Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.352.2019.3.WL
z 4 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2019 r. (data wpływu 12 czerwca 2019 r.) uzupełnionego pismami z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.) oraz w dniu 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn.: „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn.: „...”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

Ponadto w dniu 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) o brakujące pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Państwowa Wyższa Szkota Zawodowa w ... (dalej: PWSZ) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem będąc podatnikiem VAT PWSZ składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7.

PWSZ w ... za pośrednictwem Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczość będącego jednostką organizacyjną Uczelni, powołaną Zarządzeniem Rektora ... realizowała projekt pod nazwą „...”.

ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU

Projekt skierowany jest do MŚP funkcjonujących na rynku nie dłużej niż 3 lata. Inkubowane przedsiębiorstwa w ramach projektu otrzymały bezpłatnie następujące usługi:

  1. Udostępnienie powierzchni biurowej z niezbędnym wyposażeniem oraz bieżącym utrzymaniem (w tym niezbędne media) tj. m.in. podstawowy sprzęt biurowy, dostęp do szerokopasmowego Internetu, linii telefonicznej, dostęp do części wspólnej, socjalnej, szkoleniowej,
  2. Usługi szkoleniowe obejmujące swoim zakresem zorganizowanie i przeprowadzenie dwóch weekendowych warsztatów stacjonarnych rozwijających interpersonalne/menedżerskie/sprzedażowe oraz zapewnienie bibliotek, szkoleń e-learningowych wspierających ww. kompetencje,
  3. Usługi ICT, zgodne z przeprowadzoną analizą potrzeb obejmujące m.in.:
    • wykonanie strony internetowej typu e-commerce,
    • udostępnienia prywatnego wirtualnego serwera VPS,
    • udostępnienie systemu webinarowego (wideokonferencyjnogo).
    • administrowanie stroną internetową, utrzymaniem hostingu oraz wirtualnym serwerem,
    • pozycjonowanie stron internetowych,
    • udostępnienie systemu zgłoszeń serwisowych,
    • dostęp do pakietu oprogramowania biurowego,
    • dostęp do pakietu oprogramowania graficznego,
    • dostęp do pakietu oprogramowania wspomagającego zarządzanie projektami,
    • dostęp do adresowych i kontaktowych baz danych,
    • dostęp do bazy szablonów marketingowych,
    • dostęp do bazy zamówień publicznych (przetargów i zleceń).
  1. Usługi specjalistyczne związane z promocją m.in.:
    • opracowanie strategu marketingowej,
    • opracowanie identyfikacji wizualnej i księgi znaków,
    • wykonanie elementów promocyjnych,
    • przygotowanie i prowadzenie kampanii reklamowej w mediach społecznościowych,
    • produkcja filmu reklamowego,
    • prowadzenie i kierowanie kampanii …,
    • przygotowanie artykułów reklamowych.
  1. Usług mentoringu branżowego w zakresie rozwoju działalności gospodarczej obejmujących m.in. budowanie powiązań biznesowych, szukanie kontrahentów wzbogacanie oferty produktów lub usług danego przedsiębiorstwa, wzmacnianie przedsiębiorstwa w rozwoju kompetencji przywódczych, planowanie pracy zespołu oraz wydobywanie jego potencjału, przekazywanie niezbędnej wiedzy z punktu widzenia przedsiębiorstwa, wskazanie obszarów ryzyka, określenie czynników sukcesu przedsiębiorstwa.
  2. Usługi księgowej obejmującej m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie pełnej księgowości na potrzeby ewidencjowania osiągniętych przychodów i ponoszonych kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości z dn. 29.09.1994 r. (ze zmianami).
  3. Usługi doradcze m.in. związane z coachingiem mając na celu zdefiniowanie kluczowych czynników sukcesu oraz przygotowanie planu rozwoju umiejętności.
  4. Usługi kancelaryjne oraz prawne, świadczone przez Realizatora projektu w ramach zasobów własnych.

CELE PROJEKTU

Na podstawie diagnozy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego określono następujące cele projektu:

Cel główny - stworzenie na terenie województwa ... korzystnych warunków do powstania i rozwoju MŚP.

Cele szczegółowe:

  1. Zapewnienie wystandaryzowanych usług, według zidentyfikowanego zapotrzebowania, do funkcjonowania przedsiębiorstwa w początkowej fazie rozwoju.
  2. Konsolidacja usług instytucji otoczenia biznesu z ..., na rzecz osiągnięcia efektu synergii w inkubacji przedsiębiorstw działających na rynku do 3 lat.
  3. Ułatwienie dostępu i podniesienie standardu usług świadczonych przez Instytucje Otoczenia Biznesu.
  4. Podniesienie konkurencyjności oraz rozwój 15 przedsiębiorstw w regionie.
  5. Rozwój i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw z regionalnych inteligentnych specjalizacji, o charakterze innowacyjnym oraz z przedsiębiorstw z branż średnio-wysokiej i wysokiej techniki.

Zgodnie z „Wytycznym, w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową beneficjentowi przekazywane są środki - daty dokonania przelewu na rachunek bankowy beneficjenta, w pozostałych przypadkach - daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową).

Naruszenie zasad trwałości następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości co najmniej jednej z poniższych przesłanek:

  1. zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia Programu Operacyjnego,
  2. nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu współfinansowanej infrastruktury która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu niezależne korzyści,
  3. nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

W związku z powyższym PWSZ w ... zachowuje cele projektu tj. w dalszym ciągu świadczyć będzie usługi inkubacji zgodnie ze Regulaminem Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości PWSZ w ....

Natomiast właścicielem powstałych wartości niematerialnych i prawnych oraz praw autorskich wytworzonych wartości niematerialnych i prawnych w związku z realizowanymi usługami na rzecz MŚP są firmy inkubowane (MŚP), które otrzymały wsparcie zgodnie z regulaminem świadczenia bezpłatnych usług inkubacji opracowanym na podstawę wytycznych Konkursu 1.3.1 Inkubowanie przedsiębiorstw w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ....

Po zakończeniu realizacji wytworzone towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Koszty związane z zachowaniem celów projektu tj. świadczeniem usług inkubacji, ponoszone będą przez Beneficjenta - Państwową Wyższą Szkołę Zawodową. Środki na utrzymanie celów projektu zabezpieczone są w budżecie Uczelni.

Z uwagi na fakt, że Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w ... występuje w charakterze płatnika podatku VAT i zgodnie ze złożonym na etapie aplikowania oświadczeniem Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa oświadcza, że w związku z realizacją projektu nie ma prawa odzyskania podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał: Na pytanie nr 1 „Jakie towary i usługi Szkoła nabywała/nabywa w związku z realizacją projektu pn.: „...”?”

Zainteresowany wskazał: „Wszystkie usługi/towary, które zostały zakupione w projekcie „...” zostały przekazane firmom inkubowanym jako pomoc de minimis. W ramach projektu firmy otrzymały:

  • szkolenia,
  • usługi ICT,
  • usługi specjalistyczne (związane z promocją),
  • usługi prawne,
  • usługi księgowe,
  • doradztwo (m.in. w zakresie pozyskiwania funduszy na rozwój działalności, coaching),
  • mentoring,
  • wsparcie ze strony dedykowanego opiekuna firmy.”

Na pytanie nr 2 „Na kogo są wystawiane faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu?”

Zainteresowany wskazał: „Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu były wystawiane na Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w ... jako Beneficjenta realizującego ww. projekt.”

Na pytanie nr 3 „Do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu, tj. do czynności:

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
  2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, czy też
  3. niepodlegających temu podatkowi?”

Zainteresowany wskazał: „Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w ... nie prowadzi działalności gospodarczej. Nabywane przez Uczelnię towary/usługi są wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Przedmiotem konkursu, na który Uczelnia otrzymała dofinansowanie ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ... 2014-2020 jest Inkubowanie przedsiębiorstw.

Zgodnie z § 3 pkt 2 Regulaminu konkursu nr ...: „Inkubacja wspierana w ramach niniejszego poddziałania opierać się będzie na wspieraniu poprzez wyspecjalizowane podmioty firm w początkowej fazie rozwoju tj. funkcjonujące na rynku nie dłużej niż 3 lata poprzez wystandaryzowane usługi niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorstwa (w tym m.in. udostępnienie powierzchni biurowej z niezbędnym wyposażeniem oraz bieżącym utrzymaniem (w tym niezbędne media), usługi prawne, księgowe, promocyjne, ICT, mentoring, szkolenia, uzasadnione z punktu widzenia potrzeb i rozwoju wspieranego przedsiębiorstwa/przedsiębiorstw).”

Na pytanie nr 4 „W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu wykorzystywane są zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, należy jednoznacznie wskazać: czy istnieje możliwość przyporządkowania towarów i usług w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”

Zainteresowany wskazał: „Nie dotyczy.”

Na pytanie nr 5 „W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu są wykorzystywane - w ramach działalności gospodarczej - do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?” Zainteresowany wskazał: „Nie dotyczy.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany z realizacją projektu był możliwy do odzyskania przez realizatora projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od wytworzonych wartości materialnych i prawnych oraz usług przekazanych na rzecz firm inkubowanych oraz kosztów utrzymania przestrzeni biurowej przekazanej w użytkowanie inkubowanym firmom, stanowiącej jednocześnie część projektu (zwrot poniesionych kosztów utrzymania obiektu tj. ogrzewania, energii elektrycznej, sprzątania, ochrony itp.) nie jest możliwy do odzyskania, a co za tym idzie powinien być kosztem kwalifikowanym projektu. Do kosztów kwalifikowanych Beneficjent zaliczył również koszt usługi opracowania studium wykonalności oraz usługę koordynacji i promocji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Z okoliczności sprawy wynika, że wytworzone towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „...”, ponieważ nabywane w związku z realizowanym projektem towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj