendium naukowe w ramach stypendium doktorskiego NCN wynosi 4.500 zł miesięcznie (§ 3 pkt 3),
  • Stypendia naukowe w ramach stypendiów doktorskich NCN przyznawane są laureatom konkursów na stypendia doktorskie, których warunki przeprowadzania określa Rada w odrębnych uchwałach (§ 3 pkt 5).


Regulamin zatwierdzony ww. decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego) obejmuje wyłącznie zasady przyznawania „stypendium naukowego, stanowiącego część stypendium doktorskiego finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki” w ramach programu …. Nie obejmuje natomiast zasad przyznawania w ramach stypendiów doktorskich … środków na pokrycie przez stypendystę kosztów związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym (kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym) oraz środków na pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego, będącego miejscem stażu zagranicznego. Zatem tylko stypendium naukowe objęte jest zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać również należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został zmieniony przez art. 19 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 31 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1669) i w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2018 r. stanowi, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Stosownie do treści art. 376 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym minister ustanawia programy i przedsięwzięcia w celu realizacji polityki naukowej państwa.

Zgodnie natomiast z art. 330 ww. ustawy przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce świadczenia i stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., przyznane na podstawie przepisów ustaw uchylanych w art. 169, oraz stypendia, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, otrzymane po wejściu w życie ustawy, o której mowa w art. 1, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 61 ustawy zmienianej w art. 19, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny należy więc stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach stypendium doktorskiego … stypendium naukowe podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniu z opodatkowania na mocy powołanego art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy nie podlegają natomiast środki na pokrycie: kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży związanej z odbyciem tego stażu, ponieważ środki te nie stanowią stypendium, o którym mowa w omawianym przepisie.

W stosunku do środków finansowych przeznaczonych na koszty stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz na koszty podróży należy rozpatrywać zwolnienie przedmiotowe wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:


  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.


Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej, są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. 2013 r., poz. 167).


Stosownie do treści § 2 powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:


  1. diety;
  2. zwrot kosztów:


    1. przejazdów,
    2. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
    3. noclegów,
    4. innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.


Aby jednak przedmiotowe świadczenia – do wysokości określonej w ww. rozporządzeniu – korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:


  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.


Warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odbycie podróży, a w przypadku pracownika podróży służbowej.

Odnosząc się do znaczenia pojęć „podróż osoby niebędącej pracownikiem” i „podróż służbowa” wskazać należy, że nie są one tożsame. Według internetowego Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pl) „podróż” to przebywanie drogi do odległego miejsca; przemierzanie rozległych terenów; podróżowanie. W Małym Słowniku Języka Polskiego pod red. Elżbiety Sobol (Wyd. Naukowe PWN Warszawa 1995) „podróż” definiuje się jako: przebywanie drogi do jakiegoś odległego miejsca; podróżowanie.

Zauważyć bowiem należy, że podróż służbowa realizowana jest w ramach stosunku pracy, którego definicję zawiera art. 22 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040). Przepis ten stanowi, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Umówione miejsce świadczenia pracy jest więc istotnym elementem stosunku pracy, zaś jej wykonywanie poza wyznaczonym miejscem odbywa się na polecenie pracodawcy. Warto podkreślić, że ustawa podatkowa dla zastosowania analizowanego zwolnienia nie wprowadza warunku, że podróż służbowa musi być dokonana w celu osiągnięcia przychodów. Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy (czyli dotyczące podróży osób niebędących pracownikami) ma zastosowanie jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji. Ustawodawca zatem obu ww. przypadków (podróży służbowej i podróży osoby niebędącej pracownikiem) nie traktuje w sposób tożsamy. Natomiast zakres ww. zwolnienia jest ograniczony do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy należy przyjąć, że wyjazd Wnioskodawczyni do zagranicznego ośrodka naukowego stanowi podróż, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji – przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – środki na pokrycie kosztów podróży oraz pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym, do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, będą objęte ww. zwolnieniem przedmiotowym. Natomiast kwoty wypłacone ponad limity określone w tym rozporządzeniu będą podlegały opodatkowaniu łącznie z innymi dochodami osiągniętymi w tym samym roku według skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

Odpowiadając wprost na zadane we wniosku pytania stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne w ramach stypendium doktorskiego ... (stypendium naukowe, środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu naukowego) stanowią dla niej przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże środki, które Wnioskodawczyni otrzyma z tytułu stypendium naukowego objęte są zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast – przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zwolnieniu przedmiotowemu wynikającemu z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy będą podlegały środki na pokrycie kosztów podróży oraz pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Kwoty wypłacone Wnioskodawczyni ponad limity określone w tym rozporządzeniu będą zaś podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Momentem uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych – zgodnie z brzmieniem powołanego art. 11 ust. 1 ustawy – jest dzień otrzymania lub pozostawienia do dyspozycji środków pieniężnych. Oznacza to, że Wnioskodawczyni zobowiązana jest ewentualne przychody (ponad limity określone w rozporządzeniu) wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym zostały one otrzymane lub pozostawione do jej dyspozycji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w części dotyczącej zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz momentu uzyskania przychodu ponad limity określone w rozporządzeniu należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w pozostałym zakresie – za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj