Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.414.2019.2.KM
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) uzupełnionym w dniach 9 sierpnia i 2 września 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem nieodpłatnych usług, w tym użyczenia nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniach 9 sierpnia i 2 września 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem nieodpłatnych usług, w tym użyczenia nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat ... planuje zawrzeć z ... Domem Kultury - samorządową instytucją kultury (dla której organizatorem jest Gmina ...), porozumienie o współpracy w ramach przedsięwzięć kulturalnych. …. Dom Kultury posiada osobowość prawną (wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonym przez Gminę ….).

Celem współpracy będzie promocja i wspieranie kultury, sztuki, wzbogacenia życia kulturalnego - czyli realizacja zadania publicznego. Cel będzie realizowany w formie koncertów, występów, festiwali, wystaw, prób przygotowawczych.

W ramach współpracy:


Powiat planuje zobowiązać się do:


  1. udostępniania sali gimnastycznej Z. w G. (jednostki organizacyjnej Powiatu) na przedsięwzięcia inicjowane przez ... Dom Kultury, w tym na próby orkiestry działającej w strukturach …DK.
  2. udostępniania sal lekcyjnych i pracowni M. w …. oraz sal lekcyjnych i pracowni S. w ... na przedsięwzięcia inicjowane przez ... Dom Kultury.


W budynku Z. w ... wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj.: działalność statutowa szkoły w zakresie edukacji uczniów oraz czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tj.: odpłatny wynajem sali, przy czym wpływy z tytułu wynajmu sali są znikome dla budżetu Powiatu. Wynajem stanowi działalność poboczną w stosunku do prowadzonej działalności podstawowej, tj. prowadzenia zajęć edukacyjnych.


Na podstawie wyżej opisanej umowy współpracy …DK nie będzie uprawniony do oddania użyczonych jemu nieruchomości ani ruchomości w odpłatną dzierżawę lub najem, ani też do nieodpłatnego korzystania. ... Dom Kultury na mocy ww. umowy zobowiązałby się do:


  1. udostępniania sali widowiskowej w budynku …DK
  2. zapewnienia nagłośnienia wraz z obsługą aparatury akustycznej
  3. zapewnienia sprzętu oświetleniowego
  4. udostępniania innych sal na potrzeby prób
  5. udostępniania ogrodu …DK, udostępniania sceny plenerowej, ławek, stołów, sprzętu nagłaśniającego, oświetleniowego, na organizację imprez plenerowych, na przedsięwzięcia inicjowane przez Z. w ..., M. w …. oraz S. w ..., takie jak np. Dzień Nauczyciela, inne imprezy i przygotowania (próby) do tych imprez.


W umowie także Powiat nie byłby uprawniony do oddania użyczonych jemu nieruchomości i ruchomości do korzystania osobom trzecim ani odpłatnie, ani nieodpłatnie.

Ww. świadczenia byłyby wykonywane według potrzeb danej strony umowy, zgodnie z harmonogramem strony inicjującej przedsięwzięcie, po wcześniejszym ustaleniu ze stronami porozumienia. Wszystkie ww. wymienione usługi każda ze stron zamierza udostępniać nieodpłatnie (na zasadzie umowy barterowej).

Wszelkie - powstałe w wyniku współpracy - koncerty, wystawy, festiwale i inne formy szerzenia kultury będą ogólnodostępne i nieodpłatne.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że mocą planowanego porozumienia Powiat zamierza udostępnić na rzecz …DK salę gimnastyczną oraz sale lekcyjne i pracownie nieodpłatnie.

W związku z udostępnieniem przez Powiat sal, na zasadzie „darmowej”, w porozumieniu zostałyby zawarte zastrzeżenia, że …DK będzie miał zakaz udostępniania tych sal komukolwiek i na jakichkolwiek zasadach (czy darmo, czy też odpłatnie).

Wyjaśniono, że w planowanym porozumieniu nie będzie umowy barterowej, nie będzie bowiem wymiany towarów i usług na zasadzie wzajemności. Nie będzie równoważnej wymiany towarów i usług, nie będzie też żadnych dopłat, celem wyrównania różnic wartości usług.


Celem przedmiotowego porozumienia będzie „działanie dla publiki”, bowiem udostępnianie sal na działania …DK ma na celu:


  • skorzystanie przez publikę z darmowych koncertów (wykonywanych przez orkiestrę korzystającą z udostępnionych sal), wystaw itp.
  • skorzystanie przez publikę z darmowych zajęć, szkoleń itp. (organizowanych przez …DK w salach lekcyjnych i pracowniach „powiatowych”).


Ponadto wyjaśniono, że nieodpłatne udostępnienie sal odbędzie się z przeznaczeniem na cele publiczne realizowane statutowo przez Powiat. Tym samym podany przykład interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 17 maja 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.105. 2017.2.SR nie odpowiada sytuacji, której dotyczy zapytanie, bowiem w sytuacji podanej w ww. interpretacji Powiat użyczył swoje nieruchomości na zadania statutowe gminy, a w niniejszym przypadku Powiat użyczy nieruchomości …DK – osobie prawnej, a nadto będzie niejako realizował swoje zadania statutowe.

Nadmieniono, że …DK także zamierza oddawać do korzystania swoje nieruchomości, przedmioty i usługi Powiatowi nieodpłatnie.


W związku z powyższym opisem zadano ostatecznie następujące pytanie (odstępując zgodnie ze wskazaniem w uzupełnieniu wniosku od pytania: Czy Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, a jeśli tak, to na jakiej podstawie).


Czy wskazane wyżej nieodpłatne usługi, w tym użyczenie nieruchomości - w ramach wyżej opisanej współpracy, będzie podlegało opodatkowaniu VAT ?


Zdaniem Wnioskodawcy ww. czynności, w ramach opisanej współpracy, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT, z uwagi na poniższe argumenty.

Powiat jest podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Jednakże Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i realizuje - zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.) - zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W tym zakresie nie podlega podatkowi od towarów i usług VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 punkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają - co do zasady - usługi odpłatne. Wprawdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 statuuje, że także nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, jednakże tylko w określonych w tym przepisie przypadkach. Otóż nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT w przypadku, gdy usługi te są świadczone na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych, niż działalność gospodarcza podatnika.

W opisanym stanie przyszłym, usługi nie służyłyby celom osobistym podatnika ani innym ww. celom skutkującym VAT-em, lecz służyłyby celom działalności gospodarczej/statutowej podatnika, tj. celom wymienionym w art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym (zadania publiczne w zakresie kultury.) Obowiązek prowadzenia działalności kulturalnej przez powiat wynika nadto z art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepis ten stanowi, że „Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym”. Natomiast definicję działalności kulturalnej zawiera art. 1 ust. 1 tej ustawy. Stanowi on, że „Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury”.


Formę/sposób wykonywania „zadań powiatowych” określa przepis art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. W myśl tego przepisu, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Podsumowując powyższe, z uwagi na to, że opisane usługi byłyby nieodpłatne i służyłyby realizacji celów działalności gospodarczej/statutowej Powiatu, świadczenia te nie podlegałyby VAT .

Jednakże zasadniczą przesłanką decydującą o braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnych usług przez Powiat na rzecz …DK jest brak prawa do odliczenia przez Powiat podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zatem, aby jednostka samorządu terytorialnego mogła skorzystać z prawa do odliczenia muszą zostać spełnione następujące warunki:


  1. wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  2. wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  3. nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ podmiot ten nie występuje w opisanej sytuacji w roli podatnika, lecz w roli samorządu który wykonuje zadania publiczne w zakresie kultury, a planowane usługi byłyby wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych, (użyczenie, a więc nieodpłatne oddanie do korzystania, w ramach działalności statutowej).

Swoje stanowisko Wnioskodawca oparł m.in. na interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.105. 2017.2.SR.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, że pytanie dotyczące prawa do odliczenia zostało zadane niepotrzebnie, stanowiło raczej uzasadnienie stanowiska do pytania pierwszego, że nieodpłatne udostępnienie sal na rzecz …DK na cele statutowe Powiatu jest czynnością nieopodatkowaną. Powiat wykonując – dzięki Porozumieniu – swoje zadania statutowe, nie ma przymiotu podatnika i wykonuje czynności nieopodatkowane. Natomiast jedną z przesłanek decydujących o tym, czy istnieje obowiązek opodatkowania danej czynności jest brak prawa do odliczenia podatku („oczywistym jest, że odliczyć go sobie może tylko ktoś, kto ma przymiot podatnika i obowiązek zapłaty”) .


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.


Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że wyłączenie przewidziane w tym przepisie dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, oraz odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Dokonując wykładni powołanych wyżej przepisów art. 15 ust. 6 ustawy, należy rozgraniczyć sferę imperium, która jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług od sfery dominium, w której stosownie do wskazanych wyżej przepisów, organy powinny być traktowane jak podatnicy tego podatku. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest więc również organ władzy publicznej oraz urząd obsługujący ten organ, jeżeli w stosunku do określonej czynności lub transakcji zachowuje się jak podmiot gospodarczy. Z tego właśnie względu, ustawodawca uznał w art. 15 ust. 6 ustawy, że organy (urzędy) nie są podatnikami w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Powyższy przepis nie jest samodzielną podstawą do określenia, kiedy organ władzy publicznej bądź obsługujący ten organ urząd jest podatnikiem VAT. Nie można go bowiem interpretować w oderwaniu od wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy definicji podatnika jako podmiotu wykonującego działalność gospodarczą w rozumieniu ust. 2 tego artykułu, przy czym działalność ta musi być wykonywana samodzielnie – we własnym imieniu i na własny rachunek. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:


  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 7 ww. artykułu).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat zamierza udostępniać nieodpłatnie nieruchomości (salę gimnastyczną, sale lekcyjne i pracownie) wchodzące w skład swoich jednostek organizacyjnych (z. oraz m.) na rzecz samorządowej instytucji kultury (domu kultury), kierując się zadaniami własnymi nałożonymi na Jednostkę zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy udostępnianie (użyczenie) opisanych wyżej nieruchomości na rzecz …DK stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.) przez umowę przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W myśl art. 710 Kodeksu cywilnego przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują. Ponadto z powyższego wynika, że opodatkowaniu VAT podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które nie ma żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.

Przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu podlega jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie.

Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Przy czym, za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

Podkreślić należy, że przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy ma zastosowanie tylko do tych spośród usług nieodpłatnych, które nie spełniają warunku w nim wymienionego, tj. dotyczy tych usług nieodpłatnych, które służą celom innym niż działalność gospodarcza podatnika. Jeśli ww. warunek nie jest spełniony, nie może być mowy o potraktowaniu usługi świadczonej nieodpłatnie jako usługi odpłatnej i objęcie jej zakresem opodatkowania VAT.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tutejszego organu, każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy (powiatu), należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których gmina (powiat) nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina (powiat) realizując te czynności, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym udostępnianiu przez Wnioskodawcę przedmiotowych sal Z. i M. (gimnastycznej, lekcyjnych i pracowni) na rzecz …DK odbywa się w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością, tj. w ramach wykonywania zadań własnych Powiatu mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej z zakresu kultury. Jak wskazał Powiat, wszelkie - powstałe w wyniku planowanych ww. działań (udostępnienia) - koncerty, wystawy, festiwale i inne formy szerzenia kultury będą ogólnodostępne i nieodpłatne, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym.

Tym samym nieodpłatne udostępnianie przedmiotowych sal na rzecz …DK będących własnością Wnioskodawcy, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych powiatu w zakresie kultury, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej.

Mając na uwadze powyższe, w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że wykonywana przez Wnioskodawcę ww. czynność, tj. nieodpłatne udostępnianie przedmiotowych sal przez Wnioskodawcę na rzecz …DK realizowane będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Powiat realizując te czynności nie wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Tym samym nieodpłatne udostępnienie przez Powiat ww. nieruchomości na podstawie umowy porozumienia na rzecz …DK, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnego udostępniania ww. sal, jest prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, z którego wynika jednoznacznie, że planowane porozumienie nie będzie miało charakteru umowy barterowej, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Ponadto zauważyć należy również, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Dyrektor Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów – z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego – zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie zaś drugiej strony porozumienia (…DK). Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla tego podmiotu, w konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały dla niego zastosowania.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj