Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.337.2019.1.RM
z 26 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy i montażu pochłaniaczy dymu oraz usług serwisowych, konserwacyjnych i naprawy pochłaniaczy dymu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy i montażu pochłaniaczy dymu oraz usług serwisowych, konserwacyjnych i naprawy pochłaniaczy dymu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Firma zajmuje się sprzedażą, montażem serwisem i naprawą kabin dla palących oraz pochłaniaczy dymu/oczyszczaczy powietrza na rynku polskim.

Wniosek dotyczy pochłaniaczy dymu - są to urządzenia wentylacyjne oczyszczające powietrze z dymu tytoniowego. Urządzenia te oraz materiały dodatkowe do montażu kupowane są od importerów lub dystrybutorów. Montaże urządzeń Firma wykonuje u klientów prowadzących działalność gospodarczą. Będzie wykonywać również w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i świadczyć ich późniejszy serwis, konserwację i naprawę. Usługi montażowe oczyszczaczy powietrza Firma wykonuje zatrudniając wykwalifikowanych montażystów. Montaże te polegają na przytwierdzeniu urządzenia do sufitu/ściany lub trwałym powiązaniu urządzeń z bryłą budynku w zależności od tego czy miejsce przeznaczone do montażu urządzenia jest odpowiednio przystosowane.


Poniżej wyczerpujące przedstawienie zdarzeń przyszłych dotyczących dostawy i montażu pochłaniaczy dymu.


  1. Domy Pomocy Społecznej to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 1130 Budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze internaty i bursy szkolne domy studenckie domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.
    W związku z powyższym PKOB budynków (Domów Pomocy Społecznej), w których Wnioskodawca będzie realizował świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem oraz świadczenie usług serwisu, konserwacji i naprawy to PKOB 1130.
  2. Przedmiotem zawieranych umów będzie dostawa, montaż i uruchomienie pochłaniaczy dymu tytoniowego w palarniach budynków u Zamawiających. Wnioskodawca/wykonawca zobowiązany będzie umową do:
    • Właściwego doboru parametrów pochłaniaczy dymu dla wskazanych przez Zamawiającego pomieszczeń, w których mieszczą się palarnie,
    • Dostarczenia kompletnych pochłaniaczy dymu zgodnych z opisem Zamawiającego wraz z ich wniesieniem, montażem we wskazanych pomieszczeniach budynków Zamawiającego,
    • Dostarczenia pochłaniaczy dymu, które po ich zamontowaniu i przeszkoleniu pracowników będą gotowe do użytkowania bez konieczności jakichkolwiek dodatkowych zakupów lub wykonania prac,
    • Usunięcia wszelkich zabrudzeń i uszkodzeń powstałych na skutek wnoszenia i montażu urządzeń,
    • Przekazania urządzeń protokołem odbioru w którym określona będzie nazwa typ rok produkcji, dokumenty opisujące pochłaniacze dymu,
    • Zapewnienia serwisu gwarancyjnego,
    • Przeszkolenia pracowników z obsługi urządzeń w miejscu ich zamontowania,
    • Prowadzenia dostawy i montażu zgodnie z przepisami bhp i p.poż.,
    • Zachowania ładu i porządku w obrębie wykonywanych dostaw i montażu.
  3. Symbol PKWiU dla świadczenia polegającego na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem według Wnioskodawcy to 33.20.39.0 Usługi instalowania pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia.

  4. Dostawa pochłaniaczy dymu wraz z montażem polega na dostarczeniu do wskazanego przez klienta miejsca urządzeń oraz zamontowanie ich poprzez przytwierdzenie do ściany lub sufitu na specjalnie dedykowanych uchwytach oraz podłączenie do instalacji elektrycznej.

  5. Dostawa pochłaniaczy dymu wraz z montażem składa się z następujących czynności: dostarczenie urządzeń we wskazane przez klienta miejsce w protokole zamówienia, sprawdzenie czy miejsce jest przystosowane do podłączenia, wywiercenie otworów w suficie/ścianie bądź wycięcie dziury w przypadku sufitu podwieszanego i ściany z karton-gipsu, zamocowanie kołków, przytwierdzenie uchwytów do sufitu/ściany oraz do pochłaniaczy, uruchomienie pochłaniaczy przeszkolenie z obsługi osób, pod których pieczą będą urządzenia.

  6. Czynności składające się na montaż pochłaniaczy dymu to sprawdzenie czy miejsce jest przystosowane do podłączenia, wywiercenie otworów w suficie/ścianie bądź wycięcie dziury w przypadku sufitu podwieszanego i ściany z karton-gipsu, zamocowanie kołków, przytwierdzenie uchwytów do sufitu/ściany oraz do pochłaniaczy, podłączenie do prądu.
    Montaż realizowany jest na poniższych zasadach:
    • Pochłaniaczy nie wolno zamontować w pomieszczeniach, w których jest duże zapylenie bądź wilgoć.
    • Bez względu na sposób instalacji, urządzenia wewnętrznie należy zawsze montować na takiej ścianie/suficie, która wytrzyma obciążenie wynikające z ciężaru urządzenia.
    • Pochłaniacze należy zainstalować w takim miejscu, w którym będzie prawidłowo przebiegała cyrkulacja powietrza w celu oczyszczenia z dymu całego pomieszczenia przeznaczonego na palarnię.
    • Przed uruchomieniem należy sprawdzić czy nie są zatkane otwory wylotowe. Może to spowodować przegrzanie wentylatora lub całego urządzenia.
    • Zawsze należy stosować dedykowane części i akcesoria do montażu pochłaniaczy (dedykowane uchwyty).
    Montaż realizowany jest na poniższych warunkach:
    • Przed wybraniem miejsca montażu należy uzyskać zgodę użytkownika.
    • Montaż musi być wykonany zgodnie z instrukcją obsługi i bezpieczeństwa.
    • Do miejsca, w którym będą montowane pochłaniacze powinno być doprowadzone przez kupującego dedykowane zasilanie.
    • Po montażu należy zrobić odbiór techniczny na specjalnym protokole zdawczo-odbiorczym, na podstawie którego można uznać, że pochłaniacze zostały zamontowane prawidłowo. Powyższe czynności związane z montażem pochłaniaczy do dymu nie wymagają specjalistycznej wiedzy, jednak wymagane jest aby były one wykonywane przez przeszkolony zespół.
  7. Pochłaniacze dymu będą montowane zawsze w obrębie budynku Domów Pomocy Społecznej.

  8. Pochłaniacze dymu będą powiązane z bryłą obiektu (Domu Pomocy Społecznej) specjalnymi uchwytami, które będą przytwierdzone śrubami do pochłaniaczy. Do sufitu lub ściany uchwyty od pochłaniaczy zamocowane będą przy pomocy śrub wkręconych w kołki rozporowe.

  9. Pochłaniacze dymu będą powiązane z bryłą obiektu za pomocą kołków rozporowych śrub i specjalnie dedykowanych uchwytów.

  10. Pochłaniacze dymu w zależności od wymogów klienta bądź specyfiki pomieszczenia, w którym ma być palarnia przytwierdzane będą do sufitu lub ściany obiektu.

  11. Ewentualny demontaż pochłaniaczy dymu w zależności od rodzaju ściany/sufitu pozostawi uszkodzenia w formie dziur po kołkach lub dużej wydętej dziury w przypadku sufitu podwieszanego i ściany z karton-gipsu.

  12. Po ewentualnym demontażu sprawnego pochłaniacza dymu, będzie można go nadal wykorzystywać montując w innym miejscu.

  13. Montaż pochłaniaczy dymu ma duży wpływ na funkcjonalność Domu Pomocy Społecznej, ponieważ powoduje uzyskanie nowych parametrów użytkowych obiektu, tj. powstanie tzw. „palarni” w budynku. W związku z powyższym montaż pochłaniaczy dymu należy zaliczyć do usług modernizacyjnych, bowiem mają one na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

  14. Świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem będzie realizowane przez Wnioskodawcę w ramach dostawy i modernizacji Domu Pomocy Społecznej wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług.

  15. W związku z tym, iż dostawa pochłaniaczy wraz z montażem powoduje uzyskanie nowych parametrów funkcjonalnych Domu Pomocy Społecznej w postaci pomieszczenia palarni, Wnioskodawca świadczy usługi w ramach czynności modernizacji wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy.

  16. Realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem będzie czynnością modernizacji wskazanej w art. 41 ust. 12 ustawy. Przesądzają o tym okoliczności powstania nowego pod względem funkcjonalności pomieszczenia Domu Pomocy Społecznej jakim będzie „palarnia” w budynku, co prowadzi do zwiększenia wartości użytkowej obiektu budowlanego poprzez jego ulepszenie/unowocześnienie.

    Poniżej wyczerpujące przedstawienie zdarzeń przyszłych dotyczących serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu.

  17. Świadczenie usługi serwisu i konserwacji pochłaniaczy dymu jest realizowane na następujących zasadach i warunkach: dysponowanie odpowiednim zapleczem technicznym i personalnym, niezbędnym do świadczenia profesjonalnych usług serwisowych i konserwacyjnych Urządzeń. Ponadto wykonywanie usług serwisowych i konserwacyjnych pochłaniaczy dymu musi być dokonywane zgodnie z dokumentacją techniczną, zasadami wiedzy i technik oraz z należytą starannością.

    Świadczenie usług serwisu i konserwacji pochłaniaczy dymu przez Wnioskodawcę obejmuje następujące czynności:
    • wymianę filtra wstępnego,
    • wymianę filtra …,
    • wymianę filtra węglowego,
    • sprawdzenie poprawności działania wymienionych filtrów,
    • dokładne czyszczenie urządzenia,
    • sprawdzenie i wymianę zniszczonych naklejek/elementów wizualnych,
    • sprawdzenie podłączenia elektrycznego
    • sprawdzenie działania czujnika dymu/ruchu.
    Po dokonaniu czynności serwisowych i konserwacyjnych Wnioskodawca będzie obowiązany doręczyć Zleceniodawcy (DPS) protokół zawierający specyfikację wykonanych prac i wymienionych części. Osoba odpowiedzialna za kontakty lub inna osoba upoważniona ze strony Zleceniodawcy zobowiązana będzie do czytelnego podpisu wskazanego powyżej protokołu.

    W skład naprawy pochłaniaczy dymu wchodzą następujące czynności: naprawa podłączenia elektrycznego, naprawa działania czujnika ruchu.

    Powyższe usługi serwisowe, konserwacyjne, naprawcze na potrzeby Firmy zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako PKWiU 33.12.18.0 „Usługi naprawy i konserwacji urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych do gospodarstw domowych” (wymiana filtrów będących częściami urządzeń wentylacyjnych zamontowanych w pochłaniaczu dymu łącznie ze sprawdzeniem poprawności działania), PKWiU 71.20.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych” (badania techniczne -sprawdzanie podłączenia elektrycznego, działania czujnika ruchu bez dokonywania napraw i konserwacji), PKWiU 81.2 „Usługi sprzątania obiektów” (sprzątanie - mycie, czyszczenie) PKWiU 43.21.10 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych” (naprawa podłączenia elektrycznego) PKWiU 33.1 „Usługi naprawy konserwacji metalowych wyrobów gotowych maszyn i urządzeń” (naprawa czujnika ruchu).

  18. Świadczenie usługi serwisu pochłaniaczy dymu nie jest remontem ale stanowi roboty konserwacyjne, które mają na celu utrzymanie sprawności technicznej pomieszczenia palarni jako elementu budynku Domu Pomocy Społecznej.

  19. Wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia usługi serwisu i konserwacji pochłaniaczy dymu wynosi 19,5 % w związku z powyższym nie przekracza 50% tej podstawy.

  20. Przez wzgląd na rodzaj działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi serwisu i konserwacji są tożsame.

  21. Świadczenie usługi konserwacji pochłaniaczy dymu nie jest remontem ale stanowi roboty konserwacyjne, które mają na celu utrzymanie sprawności technicznej pomieszczenia palarni jako elementu budynku Domu Pomocy Społecznej.

  22. Świadczenie usługi naprawy pochłaniaczy dymu jest realizowane na następujących zasadach i warunkach: dysponowanie odpowiednim zapleczem technicznym i personalnym, niezbędnym do świadczenia profesjonalnych usług naprawy Urządzeń. Ponadto wykonywanie usług naprawy pochłaniaczy dymu musi być dokonywane zgodnie z dokumentacją techniczną, zasadami wiedzy i technik oraz z należytą starannością. Tylko przeszkolony personel producenta lub dystrybutora może dokonywać napraw, wymiany filtrów oraz strojenia pochłaniaczy dymu. Podczas świadczenia usługi naprawy pochłaniaczy dymu na wstępie należy dokonać diagnozy usterki a następnie dokonać naprawy jeśli to możliwe lub wymiany części/podzespołów Urządzenia. Istotną kwestią jest gwarancja, z tytułu której odpowiedzialność obejmuje wyłącznie wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanym Urządzeniu w związku z wadliwym procesem produkcyjnym pochłaniaczy dymu. Wtedy ujawnione w okresie gwarancyjnym będą usuwane bez dodatkowej opłaty.

  23. Świadczenie usługi naprawy pochłaniaczy dymu nie jest remontem ale stanowi roboty konserwacyjne polegające na naprawie bądź wymianie uszkodzonych podzespołów, które mają na celu utrzymanie sprawności technicznej pomieszczenia palarni jako elementu budynku Domu Pomocy Społecznej.

  24. W związku z tym, że nigdy nie wiadomo, który podzespół ulegnie uszkodzeniu nie można określić wartości towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia usługi naprawy pochłaniaczy dymu. Pochłaniacze dymu kupowane od importera są mało awaryjnym sprzętem, dobrej jakości, dlatego też do świadczenia usługi naprawy dochodzi bardzo rzadko.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca powinien stosować stawkę VAT 8% wobec Domów Pomocy Społecznej zaliczanych do symbolu PKOB 1130, u których będzie świadczył usługę dostawy pochłaniaczy dymu wraz z montażem?
  2. Czy Wnioskodawca powinien zastosować stawkę VAT 8% wobec Domów Pomocy Społecznej zaliczanych do symbolu PKOB 1130, u których będzie świadczył usługi serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi będą polegały na dostawie wraz z montażem pochłaniaczy dymu w obiektach objętych symbolem PKOB 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania - klasa ta obejmuje m.in. budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, usługi te powinny być stosowane z obniżoną stawką VAT 8% dla Domów Pomocy Społecznej, które zgodnie z tym zapisem stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Montaż urządzeń zaliczyć należy do usług modernizacyjnych, bowiem mają one na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.


Z powyższych regulacji wynika więc, że dla zastosowania 8% stawki VAT na mocy art. 41 ust. 12 ustawy o VAT istotne znaczenie mają dwa elementy, tj. zakres wykonanych robót budowlanych (muszą one dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy, robót konserwacyjnych budynków lub ich dostawy) oraz klasyfikacja obiektów, w których te roboty zostały wykonane (budynki lub ich części, do których odnoszą się ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w powyższym rozumieniu), które w tym przypadku będą spełnione.

Odnosząc się do usług serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu w Domach Pomocy Społecznej objętych symbolem PKOB 1130 w treści § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych postanowiono o obniżeniu stawki VAT do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych wykonywanych w budownictwie mieszkaniowym. W związku z powyższym serwis, konserwacja i naprawa pochłaniaczy dymu powinna być objęta stawką VAT 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowlanego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z poźn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym w myśl art. 2 pkt 6 ustawy towary to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednocześnie zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


I tak, z zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto w myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).


Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. z 2002 r. Nr 18, poz. 170, z późn. zm.) dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania - 113.


Przy czym klasa 1130 mieszcząca się w ww. grupie 113 obejmuje m.in. budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze internaty i bursy szkolne domy studenckie domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Zatem warunkiem zastosowania stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest łączne spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich części bądź ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku 8%.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.


„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.


W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.


Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


Natomiast w świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Przy tym wskazać należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, tj. w Domach Pomocy Społecznej (PKOB 1130) oraz usługi serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu. Przedmiotem zawieranych umów będzie dostawa, montaż i uruchomienie pochłaniaczy dymu tytoniowego w palarniach znajdujących się w budynkach Zamawiających. Wnioskodawca zobowiązany będzie do właściwego doboru parametrów pochłaniaczy dymu dla pomieszczeń wskazanych przez Zamawiającego, dostarczenia kompletnych pochłaniaczy dymu, które po zamontowaniu i przeszkoleniu pracowników bez dodatkowych zakupów/wykonania prac, będą gotowe do użytkowania, wniesienia urządzeń oraz ich montażu we wskazanych pomieszczeniach oraz do usunięcia powstałych zabrudzeń i uszkodzeń. Wnioskodawca zapewni serwis gwarancyjny oraz przeszkoli pracowników z obsługi urządzeń. Pochłaniacze dymu oraz materiały dodatkowe do montażu kupowane są od importerów lub dystrybutorów. Z kolei do wykonania usług montażowych Wnioskodawca zatrudnia wykwalifikowanych montażystów. Czynności związane z montażem pochłaniaczy dymu nie wymagają specjalistycznej wiedzy, wymagane jest jednak aby były wykonywane przez przeszkolony zespół. Montaż wymaga sprawdzenia czy wskazane przez Zamawiającego miejsce jest przystosowane do podłączenia urządzenia (m.in. pod względem wytrzymałości na obciążenie, cyrkulacji powietrza, drożności otworów wylotowych, stopnia zapylenia i wilgotności, doprowadzenia zasilania). W zależności od wymogów klienta/specyfiki pomieszczenia przeznaczonego na palarnię pochłaniacze dymu będą przytwierdzane do ściany lub sufitu, w obrębie budynku. Pochłaniacze dymu będą powiązane z bryłą obiektu za pomocą kołków rozporowych, śrub i specjalnie dedykowanych uchwytów. Montaż będzie polegał na tym, że w ścianie/suficie zostaną wywiercone otwory, w przypadku sufitu podwieszanego oraz ściany z karton-gipsu wycięte dziury. Następnie zostaną zamocowane kołki. Przy pomocy śrub wkręconych w kołki rozporowe, do sufitu lub ściany zostaną przytwierdzone specjalne uchwyty, do których śrubami będzie przytwierdzony pochłaniacz dymu. Urządzenie zostanie podłączone do prądu. Demontaż pochłaniaczy dymu pozostawi uszkodzenia w formie dziur po kołkach lub dużej wydętej dziury (w przypadku sufitu podwieszanego i ściany z karton-gipsu). Zdemontowany pochłaniacz dymu może być wykorzystywany w innym miejscu. Świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem będzie realizowane przez Wnioskodawcę w ramach czynności modernizacji, wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy. Montaż pochłaniaczy dymu ma na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego funkcjonalności i wartości użytkowej, prowadzi do uzyskania nowych parametrów użytkowych obiektu, tj. do powstania tzw. „palarni” w budynku.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi serwisu i konserwacji pochłaniaczy dymu obejmują wymianę filtrów (filtra wstępnego, filtra ..., filtra węglowego), sprawdzenie poprawności działania filtrów, czyszczenie urządzenia, sprawdzenie i wymianę zniszczonych naklejek/elementów wizualnych, sprawdzenie podłączenia elektrycznego oraz sprawdzenie działania czujnika dymu/ruchu. Z uwagi na rodzaj działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi serwisu i konserwacji są tożsame. Wartość towarów (bez podatku) wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia usługi serwisu i konserwacji pochłaniaczy dymu wynosi 19,5%.

Naprawa pochłaniaczy dymu polega na naprawie podłączenia elektrycznego oraz naprawie działania czujnika ruchu. Naprawa pochłaniaczy dymu musi być wykonywana zgodnie z dokumentacją techniczną, zasadami wiedzy i techniki oraz z należytą starannością. Naprawy pochłaniacza dymu, wymiany filtrów oraz strojenia może dokonywać tylko przeszkolony personel producenta lub dystrybutora.


Świadczenie usługi serwisu, konserwacji oraz naprawy pochłaniaczy dymu nie jest remontem -stanowi roboty konserwacyjne, które mają na celu utrzymanie sprawności technicznej pomieszczenia palarni jako elementu budynku Domu Pomocy Społecznej.


Ad. 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia czy świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem, realizowane na rzecz Domów Pomocy Społecznej (PKOB 1130) może być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w obrocie gospodarczym występują świadczenia natury kompleksowej, czyli takie, które nie dają się w prosty sposób zaklasyfikować do danej kategorii, bowiem składają się z kilku różnych czynności. W celu określenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, należy zbadać, czy sprzedawca dostarcza kupującemu, rozumianemu jako przeciętny konsument, jedno świadczenie czy też kilka odrębnych. W tym kontekście za świadczenia odrębne uznaje się świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. Przy czym ocena, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń, winna odbywać się w oparciu o to, czy wykonywane świadczenia wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym - świadczeniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Jak stanowi art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), podstawa opodatkowania obejmuje również podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT. Zgodnie z tym samym przepisem Dyrektywy, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Państwa Członkowskie mogą uznać za dodatkowe koszty wydatki będące przedmiotem odrębnej umowy. Przepis ten wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania. Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

Wnioskodawca wskazał, że będzie realizował w Domach Pomocy Społecznej świadczenie polegające dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem. Jak wskazał Wnioskodawca pochłaniacze dymu są to urządzenia wentylacyjne oczyszczające powietrze z dymu tytoniowego. Urządzenia te oraz materiały dodatkowe do montażu kupowane są od importerów lub dystrybutorów. Przedmiotem zawartych umów będzie dostawa, montaż i uruchomienie pochłaniaczy dymu tytoniowego w palarniach budynków u Zamawiających. W celu zamontowania urządzenia, w ścianie/suficie zostaną wywiercone otwory, a w przypadku sufitu podwieszanego i ściany z karton-gipsu zostaną wycięte dziury i zamocowane kołki. Urządzenia będą przytwierdzane do ściany lub sufitu (w zależności od specyfiki pomieszczenia lub oczekiwań kontrahenta) za pomocą specjalnych uchwytów, przy użyciu śrub i kołków rozporowych a następnie podłączane do prądu. Wnioskodawca wskazał, że co prawda wymagane jest aby czynności związane z montażem pochłaniaczy dymu wykonywane były przez przeszkolony zespół jednakże czynności te nie wymagają specjalistycznej wiedzy. Przy tym wskazano, że demontaż urządzenia pozostawi uszkodzenia w formie dziur po kołkach lub dużej wydętej dziury. Co więcej wskazano, że po demontażu sprawnego pochłaniacza dymu, będzie go można nadal wykorzystywać, montując w innym miejscu. Zatem mając na uwadze informacje wskazane przez Wnioskodawcę należy wskazać, że w przedstawionych okolicznościach sprawy, realizowane na rzecz Domów Pomocy Społecznej świadczenie polegające na dostawie i montażu pochłaniaczy dymu wraz z ich uruchomieniem należy uznać za kompleksową dostawę towarów (pochłaniaczy dymu) obejmującą zamontowanie i uruchomienie dostarczonego towaru, które to świadczenie podlega podatkowaniu na jednolitych zasadach właściwych dla dostarczanego towaru. Innymi słowy w analizowanym przypadku dostawa, montaż i uruchomienie urządzenia będącego pochłaniaczem dymu podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów, tj. według stawki właściwej dla sprzedaży urządzenia w postaci pochłaniacza dymu.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych nie przewidział obniżonej stawki podatku dla urządzeń w postaci pochłaniacza dymu. Zatem realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie na rzecz Zamawiającego stanowiące dostawę urządzeń w postaci pochłaniacza dymu podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku wynoszącą obecnie 23%.

Wnioskodawca uważa, że świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z ich montażem i uruchomieniem realizowane w Domach Pomocy Społecznej (PKOB 1130) powinno być opodatkowane wg stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy jako usługa modernizacji, bowiem świadczenie ma na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Natomiast jak wskazano w niniejszej interpretacji realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie nie stanowi świadczenia usługi lecz stanowi dostawę towarów a tym samym nie może stanowić usługi modernizacji.


Zatem, realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie polegające na dostawie pochłaniaczy dymu wraz z montażem, nie podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% lecz podstawową stawką podatku wynoszącą obecnie 23%.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytanie nr 1 jest nieprawidłowe.


Ad. 2


Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu nr 2 dotyczą kwestii czy usługi serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu zamontowanych w Domach Pomocy Społecznej (PKOB 1130) powinny być opodatkowane stawka podatku VAT w wysokości 8%.


Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350), zwanego dalej „rozporządzeniem”, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej „ustawą”, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Jak stanowi § 3 ust. 2 rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.


Przy czym w myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.


Z powołanych powyżej przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Wnioskodawca wskazał, że będzie świadczył usługi serwisu, konserwacji (z uwagi na rodzaj działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi serwisu i konserwacji są tożsame) i naprawy pochłaniaczy dymu. Usługi serwisu i konserwacji pochłaniaczy dymu obejmują wymianę filtrów (filtra wstępnego, filtra ..., filtra węglowego), sprawdzenie poprawności działania filtrów, czyszczenie urządzenia, sprawdzenie i wymianę zniszczonych naklejek/elementów wizualnych, sprawdzenie podłączenia elektrycznego oraz sprawdzenie działania czujnika dymu/ruchu. Z rozstrzygnięcia przyjętego w niniejszej interpretacji wynika, że realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie stanowi dostawę towarów, tj. urządzeń w postaci pochłaniacza dymu. Natomiast po ewentualnym demontażu sprawnego pochłaniacza dymu, będzie go można nadal wykorzystywać, montując w innym miejscu. Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę czynności serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu nie mogą być uznane za roboty konserwacyjne w rozumieniu § 3 ust. 2 rozporządzenia. Usługi serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu nie dotyczą bowiem budynku lub jego części lecz zamontowanego w budynku urządzenia w postaci pochłaniacza dymu.

W konsekwencji mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, że do świadczonych przez Wnioskodawcę usług serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu nie znajdują zastosowania regulacje zawarte w § 3 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia. Ponadto do świadczonych przez Wnioskodawcę usług serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu nie znajdują zastosowania regulacje zawarte w art. 41 ust. 12 ustawy.


Tym samym usługi serwisu, konserwacji i naprawy pochłaniaczy dymu podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 23%.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 również należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj