Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.181.2019.4.RM
z 15 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 maja 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia realizowanych usług oraz wykazywania tych usług w deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia realizowanych usług oraz wykazywania tych usług w deklaracji VAT-7.


Wniosek uzupełniony został w dniu 31 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 maja 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem z dnia 31 maja 2019 r.:


Sp. z o.o. (dalej Spółka) ma siedzibę w ... Spółka wykonywała odpłatnie usługi zakwalifikowane w PKD pod symbolem PKD „73.12.C - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)”. Usługi te dotyczyły pośrednictwa w sprzedaży miejsca reklamowego w serwisie społecznościowym … (dalej: Usługi).

Usługi świadczone były na rzecz podmiotów gospodarczych mających siedzibę na terenie Federacji Rosyjskiej (dalej Rosja).


Spółka nie była (i nadal nie jest) zarejestrowana dla potrzeb jakichkolwiek podatków w Rosji.


Spółka wykazywała przychody z powyższych Usług, jako przychody z działalności gospodarczej, opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.


Ponadto, dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, Spółka wykazywała przychody z powyższych Usług, jako wartość usług, których miejscem opodatkowania jest kraj siedziby nabywcy usługi, czyli w tym przypadku Rosja (art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług). Nie wykazywano podatku należnego VAT od tych Usług. Kwota z faktury za Usługi wykazywana była w poz. 11 deklaracji VAT [wg wzoru obowiązującego od lipca roku 2018 - VAT-7 (18)].

Według uzyskanych od kontrahentów informacji, od 1 stycznia 2019 r. rosyjskie prawo podatkowe wymaga, aby Spółka zarejestrowała się w Rosji, jako podatnik podatku VAT, jeżeli będzie w przyszłości świadczyć Usługi, o których mowa powyżej na rzecz podmiotów gospodarczych mających siedzibę w Rosji. Spółka zamierza w przyszłości świadczyć Usługi, o których mowa powyżej, na rzecz podmiotów gospodarczych mających siedzibę w Rosji. W związku z powyższym, Spółka dokona w Rosji rejestracji dla potrzeb rosyjskiego podatku VAT. Faktury za powyższe Usługi będą wykazywały rosyjski numer identyfikacji podatkowej dla potrzeb rosyjskiego podatku VAT.

Spółka nie będzie jednak posiadała na terenie Rosji zakładu podatkowego w rozumieniu polsko-rosyjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i nie będzie zobowiązana do uiszczania rosyjskiego podatku dochodowego od przychodów z powyższych Usług, uzyskiwanych od podmiotów gospodarczych mających siedzibę w Rosji.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania na czym konkretnie/dokładnie polega usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów z siedzibą w Rosji, w tym co dokładnie obejmuje, czego dotyczy, jaki jest jej zakres, Wnioskodawca wskazał, że usługa świadczona na rzecz podmiotów z Rosji polega na udostępnieniu tym podmiotom kont reklamowych w ekosystemie reklamowym serwisu społecznościowego poprzez narzędzie X. (…). Wnioskodawca (Spółka) umożliwia klientowi z Rosji zamieszczanie reklam na serwisie. To umożliwia rosyjskiemu klientowi odpłatne zamieszczanie na serwisie reklam innych podmiotów mających siedzibę w Rosji.


Zakres usługi obejmuje:

  • tworzenie nowych kont reklamowych,
  • udostępniania kont reklamowych,
  • przydzielenie dostępu pracownikom podmiotu z Rosji do kont reklamowych i stron,
  • tworzenie nowych katalogów produktów w ramach X,
  • łączenie pikseli z kontami reklamowymi.

W ramach świadczenia usług Wnioskodawca (Spółka) przeprowadza również szkolenia dla pracowników klienta z Rosji.


Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania w jaki sposób jest realizowana usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów z siedzibą w Rosji, tj. w jaki sposób odbywa się świadczenie przedmiotowej usługi, w tym czy usługa ta jest świadczona za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, Wnioskodawca wskazał, że usługa jest świadczona przy wykorzystaniu narzędzi (aplikacji) dostarczanych firmom przez serwis. Głównym narzędziem jest program X (do którego można mieć dostęp przez stronę …). Do jego użycia niezbędne jest wykorzystanie technologii informacyjnej oraz posiadanie dostępu do Internetu. Wszelkie operacje odbywają się on-line, tzn. za pomocą Internetu i przy wykorzystaniu komputera.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów z siedzibą w Rosji jest zasadniczo zautomatyzowane, w tym należy precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości opisać dlaczego/z jakich przyczyn jest zasadniczo zautomatyzowane oraz na czym to „zautomatyzowanie” polega, Wnioskodawca wskazał, że świadczenie usług na rzecz podmiotu z Rosji nie jest zautomatyzowane i wymaga wsparcia człowieka. Wynika to z tego, że Wnioskodawca (Spółka) nie jest w stanie stworzyć automatu, który zastąpiłby człowieka w czynnościach wykonywanych w ramach opisanej usługi.

Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów z siedzibą w Rosji wymaga minimalnego udziału człowieka, w tym należy precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości opisać dlaczego/z jakich przyczyn wymaga minimalnego udziału człowieka oraz na czym udział człowieka w świadczeniu usługi polega, Wnioskodawca wskazał, że świadczenie usług wymaga udziału człowieka.


Ten udział polega na obsłudze narzędzia X w serwisie, w tym na dokonywaniu takich czynności jak:

  • tworzenie nowych kont reklamowych,
  • udostępnianie kont reklamowych,
  • przydzielenie dostępu pracownikom podmiotu z Rosji do kont reklamowych i stron,
  • tworzenie nowych katalogów produktów w ramach X,
  • łączenie pikseli z kontami reklamowymi.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów z siedzibą w Rosji bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, Wnioskodawca wskazał, że świadczenie usług bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Wszelkie czynności wykonywane dla podmiotu z Rosji są wykonywane przy użyciu technologii informacyjnej. Czynności dokonywane są w systemie reklamowym serwisu poprzez użycie witryny: …

Odnosząc się do pytania Organu dotyczącego wskazania czy podmioty gospodarcze z siedzibą w Rosji, na których rzecz Wnioskodawca świadczy usługi będące przedmiotem zapytania, posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, a jeśli tak czy Wnioskodawca świadczy usługi, których dotyczy złożony wniosek dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca wskazał, że nie, podmioty gospodarcze z siedzibą w Rosji, na których rzecz Wnioskodawca świadczy usługi będące przedmiotem zapytania, nie posiadają stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

W odpowiedzi na pytanie Organu dotyczące wskazania czy z tytułu świadczeń będących przedmiotem zapytania, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy, Wnioskodawca wskazał, że z tytułu świadczeń będących przedmiotem zapytania, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług:


  1. (oznaczone we wniosku nr 2) Czy przychody uzyskiwane w przyszłości przez Spółkę z realizacji Usług, o których mowa powyżej, na rzecz podmiotów gospodarczych mających siedzibę w Rosji, po dokonanej przez Spółkę rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Rosji, stanowiły będą wartość sprzedaży usług, których miejscem opodatkowania jest kraj siedziby nabywcy usługi, czyli w tym przypadku Rosja, w rozumieniu art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. (oznaczone we wniosku nr 3) Czy wartość powyższych Usług powinna być zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług wykazywana w pozycji 11 deklaracji VAT-7 (wg wzoru obowiązującego dla rozliczeń od stycznia roku 2019 VAT-7 wersja 19)?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


W ocenie Spółki przychody uzyskiwane w przyszłości przez Spółkę z realizacji Usług, o których mowa powyżej, na rzecz podmiotów gospodarczych mających siedzibę w Rosji, po dokonanej przez Spółkę rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Rosji, stanowiły będą wartość sprzedaży usług, których miejscem opodatkowania jest kraj siedziby nabywcy usługi, czyli w tym przypadku Rosja.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 21 listopada 2018 r. poz. 2174 ze zm. - dalej ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej podatek VAT) podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Miejsce świadczenia usług (a w konsekwencji miejsce ich opodatkowania) określają przepisy art. 28a-28o ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (czyli podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą) jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT.

W opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym nie będzie miał zastosowania, żaden z przepisów szczególnych, wymienionych w zdaniu poprzednim in fine. Nabywcą Usług będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą, czyli podatnik w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy o VAT. To oznacza, że w analizowanym przypadku zastosowanie znajdzie reguła opisana w art. 28b ustawy o VAT. Nie istnieje jakikolwiek przepis, który wyłączałby zastosowanie art. 28b ustawy o VAT w analizowanym przypadku. Krajem siedziby działalności gospodarczej nabywcy Usług będzie Rosja. To oznacza, że zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia Usług w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym będzie Rosja. Fakt rejestracji Spółki dla potrzeb podatku VAT w Rosji i wykazywanie wartości Usług również dla potrzeb rosyjskiego podatku VAT, czy też wykazywanie na fakturach również rosyjskiego numeru VAT nie zmieniają takiej kwalifikacji.


Ad. 2


W konsekwencji uznania, że przychody z Usług, o których mowa powyżej, świadczonych przez Spółkę po dokonaniu rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Rosji, stanowiły będą nadal wartość sprzedaży usług, których miejscem opodatkowania jest kraj siedziby nabywcy usługi, w rozumieniu art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, wartość powyższych Usług powinna być nadal wykazywana w pozycji 11 deklaracji VAT-7 (wg wzoru obowiązującego dla rozliczeń od stycznia roku 2019 - VAT-7 wersja 19) i w pozycjach deklaracji VAT-7 będących odpowiednikiem tej pozycji, po ewentualnej zmianie wzoru deklaracji VAT-7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczył na rzecz podmiotów gospodarczych z siedzibą w Rosji, usługi pośrednictwa w sprzedaży miejsca reklamowego w serwisie społecznościowym (Usługi). Usługa realizowana przez Wnioskodawcę polega na tym, że Wnioskodawca umożliwia klientowi zamieszczanie reklam na serwisie dzięki czemu kontrahent może odpłatnie zamieszczać na ww. serwisie reklamy innych podmiotów. Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług obejmuje udostępnianie i tworzenie nowych kont reklamowych, przydzielanie pracownikom kontrahenta dostępu do kont reklamowych i stron na serwisie, tworzenie nowych katalogów produktów w ramach X, łączenie pikseli z kontami reklamowymi oraz przeprowadzanie szkoleń dla pracowników klienta. Usługi realizowane przez Wnioskodawcę świadczone są przy wykorzystaniu narzędzi (aplikacji) dostarczanych firmom przez serwis - głównie programu X. Wszelkie operacje odbywają się on-line za pomocą Internetu, przy wykorzystaniu komputera i technologii informacyjnej, w systemie reklamowym serwisu poprzez użycie witryny …. Świadczenie usług nie jest zautomatyzowane i wymaga udziału człowieka, co wynika z faktu, że Wnioskodawca nie jest w stanie stworzyć automatu, który zastąpiłby człowieka w czynnościach wykonywanych w ramach Usługi. Udział człowieka w świadczeniu Usług polega na obsłudze narzędzia X w serwisie (tworzenie nowych kont reklamowych, udostępnianie kont reklamowych, przydzielanie dostępu pracownikom kontrahenta do kont reklamowych i stron na serwisie, tworzenie nowych katalogów produktów w ramach X, łączenie pikseli z kontami reklamowymi).


Kontrahenci Wnioskodawcy nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.


Z tytułu świadczeń będących przedmiotem wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.


Ad. 1


Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w sytuacji gdy dokona w Rosji rejestracji dla potrzeb podatku VAT, miejscem opodatkowania usług świadczonych na rzecz podmiotów gospodarczych z siedzibą w Rosji będzie, na podstawie art. 28b ustawy, kraj siedziby nabywcy usługi (Rosja).

Wskazany przepis art. 28b ustawy stanowi, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że odbiorcami świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca reklamowego w serwisie społecznościowym są podmioty gospodarcze z siedzibą w Rosji, które nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dokona w Rosji rejestracji dla potrzeb rosyjskiego podatku VAT i będzie wykazywał rosyjski numer identyfikacji podatkowej na fakturach dokumentujących wykonanie Usług. Okoliczność, że Wnioskodawca zarejestruje się na terytorium Rosji na potrzeby rozliczania podatku VAT w związku z dokonywanymi na terytorium Rosji transakcjami (świadczenie Usług), jest jednoznaczna z tym, że Wnioskodawca będzie miał w Rosji zarejestrowaną działalność gospodarczą. Zatem Wnioskodawca będzie świadczył usługi pośrednictwa w sprzedaży miejsca reklamowego w serwisie społecznościowym w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej na terytorium Rosji. Tym samym, miejscem świadczenia przedmiotowych usług nie będzie terytorium kraju, a regulacje ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały do nich zastosowania.


W świetle przedstawionych okoliczności sprawy należy uznać, że usługi pośrednictwa w sprzedaży miejsca reklamowego w serwisie społecznościowym świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów z Rosji nie powinny być rozliczane w Polsce.


Jednocześnie, mając na uwadze terytorialność podatku VAT, należy podkreślić, że zasady opodatkowania ww. usług podlegają regulacjom kraju, w którym znajduje się miejsce ich świadczenia. Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwalifikacji czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, nie rozstrzyga natomiast, gdzie i w jaki sposób należy opodatkować wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Przepisy ustawy o VAT nie regulują transakcji dokonywanych poza terytorium Polski, gdyż takie transakcje nie podlegają polskim przepisom podatkowym, nie mogą być więc przedmiotem analizy w interpretacji indywidualnej wydanej w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Z uwagi na to, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania do świadczonych przez Wnioskodawcę usług, które podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w państwie, w którym znajduje się miejsce ich świadczenia, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.


Ad. 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również wykazywania usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca reklamowego w serwisie społecznościowym w deklaracji VAT-7. Przy czym wątpliwości Wnioskodawcy, w kontekście wykazywania przedmiotowych usług w deklaracji VAT-7 wynikają z faktu, że obecnie Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla potrzeb podatkowych w Rosji. Świadczone Usługi Wnioskodawca uznawał, stosownie do art. 28b ustawy, za opodatkowane w kraju siedziby usługobiorcy (Rosja) i wykazywał w poz. 11 deklaracji VAT. Jednakże z informacji uzyskanych od kontrahentów z Rosji wynika, że od stycznia 2019 r. Wnioskodawca powinien zarejestrować się w Rosji jako podatnik podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, że dokona w Rosji rejestracji dla potrzeb rosyjskiego podatku VAT, oraz że faktury dotyczące Usług będą zawierały rosyjski numer identyfikacji podatkowej dla potrzeb rosyjskiego podatku VAT.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Wzory deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 18 kwietnia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 856 ze zm.).


W załączniku nr 3 do przedmiotowego rozporządzenia zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K), z których wynika, że w poz. 11 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W pozycji tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju oraz świadczonych usług rozliczanych w ramach procedury szczególnej dotyczącej usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych.

Z powyższego wynika więc, że w pozycji 11 deklaracji VAT-7 nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju. Zatem podatnik, który posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą zarówno w Polsce jak i poza terytorium kraju, czynności wykonanych poza Polską, które rozlicza w ramach prowadzonej działalności w tym innym kraju, nie wykazuje w deklaracjach VAT-7 składanych w Polsce.

Wnioskodawca wskazał, że w stosunku do realizowanych Usług przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. Jednocześnie, jak wynika z rozstrzygnięcia przyjętego w niniejszej interpretacji, fakt że Wnioskodawca zarejestruje się na terytorium Rosji na potrzeby rozliczania podatku VAT w związku z dokonywanymi na terytorium Rosji transakcjami oznacza, że będzie miał w Rosji zarejestrowaną działalność gospodarczą, w ramach której będzie dokumentował i rozliczał dokonaną sprzedaż - zgodnie z regulacjami tego państwa.

Tym samym wyłączenie, o którym mowa w objaśnieniach do pozycji 11 deklaracji VAT-7 stanowiące, że w pozycji 11 nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju, znajduje zastosowanie w analizowanej sprawie.

W konsekwencji, w analizowanym przypadku, tj. po dokonaniu rejestracji na terytorium Rosji i rozliczeniu (dokumentowaniu) świadczonych usług fakturami wystawionymi zgodnie z rosyjskimi przepisami, zawierającymi numer identyfikacji podatkowej nadany w Rosji Wnioskodawca nie powinien wykazywać w deklaracji VAT-7 usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca reklamowego w serwisie społecznościowym realizowanych na rzecz podmiotów gospodarczych z siedzibą w Rosji.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 również jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj