Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.229.2019.4.RM
z 1 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 19 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 kwietnia 2019 r.) oraz w dniu 21 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 czerwca 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 13 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanych składników majątku (Oddział) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa podlegającą wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanych składników majątku (Oddział) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa podlegającą wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Wniosek uzupełniony został w dniu 19 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 23 kwietnia 2019 r.) oraz w dniu 21 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 12 czerwca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem z dnia 21 czerwca 2019 r.:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest osobą prawną, której przedmiot działalności obejmuje:

  1. kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;
  2. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
  3. realizację projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków;
  4. roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;
  5. działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
  6. działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe;
  7. działalność agencji reklamowych;
  8. badanie rynku i opinii publicznej;
  9. działalność w zakresie architektury;
  10. zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie.

Przy czym w przeważającej mierze Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Wnioskodawca jest właścicielem dwóch centrów handlowych, tj. Domu X i Galerii.

Dom X. znajduje się ……. . W skład kompleksu wchodzi także 16-kondygnacyjny biurowiec.

Zarządcą obu centrów handlowych jest B. Sp. z o.o.

Siedzibą Wnioskodawcy jest W.

W związku z lokalizacją jednego z centrów handlowych, Wnioskodawca posiada wyodrębniony oddział działający pod firmą: A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oddział (Oddział).

Oddział obejmuje całość działalności związanej z funkcjonowaniem należącej do Wnioskodawcy Galerii, tj. wszelkie składniki majątkowe związane z funkcjonowaniem ww. galerii handlowej.

Oddział stanowi jednostkę, wyodrębnioną z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie. Działalnością Oddziału jest działalność związana z funkcjonowaniem Galerii, w szczególności wynajem lokali użytkowych oraz prowadzenie kampanii reklamowych.

Wnioskodawca prowadzi systemy księgowe oraz księgi rachunkowe w sposób umożliwiający wyodrębnienie faktur zakupowych i sprzedażowych, a co za tym idzie przychodów i kosztów, oraz środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną przez Oddział przy wykorzystaniu zespołu składników majątkowych przyporządkowanych do Oddziału. W związku z tym, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów (w tym należności) i zobowiązań do zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału.


Pozostała działalność Spółki związana jest z funkcjonowaniem kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Domu X. wraz z wchodzącym w jej skład biurowcem, obejmuje w szczególności wynajem lokali użytkowych oraz prowadzenie kampanii reklamowych.

Spółka nie zatrudnia pracowników, a wszelkie usługi związane z jej funkcjonowaniem są świadczone przez podmioty zewnętrzne.

Majątek Spółki nieobjęty wyodrębnieniem w ramach Oddziału obejmuje:

  1. Prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, składających się z działek ewidencyjnych o numerach: 67 i 68;
  2. Prawo własności budynku handlowo-usługowego oraz budynku biurowego wraz z budynkiem parkingu obejmującym poziomy podziemne i naziemne oraz budowlami położonymi na działce 67, wchodzące w skład kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Domu X., stanowiące (odrębny od gruntu) przedmiot własności Spółki.
  3. Prawo własności budowli położonych na działce 68 wchodzących w skład kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Domu X, stanowiące (odrębny od gruntu) przedmiot własności Spółki.
  4. Środki trwałe będące ruchomościami związanymi funkcjonalnie i organizacyjnie z kompleksem handlowo-usługowo-biurowym Dom X.
  5. Rachunki bankowe o numerach:…..
  6. Wszystkie Umowy najmu powierzchni użytkowych w kompleksie handlowo-usługowo-biurowym Dom X.
  7. Umowy serwisowe związane wyłącznie z kompleksem handlowo-usługowo-biurowym Dom Mody X., w tym:

    • Umowa dotycząca usług w zakresie ochrony;
    • Umowa dotycząca usług sprzątających;
    • Umowa o świadczenie usług technicznych;
    • Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych;
    • Umowa o świadczenie usług w zakresie odprowadzania ścieków;
    • Umowa dotycząca wywozu odpadów;
    • Umowa o dostarczenie energii elektrycznej;
    • Umowa dotycząca systemów przeciwpożarowych;
    • Umowa dotycząca parkingu;
    • Umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    • Umowy o świadczenie usług marketingowych;
    • Umowy o świadczenie innych usług związanych z funkcjonowaniem kompleksu handlowo-usługowo- biurowego Dom X.


Składniki majątkowe Oddziału obejmują następujące aktywa i zobowiązania:

  1. Prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, składających się z działek ewidencyjnych o numerach: 1875, 1879, 1880, 1873, 3269 oraz 3270,
  2. Prawo własności budynku handlowo-usługowego wchodzącego w skład Galerii, stanowiący (odrębny od gruntu) przedmiot własności Spółki.
  3. Prawo własności budynku handlowo-usługowego wchodzącego w skład Galerii, stanowiący (odrębny od gruntu) przedmiot własności Spółki.
  4. Środki trwałe będące ruchomościami związanymi funkcjonalnie i organizacyjnie z Galerią.
  5. Rachunki bankowe o numerach:…..
  6. Wszystkie Umowy najmu powierzchni użytkowych w Galerii.
  7. Umowy serwisowe związane wyłącznie z Galerią., w tym:

    • Umowa dotycząca usług w zakresie ochrony;
    • Umowa dotycząca usług sprzątających;
    • Umowa o świadczenie usług technicznych;
    • Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych;
    • Umowa o świadczenie usług w zakresie odprowadzania ścieków;
    • Umowa dotycząca wywozu odpadów;
    • Umowa o dostarczenie energii elektrycznej;
    • Umowa dotycząca systemów przeciwpożarowych;
    • Umowa dotycząca parkingu;
    • Umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    • Umowy o świadczenie usług marketingowych;
    • Umowy o świadczenie innych usług związanych z funkcjonowaniem Galerii.


Ponadto, Spółka jest stroną umów związanych częściowo z działalnością Oddziału, a częściowo z pozostałą działalnością Spółki. W ich przypadku prawa i obowiązki z takich umów są alokowane do Oddziału w zakresie usług dotyczących Galerii, tj. usług, których beneficjentem jest Oddział, oraz do pozostałej działalności Spółki w zakresie usług dotyczących kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Dom X.

Do umów tych należą:…


Przy czym, wszystkie ww. umowy związane częściowo z działalnością Oddziału, a częściowo z pozostałą działalnością Spółki pozwalają na przyporządkowanie przychodów i kosztów wynikających z tych umów do Oddziału i pozostałej działalności Spółki, tj. do Galerii oraz do kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Dom X.


Zwłaszcza jeżeli chodzi o umowę kredytową, to określa ona kwotę kredytu dotyczącego Galerii przyporządkowanego działalności Oddziału oraz kwotę kredytu dotyczącego kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Dom X. przyporządkowanego pozostałej działalności Spółki.


Wnioskodawca rozważa obecnie dokonanie podziału Spółki przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (tekst jedn. Dz.U. z 2013, poz. 1030, dalej „KSH”).


Wnioskodawca rozważa dokonanie podziału przez wydzielenie, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział i przeniesienie składników majątkowych tego Oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej („Spółka Przejmująca”).


W wyniku wydzielenia, na Spółkę Przejmującą przejdą ww. składniki majątkowe Oddziału, natomiast u Wnioskodawcy pozostanie majątek nieobjęty wyodrębnieniem do Oddziału.


Jeżeli chodzi o umowy związane częściowo z działalnością Oddziału, a częściowo z pozostałą działalnością Spółki, to zostaną one co do zasady aneksowane w ten sposób, że ich stronami zostanie również Spółka Przejmująca lub spółka ta zawrze przed lub po podziale odrębną umowę z danym kontrahentem.


W przypadku umowy kredytowej, w momencie podziału, Spółka Przejmująca stanie się jej stroną jako kredytobiorca zobowiązany do spłaty tej części kredytu, która dotyczy Galerii.


Jeżeli natomiast chodzi o umowę o zarządzanie nieruchomościami oraz o umowę świadczenia usług administracyjnych i księgowych , to w momencie podziału lub bezpośrednio po nim, umowy te zostaną zastąpione odrębnymi umowami dotyczącymi odrębnie każdej z lokalizacji.


Wskutek podziału przez wydzielenie, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział i nastąpi przeniesienie tego Oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego, po stronie Wnioskodawcy pozostanie pozostała działalność Spółki, w odniesieniu do której Wnioskodawca będzie prowadził księgi rachunkowe, rejestry sprzedaży i zakupów VAT oraz inne wymagane rejestry księgowe i podatkowe.

W ramach tej pozostałej części przedsiębiorstwa istnieć będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w szczególności nieruchomości oraz inne środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, wyposażenie, narzędzia, umowy z najemcami, środki finansowe w postaci pieniędzy, oraz zobowiązania, w szczególności z tytułu umowy kredytowej oraz umowy o zarządzanie nieruchomością. Zespół ten będzie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w postaci wynajmu nieruchomości, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Wnioskodawca, po dokonaniu podziału przez wydzielenie Oddziału, prowadzić będzie więc niezależne przedsiębiorstwo.


Wydzielony do Spółki Przejmującej Oddział będzie prowadzić księgi rachunkowe, rejestry sprzedaży i zakupów VAT oraz inne wymagane rejestry księgowe i podatkowe. W ramach Oddziału istnieć będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w szczególności nieruchomości oraz inne środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, wyposażenie, umowy z najemcami, środki finansowe w postaci pieniędzy, oraz zobowiązania w szczególności z tytułu umowy kredytowej oraz umowy o zarządzanie nieruchomością.

Zatem tak określony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań będzie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w postaci wynajmu nieruchomości, zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Spółka Przejmująca po dokonaniu podziału przez wydzielenie prowadzić będzie więc niezależne przedsiębiorstwo.

Wnioskodawca planuje dokonanie wspomnianego podziału przez wydzielenie z przyczyn ekonomicznych takich jak, w szczególności:

  1. wyodrębnienie dwóch różnych źródeł dochodu Spółki wynikających z różnych lokalizacji galerii handlowych w W. i G., oraz
  2. większe możliwości znalezienia inwestora strategicznego lub kupca zainteresowanego wyłącznie jedną z lokalizacji.

Z tego wynika, że podział nie ma na celu uzyskania przez Wnioskodawcę korzyści podatkowych.


W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy w oparciu o składniki majątku tworzące Oddział (nabyte w ramach transakcji będącej przedmiotem zapytania) Spółka Przejmująca będzie prowadziła działalność gospodarczą w tym samym zakresie co Wnioskodawca, Wnioskodawca wskazał, że w oparciu o składniki majątku tworzące Oddział (nabyte w ramach transakcji będącej przedmiotem zapytania) Spółka Przejmująca będzie prowadziła działalność gospodarczą w tym samym zakresie co Wnioskodawca.


W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy w dniu transakcji Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o składniki majątku tworzące Oddział (nabyte w ramach transakcji będącej przedmiotem zapytania) Wnioskodawca wskazał, że w dniu transakcji Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o składniki majątku tworzące Oddział (nabyte w ramach transakcji będącej przedmiotem zapytania).

Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy Spółka Przejmująca będzie musiała podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyte od Wnioskodawcy w ramach transakcji będącej przedmiotem zapytania składniki majątku tworzące Oddział (np. zawierać umowy, zapewnić inne składniki majątku poza nabytymi składnikami tworzącymi Oddział itp.) Wnioskodawca wskazał, że Spółka Przejmująca nie będzie musiała podjąć/wykonać działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyte od Wnioskodawcy w ramach transakcji będącej przedmiotem zapytania składniki majątku tworzące Oddział.

Co do zasady, w odniesieniu do umów związanych częściowo z działalnością Oddziału a częściowo z pozostałą działalnością Spółki, Wnioskodawca zawierał lub będzie zawierać odrębne umowy dla Oddziału, prawa i obowiązki z których przejdą automatycznie na Spółkę Przejmującą z dniem podziału.

W zakresie w jakim nie będzie możliwe zawarcie odrębnych umów dla Oddziału niezwłocznie po podziale Spółka Przejmująca zawrze nową umowę z danym kontrahentem co może wiązać się z koniecznością podpisania stosownego aneksu przez tego kontrahenta z Wnioskodawcą. Jednakże, sytuacja taka może mieć miejsce jedynie w odniesieniu do umów, które nie są niezbędne do prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą. Nie będzie to dotyczyło umowy kredytowej, której w momencie podziału Spółka Przejmująca stanie się stroną jako kredytobiorca zobowiązany do spłaty tej części kredytu, która dotyczy Galerii.

Natomiast, jeżeli chodzi o umowy o zarządzanie nieruchomościami, istnieją dwie odrębne umowy dla każdej nieruchomości i umowa alokowana do Oddziału zostanie przeniesiona na Spółkę Przejmującą w wyniku podziału, z dniem jego dokonania.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania informacji dotyczących umowy o zarządzanie nieruchomościami:

  1. czy w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania nastąpi przeniesienie przez Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami Wnioskodawca wskazał, że:
    Na dzień uzupełnienia braków formalnych wniosku wskazanych w wezwaniu istnieją dwie odrębne umowy o zarządzanie nieruchomościami, jedna dla nieruchomości w W. i druga dla nieruchomości w G. Dlatego w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania nastąpi przeniesienie na Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomością alokowanej do Oddziału;
  2. jeśli w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania nastąpi przeniesienie przez Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami należy w sposób niebudzący wątpliwości wskazać konkretnie kiedy/w którym momencie (w odniesieniu do planowanej transakcji będącej przedmiotem zapytania) dojdzie do przeniesienia na Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisami prawnymi regulującymi podział spółek przez wydzielenie, umowa o zarządzanie nieruchomością alokowana do Oddziału zostanie przeniesiona na Spółkę Przejmującą w momencie dokonania podziału Spółki;
  3. jeśli w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania nastąpi przeniesienie przez Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami należy w sposób niebudzący wątpliwości wskazać konkretnie na jakich zasadach/warunkach, w jakich okolicznościach odbędzie się przeniesienie na Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami Wnioskodawca wskazał, że przeniesienie na Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomością alokowanej do Oddziału nastąpi na podstawie i na warunkach przewidzianych w planie podziału. Przeniesienie to nastąpi automatycznie w momencie dokonania podziału Spółki, tj. jego rejestracji przez właściwy sąd rejestrowy;
  4. jeśli w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania nie nastąpi przeniesienie przez Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami należy w sposób niebudzący wątpliwości wskazać:
    • czy Spółka Przejmująca będzie zobowiązana we własnym zakresie/na własną rzecz zawrzeć umowę o zarządzanie nieruchomościami;
    • konkretnie na jakich zasadach/warunkach, w jakich okolicznościach odbędzie się zawarcie przez Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami;
    • konkretnie kiedy/w którym momencie (w odniesieniu do planowanej transakcji będącej przedmiotem zapytania) dojdzie do zawarcia przez Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomościami;
    • czy Spółka Przejmująca zawrze umowę o zarządzanie nieruchomościami z podmiotem, który dotychczas świadczył usługi zarzadzania nieruchomościami na rzecz Wnioskodawcy Wnioskodawca wskazał, że w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania nastąpi przeniesienie na Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomością alokowanej do Oddziału. Dlatego odstąpiono od odpowiedzi na pytania z pkt d).
  5. jeśli w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania umowa o zarządzanie nieruchomościami nie zostanie przeniesiona na Spółkę Przejmującą w momencie/w dniu dokonania transakcji należy w sposób niebudzący wątpliwości wskazać czy Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość od dnia transakcji kontynuowania działalności w zakresie w jakim dotychczas działalność tę prowadzi Wnioskodawca, tj. w jaki sposób brak obowiązującej umowy o zarządzanie nieruchomościami w chwili przejęcia składników majątku przypisanych do Oddziału wpłynie na kontynowanie działalności Wnioskodawcy przez Spółkę Przejmującą od dnia transakcji Wnioskodawca wskazał, że w związku z transakcją będącą przedmiotem zapytania nastąpi przeniesienie na Spółkę Przejmującą umowy o zarządzanie nieruchomością alokowanej do Oddziału. Dlatego odstąpiono od odpowiedzi na pytania z pkt e).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy Oddział stanowić będzie w momencie podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2005 r. o podatku od towarów i usług?
  2. (oznaczone we wniosku nr 3) Czy podział Wnioskodawcy przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział i nastąpi przeniesienie Oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie będzie u Wnioskodawcy podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2005 r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Własne stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1.


Zdaniem Wnioskodawcy Oddział stanowić będzie w momencie podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2005 r. o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa VAT”) ponieważ będzie to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, „ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział będzie w momencie podziału wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.


Wyodrębnienie organizacyjne polega na formalnym wyodrębnieniu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań w formie Oddziału zarejestrowanego w Sądzie Rejestrowym. Oddział służy wyłącznie realizacji określonych zadań gospodarczych w postaci wynajmu powierzchni użytkowej.


Wnioskodawca przyporządkował do Oddziału składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia przez Oddział działalności, czyli zespół składników majątkowych spełniających ściśle określoną rolę gospodarczą w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w szczególności:

  1. Prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych, składających się z działek ewidencyjnych o numerach: 1875, 1879, 1880, 1873, 3269 oraz 3270;
  2. Prawo własności budynku handlowo usługowego wchodzącego w skład Galerii, stanowiący (odrębny od gruntu) przedmiot własności Spółki;
  3. Prawo własności budynku handlowo usługowego wchodzącego w skład Galerii, stanowiący (odrębny od gruntu) przedmiot własności Spółki.
  4. Środki trwałe będące ruchomościami związanymi funkcjonalnie i organizacyjnie z Galerią
  5. Rachunki bankowe o numerach: …
  6. Wszystkie Umowy najmu powierzchni użytkowych w Galerii.
  7. Umowy serwisowe związane wyłącznie z Galerią, w tym:

    • Umowa dotycząca usług w zakresie ochrony;
    • Umowa dotycząca usług sprzątających;
    • Umowa o świadczenie usług technicznych;
    • Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych;
    • Umowa o świadczenie usług w zakresie odprowadzania ścieków;
    • Umowa dotycząca wywozu odpadów;
    • Umowa o dostarczenie energii elektrycznej;
    • Umowa dotycząca systemów przeciwpożarowych;
    • Umowa dotycząca parkingu;
    • Umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych;
    • Umowy o świadczenie usług marketingowych;
    • Umowy o świadczenie innych usług związanych z funkcjonowaniem Galerii.

  8. Prawa i obowiązki z umów związanych częściowo z działalnością Oddziału, a częściowo z pozostałą działalnością Spółki alokowane do Oddziału.


Wyodrębnienie finansowe polega na tym, że systemy księgowe oraz księgi rachunkowe prowadzone są w sposób umożliwiający wyodrębnienie faktur zakupowych i sprzedażowych, a co za tym idzie przychodów i kosztów, oraz środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną przez Oddział przy wykorzystaniu zespołu składników majątkowych przyporządkowanych do Oddziału. W związku z tym, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów (w tym należności) i zobowiązań do zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału.


W związku z tym, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału.


Wyodrębnienie funkcjonalne będzie polegać na tym, że zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału będzie przeznaczony tylko i wyłącznie do realizacji zadania gospodarczego w postaci wynajmu powierzchni użytkowej w Galerii i marketingu ww. galerii.

Funkcjonalnie zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału stanowi odrębną całość gdyż obejmuje wszystkie niezbędne elementy do prowadzenia samodzielnie zadania gospodarczego polegającego na świadczeniu wspomnianych usług.

Zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału mógłby funkcjonować jako samodzielny podmiot gospodarczy, odrębnie i niezależnie od przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W oparciu o zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału możliwe jest prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, której przedmiotem, zadaniem gospodarczym, będzie świadczenie ww. usług.

W przypadku dokonania wydzielenia w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział i nastąpi przeniesienie tego Oddziału na Spółkę Przejmującą, spółka ta w oparciu o nabyty w ten sposób zespół składników majątkowych, wyodrębnionych w ramach Oddziału, będzie kontynuować działalność w takim zakresie w jakim prowadzi ją Oddział.

Na prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy odnośnie kwalifikacji Oddziału jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa wskazują również pośrednio Objaśnienia Podatkowe z dnia 11 grudnia 2018 r. dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych.


W Objaśnieniach tych wskazano, że o kwalifikacji składników majątkowych jako przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części decyduje:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych mających być przedmiotem transakcji oraz
  • faktyczna możliwość kontynuowania działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.


Jak już to było wskazane Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność Oddziału.


Z kolei w celu ustalenia czy przenoszony na nią zespół składników majątkowych umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, posiłkując się ww. Objaśnieniami należałoby ustalić czy oprócz przeniesienia standardowych elementów typowych dla transakcji nieruchomościowych opodatkowanych VAT, takich jak grunt, budynek (budynki), budowle, infrastruktura techniczna oraz przynależności, a także prawa i obowiązki z umów najmu, na Spółkę Przejmującą są przeniesione wszystkie poniższe elementy:

  • prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finansowania i jest stroną takich umów;
  • umowy zarządzania nieruchomością;
  • umowy zarządzania aktywami;
  • należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem.


Jeżeli chodzi o umowę finansowania nabycia nieruchomości, to Spółka, Przejmująca, stanie się jej stroną jako kredytobiorca zobowiązany do spłaty tej części kredytu, która dotyczy Galerii G., co jest zdaniem Wnioskodawcy równoznaczne z przeniesieniem praw i obowiązków z umów finansowania na nabywcę. Brak podziału umowy kredytowej na dwie odrębne umowy wynika w tym wypadku z ograniczeń wynikających z zasad współpracy z bankiem kredytującym.


Jeżeli natomiast chodzi o umowę o zarządzanie nieruchomościami oraz umowę o świadczenie usług administracyjnych i księgowych, to w momencie podziału lub bezpośrednio po nim umowy te zostaną zastąpione odrębnymi umowami dotyczącymi odrębnie każdej z lokalizacji.


W niniejszej sprawie brak jest umowy zarządzania aktywami. Natomiast należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem, jak chociażby należności wynikające z umów najmu, będą co do zasady przeniesione na Spółkę Przejmującą.


Powyższe uzasadnia zdaniem Wnioskodawcy, że przenoszone w drodze podziału składniki majątkowe Oddziału umożliwiać będą kontynuowanie działalności prowadzonej dotychczas z ich wykorzystaniem przez Spółkę i tym samym, w kontekście zamiaru kontunuowania tej działalności przez Spółkę Przejmującą będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Własne stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku nr 3).


Zdaniem Wnioskodawcy podział Spółki przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział i nastąpi przeniesienie składników majątkowych Oddziału na Spółkę Przejmującą nie będzie u Wnioskodawcy podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2005 r. o podatku od towarów i usług.

Jak już Wnioskodawca wykazał w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1, Oddział, stanowić będzie na dzień podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ Oddział stanowić będzie na dzień podziału, co zostało wykazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu definicji zawartej w art. 4a pkt 4 Ustawy podatku dochodowym od osób prawnych, która jest tożsama z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 2 pkt 27e Ustawy o podatku od towarów i usług, a zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to Wnioskodawca nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tytułu podziału przez wydzielenie, na mocy którego składniki majątkowe Oddziału zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami natomiast są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. 2018 poz. 1025 ze zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika z art. 2 pkt 27e ustawy, przez którą rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady, nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem należy wskazać, że fakt wyłączenia niektórych składników z transakcji sprzedaży może pozostawać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ważne by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.


Z treści wniosku wynika, że przeważającą część działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę (Spółkę) stanowi kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek oraz wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.


Wnioskodawca jest właścicielem dwóch centrów handlowych, tj. Domu X. i Galerii. W związku z lokalizacją centrum handlowego w G., Wnioskodawca posiada wyodrębniony oddział (Oddział).


Wnioskodawca rozważa dokonanie podziału Spółki przez wydzielenie, w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych. W wyniku tego podziału nastąpi wydzielenie Oddziału z istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przeniesienie składników majątkowych Oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego z siedzibą w Polsce (Spółka Przejmująca). W wyniku wydzielenia, na Spółkę Przejmującą przejdą składniki majątkowe Oddziału, natomiast u Wnioskodawcy pozostanie majątek nieobjęty wyodrębnieniem do Oddziału.

Działalność Oddziału związana jest z funkcjonowaniem Galerii, w szczególności wynajmem lokali użytkowych i prowadzeniem kampanii reklamowych. Oddział obejmuje całość działalności związanej z funkcjonowaniem Galerii, tj. wszelkie składniki majątkowe związane z funkcjonowaniem ww. galerii handlowej. Składniki majątkowe Oddziału obejmują prawo użytkowania wieczystego działek gruntu o nr 1875, 1879, 1880, 1873, 3269 oraz 3270, prawo własności budynków handlowo-usługowych wchodzących w skład Galerii, środki trwałe (ruchomości związane funkcjonalnie i organizacyjnie z Galerią), rachunki bankowe, wszystkie umowy najmu powierzchni użytkowych w Galerii, umowy serwisowe związane wyłącznie z Galerią, w tym umowy dotyczące usług ochrony, usług sprzątających, usług technicznych i telekomunikacyjnych, usług w zakresie odprowadzania ścieków, umowa dotycząca wywozu odpadów, dostarczania energii elektrycznej, umowę dotyczącą systemów przeciwpożarowych, parkingu, przetwarzania danych osobowych, usług marketingowych oraz innych usług związanych z funkcjonowaniem Galerii Spółka jest stroną umów, które częściowo są związane z działalnością Oddziału, a częściowo z pozostałą działalnością Spółki. W przypadku takich umów prawa i obowiązki z nich wynikające są alokowane do Oddziału - w zakresie usług, których beneficjentem jest Oddział, oraz do pozostałej działalności Spółki - w zakresie usług dotyczących kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Dom X. Do umów tych należą m.in. umowa kredytowa (wraz z umowami zabezpieczenia) oraz umowa o zarządzanie nieruchomościami (wraz z aneksami), umowa o świadczenie usług administracyjnych i księgowych, umowa przetwarzania danych, umowa o współpracy z Krajowym Rejestrem Długów S.A. i Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych, umowa dotycząca obsługi mailingu i zarządzania stroną internetową, umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych dotycząca obsługi mailingu oraz zarządzania stroną internetową jak również umowy: o świadczenie usług związanych z programem karty podarunkowej, powierzenia przetwarzania danych osobowych, …, świadczenia usług prawnych, usług w zakresie monitoringu mediów, usług marketingowych, ..., oferta obsługi prawnej”. Wszystkie ww. umowy pozwalają na przyporządkowanie przychodów i kosztów wynikających z tych umów do Oddziału i do pozostałej działalności Spółki (kompleks handlowo-usługowo-biurowy Dom X).

Co do zasady, w odniesieniu do umów związanych częściowo z działalnością Oddziału a częściowo z pozostałą działalnością Spółki, Wnioskodawca zawierał lub będzie zawierać odrębne umowy dla Oddziału. Prawa i obowiązki wynikające z ww. umów przejdą automatycznie na Spółkę Przejmującą z dniem podziału. W zakresie w jakim nie będzie możliwe zawarcie odrębnych umów dla Oddziału, niezwłocznie po podziale, Spółka Przejmująca zawrze nową umowę z danym kontrahentem co może wiązać się z koniecznością podpisania stosownego aneksu przez tego kontrahenta z Wnioskodawcą. Jednakże, sytuacja taka może mieć miejsce jedynie w odniesieniu do umów, które nie są niezbędne do prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą. Nie będzie to dotyczyło umowy kredytowej, której w momencie podziału Spółka Przejmująca stanie się stroną jako kredytobiorca zobowiązany do spłaty tej części kredytu, która dotyczy Galerii.

Obecnie istnieją dwie odrębne umowy o zarządzanie nieruchomościami (dla każdej nieruchomości). Umowa alokowana do Oddziału zostanie przeniesiona na Spółkę Przejmującą. Zgodnie z przepisami prawnymi regulującymi podział spółek przez wydzielenie, umowa o zarządzanie nieruchomością alokowana do Oddziału zostanie przeniesiona na Spółkę Przejmującą w momencie dokonania podziału Spółki, na podstawie i na warunkach przewidzianych w planie podziału. Przeniesienie to nastąpi automatycznie w momencie dokonania podziału Spółki, tj. jego rejestracji przez właściwy sąd rejestrowy.

Oddział jest wyodrębniony z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie. Wnioskodawca prowadzi systemy księgowe oraz księgi rachunkowe w sposób umożliwiający wyodrębnienie faktur zakupowych i sprzedażowych, a co za tym idzie przychodów i kosztów, oraz środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną przez Oddział przy wykorzystaniu zespołu składników majątkowych przyporządkowanych do Oddziału. W związku z tym możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów (w tym należności) i zobowiązań do zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału.


Spółka nie zatrudnia pracowników. Wszelkie usługi związane z jej funkcjonowaniem są świadczone przez podmioty zewnętrzne.


W oparciu o nabyte w ramach analizowanej transakcji składniki majątku tworzące Oddział, Spółka Przejmująca będzie prowadziła działalność gospodarczą w tym samym zakresie co Wnioskodawca, będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę (nieprzerwanie) i nie będzie musiała podejmować działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej.

Pozostała działalność Spółki związana jest z funkcjonowaniem kompleksu handlowo-usługowo-biurowego Domu X. wraz z wchodzącym w jej skład biurowcem, obejmuje w szczególności wynajem lokali użytkowych oraz prowadzenie kampanii reklamowych. Majątek Spółki nieobjęty wyodrębnieniem w ramach Oddziału obejmuje prawo użytkowania wieczystego działek, prawo własności budynków i budowli, środki trwałe, rachunki bankowe, wszystkie umowy najmu powierzchni użytkowych w kompleksie handlowo-usługowo-biurowym Dom X. oraz umowy serwisowe związane wyłącznie z kompleksem handlowo-usługowo-biurowym Dom X.

Przedstawione we wniosku wątpliwości dotyczą ustalenia czy przeniesienie Oddziału na Spółkę Przejmującą będzie stanowić transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Oddział będący przedmiotem planowanej transakcji wpisuje się w dyspozycję art. 2 pkt 27e ustawy, tj. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu.

Przedmiotem transakcji będą wszystkie składniki majątkowe wykorzystywane dotychczas w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, związanej z funkcjonowaniem Galerii. Jak wskazał Wnioskodawca w ramach Oddziału istnieć będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań (w szczególności z tytułu umowy kredytowej oraz umowy o zarządzanie nieruchomością) przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w postaci wynajmu nieruchomości, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Oddział jest funkcjonalnie i organizacyjnie wyodrębniony w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Oddział spełnia również przesłanki wyodrębnienia finansowego, bowiem jak wskazał Wnioskodawca prowadzone systemy księgowe oraz księgi rachunkowe umożliwiają przyporządkowanie przychodów, kosztów, aktywów (w tym należności) oraz zobowiązań do zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału. W momencie podziału, Spółka Przejmująca stanie się stroną umowy kredytowej i jako kredytobiorca zobowiązana będzie do spłaty części kredytu dotyczącej Galerii. Jednocześnie, z dniem dokonania podziału Spółki (tj. z dniem jego rejestracji przez właściwy sąd rejestrowy) na Spółkę Przejmującą zostanie przeniesiona alokowana do Oddziału umowa dotycząca zarządzania nieruchomością. Zespół składników wchodzących w skład Oddziału umożliwi Spółce Przejmującej nieprzerwane kontynuowanie działalności gospodarczej, bez konieczności podejmowania działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej. Jednocześnie co istotne po dokonaniu podziału przez wydzielenie Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność gospodarczą w tym samym zakresie co Wnioskodawca.

Zatem należy podzielić pogląd Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiot transakcji (Oddział) wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, której zbycie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj