Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.364.2019.1.SM
z 5 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, które od 01.01.2017 r. podjęło scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, które nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o podatku VAT. Wśród jednostek objętych centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług są m.in. szkoły.

Miasto wykonuje zadania własne na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Miasto wnioskuje o dofinansowanie w formie dotacji projektu „…”, w ramach konkursu ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „….”.

Całkowity koszt zadania wynosił będzie 50.000,00 zł, w tym dotacja: 45.000,00 zł, wkład własny: 5.000,00 zł. Planowany termin realizacji zadania został wyznaczony w okresie od 06.01.2020 r. do 31.07.2020 r., to jest w roku szkolnym 2019/2020.

Celem projektu jest utworzenie nowoczesnej pracowni chemiczno-fizycznej, która umożliwi uczniom częstszy dostęp do sprzętu laboratoryjnego, pomiarowego, multimedialnego i szerokiej gamy pomocy dydaktycznych. Pracownia taka wymaga specyficznego i właściwego wyposażenia. Realizacja treści zawartych w podstawie programowej chemii i fizyki w dużej części opiera się na metodzie doświadczalnej i wizualizacji. Wymaga zarówno obserwacji jak i analizy informacji zawartych w różnych źródłach. Takie metody nauczania są bardzo skuteczne w trakcie zajęć lekcyjnych w klasach integracyjnych, gdzie szczególnie istotnie różne formy oddziaływań wpływają na efekt edukacji. Z tego też względu pracownia taka powinna być wyposażona w sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne i pomoce dydaktyczne oraz w sprzęt audiowizualny.

W szkole Wnioskodawcy już od 2 lat realizowane są programy ekologiczne. W ramach tych programów uczniowie przeprowadzają samodzielne badania wody, powietrza i gleby. Remont instalacji wodnokanalizacyjnej umożliwi kontynuację edukacji ekologicznej w formie doświadczalnej. Prowadzona edukacja ekologiczna obejmuje również warsztaty stacjonarne, w których zostanie wykorzystany nowoczesny sprzęt audiowizualny. Do pracowni zostaną zakupione rośliny doniczkowe poprawiające, jakość powietrza. Posłużą, jako przykład do realizacji warsztatów ekologicznych o roślinach mających takie właściwości.

Wysoki poziom kształcenia i atrakcyjność form przekazywania wiedzy zapewni wyposażenie jej dodatkowo w nowoczesny sprzęt multimedialny umożliwiający obserwację doświadczeń i zjawisk niemożliwych do obserwacji w praktyce lub terenie, przedstawianie wyników prowadzonych badań w formie prezentacji multimedialnych, możliwość dostępu do Internetu na zajęciach.

Zakłada się, że realizacja programu ekologicznego o ochronie środowiska jak i realizacja podstawy programowej będzie bardziej atrakcyjna dla uczniów, co wpłynie na wzrost ich motywacji do nauki. Uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych i wprowadzenie wielu metod sprawi, że nauka dla uczniów mającymi trudności w nauce stanie się ciekawsza, a wiedza łatwiejsza do przyswojenia. Odpowiednie przygotowanie stanowisk umożliwi wykorzystanie posiadanego sprzętu laboratoryjnego do przeprowadzenia eksperymentów chemicznych, fizycznych i ekologicznych. Umożliwi badanie przez uczniów wody, gleby i wód opadowych zebranych w terenie. Posiadane uniwersalne zestawy szkolne do badania jakości wody, gleby, powietrza mogą być wykorzystane do przeprowadzania eksperymentów ekologicznych.

W pracowni odbywać się będą zajęcia z różnych przedmiotów: chemia, fizyka, kółko chemiczne i fizyczne. Pracownia będzie służyć również gościom prowadzącym warsztaty ekologiczne (uczniom innych szkół, rodzicom, społeczności lokalnej) podczas prelekcji, konkursów, prezentacji czy spotkań organizowanych przez szkołę oraz zaprzyjaźnione instytucje, działające na rzecz środowiska. W pracowni będą prezentowane eksperymenty na corocznym pikniku naukowym prowadzonym dla uczniów szkół ponadpodstawowych przez szkołę.

Planowane jest prowadzenie zajęć z fizyki w zakresie podstawowym. Zakres ten obejmuje działy fizyki takie jak:

  1. Grawitacja i elementy astronomii.
  2. Fizyka atomowa.
  3. Fizyka jądrowa.

Istotnym elementem wzbogacającym formę i efektywność edukacji w działach wskazanych powyżej jest możliwość stosowania prezentacji, filmów, animacji.

Nowoczesna pracownia fizykochemiczna umożliwi wykorzystanie obudowy dydaktycznej oferowanej przez wydawnictwo X do realizacji podstawy programowej z fizyki i chemii zarówno dla I klas ponadpodstawowych jak i klas ponadgimnazjalnych. Nowocześnie wyposażona pracownia umożliwi wykonanie obowiązkowych doświadczeń zarówno dla zakresu podstawowego jak i rozszerzonego w edukacji chemicznej.

Projekt zakłada remont, odnowienie pomieszczenia przeznaczonego na pracownię oraz wyposażenie pracowni w nowe estetyczne meble. Elementem innowacyjnym będzie wyposażenie jej w multimedia i stanowiska do wykonywania samodzielnie przez uczniów eksperymentów chemicznych i ekologicznych.

Celem zajęć prowadzonych w tej pracowni będzie wzrost świadomości zagrożeń wynikających z zanieczyszczeń środowiska, zapoznanie ze sposobami zapobiegania tym zagrożeniom, kształtowanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne, przygotowanie uczniów do samodzielnych badań środowiska przyrodniczego w najbliższym otoczeniu, rozwijanie aktywności badawczej wśród młodzieży.

Program edukacyjny oparty na wykorzystaniu ekopracowni dofinansowanej w ramach konkursu „Nasze ekologiczne pracownie” przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr… w… będzie realizowany w okresie 1 roku i obejmie wszystkich uczniów szkoły Wnioskodawcy. Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr… w … poznają wpływ zanieczyszczeń na środowisko przyrodnicze oraz zdrowie człowieka. Zostaną zapoznani z praktycznymi sposobami pomiarów oraz instytucją zajmującą się badaniem zanieczyszczeń …. Młodzież podczas warsztatów zapozna się ze środowiskiem przyrodniczym, wpływem działalności przemysłowej na przyrodę w regionie. W trakcie realizacji projektu młodzież szkolna będzie miała możliwość kontaktu z pracownikami naukowymi Uniwersytetu… im. … w… i Politechniki…. Uczniowie szkoły Zainteresowanego i szkół ponadpodstawowych będą uczestniczyć w doświadczeniach i prezentacjach w trakcie corocznego pikniku naukowego „…”. Wyjazdy te przyczynią się do zapoznania uczniów z możliwościami dalszej edukacji.

W szkole Wnioskodawcy funkcjonują klasy integracyjne (w liceum na wszystkich poziomach). Młodzież niepełnosprawna ucząca się w szkole Zainteresowanego to osoby słabowidzące, słabosłyszące, z autyzmem, osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Młodzież ta, dzięki wzbogaceniu form kształcenia, będzie miała lepsze warunki rozwoju. Młodzież z niepełnosprawnościami również będzie się rozwijała, poznawała województwo i podnosiła samoocenę podczas wykonywania powierzonych im zadań.

W projekcie będzie brała udział część uczniów, która pochodzi z rodzin o niskim statusie materialnym lub wielodzietnych. Dzięki dofinansowaniu wezmą udział w bezpłatnych warsztatach. Uczestnicy projektu będą stosować nabytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym. Będą promować postawy ekologiczne w środowisku lokalnym. Przełoży się to również na podniesienie świadomości ekologicznej całego społeczeństwa.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług zostaną wystawione na Miasto jako podatnika podatku od towarów i usług, zaś odbiorcą towarów/usług będzie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr … jako jednostka realizująca projekt.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły do wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, tj. czynności o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.). Realizacja projektu wpisuje się w katalog zadań własnych miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2019, poz. 511).

Efekty zrealizowanego projektu nie będą przedmiotem umowy cywilnoprawnej, w związku z czym Miasto nie będzie osiągało z tego tytułu przychodów i nie będzie wystawiało faktur VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu, dofinansowanego dotacją z WFOŚiGW, Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w fakturach dotyczących realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie przysługuje Zainteresowanemu uprawnienie do zwrotu podatku naliczonego ani też uprawnienie do pomniejszania o podatek naliczony podatku należnego wynikającego ze sprzedaży opodatkowanej, ponieważ w wyniku realizacji przedmiotowego projektu Miasto nie prowadzi i nie będzie prowadziło żadnej działalności gospodarczej skutkującej realizacją sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Realizacja przedmiotowego projektu nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych, dlatego nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Również efekty zrealizowanego projektu nie będą wiązać się z czynnościami opodatkowanymi dla Miasta. Miasto nie będzie czerpać wpływów z realizacji zadania, w związku z czym nie wystąpi sprzedaż, co z kolei wyklucza możliwość odliczenia podatku do towarów i usług.

Wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku projektu, w przedstawionym stanie faktycznym będą związane z wykonywaniem czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług. Będą to ponadto wydatki dokonywane w ramach realizacji celu publicznego, który nie będzie związany z osiąganiem jakichkolwiek przychodów. Wydatki te nie będą w całości lub w części wykorzystywane bezpośrednio lub pośrednio do czynności podlegających ustawie o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego zadania, bowiem nie zostanie spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nabycie towarów i usług w celu wykonywania czynności opodatkowanych nie występuje w opisanym stanie faktycznym w odniesieniu do realizowanego projektu.

Dodatkowo wydatki będą tego rodzaju, że będzie można wyodrębnić je jako związane wyłącznie z realizacją zadań publicznych, a zatem niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług i jednocześnie niegenerujących możliwości powstania przychodu. Jako dające się w ten sposób wyodrębnić wydatki te nie będą podlegały rozliczeniu jako tzw. wydatki mieszane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 911), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca efekty ww. projektu nie będą przedmiotem umowy cywilnoprawnej, w związku z czym Miasto nie będzie osiągało z tego tytułu przychodów i nie będzie wystawiało faktur. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj