Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.231.2019.2.RS
z 23 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (Uniwersytet), jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

W dniu 11 grudnia 2017 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju została zawarta umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022.

Zintegrowany Program Rozwoju obejmuje łącznie 18 zadań, natomiast wniosek o interpretację: Zadanie 7. Programy stażowe dla studentów Wydziału K., Wydziału Ś. i Wydziału Ż.

W czasie realizacji Zadania 7, tj. między 1 kwietnia 2019 r. a 31 sierpnia 2022 r., wsparciem w zakresie finansowania udziału w stażach w Polsce zostanie objętych 398 studentów i studentek Uniwersytetu.

Zgodnie z „Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w Projekcie Zadanie 7 Programy stażowe dla studentów Wydziału K., Wydziału Ś. i Wydziału Ż.”, kwalifikacja na staże odbywać się będzie w formie konkursu. Oceniane będą średnia ważona ocen z przedmiotów obowiązkowych objętych programem ze wszystkich semestrów studiów poprzedzających semestr odbycia stażu oraz koncepcja własna stażu przygotowana przez kandydata w formie pisemnej. Na staże zostanie skierowanych co najmniej 30% studentów studiów stacjonarnych kształcących się na danym roku na kierunku objętym działaniami w ramach projektu. Rodzaje i forma wsparcia będą dobierane adekwatnie do potrzeb, kwalifikacji i kompetencji Uczestników, co pozwoli na pozyskanie przez stażystę doświadczenia zawodowego adekwatnego do realizowanej ścieżki kształcenia i efektywne wykorzystanie stażu. Miejsca realizacji poszczególnych form wsparcia będą dobrej jakości, zapewniającej maksymalnie efektywną realizację wsparcia dla uczestników projektu, a pracodawcy uczestniczący w realizacji projektu będą wiarygodni merytorycznie i finansowo oraz cieszący się dobrą opinią w środowisku, w którym planowana jest realizacja wsparcia. W przypadku realizacji zajęć praktycznych w siedzibie pracodawcy, Uczestnik będzie miał zapewnione miejsce do wykonywania zadań wynikających z założeń projektu, spełniające standardy bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomiczne, o standardzie nie niższym niż standard przewidziany dla pracownika danej organizacji.


Ze względu na wymóg realizacji staży zgodnie z Zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży, wybór miejsca stażu następuje w sposób przejrzysty oraz gwarantujący zdobycie nowych umiejętności i doświadczenia w nowym dla stażysty środowisku pracy, a rola opiekuna stażysty musi być realna i efektywna. W związku z powyższym skierowanie Uczestnika na staż poprzedzone musi być złożeniem przez niego oświadczenia, że:


  1. nie był i nie pozostaje z podmiotem przyjmującym na staż w stosunku pracy ani stosunku wynikającym z umowy cywilno-prawnej.
  2. nie był i nie jest właścicielem bądź współwłaścicielem podmiotu przyjmującego na staż ani nie zasiada w organach zarządzających podmiotem przyjmującym na staż,
  3. nie pozostaje z związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z właścicielem podmiotu przyjmującego na staż, z żadną z osób zasiadających w organach zarządzających podmiotem przyjmującym na staż ani z opiekunem stażysty wyznaczonym przez podmiot przyjmujący na staż.


W ramach projektu każdy z ww. Uczestników projektu może odbyć staż maksymalnie jeden raz.


Wnioskodawca podpisze czterostronne umowy uczestnictwa w projekcie z łącznie 398 studentami i studentkami: Wydziału K., Wydziału Ś. i Wydziałem Ż., jednostkami przyjmującymi studentów/studentki na staż oraz opiekunami staży. Przedmiotem każdej umowy będzie udzielenie studentowi/studentce - Uczestnikowi/Uczestniczce projektu (Beneficjentowi Ostatecznemu) nieodpłatnego wsparcia w postaci:


  1. umożliwienia odbycia stażu w Jednostce przyjmującej na staż pod nadzorem opiekuna stażu oraz wypłaty wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce,
  2. zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 700 zł z VAT za miesiąc,
  3. pokrycia kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 30 zł brutto za dzień,
  4. pokrycia kosztu badań lekarskich potwierdzających zdolność do odbycia stażu przed rozpoczęciem stażu,
  5. pokrycia kosztu ubezpieczenia OC i nieszczęśliwych wypadków studentom/studentkom - Uczestnikom projektu za cały okres trwania stażu.


W Zadaniu 7 projektu wezmą udział studenci studiów stacjonarnych Uniwersytetu I i II stopnia. W stażach mogą uczestniczyć studenci/ki, którzy są nieaktywni zawodowo oraz studenci aktywni zawodowo, którzy pracują w zawodzie niezgodnym z wykształceniem lub poniżej kwalifikacji, np. wykonują prace niezbędne do utrzymywania się w trakcie studiów.

Wymiar stażu krajowego dla każdego studenta/ki będzie wynosił od 120 godzin do 320 godzin (1 godzina = 60 minut), w zależności od wydziału, na którym kształci się dany student, przy czym nie będzie obejmować mniej niż 20 godzin zadań stażowych w tygodniu. Na staże w projekcie zostanie skierowanych co najmniej 30% studentów studiów stacjonarnych kształcących się na danym roku na kierunku objętym działaniem w ramach projektu.


Wysokość wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce będzie wypłacane na rachunek bankowy studenta:


  1. każdemu studentowi/studentce biorącemu udział w stażu 120- lub 160-godzinnym jednorazowo w terminie 5 dni roboczych po zrealizowaniu stażu i dostarczeniu do Biura projektu dokumentów potwierdzających ten fakt (lista obecności, dziennik stażowy, raport końcowy przebiegu stażu, zaświadczenie potwierdzające odbycie stażu wystawione przez jednostkę przyjmującą na staż, opinia opiekuna stażu),
  2. każdemu studentowi/studentce biorącemu udział w stażu 320-godzinnym w dwóch ratach w terminie 5 dni roboczych po zrealizowaniu każdych 160 godzin stażu i dostarczeniu do Biura projektu dokumentów potwierdzających ten fakt (lista obecności, dziennik stażowy, a w przypadku drugiej raty również raport końcowy z przebiegu stażu, zaświadczenie potwierdzające odbycie stażu wystawione przez jednostkę przyjmującą na staż, opinia opiekuna stażu).


Studenci/studentki, którym Wnioskodawca będzie wypłacał wsparcie, będą Uczestnikami projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, zwrot kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, pokrycie kosztu badań lekarskich potwierdzających zdolność do odbycia stażu przed rozpoczęciem stażu, pokrycie kosztu ubezpieczenia OC i nieszczęśliwych wypadków studentom/studentkom za cały okres trwania stażu będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2019 r. poz. 869 z późn. zm.).

Na pokrycie kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, Wnioskodawca będzie wypłacał studentom/studentkom środki pieniężne. Natomiast koszty badań lekarskich potwierdzających zdolność do odbycia stażu przed jego rozpoczęciem oraz koszty ubezpieczenia NNW, Wnioskodawca będzie pokrywał studentom/studentkom bezpośrednio, a student/studentka będą otrzymywali nieodpłatne świadczenie. Wartość otrzymanych przez studentów/studentki nieodpłatnych świadczeń finansowana będzie w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Studenci biorący udział w przedmiotowych stażach są Uczestnikami projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy od wynagrodzenia wypłacanego za realizację stażu w Polsce dla studentów/studentek studiów stacjonarnych, którzy są Uczestnikami projektu należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy od wypłaconego przez Wnioskodawcę zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania studentom/studentkom studiów stacjonarnych, którzy są Uczestnikami projektu należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  3. Czy od wypłaconych środków na pokrycie kosztów utrzymania poza miejscem zamieszkania studentów/studentek, którzy są Uczestnikami projektu należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  4. Czy od opłaconych studentom/studentkom - Uczestnikom projektu badań lekarskich potwierdzających zdolność do odbycia stażu przed rozpoczęciem stażu, należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  5. Czy od zakupionej przez Wnioskodawcę polisy ubezpieczenia od OC i nieszczęśliwych wypadków studentom/studentkom - Uczestnikom projektu na okres trwania stażu należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?


Niniejsza interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w zakresie wyznaczonym pytaniami nr 1-3. W zakresie wyznaczonym pytaniami 4-5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ świadczenia pieniężne wypłacane będą z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a studenci/studentki Uniwersytetu, otrzymujący wsparcie w postaci:


  1. wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce,
  2. zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 700 zł z VAT za miesiąc,
  3. pokrycia kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 30 zł brutto za dzień,

będą uczestnikami projektu, w związku z tym, na podstawie przytoczonych przepisów: wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, zwrot kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 700 zł z VAT za miesiąc oraz pokrycie kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 30 zł brutto za dzień, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.


Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od:


  1. wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce,
  2. zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 700 zł z VAT za miesiąc,
  3. pokrycia kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 30 zł brutto za dzień.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w tym przepisie obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Uniwersytet), jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

W dniu 11 grudnia 2017 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju została zawarta umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022. W czasie realizacji Zadania 7, wsparciem w zakresie finansowania udziału w stażach w Polsce zostanie objętych 398 studentów i studentek Uniwersytetu.


Wnioskodawca podpisze czterostronne umowy uczestnictwa w projekcie z łącznie 398 studentami i studentkami: Wydziału K., Wydziału Ś. i Wydziałem Ż., jednostkami przyjmującymi studentów/studentki na staż oraz opiekunami staży. Przedmiotem każdej umowy będzie udzielenie studentowi/studentce - Uczestnikowi/Uczestniczce projektu (Beneficjentowi Ostatecznemu) nieodpłatnego wsparcia w postaci:


  1. umożliwienia odbycia stażu w Jednostce przyjmującej na staż pod nadzorem opiekuna stażu oraz wypłaty wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce,
  2. zwrotu kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 700 zł z VAT za miesiąc,
  3. pokrycia kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania do kwoty 30 zł brutto za dzień,
  4. pokrycia kosztu badań lekarskich potwierdzających zdolność do odbycia stażu przed rozpoczęciem stażu,
  5. pokrycia kosztu ubezpieczenia OC i nieszczęśliwych wypadków studentom/studentkom - uczestnikom projektu za cały okres trwania stażu.


W Zadaniu 7 projektu wezmą udział studenci studiów stacjonarnych Uniwersytetu I i II stopnia. W stażach mogą uczestniczyć studenci/ki, którzy są nieaktywni zawodowo oraz studenci aktywni zawodowo, którzy pracują w zawodzie niezgodnym z wykształceniem lub poniżej kwalifikacji, np. wykonują prace niezbędne do utrzymywania się w trakcie studiów.

Studenci/studentki, którym Wnioskodawca będzie wypłacał wsparcie, będą Uczestnikami projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone wynagrodzenia za realizację stażu w Polsce, zwrot kosztów zakwaterowania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, wypłaty środków na pokrycie kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, pokrycie kosztu badań lekarskich potwierdzających zdolność do odbycia stażu przed rozpoczęciem stażu, pokrycie kosztu ubezpieczenia OC i nieszczęśliwych wypadków studentom/studentkom za cały okres trwania stażu będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2019 r. poz. 869 z późn. zm.).

Na pokrycie kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania, Wnioskodawca będzie wypłacał studentom/studentkom środki pieniężne. Natomiast koszty badań lekarskich potwierdzających zdolność do odbycia stażu przed jego rozpoczęciem oraz koszty ubezpieczenia NNW, Wnioskodawca będzie pokrywał studentom/studentkom bezpośrednio, a student/studentka będą otrzymywali nieodpłatne świadczenie. Wartość otrzymanych przez studentów/studentki nieodpłatnych świadczeń finansowana będzie w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Studenci biorący udział w przedmiotowych stażach są Uczestnikami projektu.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że przekazane Uczestnikom projektu wspófinansowanego ze środków europejskich, tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego, świadczenia w formie wynagrodzenia wypłacanego za realizację stażu, zwrotu kosztów zakwaterowania oraz pokrycia kosztów utrzymania na stażu krajowym poza miejscem zamieszkania stanowić będą przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak wartość środków pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za realizację stażu, zwrot poniesionych przez uczestnika kosztów zakwaterowania i wypłatę środków na pokrycie kosztów utrzymania na stażu – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.

W tym przypadku, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj