Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.234.2019.2.MK
z 16 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 5 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wsparcie osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wsparcie osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)”. Dnia 5 sierpnia 2019 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi w oparciu o art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) będącej następstwem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). W katalogu powierzonych Gminie zadań własnych przewidziane zostały, w szczególności sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym) oraz sprawy z zakresu wspierania rodziny.

W ramach realizacji zadań własnych Gmina planuje realizację projektu pn.: „Wsparcie osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)” (dalej: „Projekt”).

Przedmiotem Projektu jest utworzenie 25 nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w formie prowadzonego przez Gminę klubu dziecięcego zorganizowanego w formie samorządowej jednostki budżetowej (dalej: „Klub dziecięcy”). Utworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 pozwoli z kolei na wsparcie w powrocie lub wejściu na rynek 25 osób pracujących, bezrobotnych lub biernych zawodowo (w tym osób przebywających na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim, wychowawczym). Ponadto, Gmina w ramach Projektu zapewni bieżącą działalność Klubu dziecięcego przez okres 2 lat od momentu rozpoczęcia jego funkcjonowania.

W ramach projektu Gmina poniesienie w szczególności następujące wydatki: zakup wyposażenia niezbędnego dla zapewnienia odpowiednich warunków opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym, w szczególności poprzez zakup mebli, artykułów bezpieczeństwa, artykułów do prowadzenia zajęć, zabawek, pozostałego sprzętu stanowiącego wyposażenie pomieszczeń socjalnych takich jak kuchnia, łazienki, szatnia oraz wyposażenie placu zabaw znajdującego się na zewnątrz budynku. Dodatkowo w ramach Projektu Gmina zapewni również środki na pokrycie kosztów wyżywienia dzieci oraz kosztów wynagrodzenia personelu zatrudnionego w Klubie dziecięcym (dalej łącznie także jako: „Wydatki związane z Projektem”).

Projekt będzie przez Gminę finansowany ze środków własnych oraz środków zewnętrznych. Gmina zawarła w tym celu umowę z Samorządem Województwa reprezentowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy z dnia 28 grudnia 2018 r. o dofinansowanie realizacji Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki będą dokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy przez dostawców / usługodawców fakturami VAT, z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Gmina zostanie wskazana jako nabywca określonych towarów i usług.

W celu umożliwienia rozpoczęcia realizacji Projektu, a tym samym funkcjonowania Klubu dziecięcego Gmina rozpoczęła budowę obiektu, w którym będzie funkcjonował Klub dziecięcy. Przedmiotowa inwestycja jest / będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również środków zewnętrznych pochodzących z programu MALUCH + uzyskanych przez Gminę na podstawie umowy z dnia 11 czerwca 2019 r. zawartej z Wojewodą Województwa.

W tym miejscu Gmina wskazuje, iż przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację są wyłącznie planowane do poniesienia przez Gminę wydatki związane z Projektem. Tym samym, przedmiotowy wniosek o interpretację nie dotyczy wydatków ponoszonych na budowę obiektu, w którym zlokalizowany będzie planowany do utworzenia Klub dziecięcy.

W związku z prowadzeniem przez Gminę Klubu dziecięcego Gmina będzie uzyskiwała wpływy z tytułu sprzedaży posiłków oraz organizacji opieki na rzecz podopiecznych, których wysokość zostanie określona w podjętej w tym celu uchwale Rady Gminy.

Równocześnie Gmina nie będzie wykorzystywać budynku Klubu dziecięcego do czynności opodatkowanych VAT w poszczególnych stawkach, np. usług najmu powierzchni. Ponadto celem utworzenia przez Gminę Klubu dziecięcego nie jest osiąganie dochodów, a realizacja zadań własnych w postaci wsparcia osób pracujących, bezrobotnych oraz biernych zawodowo w powrocie / wejściu na rynek pracy oraz zapewnienie wychowania i opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

Dnia 5 sierpnia 2019 r. Zainteresowany doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

  • Ad. 1.
    Gmina wskazuje, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu pn.: „Wsparcie dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)”, stanowiące „Wydatki związane z projektem” będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
  • Ad. 2.
    W ślad za odpowiedzią na pytanie pierwsze, Gmina wskazuje, iż towary i usługi, zakupione w ramach realizacji projektu pn.: „ Wsparcie dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)”, stanowiące „Wydatki związane z projektem”, będą wykorzystywane wyłącznie do celów wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, ale wyłącznie w zakresie czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Tym samym, w przedstawionym we Wniosku opisie zdarzenia przyszłego możliwe będzie przypisanie ww. towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy (zwolnionej z opodatkowania VAT).
  • Ad. 3.
    Zgodnie z odpowiedziami udzielonymi na poprzednie pytania, towary i usługi zakupione na potrzeby projektu pn.: „Wsparcie dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)”, stanowiące „Wydatki związane z projektem”, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do „Wydatków związanych z Projektem”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatków związanych z Projektem.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz,
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przytoczona norma prawna oznacza, że Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT w zakresie realizacji zadań własnych, z wyjątkiem tych, które wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nie ulega wątpliwości, że czynności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego stanowią przejaw realizacji zadań własnych Gminy. W ocenie Wnioskodawcy, kluczowe znaczenie w sprawie będzie miał charakter nawiązywanego pomiędzy Gminą (prowadzonym przez Gminę Klubem dziecięcym), a rodzicami (beneficjentami wykonywanych przez Gminę za pośrednictwem ww. jednostki czynności w zakresie wyżywienia oraz opieki nad dziećmi w wieku do lat 3) stosunku prawnego. W przypadku uznania, że powstająca więź prawna ma swoją podstawę w prawie publicznym i nie wykazuje cech stosunku prywatnoprawnego, należy uznać, że Gmina nie działa jako podatnik VAT.

Stosunek prawny zawiązywany z rodzicami, zdaniem Wnioskodawcy, powstanie w oparciu o administracyjnoprawną metodę regulacji, która na dalszy plan spycha cywilnoprawny charakter zawieranych porozumień. Opłaty pobierane za wyżywienie dzieci oraz opiekę nad dziećmi w Klubie dziecięcym charakterem zbliżone będą do daniny publicznej, a strony analizowanego stosunku prawnego nie mają pełnej swobody w ustalaniu jej wysokości (wysokość opłaty za wyżywienie oraz opiekę na dziećmi w wieku do lat 3 ustalana jest w drodze stosownej uchwały rady gminy, która jest podejmowana w wykonaniu ustawowych obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 730, ze zm.). Obowiązujące przepisy nadały pobieranej opłacie charakter symboliczny, nieekwiwalentny i regulowany przez przepisy prawa administracyjnego, co odróżnia ją od ceny. Istotny jest także brak działania Gminy na zasadach konkurencji w obrocie gospodarczym, gdyż realizując działalność statutową, nie ma żadnego wpływu na konkurencję szeroko rozumianych usług opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. W szczególności wynika to ze wskazanych powyżej ograniczeń swobodnego kształtowania prowadzonej działalności, która to swoboda jest charakterystyczna dla podmiotów działających na zasadach wolnorynkowych. Gmina zatem stoi na stanowisku, że realizowane przez nią świadczenia obejmujące zapewnienie wyżywienia oraz opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 nie będą miały charakteru komercyjnego. Oznacza to, że pobierane opłaty będą miały charakter opłaty publicznoprawnej, co w konsekwencji oznacza, iż nie będą one stanowić podstawy opodatkowania świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT – co wynika bezpośrednio z brzmienia art. 5 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, świadcząc usługi w zakresie wyżywienia oraz opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Gmina będzie występowała w charakterze organu władzy publicznej, a wydatki ponoszone przez Gminę w ramach Projektu będą bezpośrednio związane z wykonywanymi przy pomocy Klubu dziecięcego czynnościami, które w opinii Gminy stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT. Ponadto, jak wynika z treści opisu zdarzenia przyszłego, Gmina nie będzie wykorzystywała Klubu dziecięcego do wykonywania innego rodzaju czynności o odpłatnym charakterze, tj. np. świadczenia usług najmu powierzchni.

Tym samym, zdaniem Gminy, z uwagi na niespełnienie przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. nabycie towarów i usług przez podatnika VAT oraz ich wykorzystanie do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków związanych z Projektem.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż przez czynności opodatkowane VAT dające prawo do odliczenia VAT naliczonego, należy rozumieć wyłącznie czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego. W konsekwencji, czynnościami niedającymi prawa do odliczenia poza czynnościami niepodlegającym VAT są również czynności, dla których na gruncie ustawy o VAT zostało przewidziane zwolnienie z opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż nawet w przypadku, w którym świadczone przez Gminę za pośrednictwem Klubu dziecięcego usługi wyżywienia oraz opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 potraktowane zostałyby jako zwolnione z opodatkowania (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT), Gmina w dalszym ciągu nie byłaby uprawniona do odliczenia VAT naliczonego. W takim przypadku, w omawianej sprawie, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego także nie będzie spełniony.

Powyższe potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2017 r. (nr 0113-KDIPTI-l.40l2.639.20l7.l.ŻR), wskazując że: „Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania - budowa żłobka, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

W konsekwencji, skoro Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał Klubu dziecięcego do czynności opodatkowanych, warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego (o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) nie zostanie spełniony i tym samym, w opinii Gminy, nie będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od Wydatków związanych z Projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i posiada własny numer NIP. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. W katalogu powierzonych Gminie zadań własnych przewidziane zostały, w szczególności sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym) oraz sprawy z zakresu wspierania rodziny. W ramach realizacji zadań własnych Gmina planuje realizację projektu pn.: „Wsparcie osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)” (Projekt). Przedmiotem Projektu jest utworzenie 25 nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w formie prowadzonego przez Gminę klubu dziecięcego zorganizowanego w formie samorządowej jednostki budżetowej („Klub dziecięcy”). W ramach projektu Gmina poniesie w szczególności następujące wydatki: zakup wyposażenia niezbędnego dla zapewnienia odpowiednich warunków opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym w szczególności poprzez zakup mebli, artykułów bezpieczeństwa, artykułów do prowadzenia zajęć, zabawek, pozostałego sprzętu stanowiącego wyposażenie pomieszczeń socjalnych takich jak kuchnia, łazienki, szatnia oraz wyposażenie placu zabaw znajdującego się na zewnątrz budynku. Dodatkowo w ramach Projektu Gmina zapewni również środki na pokrycie kosztów wyżywienia dzieci oraz kosztów wynagrodzenia personelu zatrudnionego w Klubie dziecięcym („Wydatki związane z Projektem”). Ponoszone w ramach Projektu wydatki będą dokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy przez dostawców / usługodawców fakturami VAT, z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Gmina zostanie wskazana jaka nabywca określonych towarów i usług. Celem utworzenia przez Gminę klubu dziecięcego nie jest osiąganie dochodów, a realizacja zadań własnych w postaci wsparcia osób pracujących, bezrobotnych oraz biernych zawodowo w powrocie / wejściu na rynek pracy oraz zapewnienie wychowania i opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Gmina wskazuje, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu, stanowiące „Wydatki związane z projektem” będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Tym samym, w przedstawionym we Wniosku opisie zdarzenia przyszłego możliwe będzie przypisanie ww. towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy (zwolnionej z opodatkowania VAT).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące kwestii, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do „Wydatków związanych z Projektem”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z informacji zawartych we wniosku wynika bowiem, że efekty realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zatem w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od „Wydatków związanych z projektem” dotyczących projektu pn.: „Wsparcie osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 (…)”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego, tj. prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od „Wydatków związanych z projektem”. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj