Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.444.2019.1.MD
z 30 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. Organu w dniu 17 lipca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 dla projektu pn. „…” (Uchwała Zarządu Województwa z dnia 30 stycznia 2019 r.). Przewidywany termin podpisania umowy marzec 2019 r.

Projekt będzie realizowany w latach 2019-2020. Przedmiotem projektu unijnego będzie refundacja poniesionych wydatków (2018 r.) oraz uzyskanie dofinansowania do pozostałych wydatków inwestycyjnych (2019-2020).

Projekt swoim zakresem obejmuje przebudowę, rozbudowę oraz dostosowanie dla potrzeb osób niepełnosprawnych budynku położonego w B. przy ul. K. na Powiatowe Centrum Usług Społecznych i mieszkania chronione. Odrębną częścią zadania inwestycyjnego będzie również kompleksowa termomodernizacja obiektu wraz z wymianą źródła ciepła. Projekt realizowany będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj”

I część inwestycji obejmuje prace projektowe, wyposażenie wbudowane, wyposażenie ruchome (odrębny przetarg), prace budowlane w zakresie m in.

  • robót rozbiórkowych,
  • przebudowy, rozbudowy budynku wraz z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • wykonanie instalacji wodnej,
  • wykonanie instalacji kanalizacyjnej,
  • wykonanie instalacji elektrycznej,
  • wykonanie instalacji teleinformatycznej, telekomunikacyjnej,
  • wykonanie przyłączy wod-kan i elektrycznego,
  • wykonanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu (m.in. parking, chodniki, wewnętrzna droga dojazdowa, elementy małej architektury),
  • wykonanie windy zewnętrznej,
  • dostawa wraz z montażem wyposażenia do przebudowanych pomieszczeń.

II część inwestycji obejmuje prace projektowe oraz budowlane w zakresie termomodernizacji budynku m.in.:

  • wewnętrzną instalację gazową z kotłownią lokalną,
  • instalację C.O.,
  • instalację CWU,
  • stolarkę okienną i drzwiową,
  • docieplenie przegród zewnętrznych,
  • przyłącze gazu.

Do łącznych kosztów inwestycji należy również zaliczyć m.in. koszty opracowania studium wykonalności dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie oraz promocję projektu.

Do chwili obecnej poniesione zostały wydatki związane z przygotowaniem inwestycji dotyczące opracowania programu funkcjonalno-użytkowego i studium wykonalności.

Obecnie obiekt pełni funkcję mieszkalną. Po wykonaniu inwestycji planuje się, że obiekt dalej będzie pełnił funkcję mieszkaniową, w obiekcie prowadzone będą również usługi społeczne. Utworzone zostaną 4 mieszkania chronione treningowe dla 17 użytkowników, Powiatowe Centrum Usług Społecznych, w ramach którego funkcjonować będzie Ośrodek Interwencji Kryzysowej (mieszkanie interwencyjne dla 5 użytkowników).

Powiatowe Centrum Usług Społecznych (PCUS) udzielać będzie wsparcia dla osób przebywających w mieszkaniach chronionych, beneficjentów Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodka Interwencji Kryzysowej. PCUS będzie miejscem poradnictwa zawodowego, psychologicznego oraz zapewni pierwszy kontakt z pracownikiem socjalnym. Będzie to również miejsce realizacji przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Odbiorcami świadczonych usług będą m.in. osoby wykluczone lub zagrożone wykluczeniem społecznym, w szczególności osoby niepełnosprawne, osoby zamieszkujące w mieszkaniach chronionych, osoby sprawujące pieczę zastępczą, kandydaci na rodziców/rodziny wspierające lub zastępcze, wychowankowie pieczy zastępczej, osoby objęte wsparciem OiK-u.

Ośrodek interwenci Kryzysowej (OIK) zgodnie z art. 47 ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. 2018 r. poz. 1508 ze zm.), będzie wielofunkcyjnym ośrodkiem wsparcia. Świadczyć będzie pomoc osobom, które znalazły się w sytuacji kryzysowej na skutek zdarzenia losowego, sytuacji rodzinnej lub trudnych przeżyć osobistych. W razie zagrożenia zdrowia, życia, bezpieczeństwa, Ośrodek zapewni doraźne schronienie (mieszkanie interwencyjne), pomoc psychologiczną, pedagogiczną, i socjalną (w ramach PCUS).

Mieszkanie chronione, zgodnie z art. 53 ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. 2018 r. poz. 1508 ze zm.), jest formą pomocy społecznej przygotowującą pod opieką specjalistów osoby tam przebywające do prowadzenia samodzielnego życia lub wspomagającą te osoby w codziennym funkcjonowaniu.

W mieszkaniu chronionym treningowym zapewnia się usługi bytowe oraz naukę, rozwijanie lub utrwalanie samodzielności, sprawności w zakresie samoobsługi pełnienia ról społecznych w integracji ze społecznością lokalną, w celu umożliwienia prowadzenia samodzielnego życia Odbiorcami usług świadczonych w mieszkaniu chronionym treningowym będą w szczególności pełnoletni wychowankowie rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej, osoby niepełnosprawne.

Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej, do których należy m.in. prowadzenie mieszkań chronionych, ośrodków interwencji kryzysowej wraz z mieszkaniami interwencyjnymi oraz udzielanie wsparcia beneficjentom instytucjonalnej lub rodzinnej pieczy zastępczej, osobom z niepełnosprawnościami. Zadania te w imieniu Powiatu realizowane są przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura zostanie udostępniona mieszkańcom Powiatu w ramach zadań publicznych realizowanych przez PCPR. W ramach infrastruktury nie będzie prowadzona działalność komercyjna.

Dla beneficjentów pomocy społecznej wydaje się decyzje o skierowaniu do korzystania ze wsparcia np. w formie mieszkania chronionego, w której wskazuje się m.in. wysokość odpłatności osoby korzystającej ze wsparcia oraz termin pobytu. Decyzję o skierowaniu do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu chronionym wydaje się na czas określony, w szczególnych przypadkach istnieje możliwość pobytu na czas nieokreślony. Osoby nie ponoszą opłat, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty kryterium dochodowego. Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt pełnoletnich, usamodzielniających się wychowanków opuszczających rodziny zastępcze i placówki opiekuńczo-wychowawcze w mieszkaniu chronionym prowadzonym przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie osoba zamieszkująca w mieszkaniu chronionym jest obowiązana do ponoszenia odpłatności proporcjonalnie do swoich dochodów. Biorąc pod uwagę grupę docelową udzielanego wsparcia tj. osoby zagrożone wykluczeniem społecznym wyjaśniamy, iż nałożenie odpłatności za pobyt często nie jest możliwe lub występuje na poziomie symbolicznym. Uzyskane wpływy nie pokryją kosztów eksploatacji mieszkań na poziomie rynkowym, a działalność Powiatu nie jest skierowana na zysk.

Na podstawie danych uzyskanych z PCPR, Wnioskodawca informuje, że na chwilę obecną żadna z osób zamieszkujących w funkcjonujących mieszkaniach chronionych takiej odpłatności nie ponosi. W całym 2018 r. przychód z tytułu odpłatności za pobyt w istniejącym mieszkaniu chronionym treningowym wyniósł 1 400,00 zł. Przychód ten obejmował wpłaty 3 osób przez okres 7 miesięcy.

Planowane przychody operacyjne będą niewystarczające do sfinansowania kosztów utrzymania obiektu, corocznie w ramach budżetu Powiatu, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie zabezpieczy środki finansowe na zadania publiczne realizowane w ramach Powiatowego Centrum Usług Społecznych i mieszkań chronionych.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że planowany do remontu obiekt obecnie stanowi własność Gminy i został przekazany Powiatowi w nieodpłatne użytkowanie. Ponadto Powiat poczynił ustalenia z Gminą, że w przypadku uzyskania dofinansowania do projektu ze środków unijnych Gmina przekaże w drodze darowizny na rzecz Powiatu nieruchomość zabudowaną zlokalizowaną w B. przy ul. K., działka nr 27/2 i 28/1 km. 19 na cele funkcjonowania Powiatowego Centrum Usług Społecznych wraz z mieszkaniami chronionymi (przedmiot projektu unijnego). W chwili obecnej prowadzone są działania zmierzające do przejęcia nieruchomości w drodze darowizny.

Przedmiot projektu tj. budynek mieszczący mieszkania chronione oraz PCUS wraz z otoczeniem, będzie zarządzany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), które jest jednostką budżetową Powiatu. Zarządzanie obiektem zostanie powierzone Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie na mocy uchwały Zarządu Powiatu.

Budynek, w którym przeprowadzona zostanie inwestycja współfinansowana ze środków unijnych, nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności komercyjnej. Nie powstaną z tego tytułu dochody dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz dla Powiatu. Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom. Beneficjentem projektu jest Powiat. Faktury VAT za roboty budowlane oraz dostawę wyposażenia i usługi będą wystawiane na Powiat (odbiorca/płatnik Starostwo Powiatowe). Po zakończeniu inwestycji, planowanym w IV kwartale 2020 r. powstałe „nakłady” zostaną przekazane przez Powiat (Starostwo Powiatowe) do PCPR (jednostka budżetowa), która będzie zarządzać wyremontowanym obiektem. Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym PCPR) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT. Powiat w swoich obecnych rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia rozliczenia PCPR. Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, aplikacyjnej, prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, zakup wyposażenia będą wykorzystywane przez Powiat oraz PCPR do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie pomocy społecznej).

PCPR i Powiat nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, współfinansowanej ze środków unijnych, do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W chwili dokonywania wydatków związanych z przebudową i adaptacją obiektu na Powiatowe Centrum Usług Społecznych i mieszkania chronione Powiat będzie działał jako podatnik VAT (decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 2011 r. oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 13 stycznia 2011 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego), a inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat (beneficjent projektu) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza w latach 2019-2020 zrealizować projekt pn. „….”. Przedmiot projektu, będzie zarządzany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), które jest jednostką budżetową Powiatu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją opisane projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle okoliczności opisanych w zdarzeniu przyszłym należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca Powiat i PCPR nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Budynek, w którym przeprowadzona zostanie inwestycja nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności komercyjnej. Nie powstaną z tego tytułu dochody dla Powiatu oraz dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, aplikacyjnej, prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, zakup wyposażenia będą wykorzystywane przez Powiat oraz PCPR do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie pomocy społecznej).

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował dokonywane w związku z projektem zakupy jako służące czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj