Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.413.2019.2.MP
z 9 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2019 r. (data wpływu 28 czerwca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 18 lipca 2019 r. (doręczone 22 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.


Wniosek uzupełniono w dniu 26 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 18 lipca 2019 r. (doręczone 22 lipca 2019 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


C. to podmiot, którego główna prowadzona działalność została sklasyfikowana jako: Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych. C. powstało w 1980 roku. Forma prawna C. to Jednostka budżetowa. Podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jednak nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, dlatego nie wykazuje podatku należnego, nie odlicza też podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawianych do realizowanych zakupów. C. prowadzi działalność nieodpłatną, finansowaną z subwencji budżetowej.

C.będzie uczestnikiem programu X. Program X oferuje jednostkom naukowym środki na finansowanie interdyscyplinarnych badań naukowych realizowanych przez sieć współpracujących zespołów badawczych kierowanych przez wybitnych naukowców. Tytuł projektu, w którym planuje uczestniczyć C. to: Komputery kwantowe w najbliższej przyszłości: wyzwania, optymalne implementacje i zastosowanie praktyczne.

C. jako uczestnik projektu zamierza podpisać umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 ( PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4.: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R. W projekcie C. będzie nazwany jako Beneficjent w ramach Konsorcjum podmiotów, które podpiszą z Instytucją Wdrażającą tj. Fundacją na Rzecz Nauki Polskiej, umowę o dofinansowanie.

Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej wymaga podpisania przez Beneficjentów ankiet na potrzeby oceny kwalifikowalności podatku VAT.


C. nie będzie wykorzystywać badań naukowych finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 ( PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4.: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R, do czynności opodatkowanych.

Powyższy projekt Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej objęty dofinansowaniem zakłada, że w przyszłości badania co do komputerów kwantowych mogą być produkowane na sprzedaż ale jeszcze nie na tym etapie i nie przez C.


C. nie posiada aparatury specjalistycznej i laboratoriów do prowadzenia badań. Badania może prowadzić U. i I. ale nie C.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 lipca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, co następuje:


Projekt X realizowany jest w wyniku wyboru w konkursie ogłoszonym przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej, która finansuje go ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego. Działanie 4.4: Zwiększenie potencjału kadrowego sektora B +R. Celem konkursu jest rozwój kadr sektora B+R w Polsce, m.in. na potrzeby współpracy z przedsiębiorcami, realizowany poprzez intensyfikację współpracy pomiędzy jednostkami naukowymi, służącą podnoszeniu ich jakości naukowej, poszukiwaniu synergii we współpracy naukowej i innowacyjnej oraz wypracowaniu nowych kompetencji związanych z rozwojem technologii i usług.


Projekt dotyczy badań podstawowych z dziedziny informatyki kwantowej i ich zastosowań i jest realizowany poprzez:

  1. badania naukowe
  2. prowadzenie staży podoktorskich realizowanych przez młodych doktorów z całego świata - niezależnie od ich narodowości
  3. prowadzenie pierwszych zespołów badawczych prowadzonych przez młodych doktorów z całego świata na wczesnych etapach kariery naukowej - niezależnie od ich narodowości
  4. prowadzenie prac zespołowych kierowanych przez wybitnych uczonych z całego świata - niezależnie od ich narodowości - pracujących w najbardziej innowacyjnych obszarach i realizujących przełomowe w skali międzynarodowej badania naukowe
  5. prowadzenie prac zespołowych kierowanych przez uczonych posiadających wybitne doświadczenie we wdrażaniu wyników prac badawczych do praktyki gospodarczej.

Projekt w ramach konkursu jest realizowany przez 3, maksimum 6 jednostek naukowych poprzez stworzenie od trzech do sześciu zespołów badawczych kierowanych przez liderów lub młodych liderów.


Wnioskodawca pełni w projekcie rolę lidera konsorcjum. Zgodnie z regulaminem konkursu jego zadaniem, oprócz wymienionych form realizacji projektu jest reprezentowanie w celu realizacji wspólnego projektu jednostki naukowe oraz koordynacja tejże realizacji.


Wnioskodawcy, nie będą przysługiwać żadne zyski ze sprzedaży efektów realizowanego projektu. Ewentualna komercjalizacja będzie miała miejsce w tzw. spin-offach, tj. niezależnych firmach, którym będą udzielone (nieodpłatnie) prawa do korzystania z własności intelektualnej. W rezultacie jednostki wchodzące w skład konsorcjum nie będą czerpały zysków z komercjalizacji. Wnioskodawca nie będzie, w związku z tym, otrzymywał jakiegokolwiek wynagrodzenia od pozostałych beneficjentów projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie :


Czy C. będzie miało możliwość odliczenia VAT od zakupów do projektu, finansowanych ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 ( PO IR), Oś IN/: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4.: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R? Czy C. będzie mogło wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot VAT wynikający z zakupów zrealizowanych w ramach projektu, finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 ( PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4.: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R ?


Stanowisko Wnioskodawcy :


Zdaniem C. nie ma możliwości odliczenia VAT od zakupów realizowanych w ramach projektu, które zostaną sfinansowane z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 ( PO IR), Oś IN/: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4.: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2741 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).


Co istotne ustawa o VAT ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych.


W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.


W przypadku C. należy zbadać, czy efekt prac wynikających z projektu będzie przedmiotem realizowanych przez C. czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

C. w przyszłości nie zamierza wykorzystywać do czynności opodatkowanych zakupów poczynionych, więc prawo od odliczenia podatku VAT nie przysługuje. C. nadal będzie wykonywać tylko działalność statutową, zwolnioną z VAT. C. nie będzie mógł wystąpić z wnioskiem o zwrot podatku VAT do właściwego urzędu skarbowego ponieważ, w przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi od podatku podatek naliczony nie podlega odliczeniu.

Dlatego do kosztów kwalifikowanych operacji zalicza się koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta z tytułu realizacji tej operacji, w tym także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE o nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a nabywane w związku z realizowanym projektem towary i usługi nie będą miały związku z wykonywanymi przez C. czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca to podmiot, którego główna prowadzona działalność została sklasyfikowana jako: Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych. Podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jednak nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, dlatego nie wykazuje podatku należnego, nie odlicza też podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawianych do realizowanych zakupów. Wnioskodawca prowadzi działalność nieodpłatną, finansowaną z subwencji budżetowej.


Wnioskodawca będzie uczestnikiem programu X. Program X oferuje jednostkom naukowym środki na finansowanie interdyscyplinarnych badań naukowych realizowanych przez sieć współpracujących zespołów badawczych kierowanych przez wybitnych naukowców. Tytuł projektu, w którym planuje uczestniczyć Wnioskodawca to: Komputery kwantowe w najbliższej przyszłości: wyzwania, optymalne implementacje i zastosowanie praktyczne.


Wnioskodawca jako uczestnik projektu zamierza podpisać umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 ( PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4.: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R. W projekcie Wnioskodawca będzie nazwany jako Beneficjent w ramach Konsorcjum podmiotów, które podpiszą z Instytucją Wdrażającą tj. Fundacją na Rzecz Nauki Polskiej, umowę o dofinansowanie.


Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać badań naukowych finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 ( PO IR), Oś IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie 4.4.: Zwiększanie potencjału kadrowego sektora B+R, do czynności opodatkowanych.

Powyższy projekt Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej objęty dofinansowaniem zakłada, że w przyszłości badania co do komputerów kwantowych mogą być produkowane na sprzedaż ale jeszcze nie na tym etapie i nie przez Wnioskodawcę. Wnioskodawcy nie będą przysługiwać żadne zyski ze sprzedaży efektów realizowanego projektu. Ewentualna komercjalizacja będzie miała miejsce w tzw. spin-offach, tj. niezależnych firmach, którym będą udzielone (nieodpłatnie) prawa do korzystania z własności intelektualnej. W rezultacie jednostki wchodzące w skład konsorcjum nie będą czerpały zysków z komercjalizacji. Wnioskodawca nie będzie, w związku z tym, otrzymywał jakiegokolwiek wynagrodzenia od pozostałych beneficjentów projektu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z ww. projektem.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane w ramach wskazanego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Zatem, analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 pn. „Komputery kwantowe w najbliższej przyszłości: wyzwania, optymalne implementacje i zastosowanie praktyczne”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn.zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj