Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.298.2019.3.APR
z 18 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.), uzupełnionym w dniu 9 lipca 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • prawidłowości dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych fakturami rejestrowanymi na drukarce fiskalnej i dostarczania tych faktur do odbiorców w postaci elektronicznej,
  • warunków jakie należy spełnić aby dokonać korekty podatku należnego z tytułu zwrotu towaru w przypadku wystawienia faktury korygującej w formie elektronicznej


– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej między innymi podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych fakturami rejestrowanymi na drukarce fiskalnej i dostarczania tych faktur do odbiorców w postaci elektronicznej oraz warunków jakie należy spełnić aby dokonać korekty podatku należnego z tytułu zwrotu towaru w przypadku wystawienia faktury korygującej w formie elektronicznej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan czynnym „płatnikiem” podatku od towarów i usług prowadzącym sprzedaż detaliczną przez Internet (PKD 47.91.Z). Ewidencję księgową prowadzi Pan w formie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Odbiorcami towarów są głównie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Aktualnie firma wdraża nowy system i w związku z tym analizuje wybrane rozwiązanie w zakresie organizacyjnym oraz finansowo-księgowym. Firma zamierza wprowadzić wyłącznie elektroniczny obieg dokumentów sprzedażowych. Do tej pory firma ujmowała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na paragonie, który trafiał do klienta razem z towarem. Obecnie w związku z reorganizacją pracy firmy dokumenty sprzedażowe będą wysyłane drogą elektroniczną na adres mailowy klienta, dlatego sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie ujmowana nie na paragonie, lecz na fakturze drukowanej na drukarce fiskalnej, a więc sprzedaż ta również będzie fiskalizowana (dalej „faktura fiskalna”). Podobnie faktury korygujące dokumentujące zwrot towaru, a więc obniżające wartość podatku należnego, będą wysyłane drogą elektroniczną na maila klienta. W regulaminie sklepu, jak i na każdej aukcji internetowej widnieje klauzula: „Dowód zakupu w postaci faktury VAT jest zawsze wysyłany na adres mailowy podany w zamówieniu (jako załącznik PDF). Jeżeli dodatkowo potrzebują Państwo fakturę w formie papierowej, proszę zawrzeć taką informację w uwagach do zamówienia.” Złożenie zamówienia bez wskazania w uwagach do zamówienia, iż klient chce otrzymać fakturę w wersji papierowej, będzie jednoznaczne z wyrażeniem przez klienta akceptacji na otrzymanie faktury w formie elektronicznej. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, która umożliwi rejestrację wartości sprzedaży i kwoty podatku w raporcie fiskalnym dobowym kasy, tak więc w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą wartość sprzedaży i kwota podatku będą zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy. Faktura, która będzie dostarczana do klienta drogą mailową zapewni autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury zgodnie z art. 106m ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Faktura będzie dostarczana do klienta drogą mailową z domeny firmowej sklepu na adres mailowy klienta podany przez niego w zamówieniu. Cała korespondencja handlowa odbywać się będzie za pomocą tego maila (autentyczność pochodzenia). Faktura będzie wysyłana do klienta jako załącznik w formacie pdf zabezpieczonym przed możliwością edycji. Załącznika załączonego do maila nie można edytować (jest w wersji tylko do odczytu), co zapewni integralność treści i czytelność faktury.

W przypadku zwrotu towaru przez klienta będzie Pan wystawiał fakturę korygującą, którą również będzie wysyłał w formie załącznika w formacie pdf na tego samego maila klienta. Będzie Pan miał ustawioną opcję otrzymywania potwierdzenia odbioru wiadomości mailowej przez odbiorcę, więc w momencie otrzymania takiego potwierdzenia będzie miał pewność, że faktura dotarła do klienta. Dodatkowo w treści maila będzie Pan prosił o podanie przez klienta danych do przelewu zwrotnego. Dodatkowo w historii poczty i na serwerze będzie zachowana cała korespondencja handlowa obrazująca przebieg transakcji.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania.


  1. Czy ujmowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na „fakturze fiskalnej” (a nie na paragonie), która jest następnie dostarczana do klienta drogą mailową jest prawidłowe?
  2. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby miał Pan prawo do skorygowania podatku należnego w przypadku wystawienia faktury korygującej w formie elektronicznej?


Stanowisko Wnioskodawcy.


Ad. 1.

Ujmowanie sprzedaży na rzecz osób prywatnych na fakturze fiskalnej w celu wysłania dokumentu sprzedaży do klienta drogą elektroniczną jest prawidłowe. Wartość sprzedaży i kwota podatku z faktur emitowanych przy zastosowaniu kasy rejestrującej, są zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym. W taki sposób wystawiona faktura zawiera już dane paragonu, który zapisał się w pamięci fiskalnej, dzięki czemu nie ma potrzeby dodatkowego drukowania tego dokumentu (zgodnie z par. 7 ust. 2 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 2012 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 2012 r., poz. 1428).


Ad. 2.

Warunkiem do skorygowania podatku należnego w przypadku wystawienia faktury korygującej w formie elektronicznej, jest otrzymanie automatycznego komunikatu zwrotnego dotyczącego dostarczenia/otrzymania wiadomości e-mail z wysłaną fakturą korygującą. Warunkiem ujęcia faktury korygującej w deklaracji VAT-7 jest posiadanie przez podatnika potwierdzenia, że klient otrzymał fakturę korygującą, a potwierdzenie odczytania wiadomości świadczy już o fakcie, że faktura dotarła do klienta, a w konsekwencji, ż klient ma możliwość zapoznania się z jej treścią. Co więcej, stosownie do art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy z dn. 11.03.2004 o podatku od towarów i usług, nawet gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej (w postaci wydruku historii poczty elektronicznej) i z posiadanej dokumentacji (dotyczącej zwrotu towaru) wynika, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, firma ma prawo do ujęcia faktury korygującej w deklaracji VAT-7 za okres, w którym faktura została wystawiona i wysłana do klienta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.


Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363), obowiązującego do dnia 30 kwietnia 2019 r., ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:


1) dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to paragon fiskalny, fakturę i raport fiskalny;

(…)

12) paragonie fiskalnym - rozumie się przez to wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży.


Od dnia 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816), w którym powyższy przepis otrzymał brzmienie:


§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:


1) dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy:

a) w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,

b) w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy;

(…)

16) paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.


Na podstawie § 25 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz. U. z 2018 r. poz. 1206), kasa może emitować faktury zawierające dane określone w ustawie lub przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, po których występują kolejno pozycje:


  1. element graficzny, o ile występuje;
  2. numer kolejny dokumentu;
  3. numer kasy;
  4. oznaczenie kasjera;
  5. datę i czas wyemitowania faktury;
  6. podpis cyfrowy faktury złożony przy wykorzystaniu klucza prywatnego kasy - drukowane jest tylko pierwsze 40 cyfr w kodzie szesnastkowym (20 bajtów);
  7. skrót SHA2, dla postaci elektronicznej, wyliczany ze skrótu SHA2 poprzedniego dokumentu fiskalnego posiadającego skrót SHA2 i podpisu cyfrowego bieżącej faktury;
  8. kod graficzny podpisu cyfrowego, o którym mowa w pkt 6, o ile występuje;
  9. logo fiskalne;
  10. numer unikatowy kasy;
  11. treść reklamowa i informacyjna określona przez użytkownika, o ile występuje, która może zawierać elementy graficzne, pod warunkiem ich zapisu w pamięci chronionej.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:


  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.


W myśl art. 106b ust. 2 ww. ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.


Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:


  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118


  • jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.


Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać:


  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;

    (…).


Z kolei art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Na podstawie art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy - zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Z art. 106h ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy (art. 106h ust. 2 ustawy).

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę (art. 106h ust. 3 ustawy).

Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 (art. 106h ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast z art. 2 pkt 32 ustawy wynika, że przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

Art. 106n ust. 1 ustawy stanowi, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

W przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane (ust. 2).


Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:


  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury


  • podatnik wystawia fakturę korygującą.


Według treści ust. 2 powyższego artykułu, faktura korygująca powinna zawierać:


  1. wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:


    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;


  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.


Art. 29a ust. 1 ustawy stanowi, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:


  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.


Według treści art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W myśl art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

W przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4 (art. 29a ust. 16).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej przez Internet. Jest czynnym podatnikiem VAT. Nabywcy towarów to głównie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Aktualnie wdraża Pan nowy system finansowo-księgowy i zamierza wprowadzić wyłącznie elektroniczny obieg dokumentów sprzedażowych. Do tej pory ujmował Pan sprzedaż na rzecz osób fizycznych na paragonie, który trafiał do klienta razem z towarem. Obecnie planuje wysyłać dokumenty sprzedażowe drogą elektroniczną na adres mailowy nabywcy, dlatego sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie ujmowana nie na paragonie, lecz na fakturze drukowanej na drukarce fiskalnej. Podobnie faktury korygujące dokumentujące zwrot towaru będą wysyłane drogą elektroniczną na maila. W regulaminie sklepu oraz na każdej aukcji internetowej widnieje klauzula: „Dowód zakupu w postaci faktury VAT jest zawsze wysyłany na adres mailowy podany w zamówieniu (jako załącznik PDF). Jeżeli dodatkowo potrzebują Państwo fakturę w formie papierowej, proszę zawrzeć taką informację w uwagach do zamówienia.” Złożenie zamówienia bez wskazania w uwagach do zamówienia, iż nabywca chce otrzymać fakturę w wersji papierowej, będzie jednoznaczne z wyrażeniem przez niego akceptacji na otrzymanie faktury w formie elektronicznej. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, która umożliwi rejestrację wartości sprzedaży i kwoty podatku w raporcie fiskalnym dobowym kasy, tak więc w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą wartość sprzedaży i kwota podatku będą zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy. Faktura, która będzie dostarczana do nabywcy drogą mailową zapewni autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury zgodnie z art. 106m ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Faktura będzie dostarczana do z domeny firmowej sklepu na adres mailowy podany przez nabywcę w zamówieniu. Cała korespondencja handlowa odbywać się będzie za pomocą tego maila (autentyczność pochodzenia). Faktura będzie wysyłana do nabywcy jako załącznik w formacie pdf zabezpieczonym przed możliwością edycji.

W przypadku zwrotu towaru będzie Pan wystawiał fakturę korygującą, którą również będzie wysyłał do nabywcy w formie załącznika w formacie pdf na tego samego maila. Będzie Pan miał ustawioną opcję otrzymywania potwierdzenia odbioru wiadomości mailowej przez odbiorcę, więc w momencie otrzymania takiego potwierdzenia będzie miał pewność, że faktura dotarła do klienta. Dodatkowo w treści maila będzie Pan prosił o podanie przez klienta danych do przelewu zwrotnego, a w historii poczty i na serwerze będzie zachowana cała korespondencja handlowa obrazująca przebieg transakcji.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym, odnosząc się do kwestii, co do których powziął Pan wątpliwość, należy zauważyć, że z przywołanych wcześniej regulacji prawnych wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani są do wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawania wydrukowanego dokumentu nabywcy. Przy czym, w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej wystawca zobowiązany jest do przesyłania ich lub udostępniania nabywcy i jednocześnie zachowania w swojej dokumentacji. Faktura emitowana przez urządzenie rejestrujące (tu drukarkę fiskalną) jest dokumentem fiskalnym w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Faktura taka – skoro rejestrowana jest przez urządzenie spełniające wymogi kasy rejestrującej – dokumentuje sprzedaż, którą podatnik ewidencjonuje przy pomocy tego urządzenia.

Przepisy ustawy o VAT nie nakładają więc na podatników obowiązku wystawiania faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ale też nie zabraniają takiej formy dokumentowania sprzedaży. Faktury mogą być wystawiane, przechowywane i dostarczane nabywcy w postaci papierowej lub elektronicznej, przy czym – co istotne –warunkiem stosowania faktur elektronicznych jest akceptacja odbiorcy takiej faktury.

Jak wynika w powyższego, dokumentowanie sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w formie faktur elektronicznych wystawianych za pomocą urządzenia fiskalnego, nie narusza przepisów ustawy o VAT.

Zatem jeśli nabywcy sprzedawanych przez Pana towarów mają świadomość (są poinformowani), że transakcja będzie udokumentowana fakturą elektroniczną i również dostarczona do nich drogą elektroniczną, to należy uznać, że zawarcie przez nich transakcji zakupu stanowi równocześnie akceptację takiej formy dokumentowania sprzedaży. W takich okolicznościach, dokumentowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturami dostarczanymi nabywcom drogą elektroniczną (w formacie pdf) jest działaniem zgodnym z przepisami.


Co do kwestii korygowania podatku należnego w związku ze zwrotem towaru, poprzez wystawianie i dostarczanie faktur korygujących do nabywcy w postaci elektronicznej, należy stwierdzić, że będzie Pan miał prawo do skorygowania podatku należnego jeśli zostaną spełnione warunki:


  1. faktury korygujące będą zawierać wszystkie dane określone w art. 106j ust. 2 ustawy,
  2. faktury korygujące dostarczane będą za potwierdzeniem przez nabywcę odbioru wiadomości mailowej,
  3. będzie Pan posiadał dowody potwierdzające dostarczenie tych faktur, a w przypadku braku potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia takich faktur, z posiadanej przez Pana dokumentacji będzie wynikało, że nabywcy towarów wiedzą, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturach korygujących.


Zatem w sytuacji opisanej we wniosku, tj. w przypadku wystawienia faktury korygującej w formie elektronicznej, dowodem potwierdzającym dostarczenie do nabywcy tej faktury będzie m.in. komunikat zwrotny dotyczący otrzymania przez nabywcę wiadomości e-mail z tą fakturą. Dowodem zaś na to, że nabywca odebrał fakturę korygującą będzie potwierdzenie odczytania wiadomości. W przypadku natomiast, gdy nabywca nie odbierze treści e-mail i w związku z tym nie otrzyma Pan potwierdzenia odczytania, przy czym z posiadanej historii poczty elektronicznej (korespondencji prowadzonej z nabywcą) będzie wynikało, że dokonał Pan próby doręczenia faktury korygującej a nabywca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, będzie miał Pan prawo do skorygowania podatku należnego wynikającego z tej faktury.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że w interpretacji organ nie odniósł się do części stanowiska dotyczącej terminu, w którym Wnioskodawca winien rozliczyć fakturę korygującą w deklaracji VAT-7, gdyż z zadanych we wniosku pytań nie wynikało, aby kwestia ta była przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy. Niemniej, uwzględniając przedstawione we wniosku stanowisko w odniesieniu do kwestii, których dotyczyły pytania z zakresu podatku od towarów i usług (pytania nr 1 i 2), stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie informuje się, że w odniesieniu do kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 3 zadane we wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj