Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.379.2019.1.ASZ
z 27 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2019 r. (data wpływu 28 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 21 sierpnia 2019 r.), w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” lub innej prawnej możliwości odzyskania podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” lub innej prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 21 sierpnia 2019 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem z 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 21 sierpnia 2019 r.):

Gmina Miasta J. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego – miastem na prawach powiatu w myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 511). Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Gmina przystępuje do projektu pn. L. „…” (ang. „…”) (dalej: Projekt).

Gmina w 2018 r. została zaproszona przez Uniwersytet Techniczny w ... (Republika Czeska) do współudziału w projekcie o akronimie L. Wydział Ochrony Środowiska Gminy, zgodnie z decyzją podjętą przez kolegium Konsultacyjne w dniu 18 czerwca 2018 r., przystąpił (wspólnie z Uniwersytetem Technicznym w L., firmami D., P. oraz S., organizacją I. oraz Głównym Instytutem Górnictwa), do aplikacji o środki Unii Europejskiej z Programu LIFE na poziomie 55% wartości projektu. Dodatkowo, po uzyskaniu zgody na dofinansowanie przez Program LIFE, Gmina wystąpi o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie o dodatkowe dofinansowanie do 35%. W kwietniu 2019 r. projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Programu LIFE (umowa nie została jeszcze podpisana).

Projekt dotyczy działań w zakresie obszarów zanieczyszczonych HCH, zlokalizowanych w Gminie (gmina w Czechach, w powiecie ...) oraz w J. Na terenie Gminy planuje się powtórzenie instalacji, która wcześniej zostanie wykonana na terenie Gminy – doświadczenia zdobyte na obu obszarach pozwolą na szersze wykorzystaniu tego typu rozwiązań do oczyszczania terenów zanieczyszczonych HCH w Europie.

W ramach Projektu planowane jest przeprowadzenie następujących prac:

Przewiduje się działania obejmujące realizację innowacyjnej metody pasywnego oczyszczania wód ze związków zaliczanych do trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO). Zadanie będzie realizowane na działkach będących własnością Gminy w rejonie tzw. pola K. W ramach projektu planuje się zastosowanie rozwiązań opartych na fitoremediacji z wykorzystaniem systemów mokradłowych. Zanieczyszczona woda z rowów opaskowych będzie poddawana procesom fizykochemicznym, a następnie skierowana na poletko z odpowiednio dobranymi roślinami, których zadaniem będzie rozkład zanieczyszczeń. Rozwiązania tego typu stosuje się na obszarach, które są wtórnie zanieczyszczane (ze źródeł znajdujących się poza przedmiotowym terenem). W tym przypadku źródłem zanieczyszczeń są wody powierzchniowe ujęte w system rowów odwadniających tzw. Pole K.

Zaproponowane do testowania systemy mokradłowe są częścią rozwiązań przyjętych w kompleksowym projekcie remediacji obszaru w dolinie potoku W., opracowanym w 2016 r. ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu likwidacji „Bomb ekologicznych”. Działania w ramach projektu L. pozwolą na przetestowanie rozwiązania przed wykonaniem pełnoskalowych systemów zaplanowanych w rejonie Centralnego Składowiska Odpadów R.G.

Dodatkowo, w ramach projektu planuje się wykonanie bazy danych (programu komputerowego z danymi) zbierającej wyniki badań prowadzonych dotychczas w dolinie potoku W., wraz z interaktywną mapą. Obecnie ww. dane nie są gromadzone w sposób spójny, co uniemożliwia ich racjonalne wykorzystanie.

Dofinansowanie planowane jest na poziomie do 90%:

  • w przypadku uzyskania dofinansowania z UE (realizacji projektu), łączne nakłady będą wynosiły około xxx zł (z czego 55% z UE: xxx zł);
  • dodatkowo, po uzyskaniu dofinansowania ze środków krajowych (NFOŚiGW), wkład własny zostanie pomniejszony o przedmiotową kwotę (w przypadku prognozowanego dofinansowania w wysokości 35% - będzie to kwota około xxx zł);

Realizacja projektu planowana jest w okresie od stycznia 2020 r. do grudnia 2023 r.

W ramach Projektu, podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowany. Projekt jest realizowany jako zadanie własne Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jednolity z dnia 9 maja 2018 r. Dz.U. z 2019 r. poz. 506; dalej: UOSG), który wskazuje, że zadania własne Gminy obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ efektem projektu będzie zmniejszenie ładunku zanieczyszczeń na terenach będących we władaniu Gminy poprzez wykonanie mokradeł przeznaczonych do uzdatniania wody zanieczyszczonej pestycydami oraz baza danych z wynikami badań prowadzonych dotychczas w dolinie potoku W. wraz z interaktywną mapą.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług służące realizacji ww. projektu, będącego przedmiotem wniosku będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca. Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów towarów i usług związanych z projektem, które będą związane wyłącznie z inwestycją wykonywaną na terenie Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu lub inną prawną możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu ani też innej prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w Projekcie.

Gmina nie będzie prowadziła w związku z projektem działalności gospodarczej i nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, w związku z czym nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje:

  • podatnikom VAT,
  • w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są przez nich wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do wydatków na realizację projektu Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ani też inna prawna możliwość odzyskania tego podatku, gdyż nie zostały spełnione przesłanki warunkujące powstanie takiego prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy, efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT. Realizacja Projektu, a następnie udostępnienie jego efektów są działaniami o charakterze władczym, pozostającymi w publicznoprawnej sferze działań Gminy, nałożonymi na nią przez przepisy UOSG. Gmina nie będzie też pobierała z tego tytułu żadnych opłat. Wnioskodawca nie występuje więc w roli podatnika VAT, lecz wykonuje swoje zadania jako organ władzy publicznej. Tym samym zastosowanie w tej sytuacji ma przywołany powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Reasumując Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej z wykorzystaniem efektów Projektu, a nieodpłatna działalność Gminy w przedstawionym zakresie, zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega opodatkowaniu VAT Tym samym, nie będą spełnione przesłanki pozwalające Gminie na odliczenie podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwana dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy). Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określoną w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystępuje do projektu pn. L. „…”. Projekt dotyczy działań w zakresie obszarów zanieczyszczonych HCH, zlokalizowanych w Gminie (gmina w Czechach, w powiecie ...) oraz w J. Na terenie Gminy planuje się powtórzenie instalacji, która wcześniej zostanie wykonana na terenie Gminy H. – doświadczenia zdobyte na obu obszarach pozwolą na szersze wykorzystaniu tego typu rozwiązań do oczyszczania terenów zanieczyszczonych HCH w Europie. Projekt jest realizowany jako zadanie własne Gminy. Nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ efektem projektu będzie zmniejszenie ładunku zanieczyszczeń na terenach będących we władaniu Gminy poprzez wykonanie mokradeł przeznaczonych do uzdatniania wody zanieczyszczonej pestycydami oraz baza danych z wynikami badań prowadzonych dotychczas w dolinie potoku W. wraz z interaktywną mapą. Zakupy towarów i usług służące realizacji ww. projektu, będącego przedmiotem wniosku będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca. Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów towarów i usług związanych z projektem, które będą związane wyłącznie z inwestycją wykonywaną na terenie. Gminy.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu oraz innej możliwości odzyskania podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy – projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, a nabyte towary i usługi nie będą służyły do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie nabywała towarów i usług związanych z realizacją projektu do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Dokonując zakupów Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w omawianej sprawie, z uwagi na niespełnienie warunków uprawniających do odliczenia podatku naliczonego, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu kwoty różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie zakupów związanych z realizacją projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Gminy, w myśl którego w odniesieniu do wydatków na realizację projektu Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ani też inna prawna możliwość odzyskania tego podatku, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj