Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-3/12-3/KT
z 21 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-3/12-3/KT
Data
2012.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
dostawa towarów
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawka
termin
wyroby cukiernicze


Istota interpretacji
Stawka podatku dla sprzedaży mrożonych bułek hamburgerowych



Wniosek ORD-IN 189 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2011 r. (data wpływu 27.12.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży mrożonych bułek hamburgerowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży mrożonych bułek hamburgerowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca produkuje i sprzedaje bułki hamburgerowe (dalej: „Produkty”). Wnioskodawca szczegółowo przedstawia skład Produktów: mąka pszenna, woda, cukier (ok. 8-9 % wagi produktu końcowego), ziarno sezamowe, olej roślinny, sól, drożdże, emulgator (E472e), czynnik polepszający mąkę (E300). Wnioskodawca podkreśla, że produkty nie posiadają w swoim składzie żadnych substancji konserwujących. Bułki nie są pakowane w atmosferze ochronnej, czy też z dodatkiem alkoholu.

Proces technologiczny kończy się wypiekiem masy ciasta uformowanego w kształt bułki w temperaturze ok. 225°C przez około 8-9 minut, następnie schłodzeniem, przekrojeniem, zapakowaniem i zamrożeniem do temperatury -18°C. Bułki charakteryzują się delikatną strukturą oraz wyczuwalnym słodkim posmakiem.

Gdyby bułki nie były zamrażane po wypieku, ich termin przydatności do spożycia wnosiłby 5 dni. Bułki w stanie zamrożonym mogą być przechowywane w takim stanie przez 60 dni, po ich rozmrożeniu termin przydatności wynosi 48 godzin. Wynika to z faktu, że, jak wspomniano powyżej, bułki nie posiadają w swoim składzie żadnych konserwantów oraz ich pakowanie nie odbywa się w ochronnej atmosferze.Wnioskodawca podkreśla, że termin przydatności do spożycia bułek nie wynika ze składu surowcowego ani specjalnego sposobu pakowania, lecz bezpośrednio ze sposobu przechowywania (w postaci zamrożonej).

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w odniesieniu do powyższej wspomnianych Produktów otrzymał opinię statystyczną wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi (znak: OKN-5672/KW-4468/2011), w której Urząd Statystyczny potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, iż Produkty mieszczą się w następujących grupowaniach:

  • PKWiU 10.71.12.0 - „Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże” - zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm., dalej: „PKWiU z 2008 r.”);
  • PKWiU 15.81.12-00.00 - „Wyroby ciastkarskie świeże (ciastka i ciasta, pieczywo cukiernicze i pozostałe wyroby piekarskie z dodatkiem środka słodzącego)” - zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm., dalej: „PKWiU z 2004 r.”);
  • PKWiU 15.81.12-00.11 - „Wyroby ciastkarskie z ciasta drożdżowego” - zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm., dalej: „PKWiU z 1997 r.).

W świetle powyższego, Spółka pragnie potwierdzić, jaką stawką powinna być opodatkowana sprzedaż w Polsce Produktów w stanie prawnym do 31 grudnia 2010 r. oraz w stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy na podstawie Art. 41 ust. 1 i 2 i poz. 25 załącznika nr 3 pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” ustawy o VAT, Spółka powinna do 31 grudnia 2010 r. stosować 7 % stawkę podatku VAT przy sprzedaży ww. Produktów w kraju...
  2. Czy na podstawie Art. 41 ust. 1 i 2 i poz. 32 załącznika nr 3 pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %” w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT 2011 r., Spółka powinna przy sprzedaży ww. Produktów w kraju od 1 stycznia 2011 r. stosować 23 % stawkę VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy ww. Produkty w okresie do 31 grudnia 2010 r. powinny być opodatkowane 7 % stawką podatku VAT, natomiast od 1 stycznia 2011 r. stawką 23 %.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1:

Zdaniem Spółki, w związku z tym, że:

  • produkty stanowią wyroby sklasyfikowane do grupowania dziesięciocyfrowego PKWiU z 1997 r. PKWiU 15.81.12-00.11 – „Wyroby ciastkarskie z ciasta drożdżowego”,

tym samym ww. Produkty są towarami wymienionym w poz. 25 załącznika nr 3 pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %” ustawy o VAT, i na podstawie art. 41 ust. 2, w brzmieniu do 31 grudnia 2010 r., powinny być opodatkowane preferencyjną 7 % stawką VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o VAT , w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., stanowiącym, iż: „ Art. 41. 1. Stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. l20 ust. 2 i 3, art. l22 i art. 129 ust. 1.Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1” - towary wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %” powinny korzystać do 31 grudnia 2010 r. z 7 % stawki VAT.

W poz. 25 ww. załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako podlegające opodatkowaniu 7 % stawką VAT wymienione jest „Pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże” objęte kategorią PKWiU z 1997 r. 15.81.1.

Wspomniana kategoria w swoim zakresie zawiera grupowanie dziesięciocyfrowe PKWiU z 1997r. - 15.81.12-00.11 o nazwie „Wyroby ciastkarskie z ciasta drożdżowego”, które, zgodnie z otrzymaną opinią klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, jest właściwe dla przedmiotowych Produktów.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Produktów powinna być opodatkowana do 31 grudnia 2010 r. 7 % stawką podatku VAT.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), dla celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2010 r. należy stosować PKWiU z 1997r.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż na poprawność zastosowania stawki 7 % w odniesieniu do sprzedaży Produktów do 31 grudnia 2010 r., wskazuje otrzymana opinia statystyczna wydana przez Urząd Statystyczny w Łodzi (znak: OKN-5672/KW-4468/201 I ), w której Urząd potwierdził, iż Produkty mieszczą się w grupowaniu dziesięciocyfrowym PKWiU 15.81.12-00.11 - „Wyroby ciastkarskie z ciasta drożdżowego” - zgodnie z PKWiU z 1997 r., wymienionym w pozycji 25 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 2:

Zdaniem Spółki, w związku z tym, że:

  • produkty stanowią wyroby sklasyfikowane do pozycji PKWiU 2008 r. 10.71.12.0 – „Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże”,

tym samym ww. Produkty są towarami wymienionymi w poz. 32 załącznika nr 3 pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawka podatku w wysokości 7 %” ustawy o VAT.

Jednakże po 1 stycznia 2011 r., zgodnie z treścią tej pozycji, dotyczy ona towarów, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. są sklasyfikowane do pozycji 10.71.12.0 według PKWiU 2008 r., oraz
  2. ich data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczenia tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni.

Ponieważ data przydatności Produktów (po ich zamrożeniu) wynosi 60 dni, nie spełniają one dodatkowego warunku opisanego w pkt b. powyżej, i dlatego też, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT 2011 r., nie mogą korzystać z opodatkowania ich 8 % stawką VAT.

Zgodnie a art. 41 ust. 1 i 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT 2011 r. , towary wymienione w załączniku nr 3 pt. „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %” do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r., powinny korzystać od 1 stycznia 2011 r. z 8 % stawki VAT.

W poz. 32 ww. załącznika nr 3 do ustawy o VAT 2011 r., jako podlegające opodatkowaniu 8 % stawką VAT wymienione są „Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczenia tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni”, które są jednocześnie objęte pozycją 10.71.12.0 według PKWiU z 2008 r.

Pomimo posiadanej opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi, wskazującej, iż przedmiotowe Produkty mieszczą się w pozycji 10.71.12.0 według PKWiU z 2008 r. „Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże”, Wnioskodawca zwraca uwagę, że ich termin przydatności do spożycia, po zamrożeniu, przekracza 45 dni, zatem Produkty nie spełniają dodatkowego warunku dotyczącego terminu przydatności, który jest wskazany w poz. 32 załącznika 3 ustawy o VAT 2011 r.

Wobec powyższego, sprzedaż przedmiotowych produktów powinna, zdaniem Spółki, zostać objęta od 1 stycznia 2011 r. 23 % stawką podatku VAT.

Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476 ze zm.), dla celów m.in. podatku VAT zastosowanie znajduje PKWiU z 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj