Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.293.2019.1.MSO
z 27 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu 30 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)” jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną oraz uznania przez Wnioskodawcę, że proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT wynosi 0%
  • prawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością zwolnioną z podatku VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 28 stycznia 2019 r. jako jeden z partnerów podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn.: „(…)” w ramach „(…)”. Celem głównym Projektu jest zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (…) w działalności (…) oraz szpitali partnerskich. Cel zostanie osiągnięty w wyniku rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej i instalacji zaawansowanych technologicznie informatycznych systemów zarządzania i komunikowania. W Projekcie realizowane będą następujące zadania: 1) Przygotowanie studium wykonalności i koncepcji funkcjonowania projektu, 2) Zakup, instalacja i wdrożenie sprzętu komputerowego i medycznego oraz oprogramowania niezbędnego do uruchomienia e-usług na Platformie (…) (m.in. komputery, serwery, sprzęt multimedialny, moduły światłowodowe, punkty dystrybucyjne (…), terminal do obsługi wideokonferencji itp.), 3) Promocja projektu, 4) Szkolenia. Dofinansowanie będzie pochodziło ze środków UE w wysokości (…)% oraz środków własnych pozostałe (…)%. Głównym Liderem Projektu jest (…) (organ założycielski Wnioskodawcy). Projekt powstał w odpowiedzi na potrzeby pacjentów w zakresie wczesnej diagnostyki w obszarze onkologii, kardiologii i neurologii. Realizacja projektu, dzięki wprowadzeniu rozwiązań usprawniających pozwoli na zminimalizowanie czasu oczekiwania pacjenta na diagnostykę, leczenie i rehabilitację, zwiększy także dostęp lekarzy do wyników badań pacjentów. Platforma umożliwi przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki i terapii dobranej indywidualnie dla chorych z uwzględnieniem specyfiki ich choroby z wykorzystaniem telekonsultacji między podmiotami leczniczymi. Wyżej wymieniony projekt wynika z konieczności dostosowania działalności placówek medycznych do przepisów prawa w zakresie elektronicznej dokumentacji medycznej, a usługi e-zdrowie świadczone będą nieodpłatnie. Założeniem wniosku jest, iż nie będzie generował żadnych przychodów. Szpital występuje jako jeden z kilku partnerów. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja związana będzie zarówno ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług), jak i opodatkowaną (w niewielkim stopniu). Z uwagi na nieprzekroczenie w 2018 roku oraz w roku poprzednim 2% stosunku sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, Szpital dotychczas uznawał, iż skoro proporcja wynosi 0%, to zgodnie z możliwością wynikającą z przepisów, nie odliczał podatku VAT (podstawa: art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług). Szpital nie we wszystkich zakresach zadania ma możliwości obiektywnego przyporządkowania wydatków związanych z realizowanym projektem do poszczególnych czynności opodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług tj.:

Zadanie 1) Przygotowanie studium wykonalności i koncepcji funkcjonalnej projektu w tym:

Opracowanie studium wykonalności, niezbędnych analiz oraz koncepcji funkcjonalnej Platformy (…) - działalność mieszana

Zadanie 2) Zakup, instalacja i wdrożenie sprzętu komputerowego i medycznego oraz oprogramowania niezbędnego do uruchomienia e-usług na Platformie (…) w tym:

Zakup środków trwałych w tym:

Sprzęt (…) – (…) kpl. - działalność zwolniona

System (…) –(…) kpl. - działalność mieszana

Terminal do obsługi (…) – (…) szt. - działalność zwolniona

Sprzęt do (…) – (…) kpl. - działalność mieszana

Wyposaż. (…) w jednostce przy (…) - szafa serwerowa (…) (…) kpl. - działalność zwolniona

Sprzęt dotyczący instalacji ogólnych i bezpiecznej Serwerowni w jednostce przy (…) – (…) kpl. - działalność zwolniona

Punkty dystrybucyjne (…) szafa/stelaż (…) szt. - działalność mieszana

Punkty dystrybucyjne (…) klimatyzacja (…) szt. - działalność zwolniona

Punkty dystrybucyjne (…) napędu wyjścia: (…), moc wyjściowa: (…)W: wartość znamionowa udaru energii (…)J, typowy czas zasilania (…) min. (…) szt. - działalność mieszana

Punkty dystrybucyjne (…) – (…)-przełącznik (…), (…) szt. - działalność mieszana

Moduł (…) (…) szt. - działalność mieszana

Punkty logiczne (…) - kpl. zawierający: kabel (…) m, gniazdo sieciowe, panel sieciowy + instalacja. (…) kpl. - działalność mieszana

Korespondencja światłowodowa (…) szt. - działalność mieszana

System zabezpieczający, klasy (…) (…) kpl. - działalność mieszana

System zabezpieczenia klasy (…) (…) kpl. - działalność mieszana

Macierz – (…) (…) szt. - działalność mieszana

Komputer – (…) (…) szt. - działalność mieszana

Komputer (…) (…) szt. - działalność mieszana

Laptop-(…) (…) szt. - działalność mieszana

Tablet (…) (…) szt. - działalność zwolniona

Wózek na laptopa – (…) (…) szt. - działalność zwolniona

Czytnik kodów kreskowych – (…) (…) szt. - działalność zwolniona

Duplikator z komputerem sterującym do nagrywania płyt kompaktowych z systemem (…) –(…) szt. - działalność zwolniona

Monitor graficzny - (…) - (…) szt. - działalność zwolniona

System cyfrowy dokumentacji papierowej - (…) - (…) szt. i skaner biurowy (…) szt. - działalność mieszana

1. Zakup wartości niematerialnych i prawnych w tym:

Oprogramowanie (…) - (…) szt., licencji (…) kpl. Licencja dostęp. - działalność zwolniona

Moduł (…) - (…) szt. - działalność zwolniona

System do (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Oprogramowanie (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Oprogramowanie (…) - (…) kpl. - działalność zwolniona

Modernizacja serwerowni przy ul. (…) – oprogramowanie: system kontroli dostępu, system monitorowania wizyjnego, system detekcji i sygnalizacji pożaru, zalania oraz warunków środowiskowych –(…) kpl. - działalność zwolniona

Pakiet biurowy - (…) - działalność mieszana

System ucyfrowienia dokumentacji papierowej - (…) - (…) szt. - działalność mieszana (…) licencja (…) szt. - działalność mieszana

System (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Integracja systemu (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Oprogramowanie i licencje (…) - (…) szt. - działalność mieszana

System do (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Przeglądarka (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Oprogramowanie (…) - (…) szt. - działalność mieszana

System (…) - (…) szt. - działalność mieszana

System operacyjny - (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Licencje (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Rozbudowany system kopii bezpieczeństwa do (…) - (…) szt. - działalność mieszana

2. Zakup usług informatycznych w tym:

Prace instalacyjne (…) - działalność mieszana

Dwa ciemne włókna-(…) - (…) szt. - działalność mieszana

Serwer (…) - (…) kpl. - działalność mieszana

Serwer (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Macierz - (…) - (…) szt. - działalność mieszana

System (…) - (…) szt. - działalność mieszana

System (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Elektroniczna (…) - działalność mieszana

3. Prace adaptacyjne w tym:

Prace montażowe i adaptacyjne (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Punkty (…) - (…) szt. - działalność mieszana

Wyposażenie (…) - (…) kpl. - działalność mieszana

Zasilanie (…) - (…) kpl. - działalność mieszana

Okablowanie (…) - (…) kpl. - działalność mieszana

Instalacje (…) - (…) kpl. - działalność mieszana

4. Zakup środków trwałych - aparatura medyczna w tym:

System (…) - (…) kpl. - działalność mieszana

Stacje (…) - (…) kpl. - działalność mieszana

Zadanie 3) Promocja projektu w tym:

Zakup tablic informacyjnych (2 szt.) i pamiątkowych (2 szt.) działalność mieszana Zadanie 4) Szkolenia w tym:

Szkolenia przeznaczone dla personelu szpitala (…) (około (…) osób) - działalność mieszana

(…) - szkolenie – (…) kpl. - działalność mieszana

System do (…) – (…) kpl. - działalność mieszana

Oprogramowanie (…) – (…) kpl. - działalność mieszana

System (…) – (…) kpl. - działalność mieszana

System (…) – (…) kpl. - działalność mieszana.

Inwestycja będzie służyć prowadzeniu statutowej działalności Szpitala. Faktury za realizację poszczególnych zadań w projekcie będą wystawiane na Wnioskodawcę

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) od wydatków w związku z realizacją projektu „(…)” w ramach (…) związanej z działalnością mieszaną z uwagi na brak możliwości obiektywnego podziału na działalność zwolnioną z podatku jak i opodatkowaną?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) od wydatków w związku z realizacją projektu „(…)” związanej z działalnością zwolnioną z podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1) Zdaniem Wnioskodawcy skoro wydatki dokonane w celu realizacji projektu „(…)” w ramach „(…)” będą związane zarówno ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, jak i opodatkowaną oraz z uwagi na brak możliwości obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności opodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, a proporcja w 2018 roku oraz w roku poprzednim nie przekroczyła 2 % stosunku sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem i Wnioskodawca uznał, że proporcja ta wynosi 0%, to Wnioskodawcy w dalszym ciągu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu w wysokości 2%. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym podatek VAT w wysokości 2% będzie stanowił wydatek niekwalifikowany w ww. projekcie.

Ad. 2) Zdaniem Wnioskodawcy skoro wydatki dokonane w celu realizacji projektu „(…)” w ramach (…) będą związane wyłącznie z działalnością zwolnioną Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur. Nie będzie podstaw do odzyskania podatku VAT. Podatek VAT w całości będzie stanowił wydatek kwalifikowany w ww. projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną oraz uznania przez Wnioskodawcę, że proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT wynosi 0%
  • prawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością zwolnioną z podatku VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Z kolei w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zakres odliczenia podatku naliczonego, modyfikowany na podstawie powyższych regulacji, uzależniony jest od przyporządkowania działalności podatnika do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w dniu (…) 2019 r. jako jeden z partnerów podpisał umowę o dofinansowanie projektu „(…)” w ramach (…). Celem głównym Projektu jest zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (…) w działalności (…) oraz szpitali partnerskich. Cel zostanie osiągnięty w wyniku rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej i instalacji zaawansowanych technologicznie informatycznych systemów zarządzania i komunikowania. Inwestycja związana będzie zarówno ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług), jak i opodatkowaną (w niewielkim stopniu). Z uwagi na nieprzekroczenie w 2018 roku oraz w roku poprzednim 2% stosunku sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, Szpital dotychczas uznawał, iż skoro proporcja wynosi 0%, to zgodnie z możliwością wynikającą z przepisów, nie odliczał podatku VAT. Szpital nie we wszystkich zakresach zadania ma możliwości obiektywnego przyporządkowania wydatków związanych z realizowanym projektem do poszczególnych czynności opodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu związanych z działalnością mieszaną z uwagi na brak możliwości obiektywnego podziału na działalność zwolnioną z podatku jak i opodatkowaną oraz od wydatków związanych z działalnością zwolnioną z podatku.

Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Co do zasady, w sytuacji, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności zwolnione od podatku, jak i opodatkowane, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z każdym z tych rodzajów działalności, stosownie do zapisu art. 90 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w tym zakresie, w jakim podatek związany jest z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (opodatkowanymi). Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy stosować art. 90 ust. 2-10 ustawy.

W przypadku, gdy proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-10 ustawy nie przekroczyła 2%, podatnik ma prawo (a nie obowiązek) uznać, że proporcja ta wynosi 0% i wówczas nie odlicza podatku naliczonego od poniesionych w tym okresie wydatków.

Należy tutaj wyjaśnić, że to do podatnika należy uznanie czy proporcja powyższa, w sytuacji gdy nie przekracza 2%, będzie wynosić 0%. Ustawodawca wskazał bowiem wprost, że w sytuacji takiej podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%, przy czym podatnik może z tego uprawnienia skorzystać lub nie. W sytuacji gdy podatnik nie skorzysta z przysługującego mu prawa i nie uzna, że proporcja ta wynosi 0%, będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem rzeczywistej proporcji w odniesieniu do wszystkich nabyć towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, których nie jest w stanie odrębnie przyporządkować do działalności zwolnionej lub opodatkowanej. W sytuacji natomiast, gdy podatnik uzna, że proporcja ta wynosi 0% nie będzie miał prawa do odliczenia podatku. Należy nadmienić, że regulacji tej nie można stosować „wybiórczo” tj. np. w odniesieniu tylko do części dokonywanych zakupów.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu a dotyczących zarówno czynności opodatkowanych jak też czynności zwolnionych od podatku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania tych wydatków do jednej konkretnej kategorii czynności, i jednocześnie, jak wskazano we wniosku, z uwagi na nieprzekroczenie w 2018 r. oraz w roku poprzednim proporcji 2% stosunku sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem i uznania przez Szpital, iż proporcja wynosi 0%, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku zawartego w cenie tych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W powyższym zakresie Wnioskodawca nie będzie miał także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, przypisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków rozporządzenia, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1), zgodnie z którym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu w wysokości 2%, jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z opisanym projektem a dotyczących wyłącznie czynności zwolnionych od podatku, należy stwierdzić, że z uwagi na przepisy powołanego wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. wydatkami. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie miał też możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2) jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” i pojęcie „kosztu niekwalifikowanego” nie są pojęciami podatkowymi i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, czy niekwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym, czy niekwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj