Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-3/12-3/KT
z 21 marca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-3/12-3/KT
Data
2012.03.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
dostawa towarów
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawka
termin
wyroby cukiernicze
Istota interpretacji
Stawka podatku dla sprzedaży mrożonych bułek hamburgerowych
Wniosek ORD-IN 189 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2011 r. (data wpływu 27.12.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży mrożonych bułek hamburgerowych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 27.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży mrożonych bułek hamburgerowych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca produkuje i sprzedaje bułki hamburgerowe (dalej: „Produkty”). Wnioskodawca szczegółowo przedstawia skład Produktów: mąka pszenna, woda, cukier (ok. 8-9 % wagi produktu końcowego), ziarno sezamowe, olej roślinny, sól, drożdże, emulgator (E472e), czynnik polepszający mąkę (E300). Wnioskodawca podkreśla, że produkty nie posiadają w swoim składzie żadnych substancji konserwujących. Bułki nie są pakowane w atmosferze ochronnej, czy też z dodatkiem alkoholu. Proces technologiczny kończy się wypiekiem masy ciasta uformowanego w kształt bułki w temperaturze ok. 225°C przez około 8-9 minut, następnie schłodzeniem, przekrojeniem, zapakowaniem i zamrożeniem do temperatury -18°C. Bułki charakteryzują się delikatną strukturą oraz wyczuwalnym słodkim posmakiem. Gdyby bułki nie były zamrażane po wypieku, ich termin przydatności do spożycia wnosiłby 5 dni. Bułki w stanie zamrożonym mogą być przechowywane w takim stanie przez 60 dni, po ich rozmrożeniu termin przydatności wynosi 48 godzin. Wynika to z faktu, że, jak wspomniano powyżej, bułki nie posiadają w swoim składzie żadnych konserwantów oraz ich pakowanie nie odbywa się w ochronnej atmosferze.Wnioskodawca podkreśla, że termin przydatności do spożycia bułek nie wynika ze składu surowcowego ani specjalnego sposobu pakowania, lecz bezpośrednio ze sposobu przechowywania (w postaci zamrożonej). Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w odniesieniu do powyższej wspomnianych Produktów otrzymał opinię statystyczną wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi (znak: OKN-5672/KW-4468/2011), w której Urząd Statystyczny potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, iż Produkty mieszczą się w następujących grupowaniach:
W świetle powyższego, Spółka pragnie potwierdzić, jaką stawką powinna być opodatkowana sprzedaż w Polsce Produktów w stanie prawnym do 31 grudnia 2010 r. oraz w stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r. W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Stanowisko Wnioskodawcy: W ocenie Wnioskodawcy ww. Produkty w okresie do 31 grudnia 2010 r. powinny być opodatkowane 7 % stawką podatku VAT, natomiast od 1 stycznia 2011 r. stawką 23 %. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1: Zdaniem Spółki, w związku z tym, że:
tym samym ww. Produkty są towarami wymienionym w poz. 25 załącznika nr 3 pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %” ustawy o VAT, i na podstawie art. 41 ust. 2, w brzmieniu do 31 grudnia 2010 r., powinny być opodatkowane preferencyjną 7 % stawką VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o VAT W poz. 25 ww. załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako podlegające opodatkowaniu 7 % stawką VAT wymienione jest „Pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże” objęte kategorią PKWiU z 1997 r. 15.81.1. Wspomniana kategoria w swoim zakresie zawiera grupowanie dziesięciocyfrowe PKWiU z 1997r. - 15.81.12-00.11 o nazwie „Wyroby ciastkarskie z ciasta drożdżowego”, które, zgodnie z otrzymaną opinią klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, jest właściwe dla przedmiotowych Produktów. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Produktów powinna być opodatkowana do 31 grudnia 2010 r. 7 % stawką podatku VAT. Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), dla celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2010 r. należy stosować PKWiU z 1997r. Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż na poprawność zastosowania stawki 7 % w odniesieniu do sprzedaży Produktów do 31 grudnia 2010 r., wskazuje otrzymana opinia statystyczna wydana przez Urząd Statystyczny w Łodzi (znak: OKN-5672/KW-4468/201 I ), w której Urząd potwierdził, iż Produkty mieszczą się w grupowaniu dziesięciocyfrowym PKWiU 15.81.12-00.11 - „Wyroby ciastkarskie z ciasta drożdżowego” - zgodnie z PKWiU z 1997 r., wymienionym w pozycji 25 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 2: Zdaniem Spółki, w związku z tym, że:
tym samym ww. Produkty są towarami wymienionymi w poz. 32 załącznika nr 3 pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawka podatku w wysokości 7 %” ustawy o VAT. Jednakże po 1 stycznia 2011 r., zgodnie z treścią tej pozycji, dotyczy ona towarów, które łącznie spełniają następujące warunki:
Ponieważ data przydatności Produktów (po ich zamrożeniu) wynosi 60 dni, nie spełniają one dodatkowego warunku opisanego w pkt b. powyżej, i dlatego też, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT 2011 r., nie mogą korzystać z opodatkowania ich 8 % stawką VAT. Zgodnie a art. 41 ust. 1 i 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT 2011 r. W poz. 32 ww. załącznika nr 3 do ustawy o VAT 2011 r., jako podlegające opodatkowaniu 8 % stawką VAT wymienione są „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczenia tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni”, które są jednocześnie objęte pozycją 10.71.12.0 według PKWiU z 2008 r. Pomimo posiadanej opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi, wskazującej, iż przedmiotowe Produkty mieszczą się w pozycji 10.71.12.0 według PKWiU z 2008 r. „Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże”, Wnioskodawca zwraca uwagę, że ich termin przydatności do spożycia, po zamrożeniu, przekracza 45 dni, zatem Produkty nie spełniają dodatkowego warunku dotyczącego terminu przydatności, który jest wskazany w poz. 32 załącznika 3 ustawy o VAT 2011 r. Wobec powyższego, sprzedaż przedmiotowych produktów powinna, zdaniem Spółki, zostać objęta od 1 stycznia 2011 r. 23 % stawką podatku VAT. Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 ze zm.), dla celów m.in. podatku VAT zastosowanie znajduje PKWiU z 2008 r. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.