Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.335.2019.1.MK
z 12 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2019 r. (data wpływu 11 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Zespołu Cieplnego wnoszonego do spółki kapitałowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportem ww. Zespołu Cieplnego, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy - jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Zespołu Cieplnego wnoszonego do spółki kapitałowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportem ww. Zespołu Cieplnego, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych. Znacząca część działalności prowadzona jest w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Dodatkowo jako działalność uboczną, Spółka prowadzi działalność gospodarczą obejmującą m.in. dostawę i sprzedaż energii cieplnej. Spółka posiada koncesję na przesył i dystrybucję ciepła, która obejmuje działalność w zakresie sieci ciepłowniczej wodnej oraz sieci ciepłowniczej parowej i na podstawie, której Spółka dokonuje sprzedaży ciepła do podmiotów zlokalizowanych na terenie byłych …oraz do innych odbiorców na terenie … (dalej: Miasto).

Należące do Spółki kotły energetyczne wytwarzające parę wodną historycznie służą również do zasilania w ciepło około 350 odbiorców na terenie Miasta, a majątek Spółki obejmuje również sieć ciepłowniczą położoną na terenie Miasta (poza terenem byłych …). W chwili obecnej Miasto nie posiada innego źródła ciepła i własnej sieci ciepłowniczej.

Ponadto działalność gospodarcza polegająca na dostawie i sprzedaży ciepła prowadzona jest w oparciu o Wydział Produkcji Wody i Utrzymania Sieci, w którym utworzono komórkę organizacyjną jaką jest Zespół Cieplny, odpowiedzialną za eksploatację miejskiej sieci ciepłowniczej. Wydział Produkcji Wody i Utrzymania Sieci … dzieli się na Zespół Produkcji …. oraz Zespół Utrzymania Sieci (odpowiedzialny za utrzymanie i eksploatację sieci mediów energetycznych zlokalizowanych na terenie byłych Z…) oraz Zespół Cieplny.

W ramach struktury organizacyjnej Spółki Zespołem Cieplnym jako formalnie wyodrębnioną komórką organizacyjną kieruje Mistrz, podlegający Kierownikowi Wydziału Produkcji Wody i Utrzymania Sieci. W skład Zespołu Cieplnego wchodzą 2 osoby, tj. Mistrz oraz ślusarz-spawacz.

Do zadań Zespołu Cieplnego należy w szczególności eksploatacja miejskiej sieci ciepłowniczej należącej do majątku Spółki. Do zakresu prac należą comiesięczne oraz kontrolne odczyty liczników zużycia energii cieplnej u odbiorców, bieżące usuwanie wykrytych usterek, przeprowadzanie kontroli stanu technicznego sieci (rurociągów, izolacji, węzłów ciepłowniczych, komór ciepłowniczych, konstrukcji wsporczych i innych konstrukcji budowlanych obejmujących sieć), dokonywaniu drobnych remontów oraz zlecanie i nadzorowanie prac remontowych na sieciach cieplnych przez firmy zewnętrzne.

Składniki majątkowe wykorzystywane w ramach wyżej wskazanej działalności, obejmujące własności gruntu, na którym zlokalizowany jest budynek oraz budowle stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności, w szczególności rurociągi, przyłącza i kolektory ciepłownicze, jak również ruchomości w postaci urządzeń i wyposażenia, obejmujące węzły cieplne, pompy, liczniki, ciepłomierze, itp. nie są wykorzystywane w zakresie innej aktywności gospodarczej Spółki.

Składniki majątkowe Spółki, które wykorzystywane są wyłącznie do działalności polegającej na dostawie i sprzedaży energii cieplnej na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych … są wyodrębnione w ewidencji rachunkowej Spółki. Możliwe jest również wskazanie umów, zarówno z kontrahentami jak i pracownikami, które dotyczą wyłącznie działalności Zespołu Cieplnego. Na podstawie prowadzonej ewidencji możliwe jest także wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z zespołem składników majątkowych Zespołu Cieplnego.

W ramach działalności prowadzonej przez Zespół Cieplny możliwe jest ponadto przyporządkowanie poszczególnych wydatków oraz przychodów związanych z tą działalnością. Szczegółowa analityka przychodów i kosztów możliwa jest na poziomie centrów zysku i kosztu. Spółka nie tworzy osobnego bilansu w tym zakresie i nie sporządza osobnego rachunku wyników dla działalności Zespołu Cieplnego, natomiast sporządza budżet kosztów i wydatków związanych z tą działalnością, który podlega rocznemu rozliczeniu. Zestawienia te mają charakter ekonomicznych prognoz oraz są wykorzystywane w celach analitycznych. Dodatkowo teoretycznie możliwe byłoby sporządzenie odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla Zespołu Cieplnego.

Spółka planuje zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na dostawie i sprzedaży energii cieplnej na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych …. W tym celu Spółka planuje wnieść komórkę organizacyjną Zespołu Cieplnego aportem do istniejącej spółki kapitałowej należącej do Spółki.

Wraz z nieruchomościami (gruntem, budynkiem oraz budowlami) przeniesione zostaną wszelkie ruchome środki trwałe wykorzystywane w działalności polegającej na sprzedaży ciepła oraz świadczeniu usług przesyłu i dystrybucji na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych …, zespół osobowy, umowy, należności związane z prowadzeniem tej działalności, a także zobowiązania, a więc składniki materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia tej działalności gospodarczej.

Przedmiotem aportu będą w szczególności umowy związane z prowadzeniem przez Spółkę działalności polegającej na dostawie i sprzedaży energii cieplnej na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych …, wierzytelności (należności) i zobowiązania wynikające z umów (w tym umów służebności) oraz stosunków zobowiązaniowych, w tym względem dostawców nierozerwalnie związane z działalnością Zespołu Cieplnego wraz ze stosowną dokumentacją prawną i księgową. Intencją stron jest, aby w ramach przedmiotu aportu doszło do przeniesienia na nabywcę praw i obowiązków wynikających z umów związanych z przenoszoną działalnością, przy czym, jeśli którykolwiek z kontrahentów nie wyrazi zgody na przeniesienie praw i obowiązków Spółki wynikających z ww. umów, wówczas nabywca będzie dążył do zawarcia nowej umowy (o porównywalnej treści i warunkach) z tym samym podmiotem, który odmówił wyrażenia zgody na przeniesienie praw i obowiązków.

Na spółkę otrzymującą aport przejdą również z mocy prawa, na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów o pracę z pracownikami Zespołu Cieplnego.

Jednocześnie w ramach aportu na spółkę otrzymującą aport nie zostaną przeniesione te składniki majątku Spółki, które ze względu na swoją naturę i wymogi prawne nie mogą zostać przeniesione na inny podmiot, w szczególności koncesja posiadana przez Spółkę na przesył i dystrybucję ciepła.

Z uwagi na to, że działalność związana z wytwarzaniem ciepła pozostanie w majątku Wnioskodawcy, po dokonaniu aportu dojdzie do podpisania nowej umowy między Wnioskodawcą, a spółką otrzymującą aport w zakresie dostawy ciepła.

Otrzymujący aport będzie zatem prowadzić dwa rodzaje działalności regulowanej przez Prawo energetyczne: działalność gospodarczą polegającą na przesyłaniu i dystrybucji ciepła siecią ciepłowniczą wodną oraz działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży ciepła zakupionego w źródle obcym (od Spółki) na potrzeby odbiorców przyłączonych do sieci ciepłowniczej otrzymującego aport (czyli miejskiej sieci ciepłowniczej).

W związku z powyższym, otrzymujący aport uzyska przed otrzymaniem aportu promesę dwóch koncesji (pod warunkiem otrzymania aportu opisanego w niniejszym wniosku): koncesji na przesył i dystrybucję ciepła oraz koncesji na obrót ciepłem. W innym przypadku do wydzielenia nie dojdzie.

Zgodnie z Prawem energetycznym, koncesja na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła może zostać udzielona tylko temu przedsiębiorcy, który między innymi dysponuje środkami finansowymi w wielkości gwarantującej prawidłowe wykonywanie działalności bądź jest w stanie udokumentować możliwość ich pozyskania, ma możliwości techniczne gwarantujące prawidłowe wykonywanie działalności oraz zapewni zatrudnienie osób o właściwych kwalifikacjach zawodowych w zakresie eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji.

Powyższe oznacza, iż spółka otrzymująca aport będzie w pełni kontynuować działalność Spółki polegającą na przesyłaniu i dystrybucji ciepła siecią ciepłowniczą wodną do wszystkich aktualnych kontrahentów Spółki poza terenem byłych …. Działalność ta będzie realizowana z użyciem otrzymanego aportem majątku, który oznacza posiadanie możliwości technicznych gwarantujących prawidłowe wykonywanie takiej działalności, przy pomocy niewielkiej ilości personelu – zarządu spółki otrzymującej aport, osób o właściwych kwalifikacjach zawodowych w zakresie eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji (które przejdą wraz z zakładem pracy do spółki otrzymującej aport) oraz nowo zatrudnionych osób (osoby) do obsługi czynności sprzedażowych. W pozostałym zakresie spółka otrzymująca aport może nabywać towary i usługi od podmiotów powiązanych i niepowiązanych (usługi księgowe, usługi remontowe etc.).

Spółka natomiast będzie wykorzystywać posiadaną już wcześniej koncesję na przesył i dystrybucję ciepła w zakresie sieci ciepłowniczej wodnej oraz sieci ciepłowniczej parowej w odniesieniu do sprzedaży ciepła do podmiotów zlokalizowanych na terenie byłych ….

W opinii Spółki, Zespół Cieplny po wydzieleniu ze Spółki będzie mógł funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, z uwagi na wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie aportem Zespołu Cieplnego do innej spółki kapitałowej może być potraktowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174; dalej: UVAT), tj. jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku wniesienia aportem Zespołu Cieplnego wraz ze składnikami materialnymi i niematerialnymi niezbędnymi do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na dostawie i sprzedaży ciepła na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta ale poza terenem byłych … Spółka nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku od towarów i usług należnego z tytułu tej transakcji gdyż transakcja ta stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów na podstawie art. 6 pkt 1 UVAT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 UVAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca we wskazanym wyżej przepisie nie zdefiniował co należy rozumieć pod pojęciem transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcie to należy interpretować w sposób zbliżony do pojęcia ,,dostawy towarów” zdefiniowanego w art. 7 ust. 1 UVAT.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 UVAT obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel a więc za czynności te mogą być uznane transakcje sprzedaży zamiany, darowizny jak również transakcje nieodpłatnego przekazania czy przeniesienia własności w formie wkładu niepieniężnego (aport). W szczególności Wnioskodawca podkreśla, iż przeniesienie praw do wartości niematuralnych i prawnych w formie aportu uznawane jest za sprzedaż (dostawę), ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów czy akcji), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania określonymi składnikami jak właściciel.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 UVAT obejmuje tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Pojęcie ,,zorganizowanej części przedsiębiorstwa” zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e UVAT. Zgodnie z jego treścią, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Co do zasady wyodrębnienie organizacyjne oznacza ze zorganizowana część przedsiębiorstwa funkcjonuje w strukturze organizacyjnej podatnika jako faktyczny dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podkreśla się również, iż wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (wskazane przepisami ustawy) nie musi mieć charakteru bardzo sformalizowanego. Istotniejsze jest wyodrębnienie stricte funkcjonalne, które pozwala na dalsze funkcjonowanie części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po jego oddzieleniu od reszty przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Podsumowując, zorganizowana część przedsiębiorstwa istnieje jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zatem, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Innymi słowy, dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Przenosząc powyższe uwagi na grunt analizowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż część przedsiębiorstwa w postaci Zespołu Cieplnego, którą Spółka ma zamiar wydzielić i wnieść aportem do innej spółki kapitałowej:

  • jest wyodrębniona organizacyjnie w istniejącej strukturze Spółki i posiada odrębny personel dedykowany wyłącznie do świadczenia usług w zakresie eksploatacji miejskiej sieci ciepłowniczej należącej do majątku Spółki (w ramach struktury organizacyjnej Spółki Zespół Cieplny jest formalnie wyodrębnioną komórką organizacyjną);
  • może być uznana za wyodrębnioną finansowo w istniejącej strukturze Spółki- Wnioskodawca w prowadzonej ewidencji posiada możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczących Zespołu Cieplnego na poziomie centrów zysku i kosztu; majątek Zespołu Cieplnego jest wyodrębniony w ewidencjach Wnioskodawcy.

W opinii Wnioskodawcy, Zespół Cieplny, który zamierza obecnie wyodrębnić, posiada pełne możliwości samodzielnego funkcjonowania, w oderwaniu od pozostałej struktury Spółki (m.in. działalności związanej z produkcją ciepła oraz sprzedażą ciepła do podmiotów zlokalizowanych na terenie byłych …).

Funkcjonujący obecnie Zespół Cieplny mógłby zatem stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące świadczenie usługi dostawy i sprzedaży ciepła na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione wszystkie wskazane wyżej przesłanki niezbędne do uznania zespołu składników Wnioskodawcy (nieruchomości, ruchomości, zespołu osobowego, umów związanych z prowadzeniem przez Spółkę działalności polegającej na dostawie i sprzedaży energii cieplnej na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, należności i zobowiązań związanych z prowadzeniem Zespołu Cieplnego) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu UPDOP. Zespół Cieplny może być bowiem uznany za zespół składników materialnych i niematerialnych, wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (eksploatacji miejskiej sieci ciepłowniczej należącej do majątku Spółki). Potencjalnie Zespół Cieplny może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, które jest zdolne do samodzielnej realizacji wskazanego zadania gospodarczego (i w oderwaniu od działalności polegającej na świadczeniu innych usług. m.in. działalności związanej z produkcją ciepła oraz sprzedażą ciepła do podmiotów zlokalizowanych na terenie byłych Z…).

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, w ramach analizowanego zdarzenia przyszłego znajdzie zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 UVAT i opisana przez Wnioskodawcę czynność wniesienia aportem Zespołu Cieplnego wraz ze składnikami materialnymi i niematerialnymi niezbędnymi do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usługi dostawy i sprzedaży ciepła na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych Z…będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.

Powyższej przedstawiony przez Spółkę sposób rozumienia pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług znajduje potwierdzenie w najnowszych interpretacjach indywidulanych prawa podatkowego, m.in.:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w cyt. przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Należy zauważyć, że powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnymi i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub też jego zorganizowanej części decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przy dokonaniu tej analizy pomocne, a czasami nawet niezbędne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

W wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Trybunał uznał również, że regulacja art. 19 Dyrektywy 112 może znaleźć zastosowanie także w sytuacji przekazania aktywów przedsiębiorstwa bez prawa własności nieruchomości, jeżeli działalność gospodarcza nie wymaga użytkowania konkretnych pomieszczeń lub pomieszczeń wyposażonych w stałe instalacje konieczne do jej prowadzenia. Oznacza to, zdaniem TSUE, że wspomniany przepis obejmuje również sytuacje, w których lokal handlowy zostanie udostępniony nabywcy w drodze dzierżawy lub jeżeli nabywca dysponuje odpowiednią nieruchomością, do której może przenieść całość przejętych aktywów i gdzie może kontynuować działalność gospodarczą. Doprowadziło to Trybunał do wniosku, że: „przeniesienie własności zapasu towarów oraz wyposażenia sklepu z jednoczesnym oddaniem nabywcy w dzierżawę lokalu handlowego na podstawie umowy na czas nieoznaczony, ale możliwej do rozwiązania przez każdą ze stron z zachowaniem krótkiego terminu wypowiedzenia, stanowi przekazanie całości lub części aktywów w rozumieniu tego przepisu, pod warunkiem iż przekazane aktywa są wystarczające do prowadzenia przez nabywcę w sposób trwały samodzielnej działalności gospodarczej”.

W kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE należy wskazać, że nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ jeśli dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, to spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać, z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności, że doszło do wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11 NSA zauważył, że „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych. Znacząca część działalności prowadzona jest w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Dodatkowo jako działalność uboczną, Spółka prowadzi działalność gospodarczą obejmującą m.in. dostawę i sprzedaż energii cieplnej. Należące do Spółki kotły energetyczne wytwarzające parę wodną historycznie służą również do zasilania w ciepło około 350 odbiorców na terenie Miasta, a majątek Spółki obejmuje również sieć ciepłowniczą położoną na terenie Miasta (poza terenem byłych Z…). W chwili obecnej Miasto nie posiada innego źródła ciepła i własnej sieci ciepłowniczej. Ponadto działalność gospodarcza polegająca na dostawie i sprzedaży ciepła prowadzona jest w oparciu o Wydział Produkcji Wody i Utrzymania Sieci, w którym utworzono komórkę organizacyjną jaką jest Zespół Cieplny, odpowiedzialną za eksploatację miejskiej sieci ciepłowniczej. Wydział Produkcji Wody i Utrzymania Sieci … dzieli się na Zespół Produkcji Wody …. oraz Zespół Utrzymania Sieci (odpowiedzialny za utrzymanie i eksploatację sieci mediów energetycznych zlokalizowanych na terenie byłych Z…) oraz Zespół Cieplny. W ramach struktury organizacyjnej Spółki Zespołem Cieplnym jako formalnie wyodrębnioną komórką organizacyjną kieruje Mistrz, podlegający Kierownikowi Wydziału Produkcji Wody i Utrzymania Sieci. W skład Zespołu Cieplnego wchodzą 2 osoby, tj. Mistrz oraz ślusarz-spawacz. Spółka planuje zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na dostawie i sprzedaży energii cieplnej na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych Z…. W tym celu Spółka planuje wnieść komórkę organizacyjną Zespołu Cieplnego aportem do istniejącej spółki kapitałowej należącej do Spółki. Wraz z nieruchomościami (gruntem, budynkiem oraz budowlami) przeniesione zostaną wszelkie ruchome środki trwałe wykorzystywane w działalności polegającej na sprzedaży ciepła oraz świadczeniu usług przesyłu i dystrybucji na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych …, zespół osobowy, umowy, należności związane z prowadzeniem tej działalności, a także zobowiązania, a więc składniki materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia tej działalności gospodarczej. Przedmiotem aportu będą w szczególności umowy związane z prowadzeniem przez Spółkę działalności polegającej na dostawie i sprzedaż energii cieplnej na rzecz odbiorców położonych na terenie Miasta, ale poza terenem byłych …, wierzytelności (należności) i zobowiązania wynikające z umów (w tym umów służebności) oraz stosunków zobowiązaniowych, w tym względem dostawców nierozerwalnie związane z działalnością Zespołu Cieplnego wraz ze stosowną dokumentacją prawną i księgową. Intencją stron jest, aby w ramach przedmiotu aportu doszło do przeniesienia na nabywcę praw i obowiązków wynikających z umów związanych z przenoszoną działalnością, przy czym, jeśli którykolwiek z kontrahentów nie wyrazi zgody na przeniesienie praw i obowiązków Spółki wynikających z ww. umów, wówczas nabywca będzie dążył do zawarcia nowej umowy (o porównywalnej treści i warunkach) z tym samym podmiotem, który odmówił wyrażenia zgody na przeniesienie praw i obowiązków. Na spółkę otrzymującą aport przejdą również z mocy prawa, na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów o pracę z pracownikami Zespołu Cieplnego. Zespół Cieplny po wydzieleniu ze Spółki będzie mógł funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, z uwagi na wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe. Spółka otrzymująca aport będzie w pełni kontynuować działalność Spółki polegającą na przesyłaniu i dystrybucji ciepła siecią ciepłowniczą wodną do wszystkich aktualnych kontrahentów Spółki poza terenem byłych ….

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Konfrontując zaprezentowany opis sprawy z powołanymi regulacjami prawnymi, zdaniem organu, wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Zespół Cieplny będący przedmiotem transakcji, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy wskazują bowiem, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

O wydzieleniu organizacyjnym i funkcjonalnym świadczy to, że Zespół Cieplny jest formalnie wyodrębnioną komórką organizacyjną Wnioskodawcy. Ponadto do Zespołu Cieplnego przypisane są składniki majątkowe obejmujące własności gruntu, na którym zlokalizowany jest budynek oraz budowle stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności, w szczególności rurociągi, przyłącza i kolektory ciepłownicze, jak również ruchomości w postaci urządzeń i wyposażenia, obejmujące węzły cieplne, pompy, liczniki, ciepłomierze. Do Zespołu Cieplnego przypisane są także etaty 2 pracowników tj. Mistrz oraz ślusarz-spawacz.

O wyodrębnieniu finansowym świadczy natomiast fakt, że na podstawie prowadzonej ewidencji możliwe jest także wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z zespołem składników majątkowych Zespołu Cieplnego. W ramach działalności prowadzonej przez Zespół Cieplny możliwe jest ponadto przyporządkowanie poszczególnych wydatków oraz przychodów związanych z tą działalnością. Szczegółowa analityka przychodów i kosztów możliwa jest na poziomie centrów zysku i kosztu.

Ponadto, jak wyraźnie wskazano we wniosku, spółka otrzymująca aport będzie w pełni kontynuować działalność Spółki polegającą na przesyłaniu i dystrybucji ciepła siecią ciepłowniczą wodną do wszystkich aktualnych kontrahentów Spółki poza terenem byłych ….

Stwierdzić zatem należy, że w analizowanej sprawie zostaną spełnione wszystkie wskazane powyżej przesłanki do uznania składników materialnych i niematerialnych, mających być przedmiotem transakcji, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Powyższe wynika z faktu, że ww. składniki są wyodrębnione z majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej.

Mając na uwadze powyższą analizę opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że wydzielony z przedsiębiorstwa Zespół Cieplny stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a w konsekwencji transakcja wniesienia przez Wnioskodawcę wydzielonego Zespołu Cieplnego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa będzie stanowiła czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj