Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.357.2019.1.ASZ
z 19 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 marca 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) uzupełniony pismem z 23 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.), w zakresie prawa do odliczenia części podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy dotyczącego wydatków związanych z zagospodarowaniem terenu w ramach projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia części podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy dotyczącego wydatków związanych z zagospodarowaniem terenu w ramach projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 17 maja 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.207.2019.1.ASZ.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 23 maja 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

B. – miasto na prawach powiatu (Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanego dalej podatkiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina wprowadziła centralizację rozliczeń w zakresie podatku VAT, obejmującą wszystkie jednostki organizacyjne Gminy (zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, tekst jednolity Dz. U. 2018 r. poz. 280).

Miasto realizuje projekt pn. „…”. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w zakresie osi priorytetowej V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów, dla działania 5.3. Dziedzictwo kulturowe, poddziałanie 5.3.2 Dziedzictwo kulturowe – OSI, zgodnie z umową nr xxx zawartą w dniu 22 czerwca 2018 r. pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniący rolę Instytucji Zarządzającej RPO Wx a Miastem. Faktury zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę. Dokonując zakupu Gmina będzie miała możliwość jednoznacznego przypisania wydatków do części inwestycji przypadającej na odbudowę ruiny oficyny pałacu oraz na zagospodarowanie terenu.

Teren inwestycji jest fragmentem dawnego założenia pałacowo-parkowego, założonego w połowie XIX w., a od połowy XX w. zwanym „Parkiem L.”. Rzeczowym zakresem projektu jest odbudowa i przebudowa wolnostojącej ruiny oficyny pałacu wraz z zagospodarowaniem terenu rumowiska po pozostałej części budynku oraz jego najbliższego otoczenia, wraz z placami wewnętrznymi, ścieżkami parkowymi, małą architekturą i zielenią projektowaną oraz towarzyszącym uzbrojeniem podziemnym.

Zakres projektu obejmuje następujące elementy zagospodarowania:

  • odbudowa i przebudowa istniejących ruin oficyny pałacu,
  • obszar rumowiska dawnego pałacu,
  • place i ścieżki parkowe wokół rumowiska i oficyny,
  • sieci i urządzenia instalacji zewnętrznych: wodnych, kanalizacyjnych, elektrycznych,
  • tereny zielone wraz z elementami małej architektury.

Po przeprowadzeniu robót przygotowawczych (wyburzenia, odgruzowanie, etc.) nastąpi odbudowa zespołu pałacowego. Budynek w zasadniczej bryle i detalu będzie odtworzeniem z zewnątrz budynku historycznego na bazie posiadanej dokumentacji. Rumowisko będzie zagospodarowane, a pozostałości kamieniarki – wyeksponowane. W linii dawnych murów zewnętrznych będzie poprowadzony żywopłot, celem przedstawienia faktycznego obrysu pałacu. Powyższe będzie dobrze widoczne z wieży widokowej.

Wokół obiektu powstanie mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki informacyjne ze zdjęciami informacjami dotyczącymi dawnego budynku, lampy oświetlenia ogrodowego, słupki oświetlenia parkowego, stojak na rowery usytuowany na placu przy wejściu do pałacu oraz furtka stalowa z zamkiem w wejściu na plac gospodarczy. Na teren zespołu pałacowego prowadzić będzie kilka ścieżek z różnych stron parku. Ścieżki zostaną połączone ze ścieżką okalającą całe rumowisko wraz z odbudowanymi ruinami oficyny, wzdłuż której zaprojektowano kilka placów w miejscach interesujących fragmentów architektonicznych.

Utrzymanie projektu zostanie powierzone zarządcy produktów projektu – MZ.

MZ. jest jednostką budżetową Miasta, finansowaną z budżetu miasta, działającą od 1 stycznia 2017 r. w scentralizowanym systemie rozliczania podatku od towarów i usług w ramach Gminy. Nadzór nad działalnością jednostki sprawuje Prezydent Miasta.

MZ. odpowiadać będzie za trwałość infrastrukturalną obiektu, pozostanie również dysponentem terenów zielonych okalających pałac (zagospodarowanie terenu). Tereny te będą udostępniane zwiedzającym nieodpłatnie, natomiast w trakcie organizowanych imprez kulturalnych i sportowych, część terenu będzie wynajmowana odpłatnie dla prowadzących działalność gospodarczą (drobna sprzedaż, gastronomia, etc.).

Za realizację oferty kulturalnej ma odpowiadać BCK.

BCK jest samorządową instytucją kultury (wpis do Rejestru Instytucji Kultury pod nr x), działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983) oraz uchwały nr xxx Rady Miejskiej z dnia 28 stycznia 1992 r. BCK jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie działa w scentralizowanym systemie rozliczania podatku VAT Gminy.

MZ. przekaże BCK w odpłatną dzierżawę odbudowany budynek pałacu. BCK prowadząc działalność w budynku będzie dokonywał sprzedaży towarów i usług opodatkowanych, zwolnionych z podatku VAT oraz może również wykonywać czynności nieodpłatnie. Efekt, który zostanie osiągnięty po realizacji ww. projektu będzie generował dochód dla Gminy oraz będzie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej – umowa dzierżawy budynku pałacu oraz odpłatne udostępnianie terenu dla osób prowadzących działalność gospodarczą w trakcie imprez kulturalnych i sportowych oraz czynności nieopodatkowanych – nieodpłatne udostępnianie terenu parku zwiedzającym. Mienie powstałe w trakcie realizacji projektu będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nieopodatkowanych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że teren wokół budynku pałacu nie będzie oddany w odpłatne użytkowanie.

W związku ze zmianą planów przez Gminę zaistniałą od momentu złożenia wniosku, Gmina informuje, że Zarządca terenu tj. MZ. nie będzie wykorzystywać terenu wokół pałacu na cele prowadzenia działalności gospodarczej. Gmina – MZ. będzie wykorzystywać na cele prowadzenia działalności gospodarczej budynek pałacu, nie będzie wykorzystywać terenu zagospodarowanego wokół budynku. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w postaci zagospodarowanego terenu wokół budynku nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, będzie wykorzystywane do realizacji zadań własnych gminy, zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnot, ochrony środowiska i przyrody. Teren zagospodarowany wokół budynku pałacu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym nie wystąpi podział wydatków na wykorzystywane do prowadzenia działalności jak i działalności statutowej jednostki.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 2):

Czy w części ww. projektu dotyczącej zagospodarowania terenu, tj. zagospodarowania rumowiska, przeprowadzenia ścieżek, budowa małej architektury, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego VAT o część podatku naliczonego VAT, pochodzącego z faktur zakupu związanego z inwestycją na zagospodarowanie terenu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W przypadku wydatków związanych z zagospodarowaniem terenu Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego VAT o część podatku naliczonego VAT określonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z okoliczności sprawy, tereny wokół pałacu nie będzie oddany w odpłatne użytkowanie. Zarządca terenu tj. MZ nie będzie wykorzystywać terenu wokół pałacu na cele prowadzenia działalności gospodarczej. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w postaci zagospodarowanego terenu wokół budynku nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, będzie wykorzystywane do realizacji zadań własnych gminy, zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnot, ochrony środowiska i przyrody. Teren zagospodarowany wokół budynku pałacu nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym nie wystąpi podział wydatków na wykorzystywane do prowadzenia działalności jak i działalności statutowej jednostki.

Zatem, Wnioskodawca nie spełniając przesłanki o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu, ponieważ realizując projekt w części zagospodarowania terenu wokół pałacu, Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika, a powstała w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego w przypadku wydatków związanych z zagospodarowaniem terenu ma prawo do obniżenia podatku należnego VAT o część podatku naliczonego VAT określonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

W zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o 100% podatku naliczonego, pochodzącego z faktur zakupu związanych z inwestycją na odbudowę budynku w ramach projektu zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj