Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.252.2019.1.KS
z 31 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2019 r. (data wpływu 12 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z podjęciem decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku z działalności statutowej na działalność gospodarczą powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z podjęciem decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku z działalności statutowej na działalność gospodarczą powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Fundacja (zwana dalej Fundacją) jest organizacją pożytku publicznego prowadzącą działalność w zakresie:

  1. działalność statutowa OPP:
    1. nieodpłatne wspieranie i świadczenie pediatrycznej i perinatalnej opieki paliatywnej nad dziećmi w okresie pre- i postnatalnym, młodzieżą i młodymi dorosłymi z chorobami nieuleczalnymi, obarczonymi wysokim ryzykiem przedwczesnej śmierci, i ich rodzinami,
    2. wsparcie w żałobie rodzin dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, którzy zmarli z powodu innych przyczyn niż choroby nieuleczalne, obarczone wysokim ryzykiem przedwczesnej śmierci,
    3. rozwijanie i wprowadzanie modelu pediatrycznej i perinatalnej opieki paliatywnej w Polsce i za granicą,
    4. kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe lekarzy, kształcenie podyplomowe pielęgniarek, kształcenie innych pracowników i wolontariuszy hospicjów,
    5. edukacja prozdrowotna,
  2. działalność gospodarcza: Poradnia Stomatologiczna i Poradnia USG.

Działalnością Fundacji kieruje trzyosobowy Zarząd.


Według postanowienia § 15 Statutu Fundacji, Fundacja może uzyskiwać dochody w szczególności z:

  1. majątku nieruchomego i ruchomego,
  2. darowizn, zapisów, dotacji i innych świadczeń od osób fizycznych i prawnych w tym spadków oraz wpłat 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,
  3. środków ze zbiórek i imprez publicznych,
  4. dochodów z działalności gospodarczej, przeznaczanych w całości na działalność statutową Fundacji,
  5. wpływów z udziałów w zyskach osób prawnych i dywidend,
  6. odsetek bankowych,
  7. nawiązek sądowych.

Fundacja zapewnia wysokie standardy opieki nad pacjentami. Potwierdza to m.in. przeprowadzona w 2018 roku kontrola Najwyższej Izby Kontroli, która w swoim wystąpieniu pokontrolnym z dnia 05.11.2018 r. stwierdziła m.in.: „W okresie objętym kontrolą Hospicjum stosowało, ponad obowiązujące wymogi, dobre praktyki, mające na celu osiągnięcie i utrzymanie jak najwyższej jakości życia chorych” (pkt 1.5, str. 6-7 wystąpienia pokontrolnego).


W 2015 roku Fundacja opracowała i wdrożyła dokument pn. „Standardy postępowania i procedury medyczne w hospicjach domowych dla dzieci”, który określa optymalne zasady funkcjonowania opieki domowej nad dziećmi w celu osiągnięcia wysokiej jakości życia chorych.


Jednocześnie NFZ pokrywa jedynie część kosztów związanych z zapewnieniem pacjentom opieki na takim poziomie. W 2018 roku Narodowy Fundusz Zdrowia finansował 18% kosztów leczenia pacjentów Fundacji, w poprzednich latach wskaźnik ten utrzymywał się na zbliżonym poziomie. Pozostała cześć środków na opiekę nad pacjentami została zapewniona dzięki darowiznom osób fizycznych i prawnych oraz dochodom z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację, które w całości są przeznaczane na działalność statutową.


Fundacja jako organizacja pożytku publicznego osiąga dochody zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pod warunkiem ich przeznaczenia na działalność statutową). Natomiast na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód Fundacji uzyskiwany z działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, w części w jakiej zostanie przeznaczony na cele statutowe. Fundacja nie uzyskuje dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundacja nie jest jednostką, o której mowa w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (winno być: prawnych). Fundacja stosuje roczne stawki amortyzacyjne zgodne z wykazem zawartym w załączniku nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W listopadzie 2018 roku Fundacja przyjęła na stan środków trwałych budynek z przeznaczeniem na cele statutowe - Centrum Szkoleniowe Fundacji. Budynek ten z prawem użytkowania wieczystego dwóch działek, na których jest posadowiony Fundacja kupiła 18.05.2016 roku za środki otrzymane w darowiźnie od osoby fizycznej. Po zakupie budynku z prawem użytkowania wieczystego gruntu Fundacja poniosła nakłady na jego remont i modernizację oraz na dostosowanie go do swoich potrzeb. Nakłady były finansowane z dochodu Fundacji. Prace zakończono w lipcu 2018 roku uzyskując pozwolenie na użytkowanie. W dniu 29.11.2018 r. Zarząd Fundacji podjął uchwałę o przeznaczeniu budynku w W w całości na działalność statutową. Ponieważ budynek został przeznaczony w całości na cele statutowe, Fundacja nie naliczyła i nie odprowadziła podatku dochodowego od dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na jego zakup oraz remont.

Obecnie potrzeba zasilenia finansowego dla prowadzonej przez Fundację działalności statutowej skłania Zarząd do zawnioskowania do Rady Fundacji o podjęcie decyzji o rozpoczęciu przez Fundację prowadzenia trzeciego rodzaju działalności gospodarczej. Zarząd Fundacji planuje zwrócić się do Rady Fundacji o podjęcie uchwały o uruchomieniu działalności gospodarczej, przewidzianej w § 19 pkt 14 Statutu Fundacji, w zakresie „wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi - PKD 70.20.Z”. Po podjęciu takiej uchwały przez Radę Fundacji z w/w budynku nastąpi wydzielenie części i przeznaczenie jej na działalność gospodarczą. Działalność ta będzie polegała na wynajmowaniu pomieszczeń (np. na konferencje, wykłady i inne wydarzenia), a uzyskany dochód będzie w całości przeznaczony na cele statutowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Fundacja powzięła wątpliwość, czy w związku z podjęciem decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku z działalności statutowej na działalność gospodarczą powstanie zobowiązanie podatkowe, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości i jaka będzie data powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku z działalności statutowej na działalność gospodarczą powinien zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych od wartości części budynku przeznaczonej na działalność gospodarczą, ponieważ nakłady poniesione na tę część budynku nie służą bezpośrednio celom statutowym, a jedynie pośrednio. Wyliczenie wysokości zobowiązania podatkowego według Wnioskodawcy obejmuje cztery aspekty:

  1. Data powstania obowiązku podatkowego - według Wnioskodawcy datą powstania obowiązku podatkowego będzie data wskazana w uchwale Rady Fundacji jako data rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu własnych powierzchni.
    Wnioskodawca uważa, że w dniu przyjęcia budynku po remoncie do użytkowania (na podstawie decyzji PINB z dnia 27.07.2018 roku), po przeprowadzaniu adaptacji i dostosowaniu wnętrza dla potrzeb działalności statutowej, był on, zgodnie z uchwałą Zarządu Fundacji z dnia 29.11.2018 roku, w całości przeznaczony na cele statutowe, wobec czego nie ma potrzeby naliczania podatku dochodowego na dzień wprowadzenia go na stan środków trwałych w listopadzie 2018 roku.
    W konsekwencji nie powstaje obowiązek naliczania odsetek od zaległości podatkowych za okres od przyjęcia budynku do ewidencji środków trwałych jako przeznaczonego na cele działalności statutowej (29 listopada 2018 r.) do momentu podjęcia uchwały o zmianie przeznaczenia części budynku na cele działalności gospodarczej (zdarzenie przyszłe), bowiem w tym okresie budynek ten służył wyłącznie działalności statutowej, a zatem nie wystąpił dochód, który zostałby przeznaczony i wydatkowany na cele inne niż statutowe.

    Tak więc przed podjęciem przez Radę Fundacji uchwały o uruchomieniu nowej działalności gospodarczej i w konsekwencji uchwały przez Zarząd o zmianie przeznaczenia części budynku nie wystąpiły przesłanki powodujące konieczność naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych od dochodu wydatkowanego na cele nie związane z działalnością statutową Fundacji.
  2. Określenie powierzchni przeznaczonej na działalność gospodarczą - po podjęciu przez Radę Fundacji uchwały o uruchomieniu nowego kierunku działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu własnych powierzchni, Zarząd Fundacji określi, jaka część budynku zostanie przeznaczona na działalność gospodarczą.
    Zgodnie z projektem przyjętym przez Państwowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, na podstawie decyzji 29,6% powierzchni użytkowej budynku może być przeznaczone na działalność usługową. Powierzchnia użytkowa budynku zgodnie z projektem powykonawczym wynosi 667,35 m2, zatem powierzchnia przeznaczona na działalność gospodarczą będzie wynosić nie więcej niż 197,54 m2 (29,6%).
  3. Wysokość zobowiązania podatkowego - Wnioskodawca uważa, że wysokość zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych należy wyliczyć w następujący sposób:
    • należy wycenić bieżącą księgową wartość budynku, tj. wartość początkową (w chwili wprowadzenia do ewidencji środków trwałych) całego budynku z wyposażeniem w wysokości X zł i pomniejszyć o dotychczasowe umorzenie w wysokości Y zł (amortyzację) naliczone do końca miesiąca poprzedzającego datę uchwały Zarządu o zmianie przeznaczenia części budynku (dzień zmiany);
    • następnie należy obliczyć wartość 1 m2 budynku na dzień zmiany przeznaczenia części budynku. W tym celu różnicę X-Y należy podzielić przez 667,35 ponieważ powierzchnia użytkowa budynku wynosi 667,35 m2. Otrzymana wartość będzie stanowić równowartość zamortyzowanych nakładów poniesionych na 1m2 powierzchni użytkowej budynku;
    • tak określoną wartość 1m2 należy przemnożyć przez powierzchnię przeznaczoną na działalność gospodarczą, czyli nie więcej niż przez 197,54 m2(wg przyszłej treści uchwały Zarządu);
    • następnie od tak uzyskanej wartości należy naliczyć podatek w wysokości 19%.

W tej kwestii zapisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawy) są bardzo lakoniczne. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 17 ust. 1b ustawy ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych korzysta każdy dochód przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów, bez względu na termin wydatkowania. Stąd a contrario należy wywnioskować, że jeżeli dochód nie został wydatkowany na nabycie środków trwałych służących bezpośrednio celom statutowym, wówczas dochód taki nie jest zwolniony z podatku. Jednak przepisy ustawy nie określają, jak ma postąpić podatnik w sytuacji, gdy w roku 2016 wydatkował dochód na nabycie środków trwałych, które przez pewien czas służyły bezpośrednio działalności statutowej, a po pewnym czasie następuje zmiana sposobu wykorzystania tego środka trwałego. Poniesione nakłady najpierw służyły wyłącznie działalności statutowej, a dopiero po pewnym czasie ulega to zmianie. W tym czasie nastąpiło zużycie użytkowanego środka trwałego, więc jego wartość nie jest taka sama, jak w chwili wprowadzenia do użytkowania. Tym samym dochód przeznaczony pierwotnie na zakup tego środka trwałego przed kilku laty nie jest równy dochodowi, który byłby wydatkowany w chwili obecnej na zakup środka trwałego, którego stan odpowiada stanowi używanego środka trwałego.


Dlatego zdaniem wnioskodawcy podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w tym przypadku nie powinien stanowić dochód wydatkowany przez Fundację w latach 2016-2018 na zakup i remont budynku, a „zamortyzowane nakłady”, czyli takie, które zostały pomniejszone o dokonane odpisy amortyzacyjne odzwierciedlające stopień zużycia poszczególnych środków trwałych.

  1. Podatek od części dochodu wydatkowanej na nabycie prawa użytkowania wieczystego - w akcie notarialnym dotyczącym zakupu nieruchomości w W Wnioskodawca za kwotę 350 000,- zł nabył stojący na nieruchomości budynek, natomiast kwotę 750 000,- zł wydatkował na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości o łącznej powierzchni 737 m2, na której stoi budynek będący przedmiotem niniejszego zapytania. Powierzchnia zabudowy budynku zgodnie z projektem powykonawczym wynosi 303 msup>2.


Wnioskodawca uważa, że w związku z podjęciem uchwały o uruchomieniu przez Fundację nowego rodzaju działalności gospodarczej i przeznaczeniu na ten cel nie więcej niż 29,6% powierzchni budynku (zgodnie z treścią przyszłej uchwały Zarządu), również nie więcej niż 29,6% części wydatku na nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu pod tym budynkiem będzie wydatkiem, który nie służy bezpośrednio działalności statutowej.


Tak więc od kwoty: 91 270,01 zł (otrzymanej następująco: 29,6% x (303 + 737) x 750 000 zł) i pomniejszonej o odpisy amortyzacyjne naliczone do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego zmianę przeznaczenia części budynku należałoby obliczyć zobowiązanie podatkowe w wysokość: 19%.


Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje i wnosi o potwierdzenie stanowiska, że w wypadku gdyby w ramach działalności gospodarczej powstała okoliczność potrzeby udostępnienia najemcy innych powierzchni pomocniczych tj. korytarzy, klatek schodowych, toalet, kuchni, z których można by korzystać jednocześnie dla potrzeb działalności gospodarczej i statutowej, nie powstanie obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od części dochodu przeznaczonej na zakup i remont tych części budynku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy w związku z podjęciem decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku z działalności statutowej na działalność gospodarczą powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2018 r., poz. 1491), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator – stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy – m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.


Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej: „updop”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.


Z treści art. 17 ust. 1a updop wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei art. 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel,
  • podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.


Podkreślenia wymaga, że omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.


Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.


Ponadto, użycie przez ustawodawcę sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.


Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie i na te cele faktycznie zostanie wydatkowana. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.


Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący organizacją pożytku publicznego prowadzi działalność statutową OPP w zakresie:

  1. nieodpłatne wspieranie i świadczenie pediatrycznej i perinatalnej opieki paliatywnej nad dziećmi w okresie pre- i postnatalnym, młodzieżą i młodymi dorosłymi z chorobami nieuleczalnymi, obarczonymi wysokim ryzykiem przedwczesnej śmierci, i ich rodzinami,
  2. wsparcie w żałobie rodzin dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, którzy zmarli z powodu innych przyczyn niż choroby nieuleczalne, obarczone wysokim ryzykiem przedwczesnej śmierci,
  3. rozwijanie i wprowadzanie modelu pediatrycznej i perinatalnej opieki paliatywnej w Polsce i za granicą,
  4. kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe lekarzy, kształcenie podyplomowe pielęgniarek, kształcenie innych pracowników i wolontariuszy hospicjów,
  5. edukacja prozdrowotna,

oraz działalność gospodarczą.


Fundacja jako organizacja pożytku publicznego osiąga dochody zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pod warunkiem ich przeznaczenia na działalność statutową). Natomiast na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód Fundacji uzyskiwany z działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, w części w jakiej zostanie przeznaczony na cele statutowe. Fundacja nie uzyskuje dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundacja nie jest jednostką, o której mowa w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (winno być: prawnych).


W listopadzie 2018 roku Fundacja przyjęła na stan środków trwałych budynek z przeznaczeniem na cele statutowe - Centrum Szkoleniowe Fundacji. Budynek ten z prawem użytkowania wieczystego dwóch działek, na których jest posadowiony Fundacja kupiła 18.05.2016 roku. Po zakupie budynku z prawem użytkowania wieczystego gruntu Fundacja poniosła nakłady na jego remont i modernizację oraz na dostosowanie go do swoich potrzeb. Nakłady były finansowane z dochodu Fundacji. Prace zakończono w lipcu 2018 roku uzyskując pozwolenie na użytkowanie. W dniu 29.11.2018 r. Zarząd Fundacji podjął uchwałę o przeznaczeniu przedmiotowego budynku w całości na działalność statutową. Ponieważ budynek został przeznaczony w całości na cele statutowe, Fundacja nie naliczyła i nie odprowadziła podatku dochodowego od dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na jego zakup oraz remont.

Obecnie Fundacja planuje podjęcie decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku wykorzystywanego dotychczas w działalności statutowej na cele działalności gospodarczej. Zarząd Fundacji planuje zwrócić się do Rady Fundacji o podjęcie uchwały o uruchomieniu działalności gospodarczej, przewidzianej w § 19 pkt 14 Statutu Fundacji, w zakresie „wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi - PKD 70.20.Z”. Po podjęciu takiej uchwały przez Radę Fundacji z w/w budynku nastąpi wydzielenie części i przeznaczenie jej na działalność gospodarczą. Działalność ta będzie polegała na wynajmowaniu pomieszczeń (np. na konferencje, wykłady i inne wydarzenia), a uzyskany dochód będzie w całości przeznaczony na cele statutowe.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie dotyczące rozstrzygnięcia, czy podjęcie decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku zakupionego, wyremontowanego i zmodernizowanego w celu prowadzenia w nim działalności statutowej uprzednio zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na działalność gospodarczą spowoduje utratę ww. zwolnienia, a w konsekwencji powstanie zobowiązanie podatkowe.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że z przepisów art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia dochodu z rzeczywistym jego wydatkowaniem na cele statutowe. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie określił terminu wydatkowania dochodu przeznaczonego na realizację wymienionych w ustawie celów. Ustawa nie wskazuje żadnego dodatkowego warunku w postaci określonego przedziału czasowego stanowiącego minimalny okres wykorzystywania środków trwałych na cele działalności statutowej. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależniają też możliwości korzystania ze zwolnienia dochodu w części wydatkowanej na nabycie środków trwałych służących działalności statutowej od upływu określonego czasu w trakcie którego podatnik nie zbędzie tych środków trwałych lub też nie zmieni sposobu ich wykorzystywania na inny niż do realizacji celów statutowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przeznaczył i wydatkował osiągnięty dochód na zakup nieruchomości z przeznaczeniem na cele statutowe. Następnie z tych samych środków (dochód Fundacji) wyremontował ją i zmodernizował w wyniku czego Fundacja otrzymała pozwolenie na jej użytkowanie. Powyższe działania pozwoliły Fundacji wykorzystywać przedmiotową nieruchomość na cele statutowe. Dochód Fundacji przeznaczony i wydatkowany na zakup, remont i modernizację przedmiotowej nieruchomości został zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Obecnie Wnioskodawca zamierza wydzielić część tej nieruchomości, zaprzestać prowadzenia w tej części działalności statutowej i przeznaczyć ją na cele działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że podjęcie decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku zakupionego, wyremontowanego i zmodernizowanego w celu prowadzenia w nim działalności statutowej, uprzednio zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na działalność gospodarczą nie spowoduje utraty ww. zwolnienia, a w konsekwencji nie powstanie zobowiązanie podatkowe. Nie ma znaczenia co stanie się z użytymi przez podatnika na cel statutowy środkami w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany, czy też podatnik zaprzestanie jego realizacji.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w momencie podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku z działalności statutowej na działalność gospodarczą powinien zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych od tej części wartości budynku jest nieprawidłowe.


Pamiętać przy tym należy, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.


Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tj. odnosi się do kwestii ustalenia, czy w związku z podjęciem decyzji o zmianie przeznaczenia części budynku z działalności statutowej na działalność gospodarczą powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych. Treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji. Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy – zakreślony pytaniem, tutejszy Organ w przedmiotowej interpretacji przyjmuje za Wnioskodawcą, że spełnia warunki pozwalające na korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj