Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.361.2019.1.EA
z 8 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 31 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina … (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506) do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych, i innych instytucji kultury oraz kultury fizycznej i turystyki.

W ramach ww. zadań Gmina zrealizowała projekt inwestycyjny pn.: „…” (dalej: „Inwestycja”).

W celu wykonania Inwestycji Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania: „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Gminie na realizację Inwestycji przyznano pomoc w wysokości 68.962,00 zł, a całkowita jej wartość to 243.852,36 zł.


W ramach realizacji Inwestycji przeprowadzone zostały m.in. następujące prace:


  • budowa dwóch drewnianych budynków;
  • wykonanie infrastruktury towarzyszącej w postaci przyłącza elektrycznego, wodociągowego i kanalizacyjnego;
  • wykonanie nasadzeń zieleni.


Domki powstałe w wyniku realizacji Inwestycji Gmina zostały bezpłatnie użyczone na rzecz gminnej instytucji kultury - Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji (dalej: „GOKSiR”), który realizuje wymienione powyżej zadania własne Gminy. GOKSiR z uwagi na swą formę prawną nie jest objęty centralizacją rozliczeń VAT w Gminie i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W skład GOKSiR wchodzi m.in. Z w (…) (dalej: „Zielona Szkoła”). Zielona Szkoła jest ośrodkiem dydaktyczno-rekreacyjnym oferującym wypoczynek (możliwość skorzystania z usług noclegowych oraz skorzystania z dwóch sal bankietowych, na których organizowane są imprezy okolicznościowe, konferencje, spotkania integracyjne) i edukację przyrodniczo-ekologiczną (organizowane są warsztaty jedno lub kilkudniowe dla dzieci i młodzieży, realizowane bezpośrednio w ośrodku lub w terenie).

Gmina nie osiąga żadnych dochodów w związku z realizacją Inwestycji, gdyż, jak zostało wcześniej wskazane, powstała infrastruktura została nieodpłatnie użyczona na rzecz GOKSiR. Z kolei GOKSiR odpłatnie udostępnia domki powstałe w ramach Inwestycji i rozlicza podatek należny VAT z tytułu świadczonych usług w tym zakresie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków na realizację Inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.


Tak, więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  • pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,
  • czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże ustawy.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, domki powstałe w wyniku realizacji Inwestycji Gmina użycza na rzecz GOKSiR, który realizuje zadania własne Gminy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki. W związku z powyższym, Gmina nie osiąga żadnych dochodów z tytułu ich udostępnienia na rzecz instytucji kultury.

Natomiast dochody z tytułu odpłatnego udostępniania domków powstałych w wyniku realizacji Inwestycji osiąga GOKSiR, będący jednostką organizacyjną Gminy, nieobjętą centralizacją rozliczeń VAT. GOKSiR jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i rozlicza podatek należny VAT z tytułu świadczonych usług.

Zatem, w związku z funkcjonowaniem Inwestycji, Gmina nie wykonuje jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. W konsekwencji, w opinii Gminy, nie jest ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji.

Co istotne, pogląd ten znajduje aprobatę w interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych sprawach. Przykładowo, analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2019 r., sygn. 0112- KDIL4.4012.155.2019.1.JKU oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.204.2019.1.EB, w której podkreślono: „Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Nie przenosi ona własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa pozwała na stwierdzenie, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług w związku z realizacją opisanego projektu. Z treści wniosku wynika, że Gmina będzie przeprowadzała prace remontowo-konserwacyjne w budynku Miejskiego Ośrodka Kultury. Budynek ten został przekazany nieodpłatnie MOK - na podstawie umowy użyczenia - na czas nieokreślony. W związku z tym, że czynność ta jest nieodpłatna - i nie będzie zrównana z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy - Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie zostanie spełniony warunek z art. 86 ust. 1 ustawy.”

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj