Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.430.2019.1.MG
z 14 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Z dniem 1 lipca 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z podległymi jednostkami. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych, wspieranie rodziny i pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz promocję gminy.

W dniu 14 grudnia 2017 r. Gmina podpisała Umowę z Województwem o przyznaniu pomocy Nr X na dofinansowanie zadania pn.: „…”. Zadanie to było realizowane w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie: Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej, w tym wyposażenie podmiotów działających w sferze kultury z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.

Realizacja zadania „…” miała na celu przygotowanie dwóch pomieszczeń na potrzeby utworzenia izb pamięci z funkcją sal edukacyjno-konferencyjnych w celu zwiększenia dostępności mieszkańcom wsi do infrastruktury turystycznej i edukacyjnej.

W zaadaptowanych pomieszczeniach planuje się okresowo organizację nieodpłatnych ekspozycji kulturalno-historycznych i przeprowadzanie nieodpłatnych zajęć edukacyjnych związanych z lokalną historią oraz dziedzictwem kulturowym regionu. W przystosowanych obiektach będą mogły się odbywać imprezy kulturalno-rozrywkowe, „żywe” lekcje historii skierowane w szczególności do dzieci i młodzieży a także mieszkańców i osób przebywających czasowo na tym terenie. Adaptacja pomieszczeń przyczyni się niewątpliwie do podniesienia atrakcyjności proponowanych przedsięwzięć, zwiększy zainteresowanie aktywnym sposobem spędzania wolnego czasu z rodzinami, znajomymi. Wyrówna to szansę dostępu do proponowanych dóbr kultury wszystkim mieszkańcom, zwiększy również atrakcyjność turystyczną miejscowości. Znajdą się w tam dokumenty, przedmioty, pamiątki i zdjęcia związane z historią Gminy.


Rezultatem zakończenia zadania „…” jest utworzenie dwóch izb pamięci:


  1. Izby pamięci w budynku przy ul. M. w D.,
  2. Izby pamięci w budynku byłej szkoły podstawowej w P.


Funkcjonowanie izb pamięci będzie okresowe i niecykliczne. Udostępnienie pomieszczeń będzie realizowane na podstawie zdefiniowanych i racjonalnych potrzeb - nie planuje się stałych, ustalonych godzin funkcjonowania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych w ramach zadania „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania: „…”. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się jednak za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Gmina realizując powyższe zadanie miała na celu promowanie wiedzy o historii Gminy, przybliżenie mieszkańcom, turystom wiedzy na temat postaci oraz wydarzeń historycznych , które są związane z tym terenem.

Wykonanie powyższego zadania przyczyniło się do zwiększenia świadomości historycznej oraz postaw patriotycznych wśród dzieci, młodzieży jak również osób dorosłych z terenu Gminy. W związku z nieodpłatnym udostępnianiem izb pamięci dla mieszkańców oraz turystów Gmina zaspakaja zbiorowe potrzeby wspólnoty, które należą do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. 1990 Nr 16 poz. 95 ze zm.). Adaptowane obiekty po zakończeniu inwestycji są własnością Gminy, są ogólnodostępne, nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT . W związku z planowaną nieodpłatną formą funkcjonowania obiektów Gmina nie będzie miała dochodów z tytułu sprzedaży np.: biletów wstępu, wynajmu pomieszczeń itp. Gmina obecnie, a także w przyszłości, w tym zakresie nie będzie działać jako podatnik VAT. Oznacza to, że realizacja powyżej wymienionego zadania nie stanowiła działalności gospodarczej Gminy, a była realizacją zadań własnych określonych w o art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmujące sprawy kultury, ochrony zabytków, opieki nad zabytkami, turystyki, w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych). Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie generowały sprzedaży opodatkowanej, wobec powyższego Gmina nie miała możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją ww. zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przywołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn. „…”. Realizowany projekt nie służył i nie będzie służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych. Jak bowiem wskazano we wniosku, zaadaptowane obiekty są własnością Gminy i nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej. Organizowane tam ekspozycje i zajęcia edukacyjne są ogólnodostępne i mają charakter nieodpłatny.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro efekty realizowanej inwestycji nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, to Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją przedstawionej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj